Dreamerille kunnon pelikone!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
No niin, nyt olen opiskellut lyhyen oppimäärän PC:n nykytekniikasta. Tarkoitus on ostaa vihdoinkin kunnollinen PC. Viitisen vuotta olenkin odotellut hintojen laskua :)

Vanha koneeni:
1.3MHz Duron, 640MB 133MHz muistia, 80MB Maxtor 5400rpm 10MB/s transfer, 19ms seek time, Sapphire Radeon 9600XT 128Mb

Käyttötarkoitus:
1) Pelaaminen. Esim pidän Morrowind ja Knights of the Old Republic peleistä mutta ne ei pyöri vanhalla koneella siedettävästi, noin 3 FPS on tavallista kun on muita pelihahmoja lähettyvillä enemmän.
2) Videonkäsittely. Olen esim ottanut kesälomamatkalta pari tuntia videota, mutta sen käsittely, efektien lisäys, pakkaus on H-I-D-A-S-T-A. Ja kovalevy ratkeaa liitoksistaan AVI filejen ansiosta.

Tässä tämmöinen kokoonpano minkä löysin samasta paikkaa (en viitsi tilata eri firmoista eri osia vaikka olisikin vähän halvempaa). Miltä vaikuttaa? Yritin katsoa semmoisen kokoonpanon että sitä voi tulevaisuudessa myös päivittää:

-------------------------------------------

PROSESSORI:
Core 2 Duo E6600 2.4GHz FSB 1066/4MB cache, kanta LGA775, 36kk takuu

EMO:
ASUS P5N32-E SLI (quad core ready, nVidia quad SLI ready, 2x PCI-e 16x yms, LGA775 socket, 1333/1066/800/533 MHZ väylä, firewire, 4x DDR2 800MHz paikkaa, max muisti 8GB)

MUISTI:
2GB: 2x 800MHz Buffalo 1GB PC2-6400 CL5 DDR2, ikuinen takuu

NÄYTTIS:
ASUS nVidia GeForce 8800GTS 320MB PCI-E x16, DX10, OpenGL 2.0, takuu 36kk

KOVALEVY:
Western Digital WD5000YS 500GB SATAII 16MB cache 7200 RPM seek time 8.7ms, transfer time 3GB/s

KOTELO + POWERI
Nexus Breeze case 500W silent

DVD
Samsung 18X DVD+/-RW LS SATA BLACK

KÄYTTIS
Vista Ultimate 64bit fi

NÄPPIS
Logitech internet 350 Keyboard PS2

HIIRI
Logitech Optical Mouse Black B58

HINTA
Yhteensä noin 1900 euroa. Tuolla hinnalla ei nyt niin suurta merkitystä ole, että en todellakaan jaksa alkaa tilata esim näyttistä erikseen jostain Hong Kongista vaikka voittaisinkin siinä 20€.

-----------------------------------------------

Eli tämmöinen paketti. Sanokaas nyt viisaampana että kait nämä sitten sopii yhteen ja puuttuuko jotain oleellista? Osat pitäisi olla ns "samaa tasoa" ettei jonkun väylän tms ansoista koko roska toimi hitaammin.

Sanokaa mielipiteenne: :thumbs: tai :down:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:kuola: Hyvältähän tuo näyttää. Mistä ajattelit tilata kokoonpanon? Muistikammat ehkä vaihtaisin toisen merkkisiin, jos tarjoajalla on esim. G-Skilliä, Mushkinia, Corsairia tai OCZ:n muisteja..? Niitä saa jo vähän pienemmällä CL-arvolla ja nopeammallakin kellotaajuudella suht. edullisesti.

Mutta luulisi KOTOR:n pyörivän noillakin ihan "kohtuullisesti" :D

Edit. Niin, kyllä nuo Puffalotkin ihan laadukkaita muisteja ovat, kunhan tässä hifistelen.. :)

Tuo on aika samanlainen setti kuin mulla.

Eli mulla on tällä hetkellä E6700 prossu, Asuksen P5B emo, Asuksen 8800GTS näyttis, 2Gb Corsairin 800Mhz muistia koneessa ja 2Gb odottamassa Vista 64bit asennusta... eli käyttiksenä mulla vielä tällä hetkellä XP.

Kyllä tuolla kokoonpanolla suorituskykyä ihan kivasti on, toimii uudemmatkin pelit :)

Niin ja sekä prossu, että näyttis kellottuu ihan mukavasti, eli tehoa saat lisääkin.
Mä en ainakaan heti keksi mitään valittamista tuosta sun kokoonpanosta...

:kuola: Hyvältähän tuo näyttää. Mistä ajattelit tilata kokoonpanon? Muistikammat ehkä vaihtaisin toisen merkkisiin, jos tarjoajalla on esim. G-Skilliä, Mushkinia, Corsairia tai OCZ:n muisteja..? Niitä saa jo vähän pienemmällä CL-arvolla ja nopeammallakin kellotaajuudella suht. edullisesti.

Mutta luulisi KOTOR:n pyörivän noillakin ihan "kohtuullisesti" :D

Edit. Niin, kyllä nuo Puffalotkin ihan laadukkaita muisteja ovat, kunhan tässä hifistelen.. :)

Tuohon emoon ei kait VOI laittaa nopeampia muisteja kuin 800MHZ, että noista sinun mainitsemista "paremmista" muisteista ei olisi hyötyä? Tosin ei ole mitään hajua mikä on CL-arvo...:nolo:

Tässä emon speksit muistin osalta:

http://fi.asus.com/products_compare.aspx

Dual channel memory architecture
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2-800/667/533, non-ECC, unbuffered memory
* Refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL (Qualify Vendor List)

Toinen juttu on sitten se, että olen kuullut huhuja ettei nVidian näyttikset toimi kunnolla Vistan kanssa? Täytyy tsekata päivän tilanne. Ja lähteekö Morrowind ja KOTOR käyntiin Vista 64-bit kanssa jos vaikka peleissä on 16-bit installeri mikä ei toimi? Vielä pitää selvitellä näitä.

Osta ihmeessä kunnon hiiri ja alusta jos kerta pelatakkin meinaat. Muuten ei voi kun kuolata tuota konetta.

Toinen juttu on sitten se, että olen kuullut huhuja ettei nVidian näyttikset toimi kunnolla Vistan kanssa? Täytyy tsekata päivän tilanne.

Varsinkin ensimmäiset näyttisajurit Vistalle oli aika puutteellisia, mutta paranevat kokoajan. Jotain värisävyongelmia tms. joissain peleissä kai vielä ilmenee, mutta eiköhän sieltä kohta jo tule toimivatkin versiot.

Osta ihmeessä kunnon hiiri ja alusta jos kerta pelatakkin meinaat. Muuten ei voi kun kuolata tuota konetta.

Tuota joo, koko elämäni olen käyttänyt kaikkein halvimpia perushiiriä sekä näppiksiä joten otin listaan suurinpiirtein ekat mitä vastaan tuli. Voisi ehkä katsoa tarkemmin jos jotain parempia löytyisi. Hinta ei varmaan paljoa voi muuttua.

Tuota joo, koko elämäni olen käyttänyt kaikkein halvimpia perushiiriä sekä näppiksiä joten otin listaan suurinpiirtein ekat mitä vastaan tuli. Voisi ehkä katsoa tarkemmin jos jotain parempia löytyisi. Hinta ei varmaan paljoa voi muuttua.

Mulla on näppiksenä tämä:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13810

Ja hiirenä tämä:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11280

Molempiin olen tyytyväinen, näppis tosin vaatii hieman totuttelua...

Tosin ei ole mitään hajua mikä on CL-arvo..
"CL (CAS latency) on kellojaksomäärä jonka jälkeen sarakeosoitteen antamisesta piiri alkaa antaa dataa ulos." Lähde:Wikipedia

Eli mitä pienempi CL-arvo muistikammalla on, sitä nopeammin se toimii. Eli pelkkä muistikamman kellotaajuus ei kerro vielä koko totuutta.

Tässäpä linkki pdf-tiedostoon, jossa on Asuksen emolevyn QVL-lista, eli qualified vendor list = listattuna yhteensopivat muistikammat :)
http://fi.asus.com/358/download/products/1459/1459_10.pdf

Buhvelia ei tossa listassa ole, joten kannattaa varmistaa myyjältä yhteensopivuuden kanssa tulevien ongelmien ratkaisukeinoista..

Edit. juu, kunnon hiiri pitää olla :) Itsellä on Ulti-Mat Gamer Pack, jossa MX518 Logihiiri ja teflonpannu. Esim. tämmöisellä kehittelee jediä jo huomattavasti.. öö.. helpommin:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16158

Ite vaihtaisin ton kopan eri merkkiseen. Hiljainen toi Nexuksen poweri ja tuulettimet on muuten, mutta toi ilmankierto itse kopassa ei ole hyvin toteutettu ja voipi tulla jonkin sortin kuumenemisongelmia piirisarjan osille.

Vaikka tuollanen kopan tilalle: http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15900 ja vaihda ne Buffalot johonki laadukkaampiin kampoihin, luultavasti tuleepi ongelmia tuon yhteensopivuuden kanssa.

Varaudu sitte siihen että pyörii pelit "pikkasen paremmin" eli graffanapit kaakkoon. :D

Kiitos vinkeistä.

Täytyy nyt sitten selvitellä että:

-Miten Buffalo muistit sopii tuohon emoon, vai onko siellä kaupassa jotain parempia vaihtoehtoja (yhteensopiva + pienempi CL-arvo)

-Katson kaupan listoilta onko siellä noita teidän mainitsemia hiiriä taikka näppiksiä. Jos ei löydy niin voihan ne sitten käydä ostamassa erikseen vaikka jostain Gigantista tms.

-Tuo kotelo näytti hyvältä, mutta muistaakseni ei ollut kaupan listalla...en tosiaan viitsisi hajauttaa ostoksia kun olen niin laiska :)

Palaan asiaan myöhemmin...

Mahtaako 2 gigaa riittää rammia videon editointiin etenkin efektien osalta?

Kyllä se varmaan ainakin välttävästi riittää, mutta Vista Ultimate tukee huomattavasti isompaakin RAMmi määrää, eli lisääkin kyllä pystyisi laittamaan (ja itse laittaisinkin, mulla on siis tälläkin hetkellä 2Gb kaapissa odottamassa Vistaa, eli kun Vistan asennan niin samalla koneeseen 4Gb RAM nykyisen kahden sijaan).

Tuota itsekin mietin. Jos olisin tuollaista ultimatekonetta kasaamassa niin varmaan hankkisin muistia 4GB ja kovalevytilaa ainakin sen kahden 300-500GB kovon verran. Mikäli konetta ei ole tarkoitus kellottaa (tosin tuolla prosessorilla sitäkin kannattaisi kokeilla) muisteiksi käy myös Buffaloa halvemmat vaihtoehdot.

4Gb.. muistia...:kuola: DDR2... 800mhz... takuu kellotukselle.. CL5.. :kuola:
http://www.jimmspc-store.fi/tuote/F2-6400CL5D-4GBPQ?classid=3

Edit. rakkautta saa rahalla - halpojahan nuo muistikammat ovat...

:lol2:

Otatko naisen vai tietokoneen jos ostan :D

Tuota itsekin mietin. Jos olisin tuollaista ultimatekonetta kasaamassa niin varmaan hankkisin muistia 4GB ja kovalevytilaa ainakin sen kahden 300-500GB kovon verran. Mikäli konetta ei ole tarkoitus kellottaa (tosin tuolla prosessorilla sitäkin kannattaisi kokeilla) muisteiksi käy myös Buffaloa halvemmat vaihtoehdot.

Ei kyllä kiintolevykapasiteetti tee mitään ultimakonetta. Sehän riippuu ihan täysin siitä kuinka pajon aikoo warettaa netistä. Siihen riittää mainiosti ulkoisetkiintolevyt aina kun tuntuu siltä, että tila loppuu kesken. Enemmänkin satsaisin johonkin nopeaan scuZZy levyyn, jolla repisi tiukat hakuajat yms.

Otatko naisen vai tietokoneen jos ostan :D
Ottaisin Lisan "Weird Science"-sarjasta :D (Kuva) Se nainen oli tietokone, joten tässä kaksi hyödyllistä kodinkonetta/viihdykettä yhdistyisivät.
Enemmänkin satsaisin johonkin nopeaan scuZZy levyyn, jolla repisi tiukat hakuajat yms.
Totta, tai WD:n Raptor-tyyliseen kovoon joka käy vähän kovemmilla kierroksilla. Ne ovat vielä kuitenkin suhteellisen huokeita verrattuna scsi-levyihin, vaikka hintavia ovatkin ollakseen SATA-levyjä. Testituloksia:
WD Raptor vs. WD Caviar - Maximum Read Transfer Rate

Aika kätevä toi WD:n raptori.
150 giganen:

"Western Digital Raptor 150GB SATA150-kovalevy - 5v takuu.

Uuden teholuokan kovalevy uuteen Serial-ATA väylään. Keskimäärinen hakuaika 4.6ms. 10000rpm kierrosnopeus, 16MB välimuisti. Suunniteltu erityisesti palvelinkäyttöön. Melutaso 32-36 dBA."

235.90 €

Onko tuo muuten aika meluisa, kun miettii että mun poweri pitää 19,2dBA ääntä ja sen kuulee kyllä huoneessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom