pexxi
Mode
kerro ihmees sitten mielipiteesi siitä; yleensä olet ollut kanssani samaa mieltä leffoista! :kippis1:
Jees kunhan tuon saan vaadittavan laatuisena nähtyä niin kerron!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kerro ihmees sitten mielipiteesi siitä; yleensä olet ollut kanssani samaa mieltä leffoista! :kippis1:
Pans's Labyrinth / El Laberinto del Fauno
:5:
The Prestige :4:
Toinen näistä tällä hetkellä pyörivistä "taikurileffoista". Christian Bale ja Hugh Jackman näyttelevät kilpailevia taikureita menneessä Lontoossa, jotka molemmat koittavat varastaa toisensa bravuuritempun. David Bowie vetää hyvän sivuroolin fysiikankirjoista tutun Herra Teslan roolissa.
Mielenkiintoinen leffa ja hyvät näyttelijät. Leffa oli silti hieman kaksijakoinen. Toisaalta arvasin jo lähes heti alussa yhden salaisuuden juonesta, mutta toisaalta en edelleenkään oikein varmasti tiedä mitä leffassa lopulta tapahtui. Siitä enemmän alla.
Tapasiko Alfred Borden Teslan ennenkuin ensimmäisen kerran näytettiin insinööri Fallonia? Siis monistiko Borden itselleen kaksoisolennon Teslan koneella, vai oliko Fallon kaksoisveli? Sehän selvisi että he molemmat elivät yhden miehen elämää, siis Alfred Bordenin.
Vai olisiko niin ettei Teslan kone koskaan edes toiminut ja Robert Angier tapatti kaksoisolennon (tai itsensä) saadakseen selville Alfred Bordenin tempun? Toisin sanoen eli sitä "taikurin elämää" mikä vaatii uhrauksia ja antoi ymmärtää että kone monisti ihmisiä, mutta todellisuudessa esityksen jälkeen kannettiin tyhjä vesiallas hämäyksenä ulos, jotta Alfred Borden luulisi että kone toimii.
Siis itseäni hämää että oliko leffassa osa fantasiaa (eli se ihmisten monistaminen), vai pitäiskö hakea todellista ratkaisua juonelle?
Vai olikohan loppuhuipennus vain se, että Alfred Borden ilmestyi tyttärelleen (ja Robert Angierille) lopussa, kuten vankilassa lupasi.
Tajuukohan tuosta mitään :D
Siis sillähän OLI kaksoisveli koko ajan. Ainakin näin itse ymmärsin. Ja leffahan oli sekoitus "oikeaa" historiaa (taikurit tuohon aikaan) ja fiktiota (Teslan "laite"). Monissa arvosteluissakin mainittiin, että leffan loppuratkaisun ymmärtää kunhan osaa ottaa asian fiktiona. Itse olin aivan liimattuna penkkiin koko leffan ajan, käänne käänteen jälkeen ja jokainen edellistä parempi. Vaikka kuinka yritin etukäteen pähkäillä miten leffa tulee päättymään, olin aivan äimän käkenä lopussa.
The Prestige
:5: Todella viihdyttävä elokuva ja jokainen joka on nähnyt (ja luonnollisesti pitänyt) Mementon varmasti nauttii tästäkin elokuvasta. Christopher Nolan (ohjaaja) leikittelee taitavasti ajan kanssa ja loppuhuipennus on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Leffa ei lopu yhtäkkiä ja kesken eikä jätä katsojaa kylmäksi.
Näyttelijät tekevät elämänsä suorituksia ja musiikki ja leffan miljöö todella kaunista. Tämä leffa tulee joskus komistamaan dvd-hyllyäni kunniapaikoilla, Mementon ohella.
Rupesin miettimään tuota tarkemmin sen takia, että lopussa Caine kertoi taas sen että taikatempussa on kolme vaihetta. Ja sitten rupesin miettimään että oliko juonessa ja loppuratkaisussa vielä jotain muutakin mitä katsoja ei heti tajua. Toisaalta tämä linnun hävittämistemppu olisi täysin vastaava kun mitä leffassa tapahtui. Veli on häkissä ja kuolee, ja toinen veli ilmestyy sen jälkeen mikä on loppuhuipennus. Taikatempussa lintu on häkissä ja kuolee, ja sen kaksoisolento ilmestyy loppuhuipennuksena.
Oli tarina sitten osittain 'fiktiota', niin silti katsojalla jää mahdollisuus käsittää tarina ja loppuratkaisu myös niin, ettei se olisi fiktiota kuten tuossa itse kirjoitin aikaisemmin. Eli juoni olisi mahdollinen silti, vaikkei Teslan kone olisi toiminut. Eli myös Robert Angier olisi käyttänyt kaksoisolentoa eikä laite olisi toiminut, ja sitten joko Angier itse, tai kaksoisolento (eli se näyttelijä) olisi kuollut lopussa sen takia että Alfred Borden joutuisi hirteen ja Angier saisi selville Alfred Bordenin temput. Se kertoo että leffa on harvinaisen toimiva ja juoni hyvä. Menee todella sekavaksi tämä selvitys. No, pääasia että itse ymmärtää vielä missä mennään. :D
Itse vaan tajusin harmittavan aikaisin että Alfred Bordenilla on kaksoisolento ja loppu tuntui sen takia vähän venytetyltä. Siihen juonen käänteeseehän tarjottiin täkyjä monta kertaa leffan aikana.
Älkää lukeko näitä spoilereita, jollette ole leffaa nähneet - menee koko kokemus hukkaan muuten!!
Siis loppuhan ON fiktiota pakostakin, koska kun tämä toinen sankari kuoleman kourissa tilittelee, hän sanoo tälle toiselle "katso ympärillesi". Aivan viimeisimmissä kohdissa kamera kiertää palavaa paikkaa, jonka keskelle tämä toinen on siis kuollut, ja se on täynnä niitä vesitankkeja, joissa on varmaan kymmeniä ellei sitten se 100 (sata esitystä teslan laitteella ;) ) kuollutta Angieria. Eli hänen laitteensa toimi, ja hän puhuikin kuollessaan Bordenille, että "enkö minä muka ole tehnyt uhrauksia, katso ympärillesi bla bla bla". Näin minä ymmärsin :D