Elämäni ensimmäinen dieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
Ollaan suunnilleen saman painoisia. Älä ainakaan tiputa heti 700-1000kcal syömisiä. Viime keväänä vedin ekaa kertaa itse dietin ja kyllä olis nälkäkuolema koittanut jos noin nopeasti olisin laskenut kaloreita. :D Vähennä pikku hiljaa niin ei tule hirveä nälkä, eikä tarvitse pelätä lihojen lähtemistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hese sanoi:
Tästä kommentista tulikin mieleeni, että tässä salilla keskustelin yhden kaverin kanssa dieettaamisesta. Hänellä oli aika mielenkiintoinen systeemi. Viikolla vedetään sellaisella salaatti-linjalla (eli aamulla rahka prk, välipala kaurapuuroa lautasellinen, lounas kanaa/kalaa 150 g + vihanneksia, välipalalla prodejuoma ja reenin jlkn palari ja illalla pelkkää salaattia). Eihän tuosta tule kuin hikisesti 1000 Kcal kasaan. Viikonloppuna sitten juodaan viinaa kaksin käsin ja syödään mitä sattuu. Tämä alkaa siis la-aamuna ja päättyy su-iltana.

Paino kuulemma "heittelee" aika paljon. Mitäs mieltä täällä olette tästä systeemistä? Painoa oln kuulemma jokunen kilo lähtenyt 4 viikon aikana (käy puntarissa aina perjantai-aamuisin).

Itse pidän parempana tätä matalahiilihydraattista ja 500 miinuksella olemista.

Minä taas olen sitä mieltä että kaverisi on dietin suhteen aika :david:

Varmasti tollakin systeemillä paino putoaa, mutta luulis että lähtee lihatkin, eihän tossa proteiiniakaan ole kovin paljon. No kukin tyylillään. Mistä minä tiedän miten toimii kun en ole kokeillut, mutta kuulostaa ihan järjettömältä.

Eihän sitä dietillä tarvi absolutistiksi ruveta, mutta kännit joka viikonloppu ei oikein diettiä tue, eikä siinä muutenkaan juuri järkeä ole. Kyllä mä itekin alkoholia otan, mutta harvemmin otettuna se myös maistuu ja tuntuu paljon paremmalta. Kerran kuukaudessa on ihan ok tahti, saunakaljat nyt voi vaikka ottaa useamminkin. Tosin dietillä niistä ei kyllä ainakaan mitään hyötyä ole.

VZ58 sanoi:
Älä tee aamuaerobisia tyhjään mahaan. Aamulla elimistö on katabolisessa tilassa ja urheilu vaan pahentaa tilannetta. Turha on poltella vaivalla hankittuja lihaksia. Eriasia jos kierrossa olisi jotain vahvempaa lisäravinnetta. Voit tehdä aerobisen aamulla mutta ota vaikka heraa ja hieman ruisleipää ennen lenkkiä. Tämä ei ole pääkopalleekkaan niin rankkaa ja ei aamu ala heti kärkeen vitutuksella. Kun olet ajatellut vetää kovasykkeistä aerobista, se nostaa hyvin aineenvaihduntaa ja kuluttaa myös treenin jälkeen niitä kaloreita.

Mielestäni aamuaerobisen voi ihan hyvin tehdä lähes tyhjään mahaan, varsinkin jos pitää sykkeen suhteellisen alhaalla eikä lähde tekemään kovaa juoksilenkkiä. Itse otan glutamiinia ja BCAA:ta ennen treeniä ja vedän sellaset 60 minuuttia 120-140 sykkeellä. Ei siinä mitään lihasta lähde palamaan, jos kalorit on vielä dieetillä suhteellisen ylhäällä ja jos on huolehtinut, että saa tarpeeksi protskua ruokavaliosta.

Syö matalan glykeemisen indeksin omaavia ruokia. Esim. monet suosittelevat riisikakkuja mutta ne nostavat verensokeria nopeesti joten ota selvää mitä kannattaa popsia.

Ihan totta on että kannattaa suosia matalan glykemisen indeksin ruokia, mutta esim. itse syön 2-3 riisikakkua päivässä dieetillä ja syön jopa valkoista riisiä. Menee aikalailla hiustenhalkomiseksi. Kyllä se paino ihan perusdieetillä tippuu kun vaan puhdistaa ruokavaliota. Riisikakut käyt mielestäni ihan hyvin dieetille.

Jätä ilta 18 jälkeen hiilarit kokonaan pois, edellyttäen että olet jo saanut päätökseen sinä päivänä kaikki urheilusessiot.

Ei hiilareita kokonaan tarvitse jättää illalla pois. Tärkeää on kuitenkin, että vähentää hiilareita illan mittaan. Viimeinen ateria olisi hyvä olla proteiinipainotteinen esim. ateria, jossa on maitoproteiinia sopii hyvin viimeiseksi.

uskon että elimistö on niin fiksu, että se ei polta lihaksia kovinkaan helposti kun vaan pidetään proteiini tasot korkeana ja levätään /palaudutaan kunnolla, siltä ainakin omalla kohdalla näyttää.

Totta!

Ensimmäinen diettiviikonloppu takana ja alku on oikeastaan ollut lähinnä hämmentävä...

Molempina päivinä tuli herättyä suht. myöhään, joten syöminenkin jäi vähemmälle eli söin n. 2200kcal kumpanakin päivänä. Siitä huolimatta nälkää ei tuntunut kuin muutamana pienenä hetkenä päivän aikana, liekö johtunut sitten n. 2,5 tunnin ruokailuväleistä.

Itseasiassa tuntuu tässä vaiheessa siltä, että suurin ja lähes ainoa syy miksi rasvaa on päässyt kertymään ovat työpäivän lounaat. Ne kun ovat olleet pääsääntöisesti tyyliä kiinalainen ravintola, kebab, työpaikan ruokala jne. ja aina hervottoman kokoisia annoksia. Muuten olen syönyt oikeastaan ihan järkevästi, eli vedin tästä nyt sellaisia johtopäätöksiä, että kun jätän nuo lounasmässäilyt pois ja syön jotain järkevää niiden sijaan, pitäisi rasvan lähteä.

Myös aerobiseen tein pienen muutoksen. Mulla ei ole oikein mahdollisuuksia lähteä aamulla mihinkään, joten teen tuon hiit tyylisen harjoitteen kolmena iltana viikossa ja käytän siihen kuntopyörää. Tuon lisäksi tulee aerobisena ne ip treenit, joten pitäisi riittää.

Jos minkäänlaista tulosta ei ala kuukauden sisään syntyä, niin sitten pitää ilmeisesti lisätä syömistä. Katsotaan mitä tapahtuu...

Mulla toimii:

Aamupalalla hyvä ottaa hiilaria (mm. puuroa) = aamulla jaksaa treenata ruoan jälkeen. Jos töiden suhteen mahdollista, kannattaa koittaa. Kun on levännyt ja syönyt hyvin on aivan erilaista mennä salille kuin illalla väsyneenä ja dieetin vittuunnuttamana. Koko päivä menee paremmin kun on tavallaan dieetillä raskaalta tuntuvat treenit pois alta.

Syön arkena niukemmin ja la+su n. 500kcal arjen kaloreiden päälle. Tarkoittaa runsaampia aterioita. Balanssi viikkotasolla. Dieetillä ollessa kunnon ruoan lisäys tuon verran tuo mukavan ökyisen täyden olon koko viikonlopuksi ja pää kestää. Pitää etsiä suht terveelliset ja erityisesti täyttävät ruoat. 150g suklaamuru vai kotitekoinen pitsa... ei paha valinta ainakaan mulle.

Mausteinen ruoka täyttää jotenkin enemmän. Esim. proteiini mistä tulee + runsas wok (bambua, porkkanaa, sipulia jne.). Täyttää aika hyvin.

Henkkoht pitää ottaa McDonaldin kaavan painonpudotuskalorivälin alareuna ja syödä sen mukaan kun lukuun on lisätty liikunnan vaikutus. Silloin paino putoaa 500g viikossa (jos unohdetaan alkudieetti ja loppudieetti).

Ja lisää samasta aiheesta...
Eli aloin nyt pitämään myös ruokailupäiväkirjaa.
Tämän päivän osalta näyttää seuraavalta:

Aamupala klo 08.00
15g ruis-kaurapuuro + 15g ruislese + 2dl kevyttä vadelmakeittoa
1 pala Fazerin ruispuikulaa + 4g Benecol + 2 viipaletta juustoa
100g Raejuustoa (0,2% rasvaa).

Välipala 10:00
Viili + Kiwi

Lounas 12:00
150g broilerpyöryköitä
100g raejuustoa
200g salaattia (salaatinlehdet, tomaatti, kurkku, paprika)
310g rasvatonta maitoa
monivitamiini + mineraali

Seuraava välipala n. 14:30
2 x ruisleipäpala (molemmissa margariini + juustot kuten aamupalalla)

Päivällinen n. klo 16:30
Luultavasti aika samantyylinen kuin lounas, paitsi broilerpyöryköiden tilalta kalkkunanjauhelihapihvi.

pieni välipala: n:klo 18:00
Prot. jauhe (sportpharman hera) n. 50g veteen sekoitettuna

18:30 Treenit

treenien jälkeen n 19:45
Palautusjuoma Prot 50g + HH 30g + Crea 5g + Gluta 5g

n. klo 22.00
Ehrmann maitorahka + 2rkl rypsiöljyä.

Miltä tuollainen ruokavalio vaikuttaa?

Olen ajatellut tälläistä diettiä aamusta iltapäivä klo.15.30 asti hiilareita ja protskua. klo.15.30 jälkeen rasvaa ja protskua, paitsi treenipäivänä ennen treeniä bannaani ja ehkä energiajuoma riippuen vireystasosta ja jälkeen n.1dl maltoa, muuten kolmen aikaan tai hiukan ennen nautin tavallisen kotiruuan.
ja pitkin päivää porkkanaa,omenaa,mandariinejä ja muuta vastaava

PS. Täällä löytyy porukoilta uskomattomasti asiantuntemusta
Kiitos vastauksista etukäteen :worship:

Pinja sanoi:
Ihan totta on että kannattaa suosia matalan glykemisen indeksin ruokia, mutta esim. itse syön 2-3 riisikakkua päivässä dieetillä ja syön jopa valkoista riisiä. Menee aikalailla hiustenhalkomiseksi. Kyllä se paino ihan perusdieetillä tippuu kun vaan puhdistaa ruokavaliota. Riisikakut käyt mielestäni ihan hyvin dieetille.

En suosittele mitään mikä nostaa verensokeria nopeasti ja heittelee sitä koska tästä seuraa väysymys ja nälän tunne sekä se herättelee ruokahalua ja tuottaa mielihaluja kaikkea hyvää mässyä kohtaan. Joten Zonen mukaisesti matalan indeksin omaavia ruokia kannattaa suosia.

Myös aamuaerobisen hyöty on mielestäni vähintäänkin arveluttava jos tarkoituksena on panostaa lihaksiin ja voimatasoon. Mielummin salitreeni levänneenä ja latautuneena ja aerobiset toisijaisena kun salitreenit on suoritettu. Myös matalat sykkeet voi heittää unholaan omalla kohdalla korkeat aerobiset ovat polttaneet läsää uskomattomalla tahdilla ja kuitenkin voimatason säilyessä. Intervallityyliset on varmasti tehokkaita nostamaan sekä peruskuntoa että hapenottoa ja polttavat kaloreita/läsää. Ehkä mitkään kovat runnomiset ei sovellu kuiteskaan ihan kaikille jos ajattelee jotain 120 kiloista bodaria juoksemassa siinä tulee liian kova rasitus nivelille.

http://www.cbass.com/FATBURN.HTM

HC76 sanoi:
Aika samoilla linjoilla mennään. Täällä 191/89 ja turhaa fläsää vyötäröllä joka ois tarkotus saada pois kesäksi. Ruokailua on jo paranneltu ja nyt otan aerobiset (kuntopyörä) mukaan 3-4 krt viikossa tunnin ajan. Salitreeniä 3-jakosella kans.
...
Ihan kuin oisit kirjoittanut meikäläisen suunnitelman tänne :)
Samalla setillä ois tarkoitus aloitella luultavasti tossa helmikuun alussa.
Tunnin kuntopyörälenkki (3-5 krt/vk) aamuaerobisella lähti viime keväänä melkein kymppi painosta...no oli siinä toki sali 3 krt/vk ja sulkis 2 krt/vk myös mukana.
Ruokavalioon en ole kummemmin ajatellut koskea paitsi siirtää viimeistä syömistä aikaisemmalle. Jos ei tunnu fläsää lähtevän ni pitää miettii jotain ketoa tms...

VZ58 sanoi:
En suosittele mitään mikä nostaa verensokeria nopeasti ja heittelee sitä koska tästä seuraa väysymys ja nälän tunne sekä se herättelee ruokahalua ja tuottaa mielihaluja kaikkea hyvää mässyä kohtaan. Joten Zonen mukaisesti matalan indeksin omaavia ruokia kannattaa suosia.

Myös aamuaerobisen hyöty on mielestäni vähintäänkin arveluttava jos tarkoituksena on panostaa lihaksiin ja voimatasoon. Mielummin salitreeni levänneenä ja latautuneena ja aerobiset toisijaisena kun salitreenit on suoritettu. Myös matalat sykkeet voi heittää unholaan omalla kohdalla korkeat aerobiset ovat polttaneet läsää uskomattomalla tahdilla ja kuitenkin voimatason säilyessä. http://www.cbass.com/FATBURN.HTM

Syön itse dieetillä riisikakkuja ja tavallista riisiä, joten en voi edelleenkään olla samaa mieltä, että ne olisivat jotenkin huonoja. Tottakai ne eivät ole yhtä hyviä verrattuna matalan glykemisen indeksin ruokiin, mutta ainakin minulla paino tippuu (8 vko meneillään) eikä minulle riisikakuista ja vaaleasta riisistä ole tullut mitään väsymystä tai mässäilyhimoja.

Mielestäni sen aamuaerobisen voi tehdä tyhjään mahaan, menettämättä lihasta. Olen tehnyt sitä tyhjään mahaan jopa silloin tällöin offilla. Tottakai se on taas hifistelyä, mutta itse teen sen niin. Kyllä jo sen pelkän aerobisen lisääminen päivittäiseen ohjelmistoon, antaa hyviä tuloksia, tekee sen sitten milloin tahansa. Ja sillä sykkeellä tarkoitin sitä, että jos tekee tyhjään mahaan, niin turha on lähteä kovaa juoksentelemaan.

Itsellä myoskin dieetti edessä ennen kesää ja hyvännäkoista vinkkiä on palstalle ilmaantunut. Voisikohan joku, joka mielestään on joskus onnistunut dieetissä erinomaisesti, laittaa sellaisen keskimääräisen päivän ruokalistan näkyviin. Training day tuossa heitti oman ajatelman, mutta varmasti loytyy niitäkin, jotka on jo hyväksi todettuja. Tietysti jokainen tavallaan ja taustoista lähdetään, mutta pitäisi saada tähän touhuun vähän pohjaa.

Tämän hetken tilanne:

Paino 82kg -> 81kg
Vatsanympärys (ei siis vyötärö vaan ns. paksuin kohta) 91,5cm -> 89,5cm
Treenipainot +- 0 eli ei liikettä mihinkään suuntaan.

Viimeperjantainen tilanne: Pituus 188.5 ja paino 89. Vuoden alussa oli paino 92. Tarkoitus olisi sulattaa kaikki fläsä pois, eli tästä varmaan vielä noin 5kg.
Koitin ketodieettiä, mutta totesin hyvin äkkiä ettei se sovi yhteen HIITin, koulun (kirjoitukset edessä) ja duunin kanssa, joten nyt vedän low-carbilla ja pidän hiilarit alle sadassa grammassa päivittäin. Hiilarit ovat luonnollisesti hitaita, ne tulevat lähinnä ruisleivästä, näkkäristä tms. Tietenkin rahkasta tulee jonkinverran hiilareita. Palkkarina vedän pelkästään Heraa, pitäisikö siihen sekottaa myös jotain hitaasti imeytyvää protskua? Tai riittääkö että vedän treenin päälle heran, ja kotona sitten purkin rahkaa tai raejuustoa? Vinkkejä plz

Vaikka low-carbilla onkin, niin eikös palkkariin kannata kuitenkin ottaa edes hiukan hiilareita? Itse olen jaksottanut hiilarit kolmeen osaan. Aamupalalla; pari tuntia ennen treeniä; treenin jälkeen. Palkkarissa puolitin hiilarit eli nyt hh 25 g p 50 g.

lisäliha sanoi:
Vaikka low-carbilla onkin, niin eikös palkkariin kannata kuitenkin ottaa edes hiukan hiilareita? Itse olen jaksottanut hiilarit kolmeen osaan. Aamupalalla; pari tuntia ennen treeniä; treenin jälkeen. Palkkarissa puolitin hiilarit eli nyt hh 25 g p 50 g.

Kyllä mulla ainakin palkkarissa on maltoakin.
Eli malto 30g prot 50g. siihen sitten glutat ja creat vielä lisäksi.

Oma paino on kolmessa viikossa tippunut 2.5kilo eli ihan hyvin vielä menee. En tee aeroobista. vyötärökin kaventunut pari senttiä. Hitaasti mutta varmasti :)

HC76 sanoi:
Oli suunnitelmissa polkea kuntopyörällä aamusin ennen töitä. Mutta vähän epävarma olo tuosta, että jaksaako sitä ylös tunnin aikasemmin.. Ens viikolla tuo selviää. ;)

Jep, eli niinhän siinä kävi. Ei sitä jaksa aamulla nousta (paitsi v-loppuna) polkemaan. Eli teen sen illalla n. 21:00. Voisin pistää tähän vähän mun ruokailua et miltäs tuo näyttää.

Aamupala 9:00
2 viipaletta ruisleipää. Päälle kalkkunaviipaleet ja juusto.
100 gr raejuustoa

Lounas 12:30
Työpaikalla ruokalan safka. Liharuoka + salaatti + 4dl rasvaton maito

Välipala 15:00
Banaani tai joku hedelmä

Päivällinen 18:00
Liharuoka (usein jauhelihaa tai kalkkunasuikaleita riisin tai pastan kanssa) + 4dl rasvaton maito
Puol purkkia tunaa.

Iltapala 21:30
Prostkujuoma (vaihtoehtoisesti purkki tunaa tai raejuustoa)

Sopiiks toi fillarointi parhaiten tonne myöhemmälle? Kun tuo aamupyöräily ei onnistu. Ja sen jälkeen protskutankkaus? Ois tavoitteena muutaman kilon painonpudotus (ihrat vyötäröltä).

HC76 sanoi:
Jep, eli niinhän siinä kävi. Ei sitä jaksa aamulla nousta (paitsi v-loppuna) polkemaan. Eli teen sen illalla n. 21:00. Voisin pistää tähän vähän mun ruokailua et miltäs tuo näyttää.

Aamupala 9:00
2 viipaletta ruisleipää. Päälle kalkkunaviipaleet ja juusto.
100 gr raejuustoa

Lounas 12:30
Työpaikalla ruokalan safka. Liharuoka + salaatti + 4dl rasvaton maito

Välipala 15:00
Banaani tai joku hedelmä

Päivällinen 18:00
Liharuoka (usein jauhelihaa tai kalkkunasuikaleita riisin tai pastan kanssa) + 4dl rasvaton maito
Puol purkkia tunaa.

Iltapala 21:30
Prostkujuoma (vaihtoehtoisesti purkki tunaa tai raejuustoa)

Sopiiks toi fillarointi parhaiten tonne myöhemmälle? Kun tuo aamupyöräily ei onnistu. Ja sen jälkeen protskutankkaus? Ois tavoitteena muutaman kilon painonpudotus (ihrat vyötäröltä).

Mä olen nyt hoitanut tuon pyöräilyn HIIT tyylisenä heti punttitreenin perään. en tiedä onko paras vaihtoehto, mutta ainakin on valmiiksi paikat lämpimänä ja luulisin, että rasvanpolttokin olisi aika hyvällä mallilla.

HIItit mieluiten aamuisin heti herätessä. Ensiksi kiskastaan kahvi/vihreä tee ja 30g heraa (erikseen tietty) ja nopean venyttelyn jälkeen juoksemaan. Tunti sen jälkeen otetaan aamiaista, joka koostuu yleensä noin 250g:ta rahkaa ja parista ruisleivänpalasesta tonnikallalla höystettynä, Ruokajuomaksi pari kuppia kahvia, 0.5l vettä +Cla, omega3-kapseli, monivitamiinipilleri.
Lounaalla syödään sitä mitä koululla on tarjota, tosin koitetaan siinäkin nipistä hiilareista, yleensä vedän 200g raejuustoa lounaan kera. Pari lasia vettä ja pari lasia maitoa juomaksi.
Välipalaksi syön useimmin n. 500g rahkaa +2rkl öljyä, makeutettu funlightilla, tai raejuusto+vähäkalorinen mehukeitto tai raejuusto+ tonnikala
Illalliseksi kanaa/kalkkunaa/jauhelihaa/kalaa.... tarpeeksi paljon, että saa tarvittavan määrän proteiinia.
Iltapalaksi raejuustoa+tonnikalaa/ mehukeittoa, sekä CLA ja Omega3-kapseli. Iltakuuden jälkeen vältän hiilareita.
Treenin jälkeen on mennyt viime aikoina 40-50g heraa.

moro...itelläki ois just sama ongelma ku ulkomaille lähen kohta ja pitäs saaha tota rasvaa tosta vyötäröltä pois.. mitat on 174/71 ja treenaan 5 krt viikossa. eli en millekkään kunnon paastolle oo alkamassa vaan pitäs pikkuhiljaa poltella tuota rasvaa, jota nyt ei paljoa oo...
sanotaampa nyt vähä että mitä syön:
aamupala klo. 6-8eloveena puuroa ja ruisleseitä(ehkä banaani+tuoremehu+tai leipää...)
lounas klu.11.30 jotaki normaali ruokaa, riippuu mitä on tarjolla..(paljonkuhan siitä niitä kaloreita tulee ku ottaa niin paljo ku lautaselle mahtuu)
välipala n klo 2-4 rahkaa tai lämminateria(suunnilleen sama ku edellinen.)
treenin jälkee palautus juoma(dl maltoa dl heraa)
illalla kreatiinit ja joku rahka sekotus tms.....

kiitoksia vastauksista...jospa sitä vähä sais sitä rasvaa pois

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom