Ei kipua, ei hyötyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nyybi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tässä huomannut että olkapääni tai hauikset eivät mene seuraavana päivänä kipeäksi, olkapäät vain vähän jumiin ja hauiksen tuntee erilailla jännittämällä. Kaikki muut lihasryhmät menevät kyllä tukkoon, varsinkin jalat ja rinta. Onko tämä täysin normaalia vai johtuuko vaikka geeneistä etten siihen kykene vaikuttamaan? Olkapäät ja hauikset siis saan kunnolla pumppiin ja näin mutta seuraavana päivänä ei "koske"?

Ideoita?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kipu ja lihaskasvu ei kulje käsikädessä. Kroppa tottuu rasitukseen. Olen itse huomannut että kun treenaa säännöllisesti ja samoja liikkeitä, ei lihaskipua juurikaan seuraavana päivänä huomaa. On juuri kuvailemaasi "jumia" tai kun kyseistä lihasta koittaa venyttää, niin kipua voipi alkaa löytymään. Sitten taas pienen tauon jälkeen tai kun teet jotain eritavalla, kokeilet uusia liikevariaatioita tai kulmia, saattaa seuraavana tai 2 päivän päästä ollakin paikat aika kipeänä.

Jos kipua kaipaat niin kokeile joskus pudotussarjoja keskittyen supistukseen kohdelihaksella. Tässä nyt kuitenkin olet vähän epäolennaisista asioista huolissasi, joten keskity niihin isompiin lihasryhmiin ja pääliikkeiden suoritustekniikoihin, varsinkin jos olet aloittelija niinkuin nimimerkkisi viittaa.

treenikipu (DOMS) ei ole mikään tavoite eikä se kerro kehityksestä. kivun poistuminen ei myöskään kerro palautuneisuudesta, eikä sitä voi nopeuttaa. kipeillä lihaksilla voi treenata. DOMS-kipu ei ole sama asia kuin jumi tai tukko.

treenikipu (DOMS) ei ole mikään tavoite eikä se kerro kehityksestä. kivun poistuminen ei myöskään kerro palautuneisuudesta, eikä sitä voi nopeuttaa. kipeillä lihaksilla voi treenata. DOMS-kipu ei ole sama asia kuin jumi tai tukko.

Täsmälleen kuten jto kirjoittaa.

Ketjun aloittajalle: "no pain, no gain" viittaa sanontana kyllä ennemmin siihen, että treenin aikana ollaan valmiit menemään epämukavuusalueelle. Maitohappojen aiheuttama polte ja niistä aiheutuva pahimmillaan jopa oksettava olo ovat sitä epämukavuusaluetta.

Kaikkia treenejä ei ole silti tarkoitus vetää sietokyvyn äärirajoilla, vaan homma pitää suunnitella järkevästi.

Olen vasta noin puolitoista vuotta salille änkeytynyt eli aloittelijahan tässä vielä ollaan :D juu kyllä välillä olen ottanutkin pudotussarjoja jos on siltä tuntunut. Ehkä niten käyttämäni erikoistekniikka. Sen jälkeen tuleekin rest/pauset ja pakot, mutta niitä otan aika harvoin sillä mielestäni suurissa massaliikkeissä ei hyötyä (paitsi pakot penkissä).

Zone-sarja -42%
Kysytään nyt vielä tähän samaan ketjuun että onko täysin normaalia kun olen nyt ottanut Miken 2x6 systeemin käyttöön ja sarjapainot on noussut noin 10-15kg noin 1.5-2kk aikana niin varsinkin isommilla raudoilla nostaessa oikea jalka tärisee aivan älyttömästi ja muutenkin koko kroppa ravistaa kuin viimeistä päivää... Hermotus ei kestä mukana vai mikä on? Mielestäni asento on melko jees ja käytän siis pientä kaarta selässä. (samalla olen myös huomannut että varsinkin "uusilla" raudoilla jokainen toisto on vähän nihkeä mutta silti se kuusi toistoa on sieltä aina omin avuin tullut, haittaako ollenkaan vai pitäisikö rauhoittua painojen kanssa vaikka lisääkin voi joka viikko laittaa?)

Minulla ei koskaan ole ollut lihaskipua seuraavana päivänä kun olen treenannut pidempään. Mutta sitten kun väliin tulee viikon-parinkin tauko ja käyn vetämässä setit salilla, niin ai että sitä tönkköyttä.. :D

Nyybi: Kyllä voit jatkaa sen 4-5 viikkoa tuolla tyylillä, riippuen siitä miten hyvin palaudut. Kuitenkin hermotus todnäk menee tukkoon jatkuvasta "täysillä" treenaamisesta, joten välillä kannattaa/joudut pitää kevennettyjäkin treenejä ja kannattaa jättää toistoja varastoon. Kun painojen lisäys ei enää onnistu, voisit lähteä hakemaan "uutta nousua" palaamalla sarjapainoissa pari viikkoa taaksepäin. Esim. elaston 2-jakoisen treenisykli toimii itselläni hyvin, kannattaa lukaista ja ottaa kokeiluun joskus http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/

Tästä aiheesta myös itse välillä lueskellut ja utin tai jonkun artikkelissa oli hyvin asia ilmaistu, että treenin kovuutta voi miettiä senkin mukaan miten usein treenaa. Eli usein ja kevyemmin tai harvemmin ja kovaa. Jos teet penkin kerran viikkoon 2x6 niin uskon sarjapainojen olevan kertomasi perusteella ok.

Eli anna mennä vaan jos toimii ja kevennys tarvittaessa. Jokaisen treenin ei tarvitse olla aivan piippuun vedetty.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tällä hetkellä 2x6 on 70-72.5kg, joten toimisiko "kevennyksenä" ottaa kuukauden ajaksi 70kg x max toistot? Eli "kevennyksessä" en pyrkisi normi progressioon painojen kautta vaan sarjapituuden?

tai sitten kevennät sarjapainoista ja teet lyösemmin kuin normaalisti mutta paremmalla tekniikalla, jos siis 70-72.5kg on verottanut osan suoritustekniikasta. Esim 2-3x6x60 olisi mielestäni ihan ok kevennys.

En näe sitä kevennyksenä että tekisit 70kg x max toistot, eli failureen. Tällöinhän se hermotus vasta tukkoon menee. Tee vaan tuolla samalla tyylillä eli pyrit lisäämään aina sen 2,5kg mutta pidä joskus kevennetty viikko. Jos maksimisarjasi on nyt 2x6 72.5kg:lla niin kevennetyllä viikolla voit tehdä saman vaikka 65kg:lla. Tai sit voit tehdä vaihtelun vuoksi käsipainoilla tasa- tai vinopenkkiä ja pumppailla 3-4x8-12 toiston sarjaa. Kevennetty treeni saa tuntua kevyeltä ja toistoja pitää jäädä tällöin varastoon. Hyödyt huomaa sitten myöhemmin, kun antaa kropalle ja hermotukselle aikaa palautua.

Niinkuin aiemmin sanoin, jokaisen treenin ei tarvitse olla aivan piippuun vedetty. Jos tuntuu että toimii ja painojen lisäys onnistuu, niin anna palaa!

Tärkeää on myös että tekniikka pysyy kasassa. Eli jos saat nostettua vaikka 2x6 77.5kg:lla pompauttamalla ja runttaamalla perse ilmassa, on siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Juu parhaat kutoset on nyt 72.5kg:lla. Tavoittelen siis voiman kanssa samaan aikaan myös lihasmassaa, joten esim rintapäivänä tasapenkkiä teen kutakuinkin näin: tanko x20, 40kg x10, 50kg x10, 60kg x6-8, 70- kg 2x6, 50-60kg x8. Tämän jälkeen teen joko käsipainoilla penkkiä, tai vinopenkkiä (molemmat kyllä teen mutta eri järjestyksissä) ja loppuun ristikkäistaljaa tai flyesejä. Teenkö kevyen viikon niin että pudotan painoja KAIKISSA liikkeissä, vai pelkästään penkissä? Toimiiko jos teen niin että kympin painoilla kaseja, kasin painoilla kutosia jne? Sarjoja kuitenkin yhtä monta? Ja lähdenkö siitä sitten pikkuhiljaa nostamaan painoja vai 2vko sisään jo kovia kutosia?

Back
Ylös Bottom