Ebola

Usko pois, Mike. Sille on olemassa todella hyvä syy minkä takia kaltaisiasi ihmisiä ei koskaan tulla päästämään vallankahvaan. Ainakin se yritetään ns.normaalin yhteiskunnan puolelta estää kaikin mahdollisin keinoin. Sinänsä on kuitenkin ihan tärkeää, että myös sinunlaisilla ihmisillä on sananvapaus, ja ettei sinua esim.lukita mielisairaalaan tai vankilaan tällaisten kommenttiesi johdosta.

Ihmisarvo ? Wikipedia

Katoppa dokumentteja Liberiasta ja kysy sitten uudestaan ihmisarvosta. Nuo eläimet eivät ole ihmisiä. Sä selviäisit tuolla 5 minuuttia ennekuin sut sananmukaisesti syötäis ateriana.

[video=youtube_share;ZRuSS0iiFyo]http://youtu.be/ZRuSS0iiFyo[/video]

Afrikka on pääosin eläimiä täynnä, niitä ei ihmisiksi saa kutsua. Sano mulle yksikin syy, miksi Liberian eläimet pitäisi säästää?

Totuus sattuu, mutta se ei muuta sitä faktaa, että Afrikka on pelkkä kivireki muulle maailmalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Korjattu. Lähteet: FAO, BP.

Edellä olleita kompaten, olet mielestäni esitellyt aika naurettavia näkemyksiä tässä ketjussa (tosin en ole ihan varma, oletko tosissaan vai kieli poskessa, mikä tavallaan kertoo aika paljon). Mielestäni ei ole "helvetin hyvä", että mikään suuri ihmisjoukko kuolee ennenaikaisesti. Varsinkaan kokonainen manteereellinen ihmisiä. Tätä ei tarvitse mielestäni sen kummemmin perustella, kyseessä on ns. arvokysymys.

Ennen kuin joku tulee haukkumaan viher-vassari-kukkahattu-liberaaliksi, niin todetaan vielä, että Ebolan kohdalla ei mielestäni ole kyse mistään maailmoja syleilevästä humanismista. On länsimaiden omien etujen mukaista lähettää Länsi-Afrikkaan rahaa, kalustoa ja miehistöä, jotta epidemia saadaan mahdollisimman nopeasti kuriin. Mielestäni alueelle lähteneet lääkärit, hoitajat ja muut avustustyöntekijät ovat arkipäivän sankareita. Taistellaan mieluummin Ebolaa vastaan Afrikassa kuin kotimaassa.

Arvokysymys se on myös siinä mielessä kun asiaa tarkastellaan koko planeetan edun näkökannasta.

Olen Miken kanssa samaa mieltä, että parasta mitä tälle planeetalle voisi sattua olisi vähintään 95% väestökato ja loogisinta on että jos tällainen tehokkaasti tappava epidemia pääsisi valloilleen, niin suurimmat väestökadot tapahtuisivat heikoimman teknologian ja suurimman väestötiheyden maissa, eikä kukaan voi väittää, etteikö se pelastaisi lukemattoman määrän evoluution suurimpaan virheeseen homo sapiensiin verrattuna yhtä arvokkaita eläin ja kasvilajeja, jotka eivät ole syynä nykyiseen kestämättömään saastumiseen ja lukematoimien lajien sukupuuttoon.

"Ihminen on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten sukuun kuuluva eläinlaji. Ihminen kuuluu kädellisten lahkon isojen ihmisapinoiden heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin laji"

En edes ymmärrä miksi me olisimme jotenkin arvokkaampia kuin esimerkiksi siperian tiikeri, joita on vain muutama sata yksilöä jäljellä ja joka tulee olemaan lapsenlapsillemme vain kuvissa näkyvä menneen ajan haamu.

Siberian-tiger-attacking.jpg

Katoppa dokumentteja Liberiasta ja kysy sitten uudestaan ihmisarvosta. Nuo eläimet eivät ole ihmisiä. Sä selviäisit tuolla 5 minuuttia ennekuin sut sananmukaisesti syötäis ateriana.

Afrikka on pääosin eläimiä täynnä, niitä ei ihmisiksi saa kutsua. Sano mulle yksikin syy, miksi Liberian eläimet pitäisi säästää?

Totuus sattuu, mutta se ei muuta sitä faktaa, että Afrikka on pelkkä kivireki muulle maailmalle.

Jos tosissasi lauot näitä viisauksia, niin huhhuh.
Kukahan ja millä tarkoituksella nuo dokumentit on tehty ? Samalla periaatteella voitaisiin kyllä dokkarien perusteella räjäyttää Etelä-Amerikka Jenkeistä puhumattakaan.

Tottakai elämänmeno on melko lailla erilaista maassa, jossa resurssit ovat rajalliset ja elinolot hanurista.
Mutta jos katsotaan vaikka Suomen mainosvideona Suomi-dokkari "Turistit Thaimassa", en sitten tiedä kumpi ryhmä ansaitsee elää.

Itse olen ajatusmaailmaltani melko lailla liberaali, mutta en silti kyllä ajattelisi työttömienkään olevan Suomelle pelkkä kivireki ja laittaisi jonossa kaasukammioon.
Hitler ajatteli juuri näin Juutalaisista ja muutamista muista vähemmistöistä. Eläimiä ovat, suihkuun vaan. Miten tämä oma Afrikka-ajattelusi poikkeaa tästä ?

Länsimaathan ovat valikoidulla rahoittamisellaan 99% syyllisiä (eteläisen) Afrikan nykytilaan.

Kukahan ja millä tarkoituksella nuo dokumentit on tehty ? Samalla periaatteella voitaisiin kyllä dokkarien perusteella räjäyttää Etelä-Amerikka Jenkeistä puhumattakaan.

Tottakai elämänmeno on melko lailla erilaista maassa, jossa resurssit ovat rajalliset ja elinolot hanurista.
Mutta jos katsotaan vaikka Suomen mainosvideona Suomi-dokkari "Turistit Thaimassa", en sitten tiedä kumpi ryhmä ansaitsee elää.

Itse olen ajatusmaailmaltani melko lailla liberaali, mutta en silti kyllä ajattelisi työttömienkään olevan Suomelle pelkkä kivireki ja laittaisi jonossa kaasukammioon.
Hitler ajatteli juuri näin Juutalaisista ja muutamista muista vähemmistöistä. Eläimiä ovat, suihkuun vaan. Miten tämä oma Afrikka-ajattelusi poikkeaa tästä ?

Länsimaathan ovat valikoidulla rahoittamisellaan 99% syyllisiä (eteläisen) Afrikan nykytilaan.

Ei liity ebolaan juurikaan, mutta tässä näemme nyt kaksi ääripäätä. Toinen tuhoaisi koko maaonsan ja toinen syyllistää itsensä.

Mutta ei se oo niiden vika, vaan 1500-luvun kolonialismin. Ja rasismin.

Kuinkahan monta sukupolvea vielä tästä eteenpäin maksaa tuota vääryyttä...

Suomalaiset (ml. minä) kustannettiin 9 kaivoa köyhille vedettömille alueille. Saatiin rakennettua. Parin kuukauden sisään paikalliset oli kaivaneet kaivot ylös ja myyneet alumiiniosat romumetallina. Ja sitten jatkettiin parasiittimutaveden juomista kuten ennenkin. Ikinä enää penniäkään sinne. Ugh.

Tämä just on monesti ongelma noissa kehitysapuhankkeissa, vaikka niissä on paljon hyvääkin ja tarkoitushan on mitä parhain. Jos tarve ei tule oikeasti paikallisilta, niin sitten se on heti paljon hankalampi saada onnistumaan. Länsimaiset auttajat tulevat sanomaan, että mikä siellä on pielessä, mitä avuksi tarvitaan ja laittavat hyväntekijöinä homman rahalla "kuntoon". Paikalliset sitten hetken ihmettelevät sitä ja jatkavat sitten vanhaan, tuttuun malliin.

Liberian tilanne on aika kauhea ja siellä apua tarvittaisiin pahasti. Muutkin sairaudet jne jäävät nyt hoitamatta ebolan takia. Lukutaidottomia ja kouluttamattomia on paljon ja vanhat uskomukset elävät vielä vahvoina. Siinä on tosi vaikea ulkopuolisen tulla selittämään jotain viruksesta, jos aina on opetettu, että sairaudet johtuvat kirouksista ja ne pitää kostaa kirouksen asettaneelle ja sitten paraneminen alkaa.

Mitä perkeleen resurssien vähyyttä?! Afrikasta timatteja, kultaa ja öljyä yms yms. löytyy muttakun yhteistyötä eivät sielläpäin eivät osaa tehdä niin valkonen mies vie kaiken hyödyn.

Tämä just on monesti ongelma noissa kehitysapuhankkeissa, vaikka niissä on paljon hyvääkin ja tarkoitushan on mitä parhain. Jos tarve ei tule oikeasti paikallisilta, niin sitten se on heti paljon hankalampi saada onnistumaan. Länsimaiset auttajat tulevat sanomaan, että mikä siellä on pielessä, mitä avuksi tarvitaan ja laittavat hyväntekijöinä homman rahalla "kuntoon". Paikalliset sitten hetken ihmettelevät sitä ja jatkavat sitten vanhaan, tuttuun malliin.

Liberian tilanne on aika kauhea ja siellä apua tarvittaisiin pahasti. Muutkin sairaudet jne jäävät nyt hoitamatta ebolan takia. Lukutaidottomia ja kouluttamattomia on paljon ja vanhat uskomukset elävät vielä vahvoina. Siinä on tosi vaikea ulkopuolisen tulla selittämään jotain viruksesta, jos aina on opetettu, että sairaudet johtuvat kirouksista ja ne pitää kostaa kirouksen asettaneelle ja sitten paraneminen alkaa.

Miksei sitten anneta elää omien oppiensa mukaisesti ja pidetä vaan huolta, ettei ongelmat eskaloidu muille alueille?
No, vaikeita asioita nämä ovat ja ääripäät ei ikinä ole hyvästä tai niitä oikeita ratkaisuja.

Ei liity ebolaan juurikaan, mutta tässä näemme nyt kaksi ääripäätä. Toinen tuhoaisi koko maaonsan ja toinen syyllistää itsensä.

En minä tässä itseäni syyllistänyt, enkä Suomeakaan. Mutta jos puhutaan Afrikan ongelmista rehellisesti, niin kyllähän ongelmat juontavat juurensa kolonialismista tähän päivään valloittajien resurssien vientiin ja valtioiden sisäpolitiikkaan puuttumiseen sotien rahoittamisesta puhumattakaan.

Mitä perkeleen resurssien vähyyttä?! Afrikasta timatteja, kultaa ja öljyä yms yms. löytyy muttakun yhteistyötä eivät sielläpäin eivät osaa tehdä niin valkonen mies vie kaiken hyödyn.

Tässä viittasin tuohon Miken laittaman dokkarin aiheeseen. Jos KANSALLA ei ole resursseja, syntyy sotaa ja mellakoita. Eikä siinä paljon resurssit lämmitä, kun resurssit on myyty länsimaihin (tai Kiinaan) ja valkoinen tai keltainen mies vartioi taatusti omaisuuttaan siinä määrin, että väki kyllä lahdataan porteille tarvittaessa, kuten muutaman kerran on tapahtunutkin.

Itse en ole mitenkään "Afrikkamyönteinen" ja mielestäni olisi kaikkien etu, jos Afrikan köyhistä maista katkaistaisiin pakolaisvirta. Ainoa (inhimillinen) keino lienee pyrkiä auttamaan köyhiä valtioita seisomaan omilla jaloillaan. Miten tämä saadaan aikaan, sitä tuskin kukaan osaa sanoa.

Älkää käsittäkö minua väärin. Jos ajatellaan Afrikan köyhiä maita, Ebola voi kyllä tehdä hyvääkin rajoittamalla populaatiota, mutta omasta mielestäni kokonaisen kansan määritteleminen eläimeksi dokkarien perusteella menee vähän liian pitkälle.

- - - Updated - - -

Miksei sitten anneta elää omien oppiensa mukaisesti ja pidetä vaan huolta, ettei ongelmat eskaloidu muille alueille?

Loppujen lopuksi tämä on ainoa järjevä vaihtoehto, mutta koska ihminen on ahne ja itsekäs, ei tämä taida nykyisessä globaalissa maailmassa oikein onnistua.
Aina löytyy yksilöitä, jotka pyrkivät hyötymään toisten kurjuudesta ja/tai siitä välittämättä (koskee kaikkia kansoja).

Miten sinun juttusi oleellisesti eroavat videossa esiintyvien (katsoin 10 minuutin näytteen) jutuista? Miksi sinut pitäisi säästää? Olet vain sattunut syntymään länsimaahan ja saanut ohuen sivistyksen pinnan, joka sekin tosin hilseilee aika lailla. Eläimiähän me kaikki olemme sen alla.

Afrikka on kivireki, mutta kivireki ei voi pakottaa ketään vetämään itseään. Tuolta löytyy paljon ihmisiä, jotka haluaisivat länsimaiden lopettavan kehitysavun, koska katsovat sen lähinnä ylläpitävän korruptiota ja estävän kehityksen. Itsekin olen tässä melkolailla samoilla linjoilla ja lakkauttaisin valtiollisen kehitysavun täysin. Yksityisten ihmisten tarjoama kehitysapu on toki heidän oma asiansa ja itsekin olen valmis sellaista tarjoamaan. Erona vain on se, että ainoa kehitysapu jota olen omasta pussistani valmis kustantamaan, on koulutus. Sitä on vaikea hajottaa ja myydä romumetallina eteenpäin. Kaivojakaan ei kannata länsimaisten mennä paikan päälle rakentamaan, vaan ennemmin opettaa ihmiset rakentamaan niitä itse. Hätäapu katastrofialueelle on sitten erikseen.

Mutta jos puhutaan Afrikan ongelmista rehellisesti, niin kyllähän ongelmat juontavat juurensa kolonialismista tähän päivään valloittajien resurssien vientiin ja valtioiden sisäpolitiikkaan puuttumiseen sotien rahoittamisesta puhumattakaan.

Tuotahan on hoettu syyksi miksi afrikkaa pitää tukea. Myös useat aasian maat olivat kolonisaation uhreja ja toisaalta myös Suomi oli venäjän vallan alla. Samoin euroopassa rajoja on vedetty moneen kertaa uusiksi, mutta siltikään missään muualla ongelmat eivät ole yhtä pahoja kuin afrikassa. Jos puhutaan ongelmista rehellisesti, niin ongelmana on Afrikkalaiset itse eikä kukaan muu. Kolonialismi on korkeintaan sivujuonne afrikan ongelmissa.

En minä tässä itseäni syyllistänyt, enkä Suomeakaan. Mutta jos puhutaan Afrikan ongelmista rehellisesti, niin kyllähän ongelmat juontavat juurensa kolonialismista tähän päivään valloittajien resurssien vientiin ja valtioiden sisäpolitiikkaan puuttumiseen sotien rahoittamisesta puhumattakaan.

Ööö, en näköjään osaa sitten enää lukeakaan. Miten tuo postauksesi lause "Länsimaathan ovat valikoidulla rahoittamisellaan 99% syyllisiä (eteläisen) Afrikan nykytilaan." pitää sitten lukea?

Tuotahan on hoettu syyksi miksi afrikkaa pitää tukea. Myös useat aasian maat olivat kolonisaation uhreja ja toisaalta myös Suomi oli venäjän vallan alla. Samoin euroopassa rajoja on vedetty moneen kertaa uusiksi, mutta siltikään missään muualla ongelmat eivät ole yhtä pahoja kuin afrikassa. Jos puhutaan ongelmista rehellisesti, niin ongelmana on Afrikkalaiset itse eikä kukaan muu. Kolonialismi on korkeintaan sivujuonne afrikan ongelmissa.

Ei Afrikkaa missään nimessä pidäkään tukea, eikä tuo ole mikään syy tukemiselle. Enemmänkin päinvastoin. Jos lopetetaan rahallinen ja sotilaallinen tukeminen ja samalla myös määräysvalta, annetaan paljon paremmat mahdollisuudet itse Afrikkalaisten käsiin. Sanoinkin, että ongelmat juontavat juurensa kolonialismiin sekä menneinä aikoina että nykyaikana. Lumipalloefekti you know.

Ovatko esim. Helsinkiläiset puhtaasti syyllisiä Helsingin ongelmiin ?

Oikeuttaako se, että Afrikkalaiset ovat osin syllisiä oman maanosansa ongelmiin juoksuttamaan pojat ja tytöt jonossa kaasusuihkuun vai mitä tässä yrität todistella ?

- - - Updated - - -

Ööö, en näköjään osaa sitten enää lukeakaan. Miten tuo postauksesi lause "Länsimaathan ovat valikoidulla rahoittamisellaan 99% syyllisiä (eteläisen) Afrikan nykytilaan." pitää sitten lukea?
Tuon voisi lukea vaikka historiallisena faktana. Jos sanon, että ihminen on tappanut sukupuuttoon yli 300 eläinlajia viimeisen 500 vuoden aikana, pidän tätä surullisena, mutta en minä siitä itseäni syyllistä.

''Hard data are scant in large part because Ebola outbreaks have been sporadic, and because every epidemic before the current one ended before even 500 people became infected. A few epidemiologic studies have interviewed infected people and their close contacts and clarified that it does not spread through the air. The studies also suggest that the main routes of transmission include touching an infected person, sharing a bed, and of course contact with bodily fluids. Funerals of Ebola patients also presented extremely high risks because of rituals that involve touching the body, group hand-washing, and communal meals.''

How does Ebola spread? Hard facts from key studies | Science/AAAS | News

Kovasti väittävät että, ei se ihan niin kuin flunssa tartu. Onneks.:)

Arvokysymys se on myös siinä mielessä kun asiaa tarkastellaan koko planeetan edun näkökannasta.

Olen Miken kanssa samaa mieltä, että parasta mitä tälle planeetalle voisi sattua olisi vähintään 95% väestökato ja loogisinta on että jos tällainen tehokkaasti tappava epidemia pääsisi valloilleen, niin suurimmat väestökadot tapahtuisivat heikoimman teknologian ja suurimman väestötiheyden maissa, eikä kukaan voi väittää, etteikö se pelastaisi lukemattoman määrän evoluution suurimpaan virheeseen homo sapiensiin verrattuna yhtä arvokkaita eläin ja kasvilajeja, jotka eivät ole syynä nykyiseen kestämättömään saastumiseen ja lukematoimien lajien sukupuuttoon.

"Ihminen on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten sukuun kuuluva eläinlaji. Ihminen kuuluu kädellisten lahkon isojen ihmisapinoiden heimoon ja on nykyisin elävistä kädellisistä laajimmalle levinnyt, älykkäin ja runsaslukuisin laji"

En edes ymmärrä miksi me olisimme jotenkin arvokkaampia kuin esimerkiksi siperian tiikeri, joita on vain muutama sata yksilöä jäljellä ja joka tulee olemaan lapsenlapsillemme vain kuvissa näkyvä menneen ajan haamu.

Jos haluaa omaksua tälläisen Pentti Linkola -ideologian, niin mikäs siinä. Vapaa maa. Siinä olet ihan oikeassa, että kyseessä on nimenomaan arvokysymys.

Onnea valitsemallanne tiellä.

Jos haluaa omaksua tälläisen Pentti Linkola -ideologian, niin mikäs siinä. Vapaa maa. Siinä olet ihan oikeassa, että kyseessä on nimenomaan arvokysymys.

Onnea valitsemallanne tiellä.

Jotenkin saan tästä sellaiset vibat että ajattelet olevasi muita nisäkkäitä arvokkaampi.
Millähän perusteella, älyllisellä kenties. Mutta missä älyykkyysosamäärässä menee se raja ja ylitätkö sen?
Joka tapauksessa älykkyys ei riitä perusteeksi ja siihen löytyy monta syytä, muussa suhteessa ollaan samalla ihan samalla viivalla muiden eläinten kanssa.

''Hard data are scant in large part because Ebola outbreaks have been sporadic, and because every epidemic before the current one ended before even 500 people became infected. A few epidemiologic studies have interviewed infected people and their close contacts and clarified that it does not spread through the air. The studies also suggest that the main routes of transmission include touching an infected person, sharing a bed, and of course contact with bodily fluids. Funerals of Ebola patients also presented extremely high risks because of rituals that involve touching the body, group hand-washing, and communal meals.''

How does Ebola spread? Hard facts from key studies | Science/AAAS | News

Kovasti väittävät että, ei se ihan niin kuin flunssa tartu. Onneks.:)

Näin ne tiedot muuttuvat:

Ebola Can Be Transmitted Via Infectious Aerosol Particles: Health Workers Need Respirators, not Masks | Global Research

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom