Eläkeikä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Krabba
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä kyllä haittaa itseäni yhtään, että nostetaan. Hyvältä tuo vain vaikuttaa, outoa oikeastaan, että vasta nytten. Olihan tuo 65 vuoden ikä silloin joskus suomalaisen miehen keskimääräinen elinikä, kun siihen vedettiin raja. Silloin yleisesti oikeasti kuoltiin ennen eläkettä.

Kauankos laama on ollut työelämässä mukana?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kauankos laama on ollut työelämässä mukana?

Mitä merkitystä sillä on kuinka kauan on ollut työelämässä mukana??

Eläkeikää nostetaan vain ja ainoastaan sen takia että huoltosuhdetta pitää saada paremmaksi. Tilanne on kestämätön jos ihmiset elävät eläkkeelle jäämisen jälkeen 25 vuotta. Eläkeikää tullaan nostamaan lähivuosikymmeninä huomattavasti lisää kun ihmisten keskimääräinen elinikä nousee ja huoltosuhde heikkenee. Työrajoitteisten mamujen raju lisääntyminen heikentää osaltaan huoltosuhdetta joten saamme kiittää Astrid-tätiä myös eläkeiän karkaamisesta tavoittamattomiin :curs:

Itse nyt kolmekymppisenä en usko tippaakaan että voisin jäädä valtion maksamalle eläkkeelle alle seitsemänkymppisenä. Oma talous on hoidettava siihen malliin että oravanpyörästä pääsee jossain vaiheessa pois, vielä kun pystyy omin jaloin liikkumaan.
 
Mitä merkitystä sillä on kuinka kauan on ollut työelämässä mukana??

Eläkeikää nostetaan vain ja ainoastaan sen takia että huoltosuhdetta pitää saada paremmaksi. Tilanne on kestämätön jos ihmiset elävät eläkkeelle jäämisen jälkeen 25 vuotta. Eläkeikää tullaan nostamaan lähivuosikymmeninä huomattavasti lisää kun ihmisten keskimääräinen elinikä nousee ja huoltosuhde heikkenee. Työrajoitteisten mamujen raju lisääntyminen heikentää osaltaan huoltosuhdetta joten saamme kiittää Astrid-tätiä myös eläkeiän karkaamisesta tavoittamattomiin :curs:

Itse nyt kolmekymppisenä en usko tippaakaan että voisin jäädä valtion maksamalle eläkkeelle alle seitsemänkymppisenä. Oma talous on hoidettava siihen malliin että oravanpyörästä pääsee jossain vaiheessa pois, vielä kun pystyy omin jaloin liikkumaan.

No on sillä se merkitys, että jos työelämästä ei ole pahemmin kokemusta niin ei tuo eläkeiän nosto varmaan haittaakaan, mutta jos työuraa on jo pidempi pätkä takana niin pistää varmaan enemmän miettimään sitä omaa tilannettaan.

edit:
ja kyllä, tiedän että nykyinen eläkejärjestelmä ei edes toimi, kun työtätekevien / eläkkeellä olevien suhde on persiillään, mutta ei se tarkoita sitä, että mä ilomielin ensin maksaisin muiden eläkkeitä koko ikäni ja sitten kuolisin ennen kuin itse ehtisin olla päivääkään eläkkeellä.

edit2:

niin ja mullahan ei ole aikomustakaan tehdä duunia enää sen jälkeen kun täytän 55, tässä on nyt parikymmentä vuotta aikaa miettiä miten sen hoitaa :D
 
En ole kyllä tekemässä töitä wanhaksi saakka, pitää elämästä ehtiä nauttimaankin pelkän 7-3 tai 9-5 duunin sijaan jota on pakko painaa vain että saa rahaa. Ajattelin olla oikea sika ja syöpäläinen kansantalouden kannalta ja tehdä työtä enää huvikseni 55 tai jotain sinnepäin täytettyäni, se tosin tarkoittaa että joistain amerikkalaisen unelman osasista on pakko luopua, mutta jätetään se SL-mersu ostamatta.
 
Mitähän tuosta eläkeiästä nyt ajattelisi.

Eläkeikä pitäisi suhteuttaa jotenkin yksilön arvioidun eliniän ja yleiskunnon mukaan. Ihmiset on kuitenkin aikalailla erilaisia. Joku saattaa pysyä työkuntoisena 70 vuotta ja toinen 50 vuotta. Elinikäkin vaihtelee aika rajusti.

Mulle on periaatteessa aivan sama vaikka eläkeikää nostettaisiin viellä tosta 65 vuodesta ylemmäs. Itse en kuitenkaan enää ole työkykyinen. Tuskimpa tässä muutenkaan montaa vuotta tullaan elämään.
 
Kuulostaa pelottavalta. Itse ku voin ehkä päästä eläkkeelle nii se raja jossai 75.. 55v vielä duunis... huhu sick vois melkei aloittaa säästämisen heti tän paska laman jälkee et sais sen espanjan kämpän jossa sit otella aurinkoa ja bodailla rauhas joskus 55+ ^^
 
Tilannehan tulee olemaan todennäköisesti todella hyvä, kun itse olemme eläkeiässä. Silloin huoltosuhde on kääntynyt taas päälaelleen ja voimme jäädä ajoissa eläkkeelle :)

Sääli, että suuret ikäluokat menivät ajamaan itsensä tällaiseen ansaan. Pitää vaan toivoa, että heille juotetaan se itsensä keittämä soppa, eikä siirretä laskua tuleville sukupolville. Todella harmi, että olemme tässä pisteessä, mutta tämän laskun siirtäminen lapsille ja nuorille olisi kuolinisku Suomen tulevaisuudelle. Harvoin yhteiskunta tulee tilanteeseen jossa pitää valita vanhusten hyvinvoinnin ja lasten hyvinvoinnin sekä koulutuksen välillä.
 
Tilannehan tulee olemaan todennäköisesti todella hyvä, kun itse olemme eläkeiässä. Silloin huoltosuhde on kääntynyt taas päälaelleen ja voimme jäädä ajoissa eläkkeelle :)

Sääli, että suuret ikäluokat menivät ajamaan itsensä tällaiseen ansaan. Pitää vaan toivoa, että heille juotetaan se itsensä keittämä soppa, eikä siirretä laskua tuleville sukupolville. Todella harmi, että olemme tässä pisteessä, mutta tämän laskun siirtäminen lapsille ja nuorille olisi kuolinisku Suomen tulevaisuudelle. Harvoin yhteiskunta tulee tilanteeseen jossa pitää valita vanhusten hyvinvoinnin ja lasten hyvinvoinnin sekä koulutuksen välillä.

Niinpä. Onko järkeä kouluttaa korkeakouluissa samoja määriä porukkaa? Sillä niitä työvuosia saadaan lisää, kun muutama tuhat menee töihin joka vuosi jonkun humanistisen tiedekunnan sijaan.
 
Kauankos laama on ollut työelämässä mukana?

Vaikituisessa työssä en yhtään, vaikka oon nyt sivutöitä tehny opiskelujen lomassa viimeset 5 vuotta. Tuon takia tuo ei itseäni yhtään vitutakkaan, mutta onko tällä itse asian kanssa mitään tekemistä?
 
Vaikituisessa työssä en yhtään, vaikka oon nyt sivutöitä tehny opiskelujen lomassa viimeset 5 vuotta. Tuon takia tuo ei itseäni yhtään vitutakkaan, mutta onko tällä itse asian kanssa mitään tekemistä?

No, ihan siksi kyselin, että oli mielenkiintoista kuulla minkälaisella työelämän kokemuksella noinkin positiivinen kommentti tuli. Suurin osa pidempään töissä olleista tuskin kokee tuota mitenkään positiivisena asiana.
 
Kommentoin vain tuota muutosta ihan siltä kannalta, että minkälainen muutos se on koko yhteskunnan kannalta. Sillä vituttaako se sitten sinua tai itseäni henkilökohtaisesti ei mielestäni ole sen kanssa paljoa tekemistä. Toisaalta en usko muutenkaan vittuuntuvani tulevaan työhöni tuolla tavalla, että heti eläkkeelle ku mahollista, vaan toivon tekeväni sitä vielä mahdollisen eläkeiän jälkeenkin. Tietenkin paha tässä vaiheessa tuosta mitään varmuudella sanoa, mutta ihan tarkotuksella itseäni sen verran kiinnostavaan ammattiin yritän siis kouluttautua.
 
Mun mielestä ois hyvä jos sais jäädä eläkkeelle jo vaikka 55v ja sitte ne ketkä haluu sen jälkee tehä töitä ni tehkööt. Ovelampi ratkasu eläkeiän nostamisen sijasta ois ehkä pienentää eläkkeen määrää. Se sais porukan pysymää vapaaehtosesti kauemmin töissä ja keräämää ite itellee säästöö ne eläkerahat.

Näin mun mielestä. Tyrmätkää nyt ideani :)
 
Mun mielestä ois hyvä jos sais jäädä eläkkeelle jo vaikka 55v ja sitte ne ketkä haluu sen jälkee tehä töitä ni tehkööt. Ovelampi ratkasu eläkeiän nostamisen sijasta ois ehkä pienentää eläkkeen määrää. Se sais porukan pysymää vapaaehtosesti kauemmin töissä ja keräämää ite itellee säästöö ne eläkerahat.

Näin mun mielestä. Tyrmätkää nyt ideani :)

Äkkiseltään kuulostas, kyllä viä kovemmalta vaihto ehdolta. Eläke hommeleita en niin tiä. Mutta luulisin, että ei siittäkään tykättäs ku kerran on jo säästäny ja sit viedään ne "jo luvatut" säästöt.
Vaikuttasko tuo sairaseläkkeisiinkin kuinka?
No joo, ihmiset varmasti elävät pidempään nykyään ja rasitavat siten eläkerahastoa pidempään. Onko nyky ihmiset parempikuntoisia, vai ei?
En tiedä, onko ihmiset nykyään sitten huonommassa/paremmassa kunnossa 60 hujakoilla, näkyy terveystila vaihtelevan lähteen mukaan.
Mutta se o nainakin varmasti väärin, että ne jokka pitää terveydestään huolta ja jaksavat painaa vielä eläke ikään asti ja ylikin. (tietty osa haluaakin omasta tahdostaan, ehkäpä juuri siksi, kun ovat kunnossa.) Väärin on se, että ne kaljamaha tupakkarasvat saavat jäädä jo aikaisemmin pois työmarkkinoilta osaksi omien elämäntapa valintojensa takia. Ja terveet kustantaa, mutta minkäs sillekkään voi.

Tämmöstä vaan.:)
 
-07 hain paikallisesta osuuspankista eläkevakuutuksen. Pankkivirkailija piti kivan mainospuheen tyyliin:
"Tiesitkö, että erään tutkimuksen mukaan vuonna 2000 syntynyt lapsi elää keskimäärin 120-vuotiaaksi?"
Olin jo aiemmin päättänyt aloittaa eläkesäästämisen, mutta tuossa vaiheessa paskasuodatin hörähti käyntiin. Aika kova väite, en kyllä yhtään osaa sanoa onko lähelläkään totuutta.
 
-07 hain paikallisesta osuuspankista eläkevakuutuksen. Pankkivirkailija piti kivan mainospuheen tyyliin:
"Tiesitkö, että erään tutkimuksen mukaan vuonna 2000 syntynyt lapsi elää keskimäärin 120-vuotiaaksi?"
lol, virkailija puhui varmaan kilpikonnista.. ;)
 
Uskon itse, että se ennuste nousee paljonkin kun löydetään esim. syöpään tehoava lääke ja osataan sepelvaltimotautia hoitamaan tehokkaasti (sekä muut sydänperäiset tapahtumat).
Isän työkaveri jäi eläkkeelle ja ensimmäisenä arkipäivänä lähti pilkille. Ehti pari kertaa kairalla pyöräyttämään ja sai sydänkohtauksen. Vittu, ei se elämä noin pitänyt mennä.
 
yhdyn tuohon etta me ei saada ikina elaketta. Sanotaanko etta 70 luvulla syntyneet tuskin saavat minkaanlaista elaketta. Rahaa ei vain yksinkertaisesti ole. Elakemaksut ovat kyllakin korkeammat kuin nyt :)
 
Duunarina kaikki yli 50.v ukot jo odottaa eläkettä vaikka eläke ei ole vielä lähimainkaan. En vaan millään jaksa nähdä että kaikenlaista työtä voidaan tuon ikäisenä tehdä.
 
Mun mielestä ois hyvä jos sais jäädä eläkkeelle jo vaikka 55v ja sitte ne ketkä haluu sen jälkee tehä töitä ni tehkööt. Ovelampi ratkasu eläkeiän nostamisen sijasta ois ehkä pienentää eläkkeen määrää. Se sais porukan pysymää vapaaehtosesti kauemmin töissä ja keräämää ite itellee säästöö ne eläkerahat.
Näin mun mielestä. Tyrmätkää nyt ideani :)

:kippis1:
 
Back
Ylös Bottom