Einsteinin arvoitus

Jep. Kai se sitten on, että ilman apuvälineitä tuon ratkaisee se 2%. Muuten, jos strangerin puheet pitää paikkansa, miksi Einstein on tähän sotkettu?

Hehheh, valtava väittely tuosta ovipulmasta devilpumpin linkissä!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Spelimies sanoi:
miksi Einstein on tähän sotkettu?
Jotta arvoitus vaikuttaisi houkuttelevammalta ja ihmiset luulisivat olevansa älykkäämpiä kuin ovatkaan, kun Einsteinin mielestä vaan 2% ihmisistä kykenee kyseisen tehtävän ratkaisemaan. Einsteinhan tunnetaan varsinaisena älykkyyden ilmentymänä. Esimerkiksi voidaan sanoa "Mikä Einstein sinä oikein luulet olevasi?" tai "Eipä tuo Spelimieskään ole mikään Einstein". :jahas:

Hieman googlettamalla huomasin, että muutamat muutkin olivat löytäneet arvoituksesta sen todellisen pointin. ;)
Could Einstein have created this puzzle as written here at the end of the 19th century? While Einstein was a young man, he certainly could have posed some sort of puzzle similiar to this one. But we know definitively that he could not have presented as it is here in the 19th century, because of the cigarette brands. Alfred Dunhill didn't open up a tobacco shop until the early 20th century. Blue Masters weren't launched until 1937. Pall Mall cigarettes weren't introduced until 1939.

Juha1 sanoi:
Kyllähän tuon jo jokatoinen päässäkin laskee :whip:

ps, kyllä mä tiesin ettei tuo ollut oikeasti Einsteinin keksimä :nolo:

Joo ja jokatoisella on 88 cm reidet...mutta toi ratkaisu on suht looginen paperilla mutta suht pitkän ketjun takana eli ihan hieman epäilen ratkaisuja ilman paperia - arvata voi aina ja mahdollisuus 1/5.

stranger sanoi:
Esimerkiksi voidaan sanoa "Mikä Einstein sinä oikein luulet olevasi?" tai "Eipä tuo Spelimieskään ole mikään Einstein". :jahas:QUOTE]

Mutta tokihan sinä viisaana miehenä tiedät että noissa tapauksissa einstein aloitetaan pienellä kirjaimella. Kuten Fortumin Lilius tekee wahlroosit kun lähtee Norjaan seikkailemaan miljardien kanssa.

Nimim. äidinkielen ope.
[Jees, veri veri deivid messake, mutta väsyneenä (ja kännissä) saa tunnetusti tehä mitä vaan.]

Viimeksi muokattu:
Spelimies sanoi:
Mutta tokihan sinä viisaana miehenä tiedät että noissa tapauksissa einstein aloitetaan pienellä kirjaimella.

Nimim. äidinkielen ope.
:D Nöyrin pahoitteluni kyseisestä erheestä. Kyllähän tuo tiedossa on, mutta luonnostaan - ajattelematta asiaa - tuli käytettyä isoa alkukirjainta. Yritän olla tarkempi vastaisuudessa.

Itellä meni ~10-15min ja jouduin ottamaan siinä uuden paperin kun failasin jossain kohtaa ekalla kertaa. Sieltä se oikea vastaus kuitenkin tuli.

En ihan usko, et toi 2% pitää paikkaansa, mut toisaalta suomalaiset on aika fiksua kansaa eli ei saa ihan oikeeta käsitystä jossain suomifoorumilla.

Tuota päässäratkaisua en usko sitten millään. Taitaa olla aika harvassa ihmiset, jotka siinä onnistuu. Siis arvaamatta tietenkin.

joskus seiskaluokalla tuli ratkastua kahessakymmenessä minuutissa, kun ei oikeen keskittymiskyky riittänyt :D ja senhän voi päätellä pelkästään siitä että kenen lemmikkiä ei mainita :D

Ratkaisin ton arvoituksen joskus 7:llä luokalla ja vielä aika nopeasti.Nyt en jaksa kyllä syventyä tuohon.
Itsekin ratkaisin suunnileen tuon ikäisenä paperin avulla. Aikaa meni, mutta eiköhän melkein kuka tahansa pysty ratkaisemaan tämän paperin kanssa jos kunnolla jaksaa yrittää. Varmaan siis 98% pystyy ratkaisemaan päässä.

Joo menihän toi päässäkin. Samalla tavalla sen "paperin" voi laatia mielessäänkin. Eli siihen vanha kunnon excel-taulukko viidellä sarakkeella niin pysyy ajatukset paremmin "kontrollissa" :D

Joo menihän toi päässäkin. Samalla tavalla sen "paperin" voi laatia mielessäänkin. Eli siihen vanha kunnon excel-taulukko viidellä sarakkeella niin pysyy ajatukset paremmin "kontrollissa" :D

Tarvii vain melkoisen keskittymiskyvyn, jota ainakaan itsellä ei ole. Suhteellisen yksinkertainen puzzle, mutta itselläni ei pysy "kuvat" mielessä kovin montaa sekuntia. Muutenkaan tuo muisti ei ole parasta laatua. Mutta tullut tää kyllä joskus vuosia sitten ratkaistua paperilla, eikä tässä mitään vaikeaa olekaan ellei puhtaasti päässä vedä. 98% varmasti ratkaisee tämän paperilla, niistäkin varmasti lähes kaikki päässään kunhan jaksaa paneutua pitemmäksi aikaa miettimään. Eli luettelemaan ulkomuistiin.

kysymys on irrelevantti vihjeisiin nähden. kalan voi omistaa vaikka rovaniemeläinen.

Toi on oikeastaan aika helppo koska ratkaisussa ei eri haaroja tarvitse tutkia kuin pari askelta kun jo huomaa ristiriitoja. Tuosta suht kapeasta "hakupuusta" johtuen mielettömällä keskittymisellä ihan mahdollinen päässä tehtäväksi. :)

Mä olen oikeasti kateellinen niille jotka pystyy tohon. Itse en vain pysty muodostamaan oikein minkäänlaista kuvaa päähäni. Ajattelen ihan toisella tavalla kuin kuvina. Valokuvamuistia mulla ei ole ollenkaan.

Suunnittelen kyllä paljon asioita päässäni ja tiedän miltä vaikkapa joku suunnittelemani esine tulee näyttämään ja osaan tehdä sen suunnitelmieni perusteella, mutta missään vaiheessa en kyllä näe sitä kuvana. Jotenkin vain tiedän miltä se näyttää, vaikken sitä näekään.

Mutta tollasen taulukon rakentaminen päähän on ihan mahdoton tehtävä. Vielä kun siinä pitäisi lukea jotain, niin ei helvetti.

Pystyykö näitä juttuja opettelemaan jollain tavalla?

Mä olen oikeasti kateellinen niille jotka pystyy tohon. Itse en vain pysty muodostamaan oikein minkäänlaista kuvaa päähäni. Ajattelen ihan toisella tavalla kuin kuvina. Valokuvamuistia mulla ei ole ollenkaan.

Suunnittelen kyllä paljon asioita päässäni ja tiedän miltä vaikkapa joku suunnittelemani esine tulee näyttämään ja osaan tehdä sen suunnitelmieni perusteella, mutta missään vaiheessa en kyllä näe sitä kuvana. Jotenkin vain tiedän miltä se näyttää, vaikken sitä näekään.

Mutta tollasen taulukon rakentaminen päähän on ihan mahdoton tehtävä. Vielä kun siinä pitäisi lukea jotain, niin ei helvetti.

Pystyyhän niitä. Ois jääny muuten iteltäkin tekemättä kun ei tässä mitään rainmaneja olla vaikka jotain vajautta päässä esiintyykin :D Ja tosiaan pitää olla aika sopiva mielentila päällä kun alkaa keskittymään, kun keskittymiskyky on itelläkin yleensä tasoa kanarialintu.

Ite lähin rakentamaan tota taulukkoa muistivinkkien avulla eli ensin muodostaa värilliset sarakkeet talojen värien mukaan. Sitten sijoitella niihin punanenäinen brittijuoppo, ruotsalainen homokoira, vihreä presidenttikahvipurkki, linnulle (papukaija) Pall Mall suuhun..:D

Kehittämällä sellasta lokerointimuistia ensin pienemmillä tehtävillä ja sitten moniulotteisemmilla pääsee varmaan eteenpäin.

Tuskinpa mitään exceliä kannattaa alkaa vääntämään päässä, eiköhän parempi ole mallintaa riviin viisi taloa joissa jokaisessa on omistaja, lemmikki yms. Periaatteessa sama asia, mutta luultavasti helpompi muoistaa näin.

Jos nyt treenata haluaa niin vaihtoehtoja riittää. Osta vaikka Rubikin kuutio ja ala pyörittelee, siinä on kuusi sivua joissa jokaisessa on tietty (joskin dynaaminen)rakenne. Siinä jo muistamista. :) Tässä pulmassa on vastaavasti viisi taloa joista jokaisella on tietyt ominaisuudet. 3D-mallintaminen on myös hieman vastaava asia, jokainen pinta on tietyillä ominaisuuksilla varustettu kokonaisuus ja sen suhde muihin on tarkkaan määrätty, ihan kuten näissä taloissakin. Monissa lautapeleissä on erittäin laaja ja monihaarainen "siirtopuu", eri variaatioiden vertailu yms. varmasti kehittää päänuppia.
Ei nyt mitään loistavia esimerkkejä, mutta viime kädessä kyse on yleistämisessä siihen muotoon mikä itseltä sujuu parhaiten.
Kannattaa muuten ensin pohtia noita vihjeitä vähän aikaa ja miettiä ratkaisutapa valmiiksi, helpompi pitää paketti kasassa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.:thumbs:

LOL. Ite ratkasin ton muistaakseni kans 10-vuotiaana, ilman paperia tietysti.

Täyttä paskaa sanon minä. Ellet oo ollu joku ihmelapsi.

Muistakaapas nyt kuitenki et suomalaiset ei tosiaan oo sitä idooteinta kansaa. Vois olla ihan erityylinen vastaanotto jossain amerikkalaisella foorumilla. Se 2% tosiaanki taitaa olla se päässäratkaiseva osa. Nyt harmittaa etten yrittäny päässä aluksi.

Mitä tuo tarkoittaa tuo "ilman apuvälineitä"? Saako nuo vihjeet pitää edessään kirjoitettuna, siis siten ettei itse kirjoita mitää tai tee muitakaan lisäyksiä, vai pitääkö ne muistaa kaikki ulkoa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom