Eläisitkö 180 vuotiaaksi??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Käsittääkseni ymmärrys siitä ns. roskaDNA:sta on lisääntymässä, ja ilmeisesti moisesta termistä (roska) yritetään hiljakseen päästä eroon, sillä sieltä on tietääkseni löytymässä aika koviakin juttuja.
Ihan sama kuin aikoinaan (eli vieläkin) puhutaan ns. waste product:eista esim. laktaatin kohdalla, kun nyt tiedämme että niillä on tärkeä osuus aineenvaihdunnassa. Suositeltava termi on nyttemmin by-product.

Pointti: paljon on vielä duunia...

Ihan varmaa on, että kun geeneistä tiedetään enemmän ja niitä pystytään manipuloimaan, urheilussa tämä näkyy ja kuuluu aika nopeasti...

Mika

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Poro72
Näitä ennusteita ei ehkä kannattaisi heittää. Kehitys saattaa mennä samalla tavalla kuin esim. tietokoneissa hiukan eri tahtia kuin etukäteis ennustukset... "Vuoteen 2000 mennessä suomessa pitäisi olla 2 tietokonetta" - En muista kuka suomalainen vaikuttaja n. 1950...

Saattaa olla näin mutta tietokoneiden suorituskyvyn vertailu ja ihmisen geenistön sorkkiminen ovat kaksi täysin eri asiaa, eivätkä ole mielestäni vertailukelpoisia.

Näiden geenien näpläys on siinäkin mielessä hankalaa, että jos vaikka Poro72 tahtoisi geenin, joka lisää voimaa 50% niin geeniä ei vielä edes osata laittaa tiettyyn kohtaan genomia, vaan se tarttuu töysin sattuman varaiseen kohtaan... jos tarttuu.

Vastustan kaikenlaista sukusolulinjaan kohdistuvaa geenimanipulaatiota.

Originally posted by Dragon
Saattaa olla näin mutta tietokoneiden suorituskyvyn vertailu ja ihmisen geenistön sorkkiminen ovat kaksi täysin eri asiaa, eivätkä ole mielestäni vertailukelpoisia.

Näiden geenien näpläys on siinäkin mielessä hankalaa, että jos vaikka Poro72 tahtoisi geenin, joka lisää voimaa 50% niin geeniä ei vielä edes osata laittaa tiettyyn kohtaan genomia, vaan se tarttuu töysin sattuman varaiseen kohtaan... jos tarttuu.

Vastustan kaikenlaista sukusolulinjaan kohdistuvaa geenimanipulaatiota.
Ovat tietysti kaksi eri asiaa, mutta molemmissa tapauksissa ihmiset ovat ratkoneet ongelmaa joka esim. tietokoneiden tapauksessa on ajoittain näyttänyt paljon mahdottomammalta kuin sitten myöhemmin historia on todentanut.

Varmasti tiedät tämän hetken tilanteesta yksityiskohtatasolla huomattavasti enemmän kuin minä, mutta täytyy muistaa että muutama läpimurto saattaa yht'äkkiä kääntää tilanteen täysin.

Eettiseen puoleen en ota kantaa. Totean vain että jos ihminen pystyy se myös sen tekee. Ja se mikä tänä päivänä vaikuttaa perverssiltä saattaa huomenna olla arki-päivää... Mutta itse en tässä vaiheessa lähtisi kantaa ottamaan suuntaan enkä toiseen...

Ja en minä nyt niin epätoivoisesti tällä hetkellä sitä voimaa kaipaa;)

Evoluutiolla ei ole ehkä niin tärkeä rooli enää muokata ihmistä kun on erilaisia apuvälineitä paikkaamaan puutteita. En osaa ajatella, mikä seuraavan sukupolven ihmisissä voisi olla merkittävästi parempaa, jotta yli 100-vuotiaaksi eläminen ei ole järkevää. Syntyvyyttä pitäisi kuitenkin alkaa rajoittamaan tai edessä on pula ruuasta ja tilasta. Ei ehkä niinkään tilasta, mutta se tarkoittaisi luonnon tuhoamista asutuksen tieltä, mikä ei ole järkevää ainakaan meidän elinaikanamme. Voisin elää 180-vuotiaaksi kunhan järki pysyy jotenkin päässä. Ja uskoisinpa, että 100 vuoden päästä on tilaa muuallakin kuin maapallolla mikäli ydinsotaa tai muuta vastaavaa katastrofia ei ole tapahtunut sitä ennen. Elämme kuitenkin mielenkiintoisia aikoja, jos puhutaan tekniikan kehittymisestä, joten moni asia voi muuttua mahdolliseksi.

Totanoin...

Jos nykyinen 65v eläke säilyisi niin joo. Tähän tietysti liittyisi kropan vanhenemisen hidastuminen. Eli nykyinen 75v olisi 145v. Joo,kyllä,kyllä mä voisin olla tällä hengailemassa-.

Dystopiana tähän muistuttaisin tarinan miehestä joka sai lahjaksi kuolemattomuuden mutta ei ikuista nuoruutta. Lopulta vitutti se kun etanat teki pesiä kropan eripuolille mutta kun et kuole millään...

... Who wants to live forever? Who dares to love forever... No one for love must die

Originally posted by Poro72
--täytyy muistaa että muutama läpimurto saattaa yht'äkkiä kääntää tilanteen täysin.

Totta puhut. Olen minä ennenkin joutunut syömään sanani. :kippis1:

Originally posted by Energia
Evoluutiolla ei ole ehkä niin tärkeä rooli enää muokata ihmistä kun on erilaisia apuvälineitä paikkaamaan puutteita.

Olen sitä mieltä, että evoluutio muokkaa edelleen ihmistä mutta valintapaine on suuntautunut kehon yleiskunnosta yhä enemmän aivoihin ja miten ihminen pystyy niillä kompensoimaan muita mahdollisia heikkouksiaan.

Olen sitä mieltä, että evoluutio muokkaa edelleen ihmistä mutta valintapaine on suuntautunut kehon yleiskunnosta yhä enemmän aivoihin ja miten ihminen pystyy niillä kompensoimaan muita mahdollisia heikkouksiaan.

Paha sanoa evoluution merkityksestä mitään nykyisellä aikajanalla, kun varsinkin tämä kansankoti pitää ihmisestä niin hyvää huolta geeneihin katsomatta. Katsotaan sitten 10000 vuoden päästä... Ei vaiskaan, mielenkiintoista olisi nähdä miten evoluutio suhtautuu nykyihmiseen, joka elää joka suhteessa täysin 'luonnottomasti'.

(quottasin rumasti, korjasin)

Mun mielipide tohon pitkään elämään on se että ainakin itse eläisin oikeen mielellään vaikka 200-vuotiaaksi olettaen että kunnollisesti olisin sitten 20-30 vuotiaan tasolla sinne n.5 vuotta ennen kuolemaa asti (niikuin nykyäänkin), jos taas rollaattoriin 80 vuotiaana ja sairaalassa maaten seuraavat 100 vuotta ni ei kiitos. Muutenkin joku sellanen 120 vuotta nyt olisi jo ihan tarpeellisen pitkä, jos siinä ajassa ei ehtis tehä sitä mitä haluaa niin sitten ei missään, ja vielä yksi pointti, eläkeellehän pääsis sitten viimestään 65 vuotiaana edelleen, ni sitten voisin elää :)

ööö.. mä en noist evoluutio sm. hässäköist tiiä, mut jos se näin siistii olis, ni kyl sit :)

onnistuiskohan blieeeeer tulevaisuudessa vielä satakakskymppisenä.. karua:eek:

Re: 180v tai vanhemmaksi eläminen

Onko ruoka parempaa, seksi kiihkeämpää, autot nopeampia, penkkitulos kovempi.
Tekeekö pitkä elämä ihmisestä paremman?

Miksi kuolema täytyy nähdä elämän vastakohtana ja

Kyllä vaan kaikki olis parempaa. Seksiä olis reenattu 150 vuotta, johan siinä kokemusta kertyis ja 120 mamma naukuis...

Ihmisenäkin vois olla parempi kun omalle kehitykselle annettais sata vuotta lisäaikkaa. Siinä olis tasan 150 vuotta aikaa olla ´´kypsä-kypsyvä´´ ihminen. Veikkaan että pitempi ikä veis henkistäkin kehitystä parempaan suuntaan. (Ja jos ei niin olis ainaki aikaa kääriä hilloo enempi)

Itse uskon että kuoleminen ja eläminen ei ole meidän päätettävissä sataprosenttisesti. On mahdoton sanoa miten pidennetään elinikää, mutta sanoisin että sillä alueella on melko paljon tutkimusta... Ennen pitkää luulisin että tulee jonknlaisia lääkkeitä ikääntymistä vastaan. Lääkkeet ja terveydenhoito on yksi mahdollisuus pidentää elinikää ja se on jo käytössä.

Toinen mahdollisuus on mennä räpläämään DNA:ta tavalla tai toisella, en tiedä tarkalleen miten se menisi, mutta selvää on että jotkut geenit saavat ihmisen vahnentumaan pirullisesti, esim. niin että muisti menee enemmän tai vähemmän, mikä aiheuttaa pullonkaulan ikääntymisprosessissa; ei riitä että on hyvässä kunossa jos pääkoppa on heikko...

Jos saisi selville ihmisen geenit, niin olisi mahdollista saada selville suunnilleen miten tämä henkilö tulisi vanhentumaan, tai ehkä mikä puutostila tai laiminlyönti olisi erityisen kriittinen. Tai mikä entsyymi tulee loppumaan. Saa nähdä...

Minulla on sukulainen, 95 vuotias, joka on pirun skarppi... ja toinen 80 vuotias jolla on vaikeuksia muistinsa kanssa. Geenit.

Täytyy lähteä...

Kyllä mulle 60-80 vuotta tämän pallon kattelua riittää.Ei se ihmisen eliniän pidentäminen kovin hyvin voi onnistua,siihen vaaditaan evoluution rattaiden pyörimistä ankaraan malliin.180 vuoden ikä voi olla mahdollista ehkä 100000 vuoden päästä.(Arvaus,vaikken mikää bioteorioitsija olekkaan)

Minkälaisena näkisit tuon aivoihin kohdistuvan valintapaineen vaikka nykyisessä suomalaisessa yhteiskunnassa? 6:n lapsen yksinhuoltajat, joiden entinen mies on kuollut alkoholismin seuraksena, ilmeisesti pärjäävät ihan hyvin :)

Originally posted by Nat_Ural
Minkälaisena näkisit tuon aivoihin kohdistuvan valintapaineen vaikka nykyisessä suomalaisessa yhteiskunnassa? 6:n lapsen yksinhuoltajat, joiden entinen mies on kuollut alkoholismin seuraksena, ilmeisesti pärjäävät ihan hyvin :)

Minä kirjoitin populaatiosta, sinä mainitset yksilön. Mutta koska populaatiot koostuvat yksilöistä, niin mainitsemasi tilanne voisi mennä enemmän tuonne psykologian ja sitkeyden puolelle.

Kumpi on valikoivampaa? 6 lapsen yksinhuoltaja äiti on helvetin sitkeä ja päättää kasvattaa lapsensa aikuisiksi ja myös tekee sen.

Mitäs jos hän onkin niin heikko, ettei jaksa kantaa 6 lapsen ruokia kaupasta? Kuoleeko tämä perhe siihen? Äiti on keskimääräistä sitkeämpi => todennäköisesti muksutkin ovat.

Minä kirjoitin populaatiosta, sinä mainitset yksilön. Mutta koska populaatiot koostuvat yksilöistä, niin mainitsemasi tilanne voisi mennä enemmän tuonne psykologian ja sitkeyden puolelle.

Noh, yritin herättää keskustelua siitä, minkälainen valintapaine noiden psyykkisten tekijöiden suhteen täällä vallitsee. Tuo yksinhuoltaja nyt oli vain esimerkki nykyajan menestyjästä.

Kyky lisääntyä ja huolehtia lapsista jollain tavalla lienee edullinen strategia. Älyä ei juuri tarvitse, peruselintaso ja koulutus ovat kaikille turvatut :)

Originally posted by Nat_Ural
Noh, yritin herättää keskustelua siitä, minkälainen valintapaine noiden psyykkisten tekijöiden suhteen täällä vallitsee. Tuo yksinhuoltaja nyt oli vain esimerkki nykyajan menestyjästä.

Keskustelua käyntiin vaan.

Olet oikeassa tuon yksinhuoltajaesimerkin kanssa.

Tämän päivän maailmassa yksi karsiva tekijä on muuten korkeakouluopinnot.

Mitä jos olet elinikäsi kivuliaasti sairas (reuma tai pahempaa) tai pahasti loukkaantunut (halvaantunut, sokea tai kaarelle palanut)? 180 vuotta rimpuilua kun muut keräävät mammonaa ja kokemuksia. Hulluksi siinä tulisi.

Ennen pitkää ikää pitäisi kehittää regeneraatio ja pystyä paikkaamaan rikkinäiset ihmiset ehjiksi.

ps: Elinikäinen vankeustuomio saa uuden merkityksen.

180 vuotta...hmmmm

Sehän tarkoittaisi sitä, että lisääntymistä pitäisi säännöstellä ja rajusti.

Jos tämän hetken elävistä ihmisistä kaikki eläisi 180v, niin voi vain kuvitella kuinka monta ihmistä täällä on 180v päästä.

-eeedit-

Suositut

Back
Ylös Bottom