Dietin jälkeinen painonnousu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pahis_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pahis_

Papa Eicke
Lopetin ensimmäisen diettini n. 2.5 viikkoa sitten, loppupainoksi jäi 98 kiloa. Sen jälkeen olen aloittanut bulkin, olen syönyt n. 3700 kaloria päivässä (Koulupäivinä vähän enemmän, silloin olen tiskaajana suurkeittiöllä, ja treenipäivinä tietenkin palautusjuoma), no nyt sitten kolme päivää sitten menin vaa'alle ja se näyttää että olisi tullut 3,5 kiloa lisää painoa. Mittasin vielä eilen uudestaan ja samaa se näytti. Omasta mielestäni en ole lihonut. Keväällä lihoin paljon kovemmilla kalorimäärillä vain 3 kiloa neljässä kuukaudessa, nyt mulla on aika kohtuullinen ruokavalio ja monesti ruokailujen välillä on iskenyt kova nälkä, ja koko ajan pitää rampata paskalla. dietin jälkeenhän pitäisi olla vähän aikaa aineenvaihdunta nopeutunut, eikö vain? Onkohan painonnoususta kaikki vain pelkkää vettä? Tiputin nyt kumminkin kalorit 3500/päivä, mutta nälkähän tässä tulee ja sehän ei ole hyvä. Mitenköhän tästä kannattaisi nyt jatkaa? Viisaammaat, kokemuksia dietin jälkeisestä painonnoususta?

Ensinnäkin, dieetin jälkeen ei kannata suoraan hypätä bulkille. Viisaammat selittäkööt detaljit mutta dieetti vääntää kehossa useitakin mekanismeja suuntaan jossa rasvaa saadaan talteen normaalia tehokkaammin, eli ei voi sanoa että dieetti tehostaisi aineenvaihduntaa, lähinnä päinvastoin. Usein mainitaan min. 2 viikon vähittäinen paluu ylläpidolle jonka jälkeen voi harkita bulkkia.

Jos vedit low-carbbia niin painonnousu kokoisellesi _voi_ olla pelkkää nestettäkin, ja nesteet vähän lähtee pois tavallisellakin kiristelyllä. Voi toki olla rasvaakin joukossa tuossa 3.5 kilossa, määrä on kuitenkin niin pieni että sitä ei heti peilistä näe.

Kalorit ei satakiloiselle ole kuitenkaan kovin ylhäällä, ja toisaalta sanot että peili ei näytä läskin lisääntymistä. En kauheasti huolestuisi joskin kannattaa seurata niitä kriittisiä mittareita eli vyötärönympärystä ja jos on pihdit, vatsapoimua.

Jos vedit kovinkin kireäksi niin heti dieetin jälkeen nälkä on vähän huono mittari kertomaan oikeasta kulutuksesta; epätyypillisen kireässä kunnossa oleminen pakkaa vetämään ruokahalun tappiin niin pitkäksi aikaa kunnes taas plösötytään "normaalimpaan" kuntoon. Tämä viimeinen kommentti osin omaa mutua mutta sille löytyy myös "virallisemmat" perustelut.

Nesteen kertymiseltä tuo vaikuttaisi. Ja väkisinkin dietin jälkeen alkaa rasvaa kertymään jos haluaa oikeasti bulkilla olla, että sitä on turha pelätä. Tosin ei tietenkään läskiä kannata keräämällä kerätä, mutta se vaan on lihaksen kasvussa ikäänkuin "sivutuote" jota on aika paha välttää.

Juu ei kannata tuollaista pelästyä, sun kokoselle kaverille tulee helposti nestettä tuon verran lisää.

JSmith sanoi:
Ensinnäkin, dieetin jälkeen ei kannata suoraan hypätä bulkille. Viisaammat selittäkööt detaljit mutta dieetti vääntää kehossa useitakin mekanismeja suuntaan jossa rasvaa saadaan talteen normaalia tehokkaammin, eli ei voi sanoa että dieetti tehostaisi aineenvaihduntaa, lähinnä päinvastoin. Usein mainitaan min. 2 viikon vähittäinen paluu ylläpidolle jonka jälkeen voi harkita bulkkia.

Itsekin ajattelin että saattoi tulla vähän turhan iso hyppäys n. 2200 kalorista tuohon 3700 kaloriin. Tyhmyydestä sakotetaan. No turha tässä on sitä itkeä. Nyt vaan vähän lisää lihasta ruumiiseen ja ensi vuonna entistä kovempaa diettiä päälle entistä aikaisemmin.

Viimeksi muokattu:
lampunjalka sanoi:
Eikö sun kulutuksen pitäisi olla tuolla 3700 kcalorin tienoilla??
Enpä tiedä, mulla kun on tätä tätä rasvaa ainakin 20 kiloa ja rasvaton paino on vain n. 77 kg. Peruskulutus varmaankin on semmoista vähän päälle 3000 kaloria/päivä, joten luulisi että noi kalorit on aika hyvät bulkille, mutta kun paino näköjään nousee aivan liikaa niin ei kai sitten. Tosiaan nyt olen vähän epätietoinen siitä, pitäisikö tässä syödä enemmän vai vähemmän, niinkuin edellä mainitsin olen nyt pari päivää syönyt vähän vähemmän, n. 3500 kaloria/päivä, mutta nälkähän tässä tulee ja sehän ei bulkilla pitäisi tulla. Tuo 3700 kaloria/päivä tuntui kohtuullisen hyvältä, ei tullut kova nälkä ainakaan kovin usein. Voi vittu mä en tiedä enää mistään mitään :wall:

Pidä sitä 3500 kcal päivävauhtia nyt vaikkapa pari viikkoa ja seuraa painosi kehitystä ja sitä mitä peilistä näkyy. Ja jos paino ei jatka nousemista hiljalleet tai jopa putoaa, niin sitten tiedät lisätä niitä kaloreita. Ei nämä hommat pariin viikkoon kaadu, otat nyt ihan rauhallisesti vaan.

Timba79 sanoi:
Nesteen kertymiseltä tuo vaikuttaisi. Ja väkisinkin dietin jälkeen alkaa rasvaa kertymään jos haluaa oikeasti bulkilla olla, että sitä on turha pelätä. Tosin ei tietenkään läskiä kannata keräämällä kerätä, mutta se vaan on lihaksen kasvussa ikäänkuin "sivutuote" jota on aika paha välttää.

Juups, nesteitä veikkaisin itsekin. Itsellä dieetin jälkeen paino tuli 93 -> 96 aika nopeesti kun otin "löysemmin" jonkinaikaa, ei siis bulkkausta...
Maanantaina aloitin vielä pienen kiristelyn, -1200kcal päivätasolla ja 30 min lenkkiä tai punttia päivässä, niin 3 pv saldo oli jo 96 -> 94.... Kohta pääsee jo polttaan rasvoja...

Katselin äsken ennen diettiä tehtyä kehonkoostumuskaavaketta, ja huomasin että mullahan oli ennen diettiä rasvatonta painoa 79 kiloa. Dietin alussa lähti n. 4 kiloa lihasta, mutta sitä tuli takaisinkin pari kiloa. Eli dietin päätyttyä mulla oli 77.5 kiloa rasvatonta painoa. Tämähän tarkoittaa sitä, että tästä parin viikon painonnoususta ainakin osa on voi olla lihasta, joka nyt lihasmuistin takia palautuu nopeasti diettiä edeltäviin määriin, eikö vain? Joka tapauksessa jatkan vielä tällä 3500 kaloria/päivä ruokavaliolla, se tuntuu juuri nyt aika hyvältä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mulla paino nousi 86->103 kg 5 viikossa .... no aika suuri osatekijä on että dietillä vedin naurettavalla 1000 kcal ja nyt tämmöstä kohtuullista bulkkia (3300-3600 kcal) ja kreakin tietysti hieman kerää nestettä ....

Nyt alkanu paino nouseen taas sitä tuttua 0,5 kg viikko tahtia ehti tossa jo pelästyyn että mähän painan jouluna 130 kg :D

Paholainen sanoi:
Katselin äsken ennen diettiä tehtyä kehonkoostumuskaavaketta, ja huomasin että mullahan oli ennen diettiä rasvatonta painoa 79 kiloa. Dietin alussa lähti n. 4 kiloa lihasta, mutta sitä tuli takaisinkin pari kiloa. Eli dietin päätyttyä mulla oli 77.5 kiloa rasvatonta painoa. Tämähän tarkoittaa sitä, että tästä parin viikon painonnoususta ainakin osa on voi olla lihasta, joka nyt lihasmuistin takia palautuu nopeasti diettiä edeltäviin määriin, eikö vain? Joka tapauksessa jatkan vielä tällä 3500 kaloria/päivä ruokavaliolla, se tuntuu juuri nyt aika hyvältä.

Otappa huomioon, että toi rasvaton paino sisältää myös nesteet ja niiden määrähän heittää dietillä todella paljon. Jos dietillä lähtee 4 kiloo lihasta, on joko ollut kovat lihasmassa päällä ja vedetty tiukille, taikka sitten dietti mennyt suomeksi sanottuna perseelleen.

Olen itsekin noissa mittauksissa käynyt ja mulle ainakin selitettiin, että sitä rasvattoman kilon määrää ei kannata sokeati tuijottaa, koska nämä nesteiden määrät heittävät sitä melkolailla paljonkin.

Timba79 sanoi:
Otappa huomioon, että toi rasvaton paino sisältää myös nesteet ja niiden määrähän heittää dietillä todella paljon. Jos dietillä lähtee 4 kiloo lihasta, on joko ollut kovat lihasmassa päällä ja vedetty tiukille, taikka sitten dietti mennyt suomeksi sanottuna perseelleen.

Olen itsekin noissa mittauksissa käynyt ja mulle ainakin selitettiin, että sitä rasvattoman kilon määrää ei kannata sokeati tuijottaa, koska nämä nesteiden määrät heittävät sitä melkolailla paljonkin.

Joo, siis tosiaan multa lähti pari kiloa vettä ja pari kiloa lihasta eikä siis vaan pelkkää lihasta... ajatusvirhe :nolo:

Back
Ylös Bottom