Eggs

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tor
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan miten tykkää...ei kai makuasioihin tarvitte neuvoja kysyä.

Jos aletaan taas lempimään välimerkkiä, niin ruuan kypsennyksessähän tuhoutuu proteiineja. Ja se ei taas oikeesti kiinnosta ketään. Taitaa olla raakojen kananmunien hyöty kypsennettyihin verrattuna aika vähäinen.
Että näin...

Raa'at kananmunat estävät/hidastavat joidenkin vitamiinien imeytymistä. Itse kuitenkin juon iltaisin 3dl valkuaista.

No, olen kuullut/lukenut, että keitettäessäkin munien vitamiini yms. pitoisuudet heikkenevät, siis mikäli niitä keittelee koviksi...varmaankin...

Itse syön munani, luomu sellaiset, lähes aina keitettynä. Sellanen L - koon muna n. nelisen - viitisen minuuttia kiehumassa...riippuen aina siitä koosta, jos pienempi muna, niin vielä vähemmän aikaa. Tykkään, että se keltuainen on silleen ns. nestemäistä(ehkä jugurttiin verrattavissa) ainakin osaksi.
Ja vitamiinit ja muut ei luulis tuhoutuvan...

Vähän galluppia....

Elikkäs, mitä munia porukka syö??? Onko joku tietty ihan ehdoton? Vai kuulutko kenties siihen sakkiin, joille kananmuna on kananmuna, oli se sitten mistä paketista tahansa??

Itse olen kyllä huomannut selkeän maku eron luomumunan ja ns. tavallisen välillä. Ja luomumunien munijatkin ovat onnellisemmassa asemassa!:D

Originally posted by Powerhousu
Jos aletaan taas lempimään välimerkkiä, niin ruuan kypsennyksessähän tuhoutuu proteiineja. Ja se ei taas oikeesti kiinnosta ketään. Taitaa olla raakojen kananmunien hyöty kypsennettyihin verrattuna aika vähäinen.
Että näin...

Niin, proteiinien tuhoutuminen kypsennyksessä ei kiinnosta ketään, koska proteiinien täytyykin tuhoutua (eli pilkkoutua aminohapoiksi sekä di- ja tri-peptideiksi) ennen kuin ne imeytyvät. Eli alkuperäiselle kysyjälle: popsi munanvalkkarit siinä muodossa, jossa parhaalta maistuu.;)

Tor ja muutkin "valkuaisen syöjät"..

Mitäs te niille keltuaisille teette???

Re: Tor ja muutkin "valkuaisen syöjät"..

Originally posted by MissFlightatten
Mitäs te niille keltuaisille teette???

Keltuaiset syötetään koiralle ja turkki kiiltää.

Minä syön kyllä koko munan. Ärsyttää ruveta räpläämään sen munan kanssa, kokonaan vaan suuhun.

Tahvo Tohveli

Niimpä niin...Samoin täällä! On tosin tullut isekkin silloin aikoinaan syötettyä koiralle, rasvan pelossa...
Nykyisellään munat kokonaisina nassuun vain. Sitäpaitsi yhdenkin munan proteiineista puolet tulee keltuaisen mukana, ja keltuainen se on munan ravintorikkain osa! Rasvakin suurimmalta osin hyvää rasvaa, toisin kuin yleinen käsitys antaa ymmärtää.

Äitini rupesi myös syömään munia lähes päivittäin, kun rupesimme ostamaan luomu-munia ja Omega-munia. Kampaaja oli huomannut äitini hiusten ruvenneen paksuuntumaan huomattavasti! Uutta hiusta tulee runsaasti...Oli kysynyt, et mitä sä oot ruvennu syömään? Äippä ei keksinyt selitystä asialle, kunnes sit kotona hoksattiin missä on syyllinen! :lol2:
Mä syön vähitään kaks munaa päivässä..ei useammastakaan varmaan haittaa olis...

Re: Re: Tor ja muutkin "valkuaisen syöjät"..

Originally posted by Tahvo Tohveli
Ärsyttää ruveta räpläämään sen munan kanssa, kokonaan vaan suuhun.
:blow: :lol2:

Paistettuna menee muuten paljon paremmin vaikka tommonen 8 munaa alas ku keitettynä.

Niin varmaan uppoaa paistettuna suurempikin määrä...vaik ihan perinteisesti suolalla maustettuna.:D

Re: Re: Re: Tor ja muutkin "valkuaisen syöjät"..

Originally posted by Tahvo Tohveli
Ärsyttää ruveta räpläämään sen munan kanssa, kokonaan vaan suuhun.
Originally posted by IJK
:blow: :lol2:

:lol2: Mä en olisi edes tajunnut tätä ellei IJK olisi postannut tota. Ei helkkari! :lol2:

EDIT: Mä otan ton siguksi, eihän haittaa Tahvo? Ei? No hyvä!

Joo, hyvät naurut sai kyllä!:lol2: ...tosin kesti mullakin "hetki", ennen kuin hiffasin!:D

Joivat tänään pelkokertoimessa strutsin munan.Puolitoista litraa evästä siinä.Ei tartteis koko pakettia enää rikkoa,kun yks muna riittäs.Illalla tulee yleensä juotua raakana n.10 kananmunan valkuaiset+yks keltuainen.Tuoremehua sekaan ja ääntä kohti.

AnaMaki sanoi:
Niin, proteiinien tuhoutuminen kypsennyksessä ei kiinnosta ketään, koska proteiinien täytyykin tuhoutua (eli pilkkoutua aminohapoiksi sekä di- ja tri-peptideiksi) ennen kuin ne imeytyvät.

Oho, huomasin nyt vasta että tähänkin ehkä pitäis jotain kommentoida, kun tää tredi hyppäs ylös. Nimittäin, pidän kyllä proteiinin pilkkoutumista ja tuhoutumista eri asioina. Tuhoutunut tarkoittaa sitä että keho ei voi enää käyttää sitä hyväkseen. En sitten tiedä miksikä proteiini muuttuu liikaa kuumennettaessa. Hiilihydraatti muuttuu pelkäksi hiileksi, entäs proteiini?

lentoemo sanoi:
Elikkäs, mitä munia porukka syö??? Onko joku tietty ihan ehdoton? Vai kuulutko kenties siihen sakkiin, joille kananmuna on kananmuna, oli se sitten mistä paketista tahansa??

Halvimpia L-kokoisia munia mitä kaupasta löytyy.

Mikäs tämä huhu sitten oikein on, että raakojen kananmunien proteiini ei olisi läheskään yhtä hyvin elimistön hyödynnettävissä, kuin paistettujen / keitettyjen kananmunien? Onko mitään perää..

Itse en missään nimessä raakoina ala syömään. Pitäähän sitä elämässä olla makunautintoja. Ja keltuaiset tulee nykyään aika pitkälti syötyä (kolme neljästä keltuaisesta). L-kokoisia halvimpia munia syön. ("reilu kilo", tjsp lukee paketissa).

Onkohan muuten kananmunien BV arvot laskettu kypsennetyistä vaiko raaoista munista. Kananmunien BV:hän on tunnetusti kaikista olemassaolevista proteiininlähteistä korkein / paras.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom