Elimistön happamuus ja sen haitat (väsymys)

Ikä
38
Olen kärsinyt tässä pidemmän aikaa (tyyliin 2-3 vuotta) väsymyksestä. Se ei ole mitään niin vakavaa, ettenkö elää voisi. En nukahtele yhtäkkisesti eikä minulla ole univaikeuksia, pystyn käymään töissä. Mutta aika usein huomaan sellaisen tunteen, etten meinaa millään jaksaa pitää silmiäni kunnolla auki, niitä kirvelee ja muutenkin tuntuu siltä että veto olisi ihan täysin pois, huimaa ja vastaavaa. Yöunet eivät tunnu tähän juuri vaikuttavan, ilmiö saattaa olla ihan sama, olin nukkunut sitten 6, 9 tai 12 tuntia edellisyönä. Toisaalta saatan taas joskus olla poikkeuksellisen virkeä lyhyilläkin unilla, mutta se tosiaan on vain poikkeus sääntöön. Liikuntaharrastuksistani mainittakoot että käyn kolmesti viikossa salilla. En hirveän paljoa ulkoile, liikun autolla joka paikkaan. Aikoinani lenkkeilin ahkerasti mutten muista millainen vaikutus sillä oli tähän väsymykseen. Aika ei vain millään tahdo riittää mihinkään ulkona reippailuun.

Äskettäin luin sitten salilla artikkelin elimistön happamuudesta ja sen vaikutuksista, mm. väsymyksestä ja stressaantuneesta olosta, ja mietin, jotta voisikohan tässä olla syy ja ratkaisu tähän väsymykseeni. Lihasmassaa kasvattaakseni syön juuri noita ruoka-aineita, jotka lisäävät elimistön happamuutta - riisiä, ruisleipää, lihaa, kalaa, juustoa, öljyä jne. Emäksisiä ei juurikaan hirveästi tule syötyä, mitä nyt maitoa pyrin juomaan aina kuin mahdollista.

Nyt olen ajatellut kokeilla, josko emäksisten ruokien syönti auttaisi tähän väsymykseen. Ostin myös Valmarin-nimistä sitraattiliuosta, joka on juuri tähän tarkoitukseen tehty, tasapainottamaan elimistön happo- ja emäsarvoja. Jos ei tämä auta, niin sitten täytyy vaan jostain välistä yrittää vaikka puolisen tuntia aina päivässä repiä ja käydä vaikka kävelemässä ulkona jos se auttaisi.

Onko kenelläkään minkäänlaisia kokemuksia elimistön happamuuden oireista ja emäsarvojen tasapainottamisen vaikutuksesta? Kuinka paljon yleensäkin tulisi syödä noita emäspitoisia ruokia, jotta tasapaino varmasti säilyisi? Onko vaaraa että elimistö menee liian emäksiseksi, ja mihin se sitten vaikuttaa?

Tässä eri ruoka-aineiden emäs- ja happamuusarvoja ja samalla sivulla myös muuta tietoa asiasta, jos jotakin sattuu vaikka kiinnostamaan:

mainoslinkit on kiellettyjä

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässäpä itsellenikin ajankohtainen aihe, luulisin itsekin kärsiväni tuosta happamuudesta. Oireina usein toistuva lievä närästys ja lähes jatkuva vatsan turvotus ja sen myötä ruokahaluttomuus. Itselläni tuo luultavasti johtuu kahdesta syystä: ruokavalio ja pinnallinen hengitys. Oletko itse tarkkaillut miten hengität? Lueskelin muutamia asiaa koskevia kirjoituksia ja ymmärsin miten tärkeää tuo on.
Pitäisi kyllä kokeilla tuota Valmariinia ja samalla hiukan harjoitella hengittämistä niin jospa se siitä.

Muistaakseni tästä on ollut täällä ennenkin juttua ja moinen todettiin humpuukiksi. Kyllä se ihmisen elimistö on sen verta pitkälle kehittynyt että keho osaa itse pitää huolta omasta happamuudestaan.

En ole expertti, mutta käsittääkseni elimistön happo-emäs tasapainon säätelymekanismit ovat niin vahvoja, että elimistön happamuutta ei saa muuttumaan muuta kuin hyvin rajuilla keinoilla (=lääkkeeillä ja muilla kemikaaleilla) ja silloin ollaankin sitten sairaalakunnossa.

Edit: GoA oli nopeampi.

Olen tätä välillä mietiskellyt ja kokeilin tuota Valmarinia pullon verran. En kyllä itse huomannut oikein mitään "vaikutusta".

Elimistön happamuus on eri asia kuin närästys ja vatsavaivat. Se, että mahassa on liikaa happoja ei tarkoita, että elimistö olisi happamoitunut. Ja se elimistö nyt ei käytännössä happamoidu ruokavalion seurauksena.

Veljellä todettiin olevan liian voimakkaat vatsahapot, jotka ärsyttivät keuhkoja siinä määrin, että hapenottokyky laski noin 15%. En tiedä onko elimistön happamuudella ja vatsahapoilla suora yhteys, mutta tässä tapauksessa ainakin lääkärin määräämät lääkkeet auttoivat. Muina oireina olivat muun muassa yskä.

Veljellä todettiin olevan liian voimakkaat vatsahapot, jotka ärsyttivät keuhkoja siinä määrin, että hapenottokyky laski noin 15%. En tiedä onko elimistön happamuudella ja vatsahapoilla suora yhteys, mutta tässä tapauksessa ainakin lääkärin määräämät lääkkeet auttoivat. Muina oireina olivat muun muassa yskä.
Niin siis tuossa on kysymys vatsalaukun hapoista ja niiden nousemisesta sieltä vatsalaukusta ylöspäin. Elimistön happamoitumisesta puhuttaessa tarkoitetaan sitä, että elimistön ph laskisi solutasolla/veressä/tms. Ja nuo ovat täysin eri asioita. Välillä tuntuu, että nämä elimistön happamoitumisesta puhuvat vähän tahallaankin sekottavat nämä asiat keskenään.

A) tällä ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa (siis elimistön happamuuden kanssa)
B) vatsahapot ei ole liian voimakkaat vaan pääsevät väärään paikkaan
C) happo-emäsravintojuttu on ihan paskaa, siinä vaiheessa kun elimistön pH on pielessä, ollaan lähes aina sairaalassa.

Niin siis tuossa on kysymys vatsalaukun hapoista ja niiden nousemisesta sieltä vatsalaukusta ylöspäin. Elimistön happamoitumisesta puhuttaessa tarkoitetaan sitä, että elimistön ph laskisi solutasolla/veressä/tms. Ja nuo ovat täysin eri asioita. Välillä tuntuu, että nämä elimistön happamoitumisesta puhuvat vähän tahallaankin sekottavat nämä asiat keskenään.

Ok, selkis asia mullekin. En mä noista happamuuksista mitään tiedä, mutta ajattelin mainita, jos alkuperäinen kysyjä tunnistais oireet.:offtopic:

C) happo-emäsravintojuttu on ihan paskaa, siinä vaiheessa kun elimistön pH on pielessä, ollaan lähes aina sairaalassa.

Sä oot mun mielestä ennenkin esittänyt saman kommentin lähes samoin sanoin jossain toisaalla ja se on mielestäni kummallinen.

Ei mun käsittääkseni oo kyse siitä että kehon normaalia hiukka reilu 7 happamuutta (7,34-7,45?)yritettäisi väkisin painaa emäksiseksi johonkin 13:sta vaan toki tässä liikutaan normaalin - tiedän, se on kapea - haarukan sisällä.

Onko mielestäsi emästankkaus paskaa? Siinäkin liikutaan ihan normaalin happamuushaarukan sisällä (kuten muistaakseni ennen olet todennut, elimistöllä on varsin voimakkaat mekanismit jotka pitää happamuuden turvallisen vaihteluvälin sisällä).

E: korjauksia

Toi väsymys on vähän vaikee juttu koska se voi johtua niin monesta asiasta. Kyllä itseänikin väsyttää vaikka elän "terveellisesti". Ala sitten siinä miettimään johtuuko väsymys kovasta kuorsaamisesta, alhaisesta verenpaineesta joka johtuu ruokailutottumuksista, vähäinen raudan saanti...

Sä oot mun mielestä ennenkin esittänyt saman kommentin lähes samoin sanoin jossain toisaalla ja se on mielestäni kummallinen.

Ei mun käsittääkseni oo kyse siitä että kehon normaalia hiukka reilu 7 happamuutta (7,34-7,45?)yritettäisi väkisin painaa emäksiseksi johonkin 13:sta vaan toki tässä liikutaan normaalin - tiedän, se on kapea - haarukan sisällä.

Olen ja mielestäni siinä ei ole mitään kummallista. Yksinkertainen mielipide. Jos homma perustuu virtsan ph:n mittauksella saatuihin lukemiin, niin metässä ollaan ja pahasti.

Onko mielestäsi emästankkaus paskaa? Siinäkin liikutaan ihan normaalin happamuushaarukan sisällä (kuten muistaakseni ennen olet todennut, elimistöllä on varsin voimakkaat mekanismit jotka pitää happamuuden turvallisen vaihteluvälin sisällä).

En ole perehtynyt emästankkaukseen niin paljoa, että voisin järkevää mielipidettä siitä antaa.

Köyhän miehen tapa kokeilla miltä tuntuu kun kroppa menee turhan emäksiseksi on hyperventiloida jonkin aikaa, sillä saat hetkellisen alkaloosin aikaiseksi..

Tuli mieleen että kannattaisi kokeilla ruoansulatusentsyymejä. Auttaa sulattamaan ruoan eikä oo niin täysinäinen olo syönnin jälkeen. Yleensä tuon tyyliset vaivat kertoo aina huonosta ruoansulatuksesta.

Yleensä tuon tyyliset vaivat kertoo aina huonosta ruoansulatuksesta.

Tai liian vähäisestä ruoan pureskelusta. Kannattaa oikeasti keskittyä ruoan kunnolliseen pureskeluun. Ruoka pitää pureskella kunnolla mössöksi ennen nielaisemista.

Elimistö pyrkii pitämään pH:n
-valtimoveri 7,4
-laskimoveri 7,35
-solunsisäinen neste 6,0-7,4

Valtimoveren ollessa = asidoosi<7,4>alkaloosi
Jos Ph laskee alle 6,8 tai nousee yli 8,0, niin tila on hengenvaarallinen.

Ja se vaatii todella paljon tuota pHta saa vakiosta hetkautettua, koska
1. kemialliset puskurijärjestelmät reagoi välittömästi

2. Hengitys Lisää/vähentää CO2 määrää
-vaikuttaa muutamassa minuutissa, maksimiteho 12-24 tunnin kuluessa

3.Munuaiset
-poistaa ylimääräistä happoa tai emästä
-vaikutus hitaampi, mutta tehokkain

eli ellette sitä emästä tankkaa juuri sillon kun maitohappoa tuotatte suuret määrät lihaksistossa niin emästankkauksesta on vain haittaa.

Saitko selville?

Saitko Talakanpinskeli selville mikä sua vaivasi? Ja miten sait itsesi kuntoon?

Itse olen nyt tutustumassa aiheeseen. Mun oireet on silmien väsymys, joka voi olla myös allergiaa. Lisäksi hampaissa on semmoinen tunne kuin olisi juonut jotain hapanta. Selviten tämän huomaa treenipäivää seuraavana aamuna. Ravintoon on kuulunut paljon kokojyväriisiä, lihaa, kaurahiutaleita ja palkkarin maltoa.

En tiedä aiheesta mitään mutta kokeilen ja viimeistään kantapään kautta opin (toivottavasti).

Jotenkin tämä elimistön happamuus - villitys vaikuttaa niin vahvasti taas yhdeltä luontaistuotteiden ja muun uskomuslääketieteen myyntikikalta...
Aikaisemmin elimistöissämme oli liikaa "kuona-aineita", joita piti poistaa joillain kalliilla detox-diettituotteilla ja nyt meillä onkin liian hapan kroppa, jota sitäkin pitää yllättäen hoitaa jollain tohtoritolosen ihmedropeilla. Minkäköhän rahastuksen sitä seuraavaksi keksii...

Onhan mystikotkin auttaneet monia vaikka suuri yleisö pitää niiden sanomaa huuhaana.

Jos mä oon oikein ymmärtänyt niin ei ko tuotetta tarvitse ostaa, kotisivut puhuvat myös ruokavaliosta. Mä muutin ruokavaliotani niiden "oppien" mukaan ja jos helpotus tulee siinä sivussa ko syystä tai jostain muusta syystä niin kotia päin se silloin on.

En tarvitse tieteellisiä todisteita, paremman olon saavuttaminen riittää mulle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom