Elämäni ensimmäinen dieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt se pelätty juttu sitten tapahtu :itku: .... Polvi ei vaan kerta kaikkiaan kestä juoksua kovalla pinnalla. Nyt olin HIIT:issä 6 minuutin kohdalla kierrossa ja oikea polvi ei kestä. HIIT tuntui todella tehokkaalta, niin kauan kuin sitä pystyi tekemään. Lähellä ei ole mitään pururatoja tai muita pehmeämpi alustoja, vaikka ei niistä nyt apua oliskaan. :curs:

Elikkä nyt on pakko siirtyä perinteisempään pitkäkestoiseen aerobiseen. Aerobisen meinasin tehdä tyhjään mahaan aamuisin 3xviikko, peläten olemattomien lihaksieni valuvan lenkkipolulle...

No niin eli asiaan. Onko syytä pelätä enemmän tuollaista pitkäkestoista (40min-60min) aerobista, joka suoritetaan aamulla tyhjään mahaan? Onko suurempi riski menettää enemmän lihaksia? Onko yhtä tehokasta kuin HIIT?

Kannattaako muuten dietillä käyttää lisäprotskua välipalana? Pari pussia ois Whey 3:sta :kuola: kaapissa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko se aerobinen pakko suorittaa juosten? Kuntopyörällä tai vaikka soutulaitteella voi myös vetä HIITit ihan hyvin.

mitä sun polvessa on vikana? mulla oli 20 kiloa painavampana hirveä ongelma vasemman nilkan nivelsiteessä, mutta pudotin painoa ensin 15 kiloa, eikä vaivannut jalka enää. Kevyt lenkkeily vahvisti jalan lihaksia.
Oletko käynyt lekurissa polvesi kanssa (en jaksa lukea koko trediä)? Jos jalkasi ovat heikot, etkä ole juossut kunnolla pitkään aikaan, niin HIIT voi olla liikaa. Itselläni on tullut pieniä ongelmia vasemman jalan kanssa, joka on hieman oikeaa heikompi juuri vanhan nivelisideongelmani takia.

Mulla on nyt parin viikon jälkeen alkanut polvea hieman aristaa kanssa. Mutta juoksu määrätkin on aika suuria verrattuna viimeiseen kolmeen vuoteen. Uskon, että menee ohi ajan kanssa, varsinkin kun paino toivottavasti myös putoaa.

Jos ennen et ole paljon juossut, niin on todennäköistä, että ainakin alkuvaiheessa tulee kipuja polviin ja sääriin helposti kanssa. Soutulaite, kuntopyörä, hiihto tai uinti on ihan yhtä tehokkaita.

Koita keventää juoksua hetkeksi ja korvaa paari muuta kertaa jollain muulla lajilla. HIIT onnistuu kyllä soutulaitteella ja kuntopyörälläkin. Tosin aika vaikeaa aamulla tehdä tyhjään mahaan.

En oikein tiiä mikä siinä polvessa on vikana.juossu en ole hirveesti viime aikoina, mutta sählyssä ym muussa sellaisessa liikunnassa tulee juostua sellainen 1-2 kertaa viikko, mutta ei mulla ole ollut sellaista "juoksemis" rutiinia.

Joskus aiemmin kun pelasin lätkää 9 vuotta(15 vuotiaaksi) asti ja
mulla oli joskus ongelmia kesätreeneissä, että tuo jalka ei kestä juoksua. Jalat ei todellakaan ole heikot vaan itse asiassa vahvin lihasryhmä (ilmeisesti perua lätkästä), joten siitä se ei voi olla kiinni.

Pitää koittaa HIIT:iä myöhemmin, jos saa painoa vielä pois. Toivottavasti sillon ei tuu liian suurta taakkaa polville.

Lekurilla en ole joutunut käymään jalkojeni takia, mutta syytä olisi varmaan tarkastaa polvet.Mitään ongelmia jalkojen kanssa ei ole ollut pitkään aikaan, ennen kuin HIIT:in aloitin :jahas:

Pitänee kokeilla HIIT:iä kuntopyörällä yms.. Tekee vaan tuskaa raahautua aamuisin pari kilsaa salille pyörällä...

masokisti sanoi:
Pitänee kokeilla HIIT:iä kuntopyörällä yms.. Tekee vaan tuskaa raahautua aamuisin pari kilsaa salille pyörällä...

Mä olen tehnyt HIIT setit kuntopyörällä juuri polven takia. Oma polvi meni joskus aikoinaan futismatsissa ja nykyään se ei paljoa tykkää tuosta juoksemisesta. Kuntopyörän kanssa ei ole ollut ongelmia, eli kannattaa kokeilla.

En jaksa avata uutta ketjua joten kysäsen täällä. Voiko low-carb-/ketodieetillä jättää malto pois palkkarista? Olen muutenkin ymmärtänyt että kehon glukoosivarastot tarvitsevat täydennystä vain todella pitkäkestoisilla aeroobisilla suorituksilla. Palkkarissa on tällä hetkellä 50/50 suhde, joten dieetillä voisi olla ihan järkevää heittää ne 30g maltoa pois.

training_day sanoi:
Update:

Paino 81kg -> 80kg
Vatsanympärys 89,5cm -> 88,5cm
Treenipainot, ei muutoksia muuten, mutta maveen jostain syystä hieman lisäystä. Liekö tekniikka parantunut pikkuhiljaa.

Update:

Paino 80kg -> 79kg
Vatsanympärys 88,5cm -> 87,5cm

Treenipainot yllättäin jopa pienessä nousussa kauttaaltaan.

Update:

Melkoinen vitutus päällä.

Viime viikon keskiviikkona pukkasi melkoisen flunssan päälle ja vasta nyt alkaa olla lähes terve olo.
Ei mitään treeniä viikkoon ja syöminenkin jäänyt ihan liian vähälle (mulle ei koskaan kipeänä ruoka maistu)
Mitään mittauksia yms. en nyt ole tehnyt. Tämä päivä vielä taukoa ja huomenna takaisin säännölliseen treenaamiseen.

Katsellaan miten etenee...

Ei viitsinyt uutta threadia aloittaa, joten kysäisen tässä, että onko ruokapuoli suht. koht. kunnossa tällä tapaan:

Esim nyt viimiseltä 3:lta päivältä:

14.2:

kaurahiutaleita 1,5dl + vettä, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

tonnikalapurkki, banaani, 10g rypsiöljyä

kaurapastaa 1dl, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

juoksulenkki 45min

kaurapastaa 1dl, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

ehrmann-rahka + 2,5dl sokeriton mehukeitto, 10g rypsiöljyä

15.2:

kaurahiutaleita 1,5dl + maitoa 2dl, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

tonnikalasalaatti (vihreä salaatti, tomaatti, kurkku, ~150g tonnikalaa), 1 ruisleipä, 10g rypsiöljyä

500g exquidsa-rahka, 10g rypsiöljyä

punttitreeni (palautusjuoma loppunu)

tonnikalapurkki, omena, 1 ruisleipä, 10g rypsiöljyä

ehrmann-rahka + 2,5dl sokeriton mehukeitto, 10g rypsiöljyä

16.2:

kaurahiutaleita 1,5dl + 2dl maitoa, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

2 ruisleipää, kinkkua, salaatinlehteä, tomaattia, kurkkua, 5 kananmunan valkuaista, 10g rypsiöljyä

2 ruisleipää, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

tonnikalapurkki, banaani, 10g rypsiöljyä

tonnikalapurkki, 2,5dl sokeriton mehukeittoa, 10g rypsiöljyä

17.2:

kaurahiutaleita 1,5dl + 2dl maitoa, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

2 ruisleipää, kinkkua, salaatinlehteä, tomaattia, kurkkua, 4 kananmunan valkuaista, 10g rypsiöljyä

2 ruisleipää, kinkkua, salaatinlehteä, tomaattia, kurkkua, tonnikalapurkki, omena, 10g rypsiöljyä

1dl kaurapastaa, tonnikalapurkki, 10g rypsiöljyä

-------------------------------------------------------------------------

Kaloreita en ole laskenut, olen varannut aikaa tuohon kesäkuuhun asti polttamaan rasvoja. Toinen dieetti nyt menossa, viimeksi vein mielestäni liian rankan dieetin. Painoa kyllä lähti 17kg, mutta paljon lähti voimiakin. Tällä kertaa ajattelin ottaa hieman rauhallisemmin ja syödä enemmän hiilareita, kuin mitä viimeksi vedin. Vettä tulee juotua 3-5 litraa päivässä, ruokailut 2-3 tunnin välein, aerobista 1-2 kertaa viikossa, 3 punttitreeniä viikossa. Paino on nyt pudonnu 5kg 2 viikkoa sitten dieetin alettua. 84kg -> 79kg. Eli mennäänkö hyvällä mallilla vai pitääkö vielä lisätä hiilareiden syöntiä, nälkä tuntuu olevan kokoajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom