Edullista ruokaa treenin ja lihaskasvun tueksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viivvi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nimenomaan omalla kohdallani ruokailut koostuisivat juurikin samoista raaka-aineista kuin nytkin. Hiilarit: Kaurahiutaleet, riisi, linssit, makaroni ja banaanit. Protskut: Hera, maitorahka, kananmunat, tarjouslihat (mahd. vähä rasvaiset), tarjouskalat/ kalatiskiltä suoraan. Ja loput rasvat mitä jää saamatta niin rypsäristä (rasvoja ~1g/kg) Sitten pakaste parsaa, pinaattia ja muuta kohtuullisen halpaa settiä jonkin verran sekaan. Ja tuoreena tomaatteja ja porkkaanaa. (Kohtuullisen halpoja jos menee vaan halvimman mukaan)

Peruna ja makaroonit on melkein ilmasia. Proteiinilähteet onkin vähän kalliimpia.
-50% lihaa vaa pakkanen täyteen aina ku kaupasta löytyy.

Tätä harrastan itsekkin. Yleensä maanantai aamusin tulee käytyä ostamassa cittarista viikon lihatarpeet pakkaseen.
10-20€ menee tuolla reissulla

Saisko niitä vanhoja lihoja ottaa vaan mukaan sieltä kaupasta, jos siellä on töissä? Ettei heitäkkää roskiin vaan heittää laukkuun ja sit pakkaseen.

Jos päiväys on menny umpeen niin ei saa ottaa eikä ostaa vaan ne pitää "hävittää". Jos on samana päivänä menossa umpeen niin sitte voi ostaa sillä punaleimasella hinnalla miinus henkilökunta-alet. Yleensä jos on samana päivän menos paljon huonoksi niin ainakin mä otin kaikki parhaat lihat itelleni heti aamusta ja laitoin sitte vasta myyntiin sinne lihaosastolle. :D

Käsittääkseni Kaupat ovat kieltäneet työntekijöitään viemästä hävikkiä kotiin. Johtunee tasavertaisuuden periaatteesta tai joistain hygienisistä syistä. Joku lauantai ilta minulle tämä kerrottiin ja perusteltiin mutta lauantai ilta :kippis1:

Tai sit siitä, että jos kauppa on maksanu hinnan niin kukaan muu ei saa hyötyä enää tuotteista maksamatta. Kaikki firmat harrastaa tota. Kauppa se tekee kuitenkin voittoa joka tapauksessa vaikka lihat meniski jakoon. Se ei vaan tee sitä enää niin paljon. Mä en sitä taas voi ymmärtää miksei niitä vois jaella ihmisille jos ne on kuitenkin vielä kylmässä ja ottajia olis. Senku laittais ilmotuksen vaan niin olis kaupan pihalla iso jono.:D

Tosiaanki aika priorisointikysymys tääkin on. Mun mielestä ravinto kannattaa laittaa hyvin korkealle. Ensin ostetaan kunnolliset ruoat ja sitten katotaan jäikö rahaa ostaa uus pleikkari. Eikä niin, et ostetaan pleikkari ja huomataan, et eipä ookkaan varaa syödä muuta ku pari -30% eineshampurilaista päivässä.

-Pastaa
-Maitoa
-Jauhelihaa (vitun kallista)
-Maitorahkaa
-Ehkä pähkinöitä massalla

Vaikka olisikin rahaa niin en kyllä muuta ostaisi, noista saa parhaat ruuat :)

Tai sit siitä, että jos kauppa on maksanu hinnan niin kukaan muu ei saa hyötyä enää tuotteista maksamatta. Kaikki firmat harrastaa tota. Kauppa se tekee kuitenkin voittoa joka tapauksessa vaikka lihat meniski jakoon. Se ei vaan tee sitä enää niin paljon. Mä en sitä taas voi ymmärtää miksei niitä vois jaella ihmisille jos ne on kuitenkin vielä kylmässä ja ottajia olis. Senku laittais ilmotuksen vaan niin olis kaupan pihalla iso jono.:D

Siinä tapauksessa moni, joka normaalisti lihan kaupasta ostaa, jättäisi lihan hyllyyn ja menee takapihalta hakemaan "saman" tuotteen ilmaiseksi.

No ei kai nyt kukaan 20 senttiä ruokaan laita päivässä? Eli siis söisi vaan makaroonia.. Omasta mielestä se että laitan 5€/pv safkaan on aika vähän ja sillä saa kaiken tarvittavan. Minusta tuo on halpaa, kun samalla jotkut laittaa 5€ baarissa per juoma ja valittavat ruuan hintaa.
Olishan se varmasti halpaa vetää kilo makaroonia päivässä, mutta ei kyllä itte pystyis.

Mikä on siis "halpaa" ja mikä on "köyhä"?

Mitä 20 senttiä ja pelkkää makaronia? Aloituspostissa puhutaan että "jos olis bodari" niin kyllähän proteiinia pitää saada reilusti ja se maksaa pakosti. Eli pointti oli että ihan yber halvalla ei voi syödä kuten bodari. Köyhä on opiskelija mikä saa 423€ käteen kuukaudessa ja vuokra on 400.

Jos päiväys on menny umpeen niin ei saa ottaa eikä ostaa vaan ne pitää "hävittää". Jos on samana päivänä menossa umpeen niin sitte voi ostaa sillä punaleimasella hinnalla miinus henkilökunta-alet. Yleensä jos on samana päivän menos paljon huonoksi niin ainakin mä otin kaikki parhaat lihat itelleni heti aamusta ja laitoin sitte vasta myyntiin sinne lihaosastolle. :D

Ei siinä ole muita syitä kuin pelätään että tulee rahallisia tappioita sen takia kun moni rupeis hakemaan noita eikä uudet tavarat enää myisi ja kaikki menisi vaan alella / ilmaiseksi. Hirvittää kyllä millaisia määriä kaupat heivaa roskikseen. Noita voisi jotkut avustusjärjestöt hakea pois ja jakaa esim. kodittomille, kirkon ruoka-avulle, yms. Mut turha odottaa kyllä mitään tälläistä koska isoja marketteja kiinnostaa vaan tuotot. Yksi syistä minkä takia ostan ruokani pienimmistä kaupoista ja toreilta yms. enimmäkseen. Niistä saa jopa kaupan päälle juttuja jos ne eivät ole enää myyntitavaraa mutta ihan ok kunnossa. Marketeista tulee lähinnä ostettua jotain tuorekalaa tiskiltä ja vessapaprua sekä pakasteita.

Niin ja itse ketjun aiheeseen, siemenet ovat tosi halpoja, kiknerneet ja palkokasvit ylipäätänsä. Pakastemarjatkin ovat aika halpoja esim. mustaherukka, seitiäkin saa aika halvalla ja rusinoita. Kananmunatkin mainittu jo. Tattarikin on halpaa ja siinä on kaikki ihmiselle tärkeät valkuaisaineet, kaali on myös todella halpaa kuten ruisleipäkin.

Ja ainahan voi luonnosta keräillä vaikka nokkosia tai voikukanlehtiä tai mitä tahansa nyt ympäristöstä löytyykin ja jos viitsii nähdä vaivaa ja on maapläntti niin voi kasvattaa jotain itse. :)

"vitun köyhät"

Mun mielestä toi 450e/kk ruokaan on kyllä vitun köyhää! mutta minkäs voit jos ei rahaa oo enempää laittaa...
Tohon summaan pitää jo hyvin tarkkaa kattoo mitä sitä kärreihin ottaa.

- - - Updated - - -

varsinkin kun kyse ei ole 60kg miehestä ;)

mutta et ottanu huomioon jos ne jakaa kansalaisille ruokaa ilmasiks niin minkä takia ne sitten käyttäs rahaa ostaakseen kaupasta samaa elintarviketta?

se on vaa kaupalta pois jos ne jakaa ilmasiks ne.

Tottakai on. Sen takia onki parempi, että laitetaan kaikki sinne kaatopaikalle, niin kaikilla on hyvä mieli ettei kukaan pääse hyötymään.

Se on kaupalta jokatapauksessa pois jos ne menee kuitenkin kaatikselle. Näissä tapauksissa joissa päiväys on menny vanhaksi. Joku säädös täällä Suomessa kieltää vanhojen elintarvikkeiden myymisen. Niistä ei saa hyötyä enää myymällä. Kaikki sen nyt tietää, että ne säilyy senkin jälkeen vielä.

Oon saanu jostain sellaisen käsityksen, että S-mafia ja Kesko ovat sen verran määräävässä asemassa, että jos esim. leipää otetaan leipomolta 10 ''konttia'' ja niistä 2 konttia menee roskiin, niin leipomolle tilitetään vain noista myydyistä.

Tiedä sitten miten tuollainen toiminta on käytännössä sallittua, mutta huhupuheen mukaan näin homma etenee.

Ei jumalauta. Meitä on kaksi ja ihan vitun kammottavaksi, huomasin ton viimekuun grillikauden vieneen s-bonus tilinpäätöksen mukaan prismasta 688e.. Mitään muuta kun yks hackmannin paistinpannu ostettu ja loput safkaa.. kalvotonta ulkofilettä kun rakastetaan niin sitä on kyllä menny useampi kilo...Pakko ottaa lakki käteen kun kesälomarahat tuli syötyä ja tulla kysymään että miten helvetin kauan se -30 liha pakkasessa säilyy? Jos sen ottaa aamulla sulaamaan ja paistaa illalla niin onko ok vaikka olisi muutaman kuukauden pakkasessa ollut? Muija sanoi kerran kun näin tehtiin, että hyi vittu tää on pilalla ja kieltämättä siltä se jokseenkin maistui.

miten helvetin kauan se -30 liha pakkasessa säilyy? Jos sen ottaa aamulla sulaamaan ja paistaa illalla niin onko ok vaikka olisi muutaman kuukauden pakkasessa ollut? Muija sanoi kerran kun näin tehtiin, että hyi vittu tää on pilalla ja kieltämättä siltä se jokseenkin maistui.

Mulla on ainaki ollu useempia kuukausia vanhaa lihaa ja kanaa pakkasessa ja hyvältä on maistunu. Joku puhu, et kolmen kuukauden kuluttua kannattais viimeistään alkaa syömään. En ehkä koko päiväks ottais kuitenkaan sulamaan, koska sillonhan se joutunee olemaan aika kauan sulana lämpimässäkin, eiks?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom