Elämäntapamuutokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eric39
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen tässä pohtinut aloitettuani punttitreenaamisen, että melkoisen kokonaisvaltainen elämäntapamuutos se on, jos meinaa siis yhtään kehittyä. Siitä ei liene enää epäselvyyttä, että kehitys vaatii treeniin, ravinnon ja levon kuntoonlaitamisen. Olen tähän ikään mennessä ehtinyt aloittaa treenaamiseen varmaan 5-10 kertaa aina parin vuoden välein. Aina on jäänyt muutamaan kuukauteen vailla minkäänlaista kehitystä. Yhteinen nimittäjä on aina ollut se, että olen vain käynyt salilla silloin tällöin räpistelemässä ilman mitään muutosta muihin elämäntapoihin (etenkin ravinto).

Mutta nyt tällä kertaa olen tosissani :)

Puolisen vuotta on salilla käyty ja siitä noin kolme kuukautta ns. tosiharjoittelua. Enää ei satujumpat ja pitsinnypläys kiinnosta. Niin, asteittain tässä on muitakin elämäntapamuutoksia tullut tehtyä. Ja ilmiselvää kehitystä on tapahtunut (kaljamaha lähteny melkein kokonaan, hartiat leventyny ja rintalihakset pullistelee kireässä t-paidassa) :)

Niin seuraavia elämäntapamuutoksia on siis nyt toteutettu:

1. Punttitreeni vähintään 3 kertaa viikossa ("oikein" suoritettuna)
2. 1-2 aerobista harjoitusta viikossa
3. Sipsit, hampurilaiset, suklaa, metwursti on jätetty jotakuinkin kokonaan pois
4. alkoholinkäyttö lopetettu jotakuinkin kokonaan!
5. Ravintopuolella ainakin proteiinin määrä tulee laskettua (protskudrinkit täydentää)
6. iltaisin nukkumaan viim. 23-24 välillä

Mutta seuraavista paheista en ole vielä suostunut luopumaan:

1. Päivittäin yhdet pullakahvit!
2. kerta viikossa pizzalla tms käynti
3. viikonlopun leffailtana pussillinen karamellia

Saapa nähä pitääkö noistakin luopua ens keväänä kun vedetään rasvaprosentti tiukkaan rantakuntoon!

Mistä asioista muut ovat joutuneet tinkimään? Ja mistä ette luovu?

Eipä noista vielä edes kannata luopua, vasta sitten jos alkaa homma tökkimään, on katos ässä hiassa jonka käyttää tarpeen tullen. Ja kun se rasvaprossa on hilattu haluttuun lukemaan, kestää se ruokavalio varmasti järkevästi toteutettua pizzansyöntiä ja muutaki herkuttelua, se ei tietenkään saa olla päivittäistä.

Itse on ruokapuolella luovuttu pullista ja muista mässyistä esim. viikolla töissä kokonaan. Eipä ole enää edes kaivannut kun pari vuotta sitten sen lopetti. Mutta esim. sukulaisilla kyläillessä sen pullan teen kanssa syön jos sellainen tarjolla on, ihan kohteliasuussyistä ja kun ei sellainen harvoin syöty pulla vaikuta yhtään mitään yhtään mihinkään.

Eipä tämä lopulta niin kauheasti mitään luopumisia vaadi, paitti tietysti dieetillä, mutta eihän sitä ympäri vuoden olle kun sellaisessa tilanteessa että tehdään kroppaan ns. täydellinen muodonmuutos, eikä tuokaan ikuinen projekti ole.

No ei tää varmaan mitään auttanut, mutta oli mun ajatukset tästä asiasta.

Ite oon kanssa luopunu noitten herkkujen syönnistä viikolla. Karkkia söin joskus oikee urakalla mut nykyää ei tee edes mieli niitä. Kyllä silloin tällöin tulee herkuteltua pizzalla (tosin aika harvoin), ja sipsipussi on välillä ostettava viikonlopuksi :) Ite huomasin ainakin sen, että laitettuani syömäpuolen kuntoon ( syön 5-6 kertaa päivässä, terveellisesti ym.) ei enää yksinkertaisesti tee mieli suklaata ym.

En ole oikeastaan kokenut luopuvani mistään, koska mun ei ole koskaan tarvinnut läskejä karistella. Pikemminkin olen vain opetellut syömään enemmän ja enemmän. Siksipä joskus tulee ällötys ja on pakko siivota ruokavaliosta ne vähätkin broileripullat, jäätelöt, pitsat ja hampparit (=massamuonat)kokonaan pois...ainakin pariksi viikoksi. :D

Ei vainen. Kaikkea makeaa syötävää olen pikkuhiljaa jostain 20-v lähtien vähennellyt ruokavaliosta. Toisaalta en ikinä ole limua juonut käytännössä yhtään (mehuina aina vain tuoremehu ja niitäkin harvoin), joten siitä ei ole tarvinnut opetella eroon tai vaihtaa laitiksi, mutta jäätelön ja karkinsyönnin olen vähentänyt jo vuosia sitten semmoiselle tasolle, ettei niistä enää viitsi vähennellä. Kokonaan ilmankin niitä pärjäisin hienosti, mutta joskus vaan Parrots karkit ja kunnon lakritsi (tuore Kouvolan laku -> :kuola: ) tai jäätelö maistuu niin hyvälle, että en ole viittinyt karsia niitä syömisistäni pois, koska eipä näy läsääkään kertyvän (ei kyllä lihaakaan :rolleyes: ).

Yleensäkin uskon, että kaiken makean ja alkoholin karsiminen vähemmäksi syömisistä ja juomisista on hyväksi, mutta kokonaan niistä ei ole pakko hankkiutua eroon, jos terveys ja olotila ovat ihan rehellisesti ja oikeasti ok (tämän asian suhteenhan itelleen valehtelua maailmassa piisaa). Nopeat hiilarit ovat länsimaiden pahin huume, voisin kommentoida hieman Kari Peitsamon alkuperäistä mielipidettä muuntaen.

Pulla, keksi tai muu leivos kahvin tai teen kanssakin on jännä juttu, täysin opeteltu tapa. Kerran opitun huonon tavan voi tietenkin oppia poiskin, ajan kanssa pikkuhiljaa, mutta päättäväisesti. Toisaalta taas Timban tyylinen satunnainen kohteliaisuuskeksi, pulla tai kakkusiivu ei haittaa varmasti ketään mitenkään. Turha niistä on rueta neurotisoimaan. Ainoa poikkeus em. on kehoilijan tai fitnesskisaajan kisadieetti, silloin on varmasti oltava millintarkka.

Reilu vuosi sitten mun päivän ruokalista oli jotakuinkin tälläinen:

Aamulla riisimuroja maitoon, koulussa lounas jos oli jotain hyvää (jos ei niin McDonalds pelasti), kotiin päästyä patonkia tai jotai muuta todella hyvää esim. kaupan lohkoperunoita ja lihapullia ym. ja tämän jälkeen pussi karkkia ja COCISTA :kuola:

Vuos sitten syksyllä muutin sen siihen että vaalee leipä ruisleipään, karkit pois ja Coca-Cola Pepsi Maxiin. Liikuntaa en lisännyt siitä lähes pyöreästä nollasta ollenkaa. Läskiä lähti jo pelkällä tolla muutoksella muutamia kiloja. 98kg -> 93kg.

Tämän vuoden helmikuussa päätin sitte vetästä ihan uusiks. Nyt on tarkat systeemit, kellon ajat jolloin syödään, katotaan mitä syödään ja paljonko syödään. Parin tunnin välein ateriat ja kaloreita tulee varmasti tarpeeks. Liikuntaa lisäsin vähintään kolmeen kertaan punttia viikossa ja aerobista kaks kertaa viikossa. Paino putosi tällä 93kg - 74kg :rock:

Pepsi Maxista en ole vieläkään luopunut enkä lähes joka viikon karkkipäivästä. Eikä tarviskaan. :thumbs:

Nyt on paino sopivaa tahtii nousussa. Toivottavasti ei ole pelkkää läskiä. :lol2:

Tuohon karkittomaan elämään tottuu melko nopeasti. Itse olin juuri dieetillä 2,5 kk ja tietenkin lopetin kaiken paskaruoan syönnin, eikä ole dieetin jälkeenkään tehnyt kertaakaan edes mieli mitään makeaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom