Diesel vs. Bensiini (mukavuus ei taloudellisuus)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zoxe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
7.5.2003
Viestejä
119
Nyt ei kysellä kumpi tulee halvemmaksi!

Itse en paljoa autoista tiedä, mutta kertokaas pakkiksen autoilijat että kumpaa suosittelette ja miksi? Vai onko noilla juurikaan nykyään edes eroa...


-zoxe
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
jos oot tavallista autoa ostamassa niin diesel diesel ja diesel. autoverouudistuksen jälkeen kiisseliautot on edullisia. vääntö, jota dieselautoissa on paljon enemmän kuin vastaavassa bensa-autossa, on käyttömukavuuden kannalta paljon tärkeämpää kuin hevosvoimat, ei tarvii revittää punarajalla jotta kulkisi. ainoa negatiivinen asia dieselissä on joissakin tapauksissa käyntiääni.
 
Itse en paljoa autoista tiedä, mutta kertokaas pakkiksen autoilijat että kumpaa suosittelette ja miksi? Vai onko noilla juurikaan nykyään edes eroa...

Tästä tulee varmasti hyvää keskustelua :)

Olen pysynyt erossa dieseleistä, koska:
- käyttökelpoinen kierroslukualue on kapea
- ne haisee
- ne kuulostaa traktorilta

Tehojen suhteen ei nykyään enää bensalla ole mitään etua, samaten hehkutus ja pakkasongelmat taitaa olla historiaa.
 
Jos meinaat bensa-autoa hankkia niin kannattais katella turbolla varustettuja. Itse aikaisemmin pidin dieselejä muikavimpina niiden väännön takia mutta tehokas ja vääntävä turbo bensa-autossa on niin ikään tuo alavääntö melko mukava tekijä.

Ilman turboa bensa-autoissa tuo alavääntö ei sit olekaan niin hyvä joten silloin kallistuisin dieselin puolelle, tai no sekin riippuu dieselistä. Jokin 1,1 l dieselikään tuskin mikään voiman riemuvoitto on.
 
Tuskinpa olet uusia kiisseleitä juuri kuunnellu...

Kyllä ne monet uudetkin kuulostaa aika hirveältä, ainakin kylmänä. Mutta en tosiaan ole erikseen lähtenyt autokauppoihin noita kuuntelemaan, havainnot on ihan parkkipaikoilta. Kaikkein säälittävimpiä tapaukset on tuunatut vuosituhannen vaihteen diesel-audit. 19" vanteet kiiltää ja katse etsii kubotaa.

Ai niin, se musta savunpöllähdys kiihdytettäessä unohtui listasta.
 
Nyt ei kysellä kumpi tulee halvemmaksi!

johon eka vastaus=
autoverouudistuksen jälkeen kiisseliautot on edullisia

:D



Olen pysynyt erossa dieseleistä, koska:
- käyttökelpoinen kierroslukualue on kapea
- ne haisee
- ne kuulostaa traktorilta
- musta savunpöllähdys

a) tämä korvataan väännöllä.
b) haisee? taitaa olla kokemuksia sinulla vain joistain vanhoista dieseleistä?
c) ne kuulostaa MOOTTORILTA. paljon mukavammalta dieselin ääni korvaan kuulostaa kuin esimerkiksi pienen kierroskoneen vinkuna.
d) jep, eli kokemusta vain vanhoista..

Dieseliautot tosiaan vie minun mielestäni tämän kategorian.
Vääntö,kulutus (jos sillä nyt on väliä) ja hiljaisuus ovat oleellisia asioita jotka on oltava dieselmoottorissa ehdottomasti kunnossa..
 
johon eka vastaus=


:D





a) tämä korvataan väännöllä.
b) haisee? taitaa olla kokemuksia sinulla vain joistain vanhoista dieseleistä?
c) ne kuulostaa MOOTTORILTA. paljon mukavammalta dieselin ääni korvaan kuulostaa kuin esimerkiksi pienen kierroskoneen vinkuna.
d) jep, eli kokemusta vain vanhoista..

Dieseliautot tosiaan vie minun mielestäni tämän kategorian.
Vääntö,kulutus (jos sillä nyt on väliä) ja hiljaisuus ovat oleellisia asioita jotka on oltava dieselmoottorissa ehdottomasti kunnossa..

Tuosta väännöstä haluaisin sellaista kysellä, kun kuten sanoin en paljoa autoista tiedä. Eli siis ensimmäistä autoa ollaan katsomassa. Siis kuinka paljon tuota vääntöä tarvitsee ja kai tuo "vastaava" bensakin jonkun verran vääntää?

Passat on yksi vaihto ehto ja moottori vaihtoehdot olisi nämä

2.0 FSI 4MOTION
Suurin teho, kW (hv) / rpm
110 (150) / 6000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
200 / 3500



2.0 TDI PowerDiesel
Suurin teho, kW (hv) / rpm
103 (140) / 4000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
320 / 1750


Ajattelin että tälläinen esimerkki voisi helpottaa vertailua kumpi on mukavampi ajaa...
 
Tuosta väännöstä haluaisin sellaista kysellä, kun kuten sanoin en paljoa autoista tiedä. Eli siis ensimmäistä autoa ollaan katsomassa. Siis kuinka paljon tuota vääntöä tarvitsee ja kai tuo "vastaava" bensakin jonkun verran vääntää?

Passat on yksi vaihto ehto ja moottori vaihtoehdot olisi nämä

2.0 FSI 4MOTION
Suurin teho, kW (hv) / rpm
110 (150) / 6000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
200 / 3500



2.0 TDI PowerDiesel
Suurin teho, kW (hv) / rpm
103 (140) / 4000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
320 / 1750


Ajattelin että tälläinen esimerkki voisi helpottaa vertailua kumpi on mukavampi ajaa...


tossa dieselissä on niin selvä teho-ero bensaan verrattuna. 10hevosvoimaa bensan hyväksi mutta 120nm dieselin hyväksi. käytännössähän tuo tarkoittaa sitä että jos esim haluat kiihdyttää ohitukseen niin kierrokset ei nouse niin korkealle, moottori ei huuda niin vahvasti kuin bensalla. sekä sitä vaihdekeppiä tarvitsee kädettää vähemmän kun tehot tulee noin pieniltä kierroksilta jo.

ton passatin kanssa diesel on se oikea vaihtoehto noista kahdesta. ilman mitään epäselvyyttä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Edellinen auto oli Audi A4 1.8T (=bensa) manuaalivaihteilla ja nyt on VW Jetta 2.0TDI DSG-automaatilla. Jos ottaa mukavuusnäkökulmassa huomioon vain moottorin ja vaihteiston (eli rengasmelu, jousitus yms jätetään pois), niin TDI on mukavampi. Oma mielikuva on kuitenkin se, 80% tosta mukavuudesta dieselissä johtuu hienosta automaattilaatikosta. Sanoisin siis, että nykyaikainen diesel nykyaikaisella automaattilaatikolla on mahtavan mukava yhdistelmä.
 
Zone-sarja -42%
Tuosta väännöstä haluaisin sellaista kysellä, kun kuten sanoin en paljoa autoista tiedä. Eli siis ensimmäistä autoa ollaan katsomassa. Siis kuinka paljon tuota vääntöä tarvitsee ja kai tuo "vastaava" bensakin jonkun verran vääntää?

Passat on yksi vaihto ehto ja moottori vaihtoehdot olisi nämä

2.0 FSI 4MOTION
Suurin teho, kW (hv) / rpm
110 (150) / 6000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
200 / 3500



2.0 TDI PowerDiesel
Suurin teho, kW (hv) / rpm
103 (140) / 4000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
320 / 1750


Ajattelin että tälläinen esimerkki voisi helpottaa vertailua kumpi on mukavampi ajaa...

en ole kumpaakaan autoista ajanut mutta ainakin henkilökohtaisesti olen sitämieltä että autolla on mukavampi ajaa jos sitä vääntöä on vaikka tuossa suhteessa enemmän kuin se 10 hevosvoimaa enemmän.

Väännön merkityksen huomaa siinä että esim liikenne ympyrässä ei ole pakko kepittää neloselta sinne kakkoselle tai vaikkapa ylämäessä saa latoa menemään ilman pienemmälle vaihteelle laittamista tai sitä 10 sec odottamista:D
 
nykyaikainen diesel nykyaikaisella automaattilaatikolla on mahtavan mukava yhdistelmä.

juuri näin. väärin mitoitettu bensa & automaatti -yhdistelmä taas helposti pilaa mukavuuden. itse ajelen bensa & automaatti yhdistelmällä, ihan tuoreella sellaisella ja välillä pää hajoaa kun moottorin vääntö on ihan liian alimitoitettua auton painoon nähden. seurauksena automaatti heittää 2 pykälää alaspäin erittäin helposti ja meno on kauheeta nykimistä ja huutoa.
 
Siis kuinka paljon tuota vääntöä tarvitsee ja kai tuo "vastaava" bensakin jonkun verran vääntää?

Eikös bensaturbot olisi parempia vertailukohtia, Passatiin saa sekä 1.8T (160hv/250Nm) että 2.0T (200hv/280Nm) bensakonetta ja molemmat on parempia kuin tuo kaksilitrainen vapari.
 
Eikös bensaturbot olisi parempia vertailukohtia, Passatiin saa sekä 1.8T (160hv/250Nm) että 2.0T (200hv/280Nm) bensakonetta ja molemmat on parempia kuin tuo kaksilitrainen vapari.


Joo otetaan siis vertailuun mukaan bensa turbo, mutta hinta pitää olla suurin piirtein sama eli silloin se on 1.8T.

1.8 TSI
Suurin teho, kW (hv) / rpm
118 (160) / 5000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
250 / 1500

Siis olisiko tästä aineksia Dieselin voittamiseen?
 
Joo otetaan siis vertailuun mukaan bensa turbo, mutta hinta pitää olla suurin piirtein sama eli silloin se on 1.8T.

1.8 TSI
Suurin teho, kW (hv) / rpm
118 (160) / 5000
Suurin vääntömomentti, Nm / rpm
250 / 1500

Siis olisiko tästä aineksia Dieselin voittamiseen?

koska maksimivääntö saavutetaan jo 1500rpm ja maksimiteho 5000rpm niin ei mikään toivoton vaihtoehto. mutta siltikin valitsisin dieselin.

parhaiten tietty selviää kun käyt koeajamassa molemmat monipuolisessa ympäristössä.
 
koska maksimivääntö saavutetaan jo 1500rpm ja maksimiteho 5000rpm niin ei mikään toivoton vaihtoehto. mutta siltikin valitsisin dieselin.

parhaiten tietty selviää kun käyt koeajamassa molemmat monipuolisessa ympäristössä.

juurikin näin.

Jos kulupuoli ei huoleta niin sitten testiajo ratkaisee.
Turha lähteä vertaamaan diesel ja bensakoneita (kuten joku juuri edelle teki) jos ne eivät ole samankokoisia.

Koeajon jälkeen väitän kuitenkin että kallistut dieselin puolelle:D
 
Turha lähteä vertaamaan diesel ja bensakoneita (kuten joku juuri edelle teki) jos ne eivät ole samankokoisia.

Se turbo on olennaisempi. Niinkuin tuon passatin tapauksessa, 1.8T ja 2.0TDI on ihan mielekäs vertailupari, mutta turboton bensa ja turbodiesel ei oikein ole. Nykyään ei taida turbottomia diesel-koneita enää ollakaan.
 
Se turbo on olennaisempi. Niinkuin tuon passatin tapauksessa, 1.8T ja 2.0TDI on ihan mielekäs vertailupari, mutta turboton bensa ja turbodiesel ei oikein ole. Nykyään ei taida turbottomia diesel-koneita enää ollakaan.

luojan kiitos ei ole!

juuri näistä tuli ne mustat savupilvet kun kiihdytettiin (taistelusavut) koska tehoa ei yksinkertaisesti ole:D
 
Itellä on turboton diesel 1.9. Auto vuosimallia 2002. Koeajoin auton ensin kaikilla eri koneilla 1.4&1.6 bensat sekä tuo 1.9 & 2.0 turbo diesel. Turbottoman Dieselin valitsin juuri ajomukavuussyistä, koska turboton diesel kone on tasanen ja sitkeä ajella. Jos olisin painottanut suorituskykyä ja pientä polttoaineenkulutusta enemmän valinta olisi ehdottomasti ollut turbodiesel. Turbodieselistä ei alakierroksilla löytynyt potkua ja sitkeyttä tarpeeksi ainakaan tuossa sitikan koneessa, kypsähdin kun kone sammui risteykseen liian usein...en sitten tiedä onko kaikissa turbodiisseleissä ongelmia alakierroksilla.

Edit: Turboton kiisseli ei sitten todellakaan ole kepitykseen sopiva, ei vaan lähde :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom