Elämäni ensimmäinen dieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Jep, eli nyt olisi tarkoitus saada syksyn/talven aikana kerääntyneet (ja ennen sitä olleet) fläsät tiputettua pois.

Aloitus olisi tarkoitus tehdä tulevana lauantaina (22.1) ja näkyviä tuloksia pitäisi olla 26.3, jolloin on edessä talvilomareissu etelään, eli pitää saada itsensä sellaiseen kuosiin, että kehtaa hyvillä mielin mennä sinne biitsillekin :)

Alkutilanne:

Perustiedot:
Ikä: melkein 28
Pituus: 177
Paino: n. 82kg

Tämän hetkinen treeniohjelma:
Punttia kolme krt viikossa, kolmijakoisella ohjelmalla.
Kamppailulajitreenit 2-3 krt viikossa (riippuen jaksamisesta).

Ruokailu:
En ole paljoa laskenut kaloreita yms. mutta olen pyrkinyt syömään mahd. monipuolisesti ja terveellisesti. Kalorit arviolta n. 3000-3300kcal/pvä.

Rasva on suurilta osin kerääntynyt vatsan tietämille (yllätys), mutta toki vähän löytyy ympäri kehoa.

Dietti suunnitelma:
Kalorit olisi tarkoitus tiputtaa n. 2200kcal / pvä.
Tarkoitus olisi myös pyrkiä vähentämään hiilarien saanti kauttaaltaan ja välttää hiilareita kokonaan iltaisin.
Vettä tietysti väh. 3litraa päivässä.

Treeniä olisi tarkoitus jatkaa suunnilleen samaan tapaan, paitsi kolmena aamuna viikossa HIIT tyylillä aerobista (ajattelin ma, ke ja pe, eli samat päivätä jolloin on IP treenit). Tällä tavalla jää edelleen ainakin yksi puhdas lepopäivä jokaiseen viikkoon.

Lisäksi olisi tarkoitus napsia erästä rasvanpolttoon tähtäävää valmistetta. (en mainitse nimeä täällä, koska menee muuten väärälle osastolle)

Target:
Paino ehkäpä n. 75-77kg tuntumaan ja vatsasta yms. ylimääräiset fläsät pois.

Miltä tuo vaikuttaa?
Eli onko järkevä/toimiva suunnitelma vai pitäisikö jotain vielä huomioida?
Saattaa olla itsestäänselvyyksiä monille, mutta itse en ole koskaan dietannut, joten siksi tämä kysely...

Tuosta näyttäisi tulevan kalorivajetta 700-1000 kcal päivässä kun liikut niin paljon. Laihdutustahti olisi noin 1 kilo viikossa. Ihan hyvältä näyttää mutta ehkä dieetin loppuvaiheessa voisit pienentää kalorivajeen alle -500 kcal päivässä niin elimistö ei joudu liian kovaan rääkkiin?

protsku sanoi:
Tuosta näyttäisi tulevan kalorivajetta 700-1000 kcal päivässä kun liikut niin paljon. Laihdutustahti olisi noin 1 kilo viikossa. Ihan hyvältä näyttää mutta ehkä dieetin loppuvaiheessa voisit pienentää kalorivajeen alle -500 kcal päivässä niin elimistö ei joudu liian kovaan rääkkiin?

Tuo on kyllä ihan totta. Ajattelin itse niin, että jos vetäisi esim. ensimmäisen kuukauden vähän tiukemmin ja sitten loppua kohden vähän lisäisi kalorien saantia.

Aika samoilla linjoilla mennään. Täällä 191/89 ja turhaa fläsää vyötäröllä joka ois tarkotus saada pois kesäksi. Ruokailua on jo paranneltu ja nyt otan aerobiset (kuntopyörä) mukaan 3-4 krt viikossa tunnin ajan. Salitreeniä 3-jakosella kans.

Oli suunnitelmissa polkea kuntopyörällä aamusin ennen töitä. Mutta vähän epävarma olo tuosta, että jaksaako sitä ylös tunnin aikasemmin.. Ens viikolla tuo selviää. ;)

Hui, mielestäni energiamäärän tiputus vaikuttaa aika rajulta - ehkä kannattaisi aloittaa hiukan korkeammista kaloreista? 2200kcal noin paljon liikkuvalle miehelle on mielestäni kyllä tosi vähän. Se kun on normaalisti syövän ja n. 4 kertaa viikossa liikuntaa harrastavan naisihmisen normaali kalorimäärä, ainakin noin suunnilleen...

Mun vinkkini olisi tiputtaa hiilareiden määrää heti alusta jonkin verran ja pitää kalorit ainakin 2500-2700/pv tietämillä. Ja kannattaa ekat 2-3 viikkoa mennä ilman herkkupäivää, sen jälkeen tsekata tilanne ja muokata kalorimäärää tulosten mukaan.

faidra sanoi:
Hui, mielestäni energiamäärän tiputus vaikuttaa aika rajulta - ehkä kannattaisi aloittaa hiukan korkeammista kaloreista? 2200kcal noin paljon liikkuvalle miehelle on mielestäni kyllä tosi vähän. Se kun on normaalisti syövän ja n. 4 kertaa viikossa liikuntaa harrastavan naisihmisen normaali kalorimäärä, ainakin noin suunnilleen...

Mun vinkkini olisi tiputtaa hiilareiden määrää heti alusta jonkin verran ja pitää kalorit ainakin 2500-2700/pv tietämillä. Ja kannattaa ekat 2-3 viikkoa mennä ilman herkkupäivää, sen jälkeen tsekata tilanne ja muokata kalorimäärää tulosten mukaan.

Saatat olla oikeassa. Itselle tuottaa tuon oikean kalorimäärän arvioiminen ongelmia, kun tosiaan tähän astinen saanti ei ole tarkkaan tiedossa, mutta plussalla on oltu, kun kerran rasvan määrä kehossa on lisääntynyt.

Saattais tosiaan olla järkevää lähteä liikkeellee vaikka siitä 2500:sta niin ei ainakaan kovin paljon heikottaisi...

Lähdet 2800kcal:lla liikenteeseen ja tiputtelet sitä ~200kcal:lle parin viikon välein. Tuollainen -700kcal on liian suuri tiputusta ja sillä lähtee varmasti myös ennätysmäärä lihaa. Tankkaile hiilareita kunnolla kerran viikossa parissa.

Tuli tuossa eilen illalla salilla ollessa mieleen, että entäpä jos ottaisikin tässä dietin yhteydessä vaikkapa 6vkon pyramiditreenijakson, jonka tarkoitus olisi saada voimatasoja ylöspäin. Dietillä tuskin lihasmassa kasvaa, mutta voimaa ilmeisesti olisi mahdollista hankkia? Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.

Itse en voimatreeniin vaihtaisi dietillä. Ja ihan mutulla syynä, että kun sitä lihasta ei kerran dietillä saa, niin kehotreeni olisi paras mahdollinen treeni säilyttää ne olemassa olevat lihat. Ja kyllä itsellä ainakin vähän voimatasot on kasvaneet siinä dietilläkin, eli sarjapainot vähän nousseet.

Mutta lähde vähän maltillisemmalla kalorin tiputuksella ja ota pois lisää sittan parin viikon välein jos paino ei ala putoamaan ja rasva palamaan.

Mutta jos kovin alhasille kaloreille meet, niin ota ainakin mässypäivä kerran viikkoon. Ei siis mitään sikamässyä vaan syöt vaikkapa 1000 kcal yli kulutuksen hyvää bodisafkaa ja ehkä vähän jotain karkkia/sipsejäkin jos sellaist maistuu.

Timba79 sanoi:
Itse en voimatreeniin vaihtaisi dietillä. Ja ihan mutulla syynä, että kun sitä lihasta ei kerran dietillä saa, niin kehotreeni olisi paras mahdollinen treeni säilyttää ne olemassa olevat lihat. Ja kyllä itsellä ainakin vähän voimatasot on kasvaneet siinä dietilläkin, eli sarjapainot vähän nousseet.

Mutta lähde vähän maltillisemmalla kalorin tiputuksella ja ota pois lisää sittan parin viikon välein jos paino ei ala putoamaan ja rasva palamaan.

Mutta jos kovin alhasille kaloreille meet, niin ota ainakin mässypäivä kerran viikkoon. Ei siis mitään sikamässyä vaan syöt vaikkapa 1000 kcal yli kulutuksen hyvää bodisafkaa ja ehkä vähän jotain karkkia/sipsejäkin jos sellaist maistuu.

Kiitoksia neuvosta!
Ehkä pitää ottaa se voimatreenikausi sitten vasta tuon dietin jälkeen. Tämän hetkinen suunnitelma on ensin diettailla siihen talvilomaan asti ja sitten jos tarve vaatii niin jatkaa siitä vielä. Mikäli silloin on tavoitteet toteutunut niin sitten maltillista massan lisäämistä.

Ei varmaan kovin pahaa tee, jos mässypäivänä vetäisee vaikka pizzankin? Sellainen kun maistuu huomattavasti paremmin kuin karkit yms. :)

HC76 sanoi:
Aika samoilla linjoilla mennään. Täällä 191/89 ja turhaa fläsää vyötäröllä joka ois tarkotus saada pois kesäksi. Ruokailua on jo paranneltu ja nyt otan aerobiset (kuntopyörä) mukaan 3-4 krt viikossa tunnin ajan. Salitreeniä 3-jakosella kans.

Oli suunnitelmissa polkea kuntopyörällä aamusin ennen töitä. Mutta vähän epävarma olo tuosta, että jaksaako sitä ylös tunnin aikasemmin.. Ens viikolla tuo selviää. ;)

Arvaan: Et monenakaan aamuna jaksa nousta polkemaan (sitä pyörää).
IMO voi käydä helposti niin et koko diettaus motivaatio valuu hukkaan, jos sen aloittaa heti kovin vaativasti. Rauhallinen aloitus tuo varmaankin paremman lopputuloksen.

Pituus / paino suhteen mukaan ei sitä fläsää sulla kovin paljoo voi olla, mut tsemppiä dietilles kuiteskin :thumbs:, samoin myös traninig daylle.
Väliaikatietoja sit kehiin kuinka homma etenee.

Kiitos neuvoista isoJ! On tota fläsää kumma kyllä aikalailla just tuossa vyötäröllä... ei tosin missään muualla (?). Olet kyllä oikeessa sen suhteen että maltillisesti on alotettava toi aerobinen. Eilen illalla polkasin (pyörää) 10 minuuttia ja meinas sydän pysähtyä. :(

Mutta jos kuitenkin pakottais ittensä esim. 3 aamuna viikossa (silloin kun ei ole salipäivää) ja polkis 30-45 minsaa ennen töihinlähtöä. Oisko tuo hyvä määrä (ainakin aluksi) saamaan noi ylim ihrat vatsalta?! Eli menis kutakuinkin näin:

6:00 - 6:45 fillarilla ja töissä sitten aamupala 8:30 (leipää, raejuustoo tai protskudrinksu)

isoJ sanoi:
Pituus / paino suhteen mukaan ei sitä fläsää sulla kovin paljoo voi olla, mut tsemppiä dietilles kuiteskin :thumbs:, samoin myös traninig daylle.
Väliaikatietoja sit kehiin kuinka homma etenee.

Juu, tarkoitus on jonkinlaista tilastoa pitää etenemisestä. Tänään otan sellaiset ennen kuvat ja mittaan ainakin vatsan ympäryksen.
:kuvia: en uskalla luvata, mutta jos oikein päässä napsahtaa niin saatan laittaa ennen ja jossain vaiheessa jälkeen kuvat tännekin näkyviin...

Timba79 sanoi:
...Mutta jos kovin alhasille kaloreille meet, niin ota ainakin mässypäivä kerran viikkoon. Ei siis mitään sikamässyä vaan syöt vaikkapa 1000 kcal yli kulutuksen hyvää bodisafkaa ja ehkä vähän jotain karkkia/sipsejäkin jos sellaist maistuu.

Tästä kommentista tulikin mieleeni, että tässä salilla keskustelin yhden kaverin kanssa dieettaamisesta. Hänellä oli aika mielenkiintoinen systeemi. Viikolla vedetään sellaisella salaatti-linjalla (eli aamulla rahka prk, välipala kaurapuuroa lautasellinen, lounas kanaa/kalaa 150 g + vihanneksia, välipalalla prodejuoma ja reenin jlkn palari ja illalla pelkkää salaattia). Eihän tuosta tule kuin hikisesti 1000 Kcal kasaan. Viikonloppuna sitten juodaan viinaa kaksin käsin ja syödään mitä sattuu. Tämä alkaa siis la-aamuna ja päättyy su-iltana.

Paino kuulemma "heittelee" aika paljon. Mitäs mieltä täällä olette tästä systeemistä? Painoa oln kuulemma jokunen kilo lähtenyt 4 viikon aikana (käy puntarissa aina perjantai-aamuisin).

Itse pidän parempana tätä matalahiilihydraattista ja 500 miinuksella olemista.

Tässä muutamia vinkkejä mitä itse olen oppinut tällä hetkellä menevällä dietillä.

Älä tee aamuaerobisia tyhjään mahaan. Aamulla elimistö on katabolisessa tilassa ja urheilu vaan pahentaa tilannetta. Turha on poltella vaivalla hankittuja lihaksia. Eriasia jos kierrossa olisi jotain vahvempaa lisäravinnetta. Voit tehdä aerobisen aamulla mutta ota vaikka heraa ja hieman ruisleipää ennen lenkkiä. Tämä ei ole pääkopalleekkaan niin rankkaa ja ei aamu ala heti kärkeen vitutuksella. Kun olet ajatellut vetää kovasykkeistä aerobista, se nostaa hyvin aineenvaihduntaa ja kuluttaa myös treenin jälkeen niitä kaloreita.

Syö matalan glykeemisen indeksin omaavia ruokia. Esim. monet suosittelevat riisikakkuja mutta ne nostavat verensokeria nopeesti joten ota selvää mitä kannattaa popsia. Vähennä hiilarit 100-200 g päivässä, noilla määrillä ainakin itse jaksan treenata kovaa sekä salilla että aerobiset. Jätä ilta 18 jälkeen hiilarit kokonaan pois, edellyttäen että olet jo saanut päätökseen sinä päivänä kaikki urheilusessiot.

Vähennä kaloreita 500 kerraallaan ja syklittele niitä sitä mukaa mitä paino putoaa. Itse tein sen virheen että pudotin alussa kalorit liian alas. Paino kyllä putosi kovaa vauhtia mutta niin putosi myös voimataso. Tästä viisastuneena homma rupesi toimimaan kuin tauti.
Syö raskaampina päivinä enempi ja kevyempinä vähemmin. Itse vaihtelen päivittäin 200-300 kalorilla. Muista ottaa vitamiineja reilusti sekä suosittelen ottamaan oliiviöljyä 1-5 rkl päivässä.

Minä tykkään vetää aerobiset kovalla sykkeellä, ja niin kyllä saa läskin palamaan voimatason kärsimättä joten uskon että elimistö on niin fiksu, että se ei polta lihaksia kovinkaan helposti kun vaan pidetään proteiini tasot korkeana ja levätään /palaudutaan kunnolla, siltä ainakin omalla kohdalla näyttää. Hyvä tapa vetää aerobista on puntti treenin jälkeen. Omalla kohdalla on toiminut että salin jälkeen ottaa palautusjuoman ja puolen tunnin päästä menee uimaan 30-45 minuutiksi.

Tälläsillä metodeilla itse olen saanut järkyttävän kasan läskiä pois päältä lihasvoiman säilyessä ! (jos alku hölmöilyä ei lasketa) Tsemppiä.

VZ58 sanoi:
Tässä muutamia vinkkejä mitä itse olen oppinut tällä hetkellä menevällä dietillä.

Älä tee aamuaerobisia tyhjään mahaan. Aamulla elimistö on katabolisessa tilassa ja urheilu vaan pahentaa tilannetta. Turha on poltella vaivalla hankittuja lihaksia. Eriasia jos kierrossa olisi jotain vahvempaa lisäravinnetta. Voit tehdä aerobisen aamulla mutta ota vaikka heraa ja hieman ruisleipää ennen lenkkiä. Tämä ei ole pääkopalleekkaan niin rankkaa ja ei aamu ala heti kärkeen vitutuksella. Kun olet ajatellut vetää kovasykkeistä aerobista, se nostaa hyvin aineenvaihduntaa ja kuluttaa myös treenin jälkeen niitä kaloreita.

Syö matalan glykeemisen indeksin omaavia ruokia. Esim. monet suosittelevat riisikakkuja mutta ne nostavat verensokeria nopeesti joten ota selvää mitä kannattaa popsia. Vähennä hiilarit 100-200 g päivässä, noilla määrillä ainakin itse jaksan treenata kovaa sekä salilla että aerobiset. Jätä ilta 18 jälkeen hiilarit kokonaan pois, edellyttäen että olet jo saanut päätökseen sinä päivänä kaikki urheilusessiot.

Vähennä kaloreita 500 kerraallaan ja syklittele niitä sitä mukaa mitä paino putoaa. Itse tein sen virheen että pudotin alussa kalorit liian alas. Paino kyllä putosi kovaa vauhtia mutta niin putosi myös voimataso. Tästä viisastuneena homma rupesi toimimaan kuin tauti.
Syö raskaampina päivinä enempi ja kevyempinä vähemmin. Itse vaihtelen päivittäin 200-300 kalorilla. Muista ottaa vitamiineja reilusti sekä suosittelen ottamaan oliiviöljyä 1-5 rkl päivässä.

Minä tykkään vetää aerobiset kovalla sykkeellä, ja niin kyllä saa läskin palamaan voimatason kärsimättä joten uskon että elimistö on niin fiksu, että se ei polta lihaksia kovinkaan helposti kun vaan pidetään proteiini tasot korkeana ja levätään /palaudutaan kunnolla, siltä ainakin omalla kohdalla näyttää. Hyvä tapa vetää aerobista on puntti treenin jälkeen. Omalla kohdalla on toiminut että salin jälkeen ottaa palautusjuoman ja puolen tunnin päästä menee uimaan 30-45 minuutiksi.

Tälläsillä metodeilla itse olen saanut järkyttävän kasan läskiä pois päältä lihasvoiman säilyessä ! (jos alku hölmöilyä ei lasketa) Tsemppiä.

Siinäkin tuli paljon hyviä vinkkejä! Kiitoksia ja tsemppiä myös omaan diettiisi!

Hiilareiden syömisestä vielä. Kannattaa niiden syöminen painottaa aamulle (esim. kaurapuuro 2 dl) , ennen treeniä (esim. ruisleipää pari palaa ja heraa) ja treenin jälkeen (maltoa + heraa). Loppupäivän sitten pihtailee niissä hiilihydraateissa ja painottaa proteiiniin ja rasvaan...

Pikku lisäys vielä että vältä sokeria kuin ruttoa, se pysäyttää rasva-aineenvaihdunnan useammaksi tunniksi...

VZ58 sanoi:
Hiilareiden syömisestä vielä. Kannattaa niiden syöminen painottaa aamulle (esim. kaurapuuro 2 dl) , ennen treeniä (esim. ruisleipää pari palaa ja heraa) ja treenin jälkeen (maltoa + heraa). Loppupäivän sitten pihtailee niissä hiilihydraateissa ja painottaa proteiiniin ja rasvaan...

Vähän joutuu tod. näk. vetämään hiilareita myös iltaisin, kun mulla tuppaa treenien loppu ajoittumaan tuon 18-20 välille, riippuu siitä, että mikä treeni on kyseessä.

Hese sanoi:
Tästä kommentista tulikin mieleeni, että tässä salilla keskustelin yhden kaverin kanssa dieettaamisesta. Hänellä oli aika mielenkiintoinen systeemi. Viikolla vedetään sellaisella salaatti-linjalla (eli aamulla rahka prk, välipala kaurapuuroa lautasellinen, lounas kanaa/kalaa 150 g + vihanneksia, välipalalla prodejuoma ja reenin jlkn palari ja illalla pelkkää salaattia). Eihän tuosta tule kuin hikisesti 1000 Kcal kasaan. Viikonloppuna sitten juodaan viinaa kaksin käsin ja syödään mitä sattuu. Tämä alkaa siis la-aamuna ja päättyy su-iltana.

Paino kuulemma "heittelee" aika paljon. Mitäs mieltä täällä olette tästä systeemistä? Painoa oln kuulemma jokunen kilo lähtenyt 4 viikon aikana (käy puntarissa aina perjantai-aamuisin).

Itse pidän parempana tätä matalahiilihydraattista ja 500 miinuksella olemista.
Vaikka kuulostaa hullulta(ja sitä myös on) tuo kaverisi dietti, voin omasta kokemuksesta sanoa, että toimii.Tosin minulla kaloreita tuli viikolla vähän enemmän ja aerobista tein aika reippaasti, mutta muuten tyyli oli pitkälti sama.
Vähän ihmetyttää, kun melkein kaikki ovat sitä mieltä, että mässypäivinä pitäisi syödä bodyruokaa ja viina on ehdottomasti kielletty.Harva sitä kuitenkaan itseään yrittää ihan "kisakuntoon" saada.Kyllä se tekee nupille hyvää, jos mässypäivinä antaa itselleen luvan syödä ihan mitä mieli tekee. Viinaa ei toki kannata kaksin käsin kitata, ainakaan joka viikko :D.

Kannattaa ottaa huomioon noissa matalakalorisisssa dieteissä se että aineenvaihdunta pysähtyy todella nopeasti ja peruskulutus vähenee hyvinkin nopeasti jos syödään liian vähän kaloreita. Luin tuossa kuukausi pari sitten kilpailevasta bodaajasta jutun tyngän jossa mies kertoi että kisadietillä teki 3 h aerobista päivässä + salitreenit ja ihmetteli miksei rasva pala ja paino putoa. Kun ko. kaveri nosti kalorit 3000 tienoille niin alkoi tulosta syntymään...
Kalorimäärät tietenkin on yksityiskohtaisia ja kannattaa kokeilla millä määrillä se paino rupeaa putoamaan inhimillistä vauhtia.

Back
Ylös Bottom