E39 520d Bemaria ostamassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
1.3.2003
Viestejä
4 493
Juuri tulin tuollaista koeajamasta. Kokonaisvaikutelmaa ei voi muuta kuin kehua, kaupungissa hieman raskaan oloinen, mutta maantiellä olikin tarjolla loistavaa kyytiä. Se mikä tuossa mietityttää on turbon ja syöttöpumpun kesto, mittarissa oli 300tkm ja ilmeisesti molemmat vielä alkuperäisiä. Autolla on ollut vain 2 omistajaa ja sillä on pääasiassa ajettu matka-ajoa, minkä pystyi myös päättelemään yli 40tkm öljynvaihtoväleistä (ajotietokone kertoo vaihtotarpeen). Mitään omituista en koneen puolelta huomannut ja varsinkin 120km/h jälkeen oli mukava yllätys kun veto tuntui lähinnä paranevan..

Sitten niitä kysymyksiä:
Tarvitseeko tässä nyt sitten keräillä 3000€ sivuun turboa ja pumppua varten ja onko tuo malli muuten miten vikaherkkä? Autoa ollaan liikkeestä ostamassa, niin menisikö kuluista osa liikkeen piikkiin jos ½ vuoden sisällä hajoaa vai miten?
Konehuone näytti olevan suht hyvin koteloitu, pystyykö normihuollot kuitenkin tekemään itse ja ajotietokoneelle kuittaamaan?
Moottorin uudelleenohjelmointiakin mietin kun onhan tuo raskas peli 136hv koneelle, mutta ensi kesälle se varmasti menisi.
Pientä täristämistä tuntui 80-100 vauhdissa, lieneekö syynä ei alkuperäiset aluvanteet ja niiden tasapainotus? Kaikki muutkin vinkit on ehdottomasti tervetulleita. :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Imusarjan läpät heti irti, automaatti ja turpo tosta leviää... Aika finaalissa on kyllä bemari jos on 300tkm mittarissa, menee melkein jo fiilispohjaiseksi hankinnaksi, jonka kylkeen kannattaa teipata satalappusia koska niitä tulee takuulla menemään paljon, voi siitä sitten aina nykäistä lapun irti ja maksaa vähän remppaa. No mutta eihän köyhät bemarilla aja muutenkaan, eli eipä tuolla liene merkitystä. Jos bemari on pakko saada niin semmonen pitää sitten ostaa.
 
Pientä täristämistä tuntui 80-100 vauhdissa, lieneekö syynä ei alkuperäiset aluvanteet ja niiden tasapainotus? Kaikki muutkin vinkit on ehdottomasti tervetulleita. :)

Pieni tärinä = iso vitutus jos ei menekkään tasapainotuksella ohi. Voi olla jarruremppaa tai vaikka mitä puslan arpomista edessä. Pyydä liikettä korjaamaan tuo. Öljynvaihtoväli tuntuu aika hurjalta myös.
 
Pieni tärinä = iso vitutus jos ei menekkään tasapainotuksella ohi. Voi olla jarruremppaa tai vaikka mitä puslan arpomista edessä. Pyydä liikettä korjaamaan tuo. Öljynvaihtoväli tuntuu aika hurjalta myös.

Joo, kardaani tai perä paskana niin sitten ei naurata, paitsi jos vetää LSD:tä, mut sitten saattaa alkaa pelottamaankin, sitä kun ei tiedä. Mulla täristi kans koeajossa jossain 180km/h vauhdissa. Tasapainotus korjas ongelman.

Mulla öljynvaihtoväli taisi olla Saksassa semmosta 35tkm, ajonopeudet kylläkin sitten 220km/h++ tai sitten keskustassa lorvimista. Ei tuo 40tkm aivan mahdoton ole mikäli tosiaan suomessa madellaan 80-100km/h matka-ajoa. Kerran on tosiaan vaihdettu öljyt ja 40tkm ajettu. Seuraava vaihto taitaa olla jossain 8tkm päässä, jos en väärin muista.

Eikös toi x20d ole neloskoneella? Sille tuo 300tkm on kyllä tosiaan aika paljon kilsoja...
 
E39 kun on kyseessä niin laatikko tuosta voi antautua, riski tosin on kohtuullisen pieni tuolla pikkukoneella ja varsinkin jos autolla on oikeasti ajettu sitä matkaa. E39:thän tärisee todella usein ja 90% tapauksissa kyseessä on etupään puslat/tukivarret. Omastanikin meni aikanaan jarrulevyt vaihtoon mutta tärinä ei loppunut sillä, vasta kaikkien tukivarsien ja puslien huolellinen läpikäynti paljasti ongelman aiheuttajat. Tärinät tosin on kyllä aika halpa ja helppo korjata kun kyseessä on niin yleinen vika, halvimmillaan se hoituu ebaysta saatavalla tukivarsisetillä (pitää sisällään kaikki "tärkeimmät") joka kustantaa muistaakseni ~150€+rahti eli parinsatkun homma ilman töitä. Siirtopumppu ei paljoa maksa ja turbonkin saa tonnilla. Tuollainen tietyissä nopeuksissa johtuva tärinä menee yleensä vanteiden kierouden/huonon/puutteellisen tasapainotuksen piikkiin, E39 on meinaan todella herkkä vanteiden suoruudelle ja alustan osien kunnolle.

Jos sulla pelimerkit riittää niin itse unohtaisin noi karmeen kuuloset neloskoneet ja ostaisin suorilta hyvän 530Deen, 193/410 tuntuu vähän erilaiselta kuin 136/280...
 
Itsellä on harkinnassa tuommonen 530d, lastutettu manuaali. Automaattihan ei ilmeisesti 500+ vääntöjä oikein kestä? Turbo mennee uusiksi yleensä 200 tonnin tienoilla...
 
Itsellä on harkinnassa tuommonen 530d, lastutettu manuaali. Automaattihan ei ilmeisesti 500+ vääntöjä oikein kestä? Turbo mennee uusiksi yleensä 200 tonnin tienoilla...

Ai juuri Bemareissa vai? Onko eroa onko bensa vai diesel? Kuulostaa oudolta, jos perusteellisen "sisäänajon" jälkeen sellainen auton olennaisuus kuin thööbou sanoo sopimuksen irti...
 
Otetaas uusiksi yritys laittaa kännykällä viestiä. Eli onko nyt muka 300tkm dieselille paljon? Ei noita mustana/punaisena tahdo paljoa vähemmän ajettuna löytyä ja toisaalta kaikki teiniviritykset kierrän kaukaa. Niille on kuitenkin annettu kenkää siihen tahtiin että turha odottaa halpoja kilometrejä. Siksi tuo kone, koska ilmeisesti luotettavampi kuin 3-litrainen sekä kyllä se ohjelmoituna saatava 160hv saa viimeistään riittää. Ja ehdottomasti tarkoitus on katsella vain manuaaleja, joten läppiä ei löytyne? Saksan tuontiakin mietitty, mutta talvivarustelu ja huhut alustan heikosta kestosta suolateillä mietityttää. Takuusta puhumattakaan. Itse kyllä uskon että tuo tärinä johtuu vanteista, ei tunnu jarruttaessa, ei alle 80 vauhdissa eikä reilusti yli 100 vauhdissa. Muutenkin erittäin tukevan oloinen auto oli, ei paljoa alustan osalta häviä saman ikäiselle M5, mitä alkukesästä ajoin.
 
Ai juuri Bemareissa vai? Onko eroa onko bensa vai diesel? Kuulostaa oudolta, jos perusteellisen "sisäänajon" jälkeen sellainen auton olennaisuus kuin thööbou sanoo sopimuksen irti...

Lueskelin jostain että noissa 530 dieseleissä turbo menisi vaihtoon tuossa 200 tonnin nurkilla usein. Varmuutta ei tosin tästä ole. Vähän oudoltahan se kieltämättä kuulostaa..
 
Itsellä menee samalla koneella olevasta 320d:stä lähiviikkoina ahdin vaihtoon ja autolla ajettu 424tkm. Se on niin yksilöllistä kuinka kauan ne kestää, vaikuttavia tekijöitä kun on niin paljon. Kyllähän tuollakin vielä ajaa, mutta alkaa heräilemään vasta 1500 kierroksen jälkeen. Muuten kone on tip top kunnossa.

Niille jotka eivät tiedä mitä eroa on syöttöpumpulla ja siirtopumpulla voivat jättää tekniikasta kommentoimisen kokonaan.

Toi 40tkm öljynvaihtoväli on ehdottomasti liikaa. Itse olen vaihtanut 10tkm välein ja joka kerta on ollut öljyt ihan vaihtokunnossa. Syöttöpumppu menee lähes poikkeuksetta siellä 200tkm nurkilla. Jos sulla ei siinä ole mitään kuitteja vaihdosta niin jättäisin hankkimatta. On kuitenkin liian rahakas uhkapeli sen suhteen. Oletko katsellut esimerkiksi 525d? Nehän pohjautuu tuohon 530d:hen, ainoastaan isku lyhempi. Lastutetut 530diisselit kiertäisin suosiolla kaukaa, eri asia sitten jos käyty esim. Karalalla tai Harisella ohjelmoitavana (ei koske Karalan valmiita ohjelmia).

Toivottavasti tästä oli jotain apua päätöksen suhteen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
15 vuoden kokemuksella bemareista suosittelisin kyllä olla ostamatta noin paljoa ajettua tapausta. Kaiken edellä mainitun lisäksi sähkölaitteiden kanssa tulee todennäköisesti olemaan kaikkia mahdollisia ongelmia.

Bemari on äärihyvä auto ajaa mutta siinä on 100-150 tkm jälkeen aivan sietämättömän paljon pieniä ja vähän isompia vikoja.
 
Ainakin tuo kyseinen yksilö mitä koeajoin, oli entisen omistajan mukaan selvinnyt ilman sen kummempia vikoja viimeiset 170tkm. Toisaalta kyllähän se 300tkm on jo sellainen määrä kilometrejä että tiedä mitä odottaa. Mutta vähän ajetun E39 tai E46 dieselbemarin löytäminen tuntuu olevan mahdottomuus, ellei halua maksaa itseään kipeäksi. Mainitaan vielä että vaihtoauton hinta mukaan lukien budjetti pyörii jossain 10ke nurkilla ja vuosimallia 00 ja 01 tässä on eniten katseltu.
 
Itsellä menee samalla koneella olevasta 320d:stä lähiviikkoina ahdin vaihtoon ja autolla ajettu 424tkm. Se on niin yksilöllistä kuinka kauan ne kestää, vaikuttavia tekijöitä kun on niin paljon. Kyllähän tuollakin vielä ajaa, mutta alkaa heräilemään vasta 1500 kierroksen jälkeen. Muuten kone on tip top kunnossa.

Niille jotka eivät tiedä mitä eroa on syöttöpumpulla ja siirtopumpulla voivat jättää tekniikasta kommentoimisen kokonaan.

Toi 40tkm öljynvaihtoväli on ehdottomasti liikaa. Itse olen vaihtanut 10tkm välein ja joka kerta on ollut öljyt ihan vaihtokunnossa. Syöttöpumppu menee lähes poikkeuksetta siellä 200tkm nurkilla. Jos sulla ei siinä ole mitään kuitteja vaihdosta niin jättäisin hankkimatta. On kuitenkin liian rahakas uhkapeli sen suhteen. Oletko katsellut esimerkiksi 525d? Nehän pohjautuu tuohon 530d:hen, ainoastaan isku lyhempi. Lastutetut 530diisselit kiertäisin suosiolla kaukaa, eri asia sitten jos käyty esim. Karalalla tai Harisella ohjelmoitavana (ei koske Karalan valmiita ohjelmia).

Toivottavasti tästä oli jotain apua päätöksen suhteen.

Oho, jos tarkotit mun viestiä tolla syöttöpumppu/siirtopumppu kommentilla niin itse tosiaan puhuin juurikin siirtopumpusta, jostain syystä luin tuosta ekasta viestistä että siirtopumppu vaikka siinähän tosiaan lukee syöttöpumppu. Syöttöpumput hajoavat tosiaan tuosta x20deestä. Siirtopumppuja paukahteli ainakin itsellä joskus noista vanhemmista 325tds koneista, mutta näissä tuoreemmissa ei ole tainnut olla mitään isompia ongelmia niiden kanssa.

Toi neloskone kuulostaa vaan niin pahasti työkoneelta että itse siirtäisin katseet isompiin. Imusarjasta läpät lähtee kahdessa tunnissa itse tekien ja parilla sataa teettäen.
 
Oho, jos tarkotit mun viestiä tolla syöttöpumppu/siirtopumppu kommentilla niin itse tosiaan puhuin juurikin siirtopumpusta, jostain syystä luin tuosta ekasta viestistä että siirtopumppu vaikka siinähän tosiaan lukee syöttöpumppu. Syöttöpumput hajoavat tosiaan tuosta x20deestä. Siirtopumppuja paukahteli ainakin itsellä joskus noista vanhemmista 325tds koneista, mutta näissä tuoreemmissa ei ole tainnut olla mitään isompia ongelmia niiden kanssa.

Toi neloskone kuulostaa vaan niin pahasti työkoneelta että itse siirtäisin katseet isompiin. Imusarjasta läpät lähtee kahdessa tunnissa itse tekien ja parilla sataa teettäen.

Yhdessäkään E39 520d ei ole imusarjan läppiä. :jahas: Neloskone kuulostaa tyhjäkäynnillä traktorilta mutta matkanopeuksissa koneen ääni ei kuulu. Jos kysellään tietoja nimenomaan 520d niin miksi tyrkyttää tunnetusti vikaherkkiä 525/530d.
Alkuperäiselle kysyjälle, anna mennä vaan! Yritä saada kauppakirjaan maininta tärinästä ja että liike korjaa vian jos se johtuu muusta kuin renkaiden tasapainotuksesta. Kommentit siitä että 300tkm olisi muka paljon 10v ikäiseille, isolle diesel-moottoriselle autolle voi jättää omaan arvoonsa. Toisaalta 40tkm kuulostaa ylipitkältä öljynvaihtoväliltä, omassani on vaihdettu öljyt keskimäärin 25tkm välein, nytkin huoltovalo syttyi jo 24tkm jälkeen ja ajan matkapainotteisesti.
 
Juu tosiaan nyt ei tavoitella lisätehoa ainakaan kovin suuren luotettavuuden heikkenemisen kustannuksella. M5 joskus ajanut ja olihan se hauska peli, mutta ei sovi omiin tuloihin. Kyllähän tuossa koeajamassani autossa juuri nuo isot rempat pelottaa, mutta kumman huonosti tahtoo löytyä vähillä kilometreillä vastaavia. Mielellään kyllä kävisi muitakin koeajamassa ostaisi vaikka 200tkm ajetun josta olisi juuri vaihdettu nuo kalliimmat osat, mutta eipä tällaisia tapauksia löydy. Joko omistajat on todella tyytyväisiä tai 520d manuaalina ei olekaan kovin yleinen? Ja tuosta öljynvaihtovälistä samaa mieltä, itse vaihtaisin varmaan 10tkm välein, mikäli vaihdot itse onnistuu helposti? Ja mites muut perushuollot onnistuu?
 
Juu tosiaan nyt ei tavoitella lisätehoa ainakaan kovin suuren luotettavuuden heikkenemisen kustannuksella. M5 joskus ajanut ja olihan se hauska peli, mutta ei sovi omiin tuloihin. Kyllähän tuossa koeajamassani autossa juuri nuo isot rempat pelottaa, mutta kumman huonosti tahtoo löytyä vähillä kilometreillä vastaavia. Mielellään kyllä kävisi muitakin koeajamassa ostaisi vaikka 200tkm ajetun josta olisi juuri vaihdettu nuo kalliimmat osat, mutta eipä tällaisia tapauksia löydy. Joko omistajat on todella tyytyväisiä tai 520d manuaalina ei olekaan kovin yleinen? Ja tuosta öljynvaihtovälistä samaa mieltä, itse vaihtaisin varmaan 10tkm välein, mikäli vaihdot itse onnistuu helposti? Ja mites muut perushuollot onnistuu?

Olen vielä teettänyt huollot liikkeessä joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta eiköhän tuohon öljyt vaihdu ihan samalla tavalla kuin muihinkin autoihin. Tarkoitus on alkaa itse huoltamaan kun nykyisin on sopiva tilakin ettei tarvitse ulkona räpeltää. Perushuollot eivät sisällä suodattimien vaihdon, vikakoodien lukemisen ja huoltomuistin nollauksen jälkeen kuin lähinnä valohoitoa. Huoltomuistin saa itsekkin nollattua ajotietokoneen piilovalikosta, ohjeet löytyy btcf-foorumilta. Samalta sivustolta löytyy tekijöitä jos haluat muuttaa pa-käyttöisen lisälämmittimen toimimaan myös esilämmittimenä.
 
Yhdessäkään E39 520d ei ole imusarjan läppiä. :jahas:

Ei niin. Markkinoinkin kutoskonetta ja sitä että siitä kys.läppien poisto ei todellakaan ole homma eikä mikään.

Terveisin,

useamman dsl bemarin omistaja ja myös btcf foorumilainen viidettä vuotta.


Läpät tuli ensimmäisiin diesel moottoreihin 2000/03.

M47 ei läppiä.
M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.
M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.
M57N2 325d, 525d ei läppiä.
E53 (X5) Ei läppiä mikäli ei ole partikkeli suodatinta.
E83 (X3) on läpät
LCI malleissa läpät kaikissa dieseleissä (paitsi 525d:ssä).
 
Zone-sarja -42%
Kyllähän tuossa koeajamassani autossa juuri nuo isot rempat pelottaa, mutta kumman huonosti tahtoo löytyä vähillä kilometreillä vastaavia. Mielellään kyllä kävisi muitakin koeajamassa ostaisi vaikka 200tkm ajetun josta olisi juuri vaihdettu nuo kalliimmat osat, mutta eipä tällaisia tapauksia löydy. Joko omistajat on todella tyytyväisiä tai 520d manuaalina ei olekaan kovin yleinen? Ja tuosta öljynvaihtovälistä samaa mieltä, itse vaihtaisin varmaan 10tkm välein, mikäli vaihdot itse onnistuu helposti? Ja mites muut perushuollot onnistuu?

Niitä apulaitteiden pettämisiä alkaa tulemaan juuri tuossa 300k-400k välillä. Ei ole keksitty vielä ikuista laturia, vesipumppua, jne. Tosin voi yrittää lohduttautua sillä, että meneehän ne autossa ku autossa ajan kanssa. Kyllähän tuo kone itsessään kestää kilometrejä hyvin.

Öljynvaihto on helppo kunhan ostaa olikos se 36mm hylsyn, että saa suodattimen kotelon auki. Perushuollot onnistuu ihan yhtälailla kuin vanhempiinki autoihin. Ainoa vain, että joutuu vähän muovikatteita riisumaan tieltä.
 
No niin, koska 520 ei suuremmin mun kriteereillä löydy niin nyt on pari vaihtoehtoa 320 sitten.
Toinen on -00, liikkeen myynnissä. Kilometrejä 250tkm. Peruskarvalakkipenkit ja sisusta. Hintaa vähän alle 10k€.
Toinen -99, muutama tonni päälle 300tkm ajettu. Löytyy sporttipenkit yms ja hintaakin 3 tonnia vähemmän kuin ylemmällä tapauksella.

Onko välissä joku maailmaa mullistava päivitys, vai mistä noin suuri hintaero tehdään? Vanhempi malli houkuttaa kyllä ulkonäöllisesti ja varustelultaan, mutta vähän vieroksun auton ostamista yksityiseltä kun tiedä millainen aikapommi tuossakin voi olla kyseessä.
 
Hieman ohi aiheen, mutta ainakin GM:n dieseleissä hajoaa nimenomaan syöttöpumpun ohjainyksikkö, minkä korjauttaminen maksaa n.200e. Eli jos sama vika myös Bemuissa, niin ei tota tarvii pelätä..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom