Gone Girl (2014)
Gone Girl (2014) - IMDb
Elikä. David Fincherin uusin teos, joten odotukset olivat korkealla, eikä leffa pettänyt odotuksia. Sitä tasoa mitä Fincherin leffat on.
Viidentenä hääpäivänään Nick Dunne (Ben Affleck) palaa kotiin ja huomaa, että hänen vaimonsa Amy Elliott-Dunne (Rosamund Pike) on kadonnut. Amyn katoaminen saa median huomion ja Nickin epäilyttävä käytös sekä valehtelu avioliitostaan saa median ja ihmiset syyttämään häntä vaimonsa murhasta. Tiukasti otteessa pitävä hyvin rakennettu juoni. Taidokkaasti ja mielenkiintoisesti just nimenomaan sanalla
rakennettu juoni monista asioista. Ei kuitenkaan mindfuckia, eikä sen tarvinnut sitä ollakaan. Fincherin leffoista tuttu tummasävyinen ilme ja tunnelma on myös mukana. Myös samanlaisia äänitehosteita ja piinaavaa/humisevaa taustamusiikkia, kuin esim miehen The Girl With the Dragon Tattoossa. Hyvin samanlainen on tunnelma kuin tuossa leffassa, joka on tosi hyvä juttu. Värimaailmakin samansävyinen kuin muissakin fincherin leffoissa, sellainen vihersinertävä, näin ainakin itse olen ollut huomaavinani hänen leffoissa. Siististi on tehty myös sellainen juttu kuin esim hohdossa, jossa tulee aika ajoin musta ruutu ja lukee TIISTAI, niin tässä tulee 1. päivä kateissa, 2. päivää kateissa jne ja näissä ei tule mustaa ruutua, vaan tilalla on usein visuaalisesti hieno näkymä ja kuvakulma. tollainen aika ajoin tuleva 1. päivä kateissa, 2. päivää kateissa lisää jännitystä ja kliimaksin lähestymisen tunnetta. Salapoliisitutkinta on saatu tehtyä mielenkiintoiseksi seurattavaksi. Millä tavoin ja miten tarkasti tutkintaa tehdään, sekin että miten mies itse hälytti apua muijansa katomisesta ja kun rikostutkijat tulee talolle niin mies on itse se joka on heti poliisien silmissä heti pääepäilty. Piinaavaksi tehty tuo. Juonesta niin on loppujen lopuksi aika hämmentävä, eikä kliseisiä ratkaisuja omaava. Eikä tiedä oikein mitä ajattelisi joistain tapahtumista/asioista...tai ylipäätään koko leffasta asiana. Pääosan nainen on kylmän oloinen ja jopa pelottava, hullu saatana. Ben Affleckista pitää sanoa että ei kuulu ihan suosikki näyttelijöihini, ei ole mikään paras näyttelijä, mutta tässä on riittävän perusvarman hyvä, eikä vaikuta yhtään leffan tasoon laskien sitä.
Todella hyvä elokuva. Jos pitäisi vertailla David Fincherin muihin teoksiin, oon sitä mieltä että Se7en on paras. Toisena Fight Club ja tämä taistelee The Girl with the Dragon Taattoon kanssa kolmannesta sijasta.
:4: