Eläkeikä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Krabba
  • Aloitettu Aloitettu
En minä kyllä laske yhtään mitään eläkkeen varaan (siis sen että joku minulle antaisi rahaa jostain). 50-vuotiaana viimeistään aion eläkkeelle jäädä, jollen jo aiemminkin.
Eläkettä ei meidän ikäluokka (70-luvulla syntyneet) tule koskaan saamaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa mieltä. Vapaaehtoista eläkesäästämistä harrastaville onnea vaan - jos kuolla kupsahdatte ennen eläkeikää, niin kaikki säästetyt rahat jää vakuutusyhtiölle. Itse sijoitan mieluummin suoraan, millä tavalla kerätty potti siirtyy edes omaisille.

Onhan tää paska nakki syntyä suurten ikäluokkien alle, mutta se aika on elettävä, mikä on kohdalle sattunut. Nämä ikäluokat rakensivat tämän yhteiskunnan meille, joten tämä on sellaista yhteiskunnan tukemista, mitä teen ihan mielelläni verrattuna esim. sosiaalitukihärdellin rahoitukseen.

Kun suuret ikäluokat kuolla kupsahtavat, niin ongelmahan ratkeaa sillä ja eläkesysteemin vinouma korjaantuu. Tämän päivän lapsien osalta ongelma on jo korjaantunut ellein eliniän pidentyminen jatku merkittävästi. Näiden ikäluokkien osalta kyse on vaan niin isosta aallosta, ettei tuota millään lainarahalla paikkaa.
 
Eläkeiän nosto ei tullut mitenkään yllätyksenä. Kyllähän ihmiset nykyisin elää pitempään ja on parempikuntosia kuin aiemmin. (Ainakin ei-fyysistä työtä tekevät.) Pakkohan tohon huoltosuhdeasiaan oli jotenkin reagoida.

Henkilökohtasesti asia ei mua hetkauta pätkän vertaa. Mä aion olla töissä vielä vanhanakin, koska tykkään olla töissä. Opiskelemalla itseäni kiinnostavia oppiaineita ja valmistumalla työvoimapula-alalle voin varmistaa sen, että mulla on kiinnostava työ, ja voin valita työpaikkani. Vanhempana ehkä teen osa-aikaista, mut kuitenkin.

Tunnen erään 75-vuotiaan naisimmeisen, joka on vielä työelämässä mukana. Hän on oikein virkeä ja nuorekas ja opastaa nuorempiaan, harrastaa jos jonkinmoista kulttuuritapahtumaa ja matkailua. Pää pelaa eikä oo pelkoa dementiasta. Hän hoitaa poikansa sähköliikkeen kirjanpidon ja palkat. Tollanen kaiken tietävä teräsmummo mäkin tahdon olla sit joskus. :dance:
 
Itsekästä tai ei niin mua ei hirveästi kiinnostais maksella suurten ikäluokkien eläkkeitä kun oma ikäluokkani ei tule enää mitään elämiseen riittävää eläkettä saamaan. Näiden eläkkeet vois vaan jättää maksamatta (siis maksetaan se mitä tällä henkilömäärällä pystytään) ja kenellä ei rahat riitä pysykööt töissä. Tulevien sukupolvien eläkeiän taas voisi pitää as is.

Ja jos kuulostaa katkeralta niin selittelen natsimaista ajattelutapaani myös sillä, että (kuulemma) oma ikäluokkani ei tule saamaan vanhempiaan parempaa elintasoa vaan päinvastoin elintaso alkaa meidän kohdalla laskea. Miksi minun siis pitäisi kustantaa vanhusten hurvittelu ja laajakuvatelkkarit jos itseäni odottaa epävarma tulevaisuus? (Omille vanhemmille en kyllä kehtaa tätä sanoa. :D)
 
Onko tälläinen järjestelmä mahdollinen? Luon tilin --> rupeen kuukausittain tökkimäään pätäkkää tilille --> lopetan duunin teon 65-70v ---> elän tuon tilin sisällöllä, jakaen vaikka rahan 100 ikävuoteen asti? --> jos elän yli 100v, alan sossupummiks?

E: ja kun kupsahdan, niin tilin loppusisältö menee omaisille ? jos ei omaisia niin vaikka hyväntekeväisyyteen:D
 
Onko tälläinen järjestelmä mahdollinen? Luon tilin --> rupeen kuukausittain tökkimäään pätäkkää tilille --> lopetan duunin teon 65-70v ---> elän tuon tilin sisällöllä, jakaen vaikka rahan 100 ikävuoteen asti? --> jos elän yli 100v, alan sossupummiks?

E: ja kun kupsahdan, niin tilin loppusisältö menee omaisille ? jos ei omaisia niin vaikka hyväntekeväisyyteen:D
Joo. Sitä sanotaan vapaaehtoiseksi eläkevakuutukseksi, ja sellaisia myy kai melkein kaikki henkivakuutusyhtiöt. Eri asia että kannattaako, vai kannattaisko mieluummin ihan perinteinen säästäminen/sijoittaminen.
 
joo niinhän siinä kävi että suuret ikäluokat maksoi edeltävät ikäluokat eläkkeelle silloin kun eläkeikä oli jotain hyvin lähellä sitä milloin ihmiset luonnollisesti kupsahti. Nyt me maksetaan suuria ikäluokkia joiden keksintönä on esimerkiksi senioripuolue eli toisin sanoen operaatio rahastoitujen eläkerahojen suurpuhallus. Eli kaikki irti vaikka lainarahalla jos muuten ei onnistu.

Ongelmana eläkeiän nostossa on se, että miten käy yt:iden jälkeen? Taitaa yli 50v kaverit saada kenkää vähintään siinä kuin muutkin? Mites luulette että sen ikäiset saavat uusia töitä?
 
Ongelmana eläkeiän nostossa on se, että miten käy yt:iden jälkeen? Taitaa yli 50v kaverit saada kenkää vähintään siinä kuin muutkin? Mites luulette että sen ikäiset saavat uusia töitä?

Tuo on käynyt itselläkin mielessä. 50+ ikäisenä kun työttömäksi joutuu niin hyvin epätodennäköistä on enää töihin päästä. Ei ainakaan niillä asenteilla, jotka rekrytoinnissa nykypäivänä on.
 
Samaa mieltä. Vapaaehtoista eläkesäästämistä harrastaville onnea vaan - jos kuolla kupsahdatte ennen eläkeikää, niin kaikki säästetyt rahat jää vakuutusyhtiölle. Itse sijoitan mieluummin suoraan, millä tavalla kerätty potti siirtyy edes omaisille.

Jos minä satun kuolemaan juuri nyt kun tätä kirjoitan, kaikki eläkevakuutussäästöni menee puolisolle.

Itse aloitin eläkesäästämisen -07 ja se kestää 10 vuotta. Joka kuukausi menee 10e ja kun jään eläkkeelle 65-vuotiaana, saan joka kuukausi reilut 800 euroa tästä rahapussista.

Varmasti ei ole paras vaihtoehto, voi saada paremmat säästöt jollain muulla tavalla. Ja vielä parempi olisi lotota 7-oikein ensi lauantaina.
 
Veikkaan eläkeiän olevan about 72-v siinä vaiheessa, kun itsellä ajankohtainen. Eli siitä on turha haaveilla ja ajattelinkin hoitaa talouteni niin, että noin 55-v pääsisi eläkkeelle, jos siltä silloin tuntuu (ja jos nyt on edes hengissä silloin).

Pikkusen säästöön (eri muodoissa) kakskymppisestä asti säännöllisesti. Velattomana ennen 40 ikävuotta ja sitten sinä päivänä, kun lainaa ei ole niin meneekin ihan helvetisti säästöön joka kuukausi (tänäkin vuonna menee taloudellamme lainanhoitokuluihin n 15500€, josta oma osuus n 10k€) ja luulisi tulojenkin olevan tuolloin aika paljon isommat kuin nyt jos vaan ei tule sairauksia ym ikävää jotka voisi työntekoa ja urakehitystä haitata.
 
Jos minä satun kuolemaan juuri nyt kun tätä kirjoitan, kaikki eläkevakuutussäästöni menee puolisolle.

Itse aloitin eläkesäästämisen -07 ja se kestää 10 vuotta. Joka kuukausi menee 10e ja kun jään eläkkeelle 65-vuotiaana, saan joka kuukausi reilut 800 euroa tästä rahapussista.

Varmasti ei ole paras vaihtoehto, voi saada paremmat säästöt jollain muulla tavalla. Ja vielä parempi olisi lotota 7-oikein ensi lauantaina.

Mites tuo oikein on laskettu?
Omaan päähän ei mahdu, että miten ihmeessä 10€ kk / 10v säästöllä päästään 800€ kuukausi eläkkeeseen? Jos siis oletuksena on olla eläkkeellä kauemmin kuin pari kuukautta...

Vaikka tuo olisi johonkin rahastoihin sidottu, niin en jaksa uskoa, että tuotto sentään niin kovaa olisi.
 
Oiskohan tarkottanu 100€ kk ?
 
Mites tuo oikein on laskettu?
Omaan päähän ei mahdu, että miten ihmeessä 10€ kk / 10v säästöllä päästään 800€ kuukausi eläkkeeseen? Jos siis oletuksena on olla eläkkeellä kauemmin kuin pari kuukautta...

Vaikka tuo olisi johonkin rahastoihin sidottu, niin en jaksa uskoa, että tuotto sentään niin kovaa olisi.
No jos ne säästöt ja tuotot maksetaan ulos kolmessa kuukaudessa niin ihan hyvin voi päästä tuohon :D
 
No jos ne säästöt ja tuotot maksetaan ulos kolmessa kuukaudessa niin ihan hyvin voi päästä tuohon :D

Siksi laitoinkin,että "jos oletuksena on olla eläkkeellä kauemmin kuin pari kuukautta" :D
 
Siksi laitoinkin,että "jos oletuksena on olla eläkkeellä kauemmin kuin pari kuukautta" :D
Kato niin olikin...pitäis vissiin lukea tarkemmin nää postit joihin vastailee :lol2:

Mut ei tolla tosiaan ihan herroiks asti pääse elämään...
 
Itse en tiedä näistä talousasioista tuon taivaallista, mutta veljeni (melkein valmis kauppatieteiden maisteri) sanoi että ihan ok sopimus se oli.
Eli aloitin marraskuussa 2007 ollessani öö 21v.
Vuonna 2017, ollessani 31v loppuu tuo 10e/kk, toki sinne voi laittaa lisää jos haluaa.
Siitä sitte eteenpäin on 31-vuotiaasta --> 65-vuotiaaksi eli potti kasvaa 34 vuotta. Ei tuo nyt omaan korvaan kuulosta mahdottomalta. Tosin tämä kuulosti hieman huonolta ja turhalta idealta:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/...ajaa_halutaan_korottaa_581645.html?origin=rss
 
Itse en tiedä näistä talousasioista tuon taivaallista, mutta veljeni (melkein valmis kauppatieteiden maisteri) sanoi että ihan ok sopimus se oli.
Eli aloitin marraskuussa 2007 ollessani öö 21v.
Vuonna 2017, ollessani 31v loppuu tuo 10e/kk, toki sinne voi laittaa lisää jos haluaa.
Siitä sitte eteenpäin on 31-vuotiaasta --> 65-vuotiaaksi eli potti kasvaa 34 vuotta. Ei tuo nyt omaan korvaan kuulosta mahdottomalta. Tosin tämä kuulosti hieman huonolta ja turhalta idealta:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/...ajaa_halutaan_korottaa_581645.html?origin=rss

Ei tuossa muuten mitään, mutta 10€/kk sijoitus on niin pieni, että pitää oikeasti olla melkoisen kovat tuotot, että se kasvaa riittävästi tuon 34v aikana.
10€/kk * 10v kun ei sijoitettua rahaa tuo kuin 1200€ (10€x12=120€ vuosi * 10v). Joten vaaditaan melkoista kasvua, että se summa edes 34v aikana ihan valtavasti tuosta kasvaa.

Niin ja itsekään en sijoitus- yms. asioissa ole mikään asiantuntija, kunhan mielenkiinnosta tuota laskeskelin. Jos tuo oikeasti toimisi niin helvetin hyvä diili, mä en vaan usko, että oikeasti toimii ihan niinkuin ovat luvanneet...
 
Siis joo, varmasti ei tule se lopullinen summa olemaan "reilut 800e/kk" mutta sinnepäin. Ja tuo on sitte kovalla riskillä tietenkin sijoitettu, olis voinu valita pienempi riskisen, mutta ajattelin että kaikki mulle heti nyt :D

ps. nyt on pakko tunnustaa, että tuli muistikatkos. Alkuperäinen suunnitelma oli 30€/kk, mutta opiskeluajan sijoitan vain 10€/kk. Tämä varmasti korjaa yhtälön. Anteeksi, eihän sitä nyt voinut muistaa ku siitä on niin kauan ku viimeksi sijoitin 30€/kk. Anteeksi kaikille :)
 
10e/kk... Kai sulle ehkä 1,54e jää käteen kulujen jälkeen jos ei tule uutta lamaa/vast ennen kuin saat nuo rahat nostaa :D ehkä joudut maksamaan sit vakuutusyhtiölle pari kymppiä kuluja kun tulee noston aika...
 
10e/kk... Kai sulle ehkä 1,54e jää käteen kulujen jälkeen jos ei tule uutta lamaa/vast ennen kuin saat nuo rahat nostaa :D ehkä joudut maksamaan sit vakuutusyhtiölle pari kymppiä kuluja kun tulee noston aika...

Tai sitten kaikki kuollaan kerralla pois niin ei tarvi murehtia.
Yllä korjasin jo, että se olikin.. tadaa 30€/kk :D

Jos asia on niinkuin sanoit niin aika montaa meistä 700 000 eläkevakuutuksen ottaneista odottaa huonot ajat. Ilmeisesti pankkivirkailija huijasi minua ja mun veljeä oikein urakalla sitten. Pitää varmaan lopettaa koko homma ja ilmoittaa muillekin, että rahat pois äkkiä.
 
Back
Ylös Bottom