Elimistö säästöliekillä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Betzy
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Heip!
Onko kellään mitään käsitystä siitä, kuinka kauan kestää, että elimistö palautuisi normaaliin toimintaan, kun se on pitkään saanut elää ns.säästöliekillä?!?
Syömisongelmia on ollut sellaiset kuutisen vuotta (toisinaan tullut oksennettua melkeinpä kaikki syöty ruoka, toisinaan vähän vähemmän) ja sitä ennenkin energia määrä on päivittäin ollut aika alhainen. :(
Olen nyt sellaiset reilut kuusi vuotta elänyt noin 600-800 kcal/päivä...
Tällä hetkellä ravintoterapeutin mukaan, tulisi syödä noin 1200 kcal päivässä (+liikunnan kuluttama energia), jotta elimistön toiminta normalisoituisi...
Ei vain oikein tunnu silti tapahtuvan mitään..tosin saattaapi olla, että usein jää silti alle 1000kcal..(vanhoista tavoista kovin vaikea päästä eroon!) Nyt tosin yritetään keskittyä siihen entistä enemmän, ja protskuakin otettu kehiin!! (ennen pääasiassa vaan hiilareita).
Liikuttua tulee lähes joka päivä, salitreeniä vkolla 1 neljä kertaa ja vkolla 2 kaksi kertaa.. plus sitten aerobiset niin, että välipäiviä tulisi 3 kahteen viikkoon..
Ruokaa enemmän, tiedetään!=), mutta kuinka nopeesti noin pitkän säästöliekillä elämisen jälkeen voisi odottaa, että elimistön toiminta palais jotakuinkin normaaliksi?..ja nää turhat kilotkin vois tippua..

Jos jollain jotain infoo, niin thänx!:) alkaa tässä pikku hiljaa "hiukan" turhautumaan..eikä tahtois ajatua vanhojen pahojen tapojen tielle..kun niistä vihdoin ja viimein päässyt eroon..

En mikään ravintoterapeutti oo, mutta muutamia asioita voisin kirjottaa :)
Liikuntaan ei kannata ehkä ottaa liikaa tuohon alkuun jos terapeutti on suositellu rauhallisempaa alotusta kaloreiden suhteen, jos salilla pari kertaa kävisit viikkoon ja sitten jotain aerobista pari kertaa viikkoon lisäksi. Kevyesti liikkeelle.

Sitten sitä syöntiä, täältä löytyy paljon ohjeita erilaisista ruokavalioista, kannattaa kattoo tuolta ravinto osiolta ja käyttää hakuakin. Aamulla puuroa ja ruisleipää, vitamiinit ja omegat, päivällä syöt normaali ruuan, pari tuntia ennen treeniä kanssa ruokaa ja protsku drinkki, treenin jälkeen prode drinksu ja iltapalalla sitten enemmän proteiini pitosta, raejuustoo, rahkaa, tonnikalaa, seitä, hyvälaatusta rasvaa, esim kalaoljyt. Hedelmiä kannattaa kanssa syödä vaikka välipaloina, saat vitamiineja.

Tuohon en oikeen osaa vastata että kauanko kestää ennenkuin elimistö lopettaa säästöliekin, luulisin että aika piakkoin kun saat ravinnon kohdalleen ja pidät sen terveellisenä.

Sitten kun rupee tuntumaan että elimistö palautuu normaaliksi niin voit ottaa salia enemmän jos haluat ja sitten tietty ruokaa lisää, että elimistöllä riittää virtaa niihin treeneihin eikä se mene taas säästöliekille.

En tiedä onko tästä nyt yhtään apua mutta toivotaan näin. Tsemppiä ja jaksamista tähän, kyllä se elimistö palautuu siitä :thumbs:

EDIT. Tässä vielä linkkejä
Säästöliekki http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=48078
Ravinnosta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/faq.php?faq=ravinto#faq_ravinto_sekalainen

Kiitos sulle vastauksesta:)
Aika pitkälti noi ruoka-aineet mitä tossa mainitsit niin kuuluu
mun ruokavalioon.. Tuntuu vaan, että jos pari lämmintä ruokaakin
syö päivässä plus sitten noita protskujuomia, niin kalorit saattaa
mennä aika huikeestikkin yli ton 1200kcal... Kun ei toi peruskulutuskaan normaalisti (siis ilman liikuntaa) mun kokoselle ihmiselle ole kun noin 1600 kcal kaikkien laskureiden mukaan..

Betzy sanoi:
mennä aika huikeestikkin yli ton 1200kcal... Kun ei toi peruskulutuskaan normaalisti (siis ilman liikuntaa) mun kokoselle ihmiselle ole kun noin 1600 kcal kaikkien laskureiden mukaan..
Saanko kysyä miksi syöt vähemmän kuin peruskulutuksesi ja vielä liikunnasta tuleva kalorientarve yhteensä? Jos tarkoitus on saada elimistö pois säästöliekiltä, niin IMO kannattaisi nostaa kalorien määrää ainakin samalle tasolle kuin peruskulutus. Onko tavoitteenasi painon nouseminen, laskeminen vai ennallaan pysyminen tuon säästöliekin poistamisen lisäksi?

Betzy sanoi:

Joo menee varmasti yli 1200kcal, mutta eihän mikään eläväinen vielä tuolla kalorimäärällä pysty harrastamaan liikuntaa, jo sohvalla maatessa palaa enemmän kaloreita. Pari lämmintä ruokaa päivässä ainakin ja nuo prodet.. Et pääse säästöliekiltä ikinään pois jos pidät tossa 1200kcal päivään. Miten ei aikasemmin sattunut mieleen kirjottaa tästä kans, sen ravintoterapeutin kannattas varmaan vaihtaa ammattia. Selaa tuota ravinto osioo ja kato tuolta faqista apuja mihin laitoin linkit. Ja veikkaan sen kulutuksen olevan lähempänä 2000-2200kcal päivään jo kevyemmällä liikunta määrällä.

Irish Knight sanoi:
Saanko kysyä miksi syöt vähemmän kuin peruskulutuksesi ja vielä liikunnasta tuleva kalorientarve yhteensä? Jos tarkoitus on saada elimistö pois säästöliekiltä, niin IMO kannattaisi nostaa kalorien määrää ainakin samalle tasolle kuin peruskulutus. Onko tavoitteenasi painon nouseminen, laskeminen vai ennallaan pysyminen tuon säästöliekin poistamisen lisäksi?

Tarkoitus olisi tosiaan saada elimistö pois säästöliekiltä ja tiputtaa painoa! (=saada vanhat vaatteet mahtumaan päälle).

Nyt ei ekana välttämättä kannata lähtee tavottelemaan sitä painon pudotusta, vaan saada se elimistö pois kataboliasta. Kun kerta noin pitkän ajan tuo syömishäiriö ollut, voi olla elimistö aika sekasin. Eli plussalle niitä kaloreita jonkun verran ja sitä liikuntaa, että saadaan se kroppa käyntiin. Tällä kannattas mennä kuukaus pari ja tunnustella vähän miltä tuntuu, olon pitäs kyllä parantua ja tulla energiaa lisää. Ja kun saat potkua elimistöön niin sitten maltillista diettiä siihen ja enemmän aerobista, mutta ei sillonkaan noita kaloreita noin alas mitä toi "terapeutti" (konitohtori) on neuvonut.

Tämä toki vain mun mielipide ja näkemys, hyvä jos kävis joku "ammattilainen" vähän antamassa neuvoja ja korjailemassa jos oon ihan väärässä. :eek:

paskamaha2k sanoi:
Joo menee varmasti yli 1200kcal, mutta eihän mikään eläväinen vielä tuolla kalorimäärällä pysty harrastamaan liikuntaa, jo sohvalla maatessa palaa enemmän kaloreita. Pari lämmintä ruokaa päivässä ainakin ja nuo prodet.. Et pääse säästöliekiltä ikinään pois jos pidät tossa 1200kcal päivään. Miten ei aikasemmin sattunut mieleen kirjottaa tästä kans, sen ravintoterapeutin kannattas varmaan vaihtaa ammattia. Selaa tuota ravinto osioo ja kato tuolta faqista apuja mihin laitoin linkit. Ja veikkaan sen kulutuksen olevan lähempänä 2000-2200kcal päivään jo kevyemmällä liikunta määrällä.

Itseasiassa täytyy sanoa, että voin kyllä vallan mainiosti jos syön sen 1200 päivässä..
Mutta pitää varmaan yrittää sitten syödä vielä vähän enemmän.. toi 1200 kaloriakin tuntuu vaan toisinaan olevan työn ja tuskan takana.. niin hyvin on päähän vuosien aikana iskostunut se, että ei syödä jos ei ole nälkä..ja sillonkin niin vähän kun on mahdollista (tai sitten on ne sormet löytänyt tiensä sinne kurkkuun...tosin kyllä välillä porkkanen ja näkkärinkin jälkeen)
Olis varmaan voinut todella aikasemminkin kirjotella, mutta vasta tossa muutama kuukaus sitten tuli ekan kerran lääkärillekkin mainittua, että on tullut sellaset vajaa kuus vuotta oksenneltua.. pitkäänhän siinä meni, että itelle myönsi että on syömisongelma..ja vielä pitempään että ton touhun sai lopetettua (varmaan meneee vielä piiiiiiiiiiiitkään ennen kun siitä todella pääsee eroon) Näin jälkikäteen helppo miettiä, että jotain olis voinu tehä vähän aikasemminkin....:curs:
Mut joo, pitää nyt vielä vähän tarkemmin lueskella noita ravintojuttuja ja koittaa takoa sinne päähän, että pitää syödä enemmän:)

No hyvä homma kuitenkin että sait nytten edes selville tämän asian ja lähdet hoitamaan sitä! Tottuuhan se elimistö tuohon 1200kcal määräänkin mutta kyllä se on liian vähän, vaikka miten pieni piipari ois. Yx mikä tuli mieleen jos se itse syöminen ruokana on vaikeeta, niin entäs jos hommaisit jotain palautusjauhetta ja juot sen sitten. Esim joku FASTin dietmix tai tällänen, pari sellasta juot päivään, ateriaahan se ei korvaa mutta se antas niitä kaloreita juotavassa muodossa, josko se elimistö tottus tollasen kautta siihen että se ottas sitten ruokana vastaan paremmin ja ois nälkäkin sitten. Luulen kyllä että se ruokahalu rupee kasvamaan kun saat nyt tankattua reilummin ja rupeet urheilemaan, näin voisin arvella :whip:

Tossa dietmix http://www.fast.fi/index.php?mid=84

Kyl se elimistö sitä ruokaa vastaan ottaa, pään kanssa enemmänkin ongelmia..Mulla itseasiassa on Twinlabin DietFuelia, tosin en oo sitä ottanut kun sillon tällön..toi ainakin aika öklöä :urjo: Mutta ehkä totakin vois alkaa vähän useemmin ottamaan, saispahan ainakin varmasti kaikki tarvittavat vitamiinit & hivenaineetkin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
paskamaha2k sanoi:
Nyt ei ekana välttämättä kannata lähtee tavottelemaan sitä painon pudotusta, vaan saada se elimistö pois kataboliasta. Kun kerta noin pitkän ajan tuo syömishäiriö ollut, voi olla elimistö aika sekasin. Eli plussalle niitä kaloreita jonkun verran ja sitä liikuntaa, että saadaan se kroppa käyntiin. Tällä kannattas mennä kuukaus pari ja tunnustella vähän miltä tuntuu, olon pitäs kyllä parantua ja tulla energiaa lisää. Ja kun saat potkua elimistöön niin sitten maltillista diettiä siihen ja enemmän aerobista, mutta ei sillonkaan noita kaloreita noin alas mitä toi "terapeutti" (konitohtori) on neuvonut.

En ole ammattilainen, mutta itse entisenä syömishäiriöisenä allekirjoitan täysin tuon lainaamani tekstin. Missään tapauksessa ei pitäisi ryhtyä laihduttamaan, jos ja kun häiriö on (vielä) akuutissa vaiheessa, vaan ensin pää kuntoon ja sitten vasta kroppa, jos tarvis on.

Betzy sanoi:
Tarkoitus olisi tosiaan saada elimistö pois säästöliekiltä ja tiputtaa painoa! (=saada vanhat vaatteet mahtumaan päälle).

Ei millään pahalla, mutta minkä kokoiset vaatteet pitäisi saada päälle? Mitkä ovat mittasi, eli paljonko olet pitkä ja paljonko painat? Epäilen että kärsit vakavasta syömishäiriöstä, ja näät itsesi lihavana, vaikka todellisuudessa olet luurangonlaiha.

Oon samaa mieltä tosta että koeta tehdä kunnon kalorinosto silläkin uhalla että se paino aluksi nousee aika roimasti. Ainakin 2000 kaloria päivässä. Ei varmastikaan ole helppoa (sen ns. henkisen ongelman vuoksi nimenomaan), mutta se on varmaan ainoa keino saada tasapainottumaan tuo syöminen ja kropan toiminta. Ja kyllä se aikansa vie, ei oo ihan muutaman päivän eikä välttämättä muutaman viikonkaan juttu.

Koeta saada myös rytmitettyä oikein se syöminen, ettei tule ahmimisia ja ällöä oloa niin helposti. Treenaaminen - mieluiten sinun tapauksessa alussa vaikkapa kevyt aerobinen - auttaa ruokailujen rytmittämisesssä.

Oothan huomannut että Punttimimmit-osiolla on syömishäiriöistäkin juttua?

EDIT: Ja tuossa ylläkin on heti Pompulalta ja Gillyannelta tärkeitä pointteja kerennyt tulemaan. PÄÄ KUNTOON ENSIN. Ja tsemppiä.

Betzy sanoi:
Kyl se elimistö sitä ruokaa vastaan ottaa, pään kanssa enemmänkin ongelmia..Mulla itseasiassa on Twinlabin DietFuelia, tosin en oo sitä ottanut kun sillon tällön..toi ainakin aika öklöä :urjo: Mutta ehkä totakin vois alkaa vähän useemmin ottamaan, saispahan ainakin varmasti kaikki tarvittavat vitamiinit & hivenaineetkin :)

No sitte vaan päätä kuntoon. Ne juomat on aika äklön makusia, todella makeita. Ite tässä nyt reilu kuukaus oltu bulkilla ja syödä pitää enemmän kun oikeesti maistusi niin välillä tuntuu että ei vaan pysty, mutta sitten rauhallisempaan tahtiin vaan syödä, kyllä se pääkin ja vatsa niihin tottuu kun pistää tottumaan :whip:

Gillyannelta tuli kanssa neuvot oikeeseen suuntaan, ja nyt muiltakin. Eli nyt vaan rupeet noudattelee näitä linjoja mitä neuvottu niin pitäs ruveta paranemaan. Jos viitit niin ilmottele tänne välillä että miten on homma lähteny käyntiin, ihan mielenkiinnosta vaan. Tietää että pureeko nuo neuvot vai ei.

Ja kyllähän niitä kaikenlaisia ravintolisiä löytyy, ihan hyvänkin makuisia. Käy vaikka apteekissa tsekkaamassa. Ja ei niitä sormia kurkkuun maistamisen jälkeen... Koetat pikku hiljaa ruveta vaan totuttelemaan kunnon syömiseen. Kyllä se tasapaino sieltä vielä löytyy.

Pompula sanoi:
Ei millään pahalla, mutta minkä kokoiset vaatteet pitäisi saada päälle? Mitkä ovat mittasi, eli paljonko olet pitkä ja paljonko painat? Epäilen että kärsit vakavasta syömishäiriöstä, ja näät itsesi lihavana, vaikka todellisuudessa olet luurangonlaiha.

En mä ole luurangonlaiha.. enkä kyllä ollut pahimmassakaan vaiheessa.. Pituutta on mahtavat 154cm.. Tällä hetkellä painoa on pikkasen alle 60kg.. Tossa vielä kun oksentelin (ja ennen kun söin yksiä lääkkeitä, mitkä kuulemma aiheuttavat useille painonnousua..tiedä onko näin omalla kohdallani käynyt, järkevin syy ehkä olisi, sillä viime kesänä en enää juurikaan oksennellut ja paino nousi sellaiset 10kg vasta tossa loppu syksystä..eikä ruokavaliokaan juuri muuttunut siinä vaiheessa..mutta paha se on kai mennä sanomaan että mistä loppujen lopuksi johtunut) niin painoa oli joku 48 kg..
Vaatekaappi olis täynnä 34 kokosia vaatteita, mihin olis tosiaan kiva mahtua.. tällä hetkellä ei ihan päälle mene..
Tässä vaiheessa ekaa kertaa huomaa sen, että on todellakin nähnyt ittensä peilistä erilaisena mitä on ollut... eli aivan totta mitä sanotaan, vaikka se tuntukin ennen ihan täydeltä *****... Nyt näkyy peilistä saman kokonen ihminen kun vaikka tossa vuos pari sitten...

Betzy sanoi:
Tossa vielä kun oksentelin (ja ennen kun söin yksiä lääkkeitä, mitkä kuulemma aiheuttavat useille painonnousua..tiedä onko näin omalla kohdallani käynyt, järkevin syy ehkä olisi, sillä viime kesänä en enää juurikaan oksennellut ja paino nousi sellaiset 10kg vasta tossa loppu syksystä..eikä ruokavaliokaan juuri muuttunut siinä vaiheessa..mutta paha se on kai mennä sanomaan että mistä loppujen lopuksi johtunut) niin painoa oli joku 48 kg..
Vaatekaappi olis täynnä 34 kokosia vaatteita, mihin olis tosiaan kiva mahtua.. tällä hetkellä ei ihan päälle mene..

Toisaalta ymmärrän, että kiva olisi mahtua vaatteisiinsa, mutta hei - mihin sinulla on kiire asian kanssa? Sen jälkeen, kun olet saanut pääkoppasi kuntoon ja häiriön selätettyä "you have all the time in the world", Louis Armstrongia mukaillakseni.

(Ja 48 kg on kyllä IMO vähänlaisesti, vaikka pituutta ei olisikaan kuin tuo mainitsemasi 154 cm.)

EDIT: Suosittelen vakavasti, että nakkaat vaakasi lähimpään roskalaatikkoon, ja lakkaat (heh, hieno riimi ;)) vaivaamasti päätäsi puntarin lukemilla. Kun saat pääsi kuntoon ja syömiset raiteilleen ja pääset taas liikunnan makuun, asettuu painosikin kuin itsestään sinulle sopivaan lukemaan. EDIT2: Kaikki, mitä tästä aiheesta puhun, on tavalla tai toisella itse koettua ja kantapään kautta opittua.

Gillyanne sanoi:
En ole ammattilainen, mutta itse entisenä syömishäiriöisenä allekirjoitan täysin tuon lainaamani tekstin. Missään tapauksessa ei pitäisi ryhtyä laihduttamaan, jos ja kun häiriö on (vielä) akuutissa vaiheessa, vaan ensin pää kuntoon ja sitten vasta kroppa, jos tarvis on.

Oikeassa olet..mutta ei se enää kovin akuutissa vaiheessa ole.. En toki voi kieltää etteikö välillä tulis oloa, että tekee mieli oksentaa, mutta aika harvassa nykyään onneks :)

EDIT: Suosittelen vakavasti, että nakkaat vaakasi lähimpään roskalaatikkoon, ja lakkaat (heh, hieno riimi ;)) vaivaamasti päätäsi puntarin lukemilla. Kun saat pääsi kuntoon ja syömiset raiteilleen ja pääset taas liikunnan makuun, asettuu painosikin kuin itsestään sinulle sopivaan lukemaan. EDIT2: Kaikki, mitä tästä aiheesta puhun, on tavalla tai toisella itse koettua ja kantapään kautta opittua.[/QUOTE]

Vaaka ei kyllä roskikseen lennä, kun vähän harmittaa, etten sitä aikasemmin ollut hommannut, niin ei ehkä olis päässyt noita ylim. kiloja tulemaan... mutta ei sillä joka päivä enää käydä..ehkä kerran viikossa.
Kyllähän mä tiedän, ettei oo kovinkan realistista ees yrittää päästä tohon 48kiloon takas..ainakaan jos meinaa jotenkin terveellisesti elää..ja kun tuolla salillakin tulee kuitenkin ihan suht aktiivisesti käytyä..jos vaikka vähän lihastakin sais:)
Oon mä tota liikuntaa harrastanut jo muutamia vuosia ihan aktiivisesti..ja tällä hetkellä ei kyllä enää ilman vois edes elää.. Pitää pääkopan ees jotenkin kasassa :)

Kiitos tosi tosi tosi paljon kaikillle!! :)
Sai tosi paljon tästä irti, ja ehkä toi syöminenkin alkaa onnistumaan..
Jotenkin on kovin paljon helpompi tehdä jotain tohon liittyvää, kun joku sanoo
että mitä kannattais tehä.. se vaikka sen ite tietää, niin ei oo kovin pitkälle vielä vieny.. Mutta hyvä, että on ihmisiä, jotka yrittää takoa järkeä päähän:)
Nyt purkki raejuustoa ja ruisleipä naamaan ja kun täältä duunista pääsee niin salille :)

Suositut

Back
Ylös Bottom