Porukoilla menee täälläkin lahjakkaasti sekaisin takaus ja laina. Niissä on aika iso ero ;)
Toiseks ainut joiden talouspolitiikassa on jotain realismia on Kokoomus, joskin paljon paljon radikaalimman linjan ottaisin minä. Muut on vähän linjaa sähköä tulee seinästä ja rahaa veroista. Koittakaa nyt tajuta että Suomen sisämarkkinat on sitä luokkaa että jos täällä ei pidetä huolta vientimme kilpailukyvystä, ei kohta ole paljoa mitä jakaa. Se on vähän sama kuin kaikki pakkiksen nicit maksaisivat toisilleen euron. Iso liikevaihto saataisiin aikaan mutta joku vois ihan huvikseen laskea paljonko kukakin rikastuis sillä.... niinpä :D
Tuo Soinin, Vasemmiston tai SDP:n talouspolitiikka nyt vain ei toimi nykyisessä rajat auki meiningissä. Ihan omasta elämästä elävä esimerkki. Meillä oli viis vuotta sitten about 50 henkeä töissä suomessa ja n.10 Virossa. Tänä päivänä on 15 henkeä Suomessa ja 40 virossa. En edes halua arvioida mikä tilanne on parin vuoden päästä. Ja miksi näin on, ei edes sen takia että me olisimme laskeneet että viro tai balttian maat ovat onnen ja autuuden maita vaan meidän asiakkaat pohjoismaisissa "hyvinvointi" valtioissa on laskeneet sen ja meidän bisneksessä on oltava siellä missä asiakkaat. Se että työntekijät maksaa viidenneksen suomesta, firma ei maksa veroa voitosta ennen kotiutusta ja että pomot (lähinnä suomalaisia) maksavat palkastaan (joka on sama kuin suomessa) veroja 22% vai 24%... no en muista tarkkaan mutta vitusti vähemmän kuin Suomessa... on vain extraa mikä tulee siinä sivussa. Siihen lisäksi virolainen yrittämiseen ja menestykseen kannustava ilmapiiri kaupanpäälle niin tässä alkaa ihan oikeasti pelottamaan Suomen tulevaisuus.
Suomi ei tarvitse yhtään lisää yrittämisen ja menestymisen esteitä, jo nyt tuo vasemmistosiiven lietsoma luokkasota on ihan perseestä. Joku ängry birdin tekijöiden firma tahkoaa aivan vitusti nyt rahaa. Kumpi on parempi vaihtoehto. a) pyrkiä luomaan olosuhteet jossa 5 vuoden päästä meillä on useita "ängry bird" firmoja vai b) verottaa firma, työntekijät ja omistajat oikein kalleimman kautta kun onhan se nyt vitun väärin syrjäytynyttä kansanosaa kohtaan että joku ihan omalla työllä (ja tuurilla, myönnän) tienaa miljoonia. Tuollaiset firmathan lisää niitä tuloeroja ja TULOEROT ON VÄÄRIN (vielä kun joku vittu kertois mulle mitä pahaa niissä on niin kauan kuin köyhät ei köyhdy vaan "rikastuu". Mun käsityksen mukaan isommat tuloerot tarkottaa isompia tienestejä valtiolle, mutta mä olenkin vain yksinkertainen insinööri...)
En edes jaksa alkaa vaahtoamaan siitä että kun on vaalitentti niin siellä puhutaan syrjäytyneistä, alkoholeista, vanhuksista, vammaisista, pakolaisista.... mutta ei sanaakaan siitä suuresta keskiluokasta jonka rahoilla käsittääkseni tämä maa pyörii....
Ugh, olen puhunut ja menen äänestämään Kokoomusta vaikka heidänkin politiikkansa on aivan liian konsensus hakuista.... :D
e: pahoittelut vaahtoamisesta, kai se vaan alkaa vituttaan kun katsoo noita vaalitenttejä eikä siellä edes kukaan sano mitään (eikä vaimokaan jaksa enää kuunnella mun sohva kommentointia). Kataiselle pisteet siitä ettei ihan nuole perseitä mutta myönnetään että kaipaisin politiikkaan oikeistolaisen talouspolitiikan "halla-ahoa" joka sanoo asiat suoraan eikä kaunistele...