Dieetti-thread 2005

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu

ZannaZ

Hysteerinen söpöliini
Ikä
39
Tuumasta toimeen!l Eli tässä mimmipuolelle jo mm. Trinityn kuvathreadissa haikailtu dieetti-thread vm. 2005 perään.

Tänne vaan rohkeasti kaikki dieettailevat mimmit kommenttia. Mieltä askarruttavia kysymyksiä, muiden mimmien arvioita/mielipiteitä omasta dieetistä, tai kommenttia muiden dieeteistä. Ehdotukset ja rakentavat kommentit myös ovat tervetulleita!

Soisin kaikkien kirjoittajien aluksi kertovan, ovatko he itse dieetillä vai haluavatko vain jakaa omia tuntemuksia ja kokemuksia tai neuvoja muuten vain. Asiasta kuin asiasta voi aiheeseen liittyen kirjoittaa, kriitikin voi esittää asiallisesti, yhteiseksi hyväksihän tämä on.

Threadin perimmäinen idea mielestäni on kokemusten ja neuvojen jakaminen muiden kanssa, että jokainen mimmi onnistuisi dieetissään parhaalla mahdollisella tavalla, eikä ns. "tyhmiä" virheitä tulisi tehtyä, varsinkaan perustavanlaatuisia, koska vaan "ei osaa" tai "ei tiedä miten tehdään". Oppia ikä kaikki!

No, se riittänee "saatteeksi" :D.

Itse avaan pelin, ilmoittamalla itseni kevään 2005 dieettajaksi. Ei, en ole kisadieetillä, enkä ole menossa keväällä enkä ihan heti muutenkaan kisaamaan. Tämä kokeiluni johtaa puhtaasta kokeilunhalusta ja uteliaisuudesta dieettamisen ja rasvojen pudotamiseen maailmaan. Ja kun joskus menen kisaamaan niin en ole tuossakaan asiassa ihan n00b ja tiedän vähän esim. minkälainen dieetti (low carb/keto) toimii ja kuinka paljon/nopeasti on aerobista on lisättävä ja kaloreita tiputettava, puhumattakaan kuinka alas kalorit tiputetaan, ilman että mennään säästöliekille.

Tässä opitaan oman kropan toimintaa ja reagointia erilaisiin asioihin ja ärsykkeisiin. Mielenkiintoista on myös kokeilla erilaisia aerobisia, aamuaerobista tyhjällä vatsalla, hiittiä, hidaskestoisempaa reipasta kävelylenkkiä, aerobista treenin jälkeen jne. Vaihtoehtoja on monia.

Itse olen vasta kovin kovin alussa dieetti-prosessissani, enkä todellakaan aio kiirehtiä. Mulla ei ole kiire tiputtaa, eikä ole varsinaisesti mitään tavoitteitakaan (painon suhteen) vain saada rasvaprosenttia alemmaksi. Projekti etenee täysin fiiliksen mukaan. En tiedä edes kuinka kauan aion jatkaa tätä. Olen vielä pluskaloreillakin, koska tilanne josta lähdin dieetille oli reipas pluskaloriannos päivittäin (~2800 kcal/vrk), ei voinut suoraan tiputtaa järkyttävästi kaloreita, säästöliekillehän kroppa olisi heti mennyt alkuunsa ja blaablaa..

Olen itse vähähiilarisella dieetillä eli low carbilla, kaloreita tulee 2300kcal/pv tällä hetkellä, joista hiilareita 100g, suurin osa palkkarissa luonnollisesti. Aamuaerobista tyhjällä vatsalla teen 2-3 kertaa viikossa, tunnin lenkkeilen ulkona reippaasti kävellen (hiki kyllä virtaa!). Kaloreita tarkoitus pudottaa n. 200 kcal kahdessa viikossa. Harkitsen aerobisen lisäämista vasta kun kalorit on saatu alle kahden tuhannen. Muistaa täytyy, että vapariharkoissa tuota aerobista tulee tehtyä myös "offilla", joten aivan täysin ilman aerobista ei "massakaudellakaan" ole menty. Pyrin pääsemään kalorivajeella pitkälle, aerobiset ovat vain lisäapu hommassa. Aamuaerobisen jälkeen menee yleensä vielä tunti ennen aamupalaa. Ennen aamuaerobista vähän aminoita, glutamiinia, bcaa-nappuloita, kofeiinia ja tauriinia drinksun muodossa ja sitten... Lämpimiä aterioita kolme päivässä + aamu- ja iltapala eli suunnilleen 2-3h välein. Ennen salitreeniä 1-2 h syömättä ja n. puoli tuntia ennen treeniä proteiinidrinkki. Mitäs muuta mainittavaa? Itse en nyt muuta keksi.
Aika näyttää mitä tuleva tuo mukanaan...

Lopuksi vielä hurjasti tsemppiä ja voimia koitokseenne!
Uskokaa itseenne, teistä on siihen! Näyttäkää itsellenne (ja tarvittaessa muillekin [epäilijöille]) mistä teidät on tehty! Rautaisesta tahdosta, olette punttimimmejä! :kippis1:

Muistakaa ettette ole yksin, jakakaa kokemuksenne ja ajatuksenne muiden mimmien kanssa, varmasti löydätte kohtalotovereita joilla on samanlaisia ajatuksia tms. niinkuin monessa muussakin asiassa.

Nyt on teidän vuoro kertoa..... var så god!

Mahtava threadi! :D

Alotellaanpas sitten kertomaan itsestäni ja tavoitteestani (josta kyllä jo kerroin muistaakseni jossain toisessa threadissa, mutta anyway ;) )

Oon siis dietillä lähinnä Kutrin oppien mukaisesti. Tavoite ois siis tiputtaa noita rasvakiloja :urjo: tasasen hitaasti tuonne loppukesään mennessä (heinä, elokuuhun) noin 14 kiloa (nyt mitat 70/150), jolloin oon normaalipainossa. Ei nuo kilot sinänsä mulle mitään merkitse (käytän muutenki pääasiassa rakasta mittanauhaa :haart: ), mutta jotain viitettä nyt aluksi. Samalla punttailen ja hankin itselle niitä kauan haikailtuja lihaksia. :hyper:

En kyl tiiä oisko tänne saanu kirjottaa muut kuin low-carbilla tai keto_lla olevat, mutta sepustin kuitenki... :nolo:

Eipä mulla muuta tällä kertaa... :)

Itse olen myös ajatellut jotain dieetin tapaista, mutta nyt kun keväällä on tulossa preliminäärit, suulliset tentit ja yo-kirjoitukset, niin ei oikein tiedä. Kuinkahan hyvin meinaa mennä tentit jos hermot ovat tyyliin kireellä alhaisten kaloreiden takia :rolleyes: ...

ZannaZ sanoi:
... Ja kun joskus menen kisaamaan niin en ole tuossakaan asiassa ihan n00b ja tiedän vähän esim. minkälainen dieetti (low carb/keto) toimii...

Haluan puuttua tällä kertaa vain tähän pieneen, mutta mielestäni tärkeään yksityiskohtaan kirjoituksessasi. Oletko todella sitä mieltä, että low carb ja keto ovat ainoat vaihtoehdot dieetatessa?

ZannaZ sanoi:
Itse avaan pelin, ilmoittamalla itseni kevään 2005 dieettajaksi. Ei, en ole kisadieetillä, enkä ole menossa keväällä enkä ihan heti muutenkaan kisaamaan. Tämä kokeiluni johtaa puhtaasta kokeilunhalusta ja uteliaisuudesta dieettamisen ja rasvojen pudotamiseen maailmaan. Ja kun joskus menen kisaamaan niin en ole tuossakaan asiassa ihan n00b ja tiedän vähän esim. minkälainen dieetti (low carb/keto) toimii ja kuinka paljon/nopeasti on aerobista on lisättävä ja kaloreita tiputettava, puhumattakaan kuinka alas kalorit tiputetaan, ilman että mennään säästöliekille.

Tässä opitaan oman kropan toimintaa ja reagointia erilaisiin asioihin ja ärsykkeisiin. Mielenkiintoista on myös kokeilla erilaisia aerobisia, aamuaerobista tyhjällä vatsalla, hiittiä, hidaskestoisempaa reipasta kävelylenkkiä, aerobista treenin jälkeen jne. Vaihtoehtoja on monia.
Hyvä, ja varmasti hyödyllinen threadi. Tuossa diettien ja eri menetelmien kokeilussa on vaan yksi semmoinen aika iso suden kuoppa. Nimittäin uskaltaisin sanoa, että jos koskaan ei ole kisadiettiä vetänyt, niin se eka dietti toimii kuin junan vessa, vaikka sen vetäisi millä tahansa tyylillä. Siis jos perusasioista on edes jotain hajua. Mutta ne seuraavat dietit sitten siitä eteenpäin ovatkin niitä varsinaisia haasteita, koska kroppa ei välttämättä enää reagoikaan samalla tavalla samanlaiseen tai edes samantyyppiseen diettiin seuraavalla kerralla. Eli jotta se lopputulos olisi joka kerta erinomainen, niin tietämystä ja taitamusta pitää olla takana, ja paljon.

Ja juu, dietillä ollaan. Ketogeenisellä sellaisella, ja toimii kohtuu hyvin. Noin miljoonan henkilökohtaisen syyn ja asioiden tärkeysjärjestyksen vuoksi suunnitelmat ovat muuttuneet, eli vaikka dietillä olen, niin kyseessä ei kuitenkaan ole kisaan tähtäävä dietti.

Ilmoitanpa itseni myös kesäkuntoon diettaavien joukkoon. Painoa tällä hetkellä 63,5 kg ja pituutta about 167. Hieman aikainen ajankohta minulle on tammikuu dieetin aloittamiseen, ajattelin omani aloittaa maaliskuun lopulla ja saada kesäkuun alkuun sen ~4 kg pois. Rasvat viime syksyn mittauksissa 23,5 %, jotenka jonnekin 20% rasvoihin tällä dieetillä tähtään (ehkä himpun allekin). Paino on hieman viime syksystä noussut, joten rasvat ovat nyt korkeammalla, toivottavasti lihastakin on tarttunut vähän matkaan...

Puntin lisäksi juoksen. Talven aikana kilometrejä tulee
~20-40 km (riippuen pakkasista, nyt säät ovat kyllä suosineet talvilenkkeilijöitä). Keväällä, kun aurinko alkaa paistamaan ja lumet sulamaan nostan juoksumäärät sinne reiluun viitenkymmeneen kilometriin viikossa (silmissä siintää puolimaratonin läpijuoksu kunnialla :) ). Olen asian pähkäillyt niin, että syön kuten nytkin, terveellisesti ja riittävästi, että paukut riittää juoksemiseen, mutta pyrin saamaan painon alas tuolla juoksukilometrien määrän nostamisella. Ihan pienillä kaloreilla en yksinkertaisesti jaksa liikkuakaan... Mikäli dieetti tulee kaatumaan tähän, niin en ota siitä paiseita, tykkään niin kovasti juosta! Juoksemisen 'ilon' säilyttäminen tulee ennen dieetin onnistumista.

Mitään aamulla tyhjään mahaan liikkumisia en tule tekemään. Sen puolenkymmentä kertaa olen aamulenkkiä kokeillut tyhjään mahaan ja lenkkiä puuron jälkeen. Aina yhtä tuskaa, askel ei kulje ja olo on aivan karmea...

Seuraan muiden mimmien dieettien edistymistä mielenkiinnolla ja liityn joukkoon sitten maaliskuussa! Kovasti tsemppiä kaikille!

Sain taas vahvistuksen viime kesäselle havainnolle, et mulle sopii aineenvaihdunnan kannalta paljo paremmin jokapäiväset kalorin vaihtelut (nimenomaan hiilareista) ku kerran viikossa pidettävä hiilaripäivä.
Söin vähän aikaa kuutena päivänä viikossa 1600 kcal ja yhtenä päivänä 3800 kcal eli viikkokalorit oli yhteensä 13400. Nyt syön kahtena päivänä viikossa 1600 kcal, kolmena päivänä 1900 kcal ja kahtena päivänä 2250 kcal eli viikkokalorit on samat 13400 (peräkkäisinä päivinä ei samaa kalorimäärää). Aineenvaihdunta on päivittäisillä kalorivaihteluilla paljon parempi ja missään vaiheessa viikkoa ei iske voittamaton hiilarihimo eli sopii ainakii mulle loistavasti, kannattaa kokeilla!

Kannattaako nuo kalorivaihtelut ottaa mukaan heti alusta alkaen? Mitä mieltä olette noista hiilaripäivistä? Kuinka usein kannattaa pitää?Olen käsittänyt, että toisilla kilpailijoilla on tapana dietilläkin pitää kerran viikossa päivä jolloin saa herkutella ja syödä mitä tahansa... Taluksen kirjassa puolestaan oli, että hiilari päivä kannattaa ottaa mukaan vasta 10vkon jälkeen ja silloinkin syödä siististi, mutta enemmän...Kokeilemallahan tuo varmasti selviäis...

]Kalorin vaihtelut kannattaa alottaa ku tuntuu ettei paino enää kunnolla putoa vanhalla systeemillä, näin ollen ei pakosti tartte pudottaa kaloreita. Viime dietillä pääsinkii loppua kohti nostamaa kaloreita ku aineenvaihdunta lähti kalorin vaihteluilla kiihtymää niin rajusti.
Hiilaripäivien pitäminen riippuu pitkälti siitä kuinka paljon/vähän hiilareita dietti sisältää. Ite ainakii huomaan hiilarivajauksen siitä, et ajatus ei juokse ollenkaa ja olis pakottava tarve syödä esim. 10 lautasellist kaurapuuroo.. :D Ite oon ehdottomasti siistin hiilaripäivän kannalla mut toisaalta kannattaa ajatella päätäkii jos on tosi pitkä dietti kyseessä.

Täälläkin olisi tarkoitus pudottaa kevään aikana kuutisen kiloa. Pitkäkestoiset dieetit ei ole ollut koskaan mun juttu, koska mä haluan kaikkimullehetinyt. Varmaan senkin takia paino on ollut suunnilleen sama nyt kymmenen vuotta. Nyt olisi siis tarkoitus hitaasti pudotella kaloreita ja ottaa mittoja ja katsoa mitä tapahtuu. Dieetin tarkoituksena olisi katsoa, että löytyykö sieltä mitään lihaa rasvan alta ja alkaa taas kesän jälkeen tahkoamaan plussakaloreilla lisää lihaa.

Kalorit oli kolme viikkoa sitten keksimäärin 2200/vrk. Maaliskuun loppuun asti niitä olisi tarkoitus laskea ja alimillaan mennä 1400/vrk. Proteiiniä tulee 120-150 grammaa päivässä. Koulun ja töiden takia en kerkiä tällä hetkellä paljon muuta harrastaa kun puntilla käyntiä neljä kertaa viikossa. Hauvan kanssa lenkkeilen ja tarkoitus olisi myöhemmin myös aloittaa sen kanssa pitkät aamulenkit nilkkapainojen kanssa.

Tsemppiä dieettiin muillekin ja kirjoitelkaa miten menee!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Minä kanssa kuulun kevään dieettaajiin. Pudotettavaa on 7(-10?) kiloa, joten urakkaa riittää. Mutta vaakaan ei tuijoteta, vaan peiliin ja lopetetaan vasta sitten, kun vatsalihakset näkyvät kunnolla! :curs:
Olen tässä koko talven syönyt hyvin ja vielä muutama viikko olis tarkoitus olla jopa lievästi plussalla (eli lähemmäs 3000 kcalia :eek: ), että aineenvaihdunta varmasti pyörii hyvin kun dieetille lähdetään. On sitten myös mistä niitä kaloreita vähentää.

Aika usein on dieetit mullakin jääneet puolitiehen, kun usko on loppunut ja ehkä mullakin on tota katan mainitsemaa "kaikkihetimulletänään"-mentaliteettiä :nolo: . Mutta nyt olen asennoitunut (toivottavasti :)) eri tavalla ja tarvittaessa haetaan sitten tsemppiä täältä. Nyt yritän aloittaa järkevästi jostain 2200-2300 kcalista enkä ryntää heti tunnin aamulenkille seitsemänä päivänä viikossa niinkuin ennen, ettei ole kaikki kortit sitten heti käytössä. Eli pieni kalorien lasku ja kevyehkö 30-45 minuutin aerobinen punttitreenin perään muutaman kerran viikossa, siitä lähdetään. Ja sitten kun päivät pitenee ja aamut valkenee, niin otetaan aamuaerobiset kehiin. Oikeen jo odotan, että pääsen kevätauringon nousetessa sauvakävelemään :)

Hurjasti tsemppiä kaikkien projektiin! :thumbs:

Jeps, paino alkaa olla uhkaavan lähellä 65kg. (strategiset mitat tosin 92-58-88, että sinänsä ei huolta). Fläsää on kertynyt aika reippaasti, kun oli tuossa pieni parin kuukauden reenitauko (huonoja tekosyitä: rahan puute ja koiranpentu). No jokatapauksessa nyt alkaisi olla pienen laihduttelun aika. Eli kaikki ylimääräiset pois, herkkupäivä kerran kahdessa viikossa. Aeroobista lisää eli koira saa kyytiä ja ruoka valioo pikkuisen viilataan. Saas nähdä mitä tästä tulloo. Poistettavia kilomääriä en osaa sanoa, pääasia että peilistä näkyy lihaksia, nyt ne on vielä piilossa tuon pienen ihra kerroksen alla.

Sakael sanoi:
Haluan puuttua tällä kertaa vain tähän pieneen, mutta mielestäni tärkeään yksityiskohtaan kirjoituksessasi. Oletko todella sitä mieltä, että low carb ja keto ovat ainoat vaihtoehdot dieetatessa?

Joo, tiänhän mä että muitakin vaihtoehtoja on, tottakai on. Ehkä en oikein osannut ilmasta itteäni, että puhuin juuri itsestäni (vain ja ainoastaan) ja siitä mitä itse aion kokeilla, näppituntumalla kun voi sanoa että hiilareista on tiputettavaa ja paljon. Syön "offilla" paljonkin hiilaria, aika surutta pelkäämättä sitä fläsää :D. Juten "mutu"-tuntumalla voisi kuvitella että vähähiilarinen dieetti voisi toimia. Mutta tietäähän ei voi kun kokeilemalla.

vilma-liina sanoi:
Hyvä, ja varmasti hyödyllinen threadi. Tuossa diettien ja eri menetelmien kokeilussa on vaan yksi semmoinen aika iso suden kuoppa. Nimittäin uskaltaisin sanoa, että jos koskaan ei ole kisadiettiä vetänyt, niin se eka dietti toimii kuin junan vessa, vaikka sen vetäisi millä tahansa tyylillä. Siis jos perusasioista on edes jotain hajua. Mutta ne seuraavat dietit sitten siitä eteenpäin ovatkin niitä varsinaisia haasteita, koska kroppa ei välttämättä enää reagoikaan samalla tavalla samanlaiseen tai edes samantyyppiseen diettiin seuraavalla kerralla. Eli jotta se lopputulos olisi joka kerta erinomainen, niin tietämystä ja taitamusta pitää olla takana, ja paljon.

Öö.. Käsitinkö siis nyt oikein että perimmäinen juttusi oli että ei kannattaisi ennen ensimmäistä dieetti (joka mun tapauksessa on vielä kisadieetti) ruveta tiputtelemaan painoa/rasvaa vaan säästää se "neitsyyskerta" sinne kisadiettiin sitten? Eli kehoitat mua nyt unohtamaan dieettailut ja jatkamaan offilla ja sitten vajaan vuoden päästä uudestaan?

ZannaZ sanoi:
Öö.. Käsitinkö siis nyt oikein että perimmäinen juttusi oli että ei kannattaisi ennen ensimmäistä dieetti (joka mun tapauksessa on vielä kisadieetti) ruveta tiputtelemaan painoa/rasvaa vaan säästää se "neitsyyskerta" sinne kisadiettiin sitten? Eli kehoitat mua nyt unohtamaan dieettailut ja jatkamaan offilla ja sitten vajaan vuoden päästä uudestaan?

Kyllä vain, just tätä ajoin takaa. Ja tätä näkemystä puoltaa vahvasti muutama seikka: eli sinulla ei ole niin paljoa ylimääräistä rasvaa, että olisi pakottava tarve dietata etukäteen, ja toisekseen ei ole myöskään (vielä) niin paljon lihasmassaa, että sitä olisi varaa yhtään menettää dietillä. Ja kun sekin on tosiasia, että niillä miinuskaloreilla ei kovin kummoista kehitystä pääse tapahtumaan, kun se on työn ja tuskan takana niillä plussa kaloreillakin.

Eli jos olisin sinä, niin jatkaisin samaan malliin ruokien kanssa, tai jos välttämättä haluat, niin voithan sinä vähän nipistää niitä kaloreita, mutta kuitenkin siten, että olisit edelleen vähän plussan puolella. Ja sitten marraskuun kohdilla alkaisin katselemaan, missä vaiheessa se eka oikea dietti pitäisi aloittaa.

Järjen ääni! Juuri näin.

Ei sitä diettiä kannata vetää pelkän diettaamisen vuoksi. Ei se mitään herkkua ole. Suunnitelmallisuus jeesaa pitemmälle: optimaaliseen kisakuntoon pääsemiseksi kropassa pitää olla tietty määrä lihasta. Miksi turhaan hukata osa jo hankituista lihaksista diettaamalla nyt kun voit sen sijaan hankkia lisää piffiä. Sitten kun sitä piffiä on "tarpeeksi" ekaa lavakeikkaa varten niin diettiä kehiin. Vallankin kun sitä fläsää ei juuri ole ja maltillisella "bulkilla" et mitään hurjia rasvamakkaroita ehdi kehittää.

Kyllä naisessa pitää olla jotain josta miehet voi ottaa kiinni!

Täällä ilmottautuu yksi joukkoon...dietti olis tarkotus alottaa maaliskuun alussa.
Mottona on että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty eli olen kuluttanut hurjasti aikaa tämän dietin suunnitteluun ja vielä helmikuunkin sitä aion viilailla.
Asiantuntija apua käytän myös tässä suunnittelussa etten ole menossa kovaa vauhtia hapelikkoon. :D

Palaan astialle maaliskuussa :whip:

Mää kans haluun mukaan!

Treenailu on ollut yhtä takkuamista hyvän alun jälkeen (aloitin 10/2003), ja kesän jälkeen varsinkin on ote livennyt ihan täysin. Viime vuosi oli emotionaalisesti rankin ikinä, ja valitettavan usein olin loppuvuodesta niin väsynyt että turvauduin mieluummin syömiseen ja sohvan syleilyyn kuin itseni kehittämiseen sen kummemmin fyysisesti kuin psyykkisestikään. Yksi kuukausi meni täysin liikunnatta kun ei yksinkertaisesti ollut rahaa uusia salikorttia, ja sen jälkeen on paluu raudan ääreen ollut jotenkin ylivoimaisen vaikeaa. Laiskottelun tulokset ovat nyt hyvinkin konkreettiset - hoikan ja hyväkuntoisen kesäkropan varteen on takertunut kuutisen kiloa inhaa ihraa ja treenipainot ovat pienentyneet miltei lähtöpisteeseensä. Turha kai sanoa, että vituttaa - oma vikanihan se on.. :curs:

Syömiseni eivät ole koskaan olleet oikein kohdallaan, ja nyt haluaisin korjata sen epäkohdan jotenkin. Ilmeisesti mulla kuitenkin on ihan kohtuullisen hyvä aineenvaihdunta, sillä näillä ruokamäärillä voisi olla paljon paksumpikin. Viime keväänä kiloja lähti ihan liikunnan ansiosta, mitään dieettejä en ole ikinä jaksanut paria viikkoa kauemmin (kitudieettejä en ole edes kokeillut sen jälkeen kun ensimmäinen ja ainoa kaalikeittokuurini aikoinaan päättyi ensimmäisenä päivänä siihen, että kaadoin ällöttävän sopan vessanpönttöön.. :urjo: ). Lähinnä nyt haluaisinkin päästä eroon sokeriaddiktiostani (en edes saisi syödä sokeria tai muitakaan hiilaripitoisuudeltaan korkeita aineksia), pienentää annoskokoja, lopettaa jatkuvan napostelun ja ryhtyä syömään aterioita useammin ja säännöllisemmin - näitä perusjuttuja siis. Ja tietysti tahdon opetella syömään niin, että ruokavalioni tukisi punttailua mahdollisimman hyvin. Tavoitteena olisi päästä eroon noin kahdeksasta rasvakilosta, ja sen jälkeen keskittyä kasvattamaan lihasta.

Listaan tähän suurimmat kompastuskiveni oikean ruokavalion tiellä:

1. Ruoka-ainerajoitteet. En voi käyttää maitotuotteita ollenkaan. Hiilaripitoiset tuotteet pitäisi karsia mahdollisimman vähälle. Leipää ja puuroja en pysty syömään lainkaan. Myös hedelmät ovat kiellettyjen listalla, vatsani ei kestä niitä.

2. Raha. Opiskelijana elää kituuttelen opintotuella, eikä miehenkään palkka päätä huimaa. Tälläkin hetkellä jääkaapissa on eilistä makaronilaatikkoa ja pari porkkanaa, eikä sitten muuta. Sikanauta on halvempaa kuin vähärasvainen naudan jauheliha, kasvikset maksavat järjettömästi tähän aikaan vuodesta, tuoreesta kalasta en edes uneksi.. Tonnikala alkaa sylettää kun sitä tarpeeksi pitkään syö, ja minä olen helposti kyllästyvää tyyppiä. :rolleyes:

3. Mieliteot. Itsekurini on surkea, ja olen huono motivoimaan itseäni. Jos jokin ei tunnu hyvältä, jätän sen tekemättä. Tämä lienee kaikkein suurin ongelma.. Vinkkejä itsekurin kehittämiseksi otetaan vastaan! :whip: Etenkin iltasyöpöttelystä haluaisin eroon. Olen täysin kykenemätön esim. katsomaan elokuvaa napostelematta jotain samalla. Olen kokeillut vaihtaa lakut porkkanoihin, mutta jostain syytä nämä kokeilut tuppaavat epäonnistumaan. :rolleyes: Varsinkin näin talvella keho suorastaan huutaa kaikkea epäterveellistä. Tiedän, että on mahdollista oppia pois tästä kierteestä niin, että lopulta ei edes tee mieli makeaa/rasvaista/suolaista. Minäkin haluan päästä siihen pisteeseen!

Tässäpä näitä. Lisääkin tekosyitä keksisin vaikka kuinka, mutta jospa ensiaskeleena tällä polulla hylkäisin ne kelvottomina..

Oikeastaan minulle olisi eniten apua käytännön esimerkeistä. Mitä mimmit syövät dieettipäivänä? Älkää sanoko, että laske Excelillä makroravinteet ja ja ja :hyper: , koska se on yhtä tyhjän kanssa tälle tietokone-taulukkolaskentaidiootille. Tiedän päivittäisen proteiinintarpeeni, tiedän teoriassa kaiken tärkeimmän oikeasta ruokavaliosta. Jonkinlainen menu auttaisi alkuun ja hahmottamaan, miten ruoka-aineita kannattaa yhdistellä, mihin aikaan päivästä syödä mitäkin jne, joten jos joku jaksaisi väsätä jonkinlaisen esimerkin siitä mitä kannattaisi dieettipäivänä syödä (huomioiden ruokarajoitteeni), olisin syvästi kiitollinen. :worship:

Tältä pohjalta siis lähdetään, ja tällä kertaa aion onnistua! :)

Apua!

Olin tehnyt hienoja laskelmia helmikuun alussa alkavaa diettiäni ajatellen. Tämä olisi sitten ensimmäinen pitempikestoinen dietti. Olen normaalipainoinen, mutta haluaisin parantaa lihaserottuvuutta(näiden pikkulihasten, jotka olen saanut kehitettyä) ja alentaa rasvaprosenttia(en ole mitannut). Laskeskelin sitten tähänastisia syömisiäni ja huomasin kauhukseni kuinka p*rseellään oli kaikki jakaumat.

Helmikuussa alkava dietti olisi siis matalahiilarinen. Syön tällä hetkellä liian vähän proteiinia, proteiinilähteet ovat tiedossa ja niitä olen lisännyt roimasti. Ongelma onkin, että kulutukseni(n. 2100kcal) olisi laskelmien mukaan paljon enemmän kuin mitä nykyään syön(n.1400kcal),kannattaako siis aloittaa dietti sillä perus -500kcal vaikka tällä hetkellä syön noin 1400kcal/vrk ja paino ei tipu/ulkonäössä ei ole havaittavaa peilin ja/tai mittanauhan kanssa. Eli siis toisinsanoen nostaisin kalorit 1600kcal päivässä tai ylemmäs? Olen valmiiksi katsonut dietille sopivia matalahiilarisia ja proteiinipitoisia tuotteita(rahkaa, lihaa, kananmunaa, yms) joista pidän, eli ruokavaliossa pysyminen ei tuota ongelmia. Sitten tuosta syklittämisestä, tuntuisi hyvältä mullekin, mutta noi kalorimäärät edelleen hakusessa.. :( Mitoiltani olen 59/164, punttia teen kolme kertaa viikossa, treenin jälkeen aerobinen ja kerran viikossa spinning. Aamuaerobistakin harkitsin, mutta kaikkeen ei rahkeet riitä, kun kirjoitukset pitää pientä stressiä päällä.

Mä en oo mikään asiantuntija, mutta ei taida kyllä dieetti onnistua, jos jo "normikauden" kalorit on alhasemmat kuin monen dieettikalorit! Noista kaloreista ei voi laskea kyllä yhtään.. Jos noilla kaloreilla et ole jo laihtunut, on kroppasi ilmeisimmin säästöliekillä. Ehdottaisin, että nostat kaloreitasi nyt kulutustasi vastaavalle tasolle ja syöt reilut 2000 kcal vaikka kuukauden ajan ja vasta sitten voisit ajatella dieettiä, jos sellaista vielä haluat. Uskoisin kyllä, että laittamalla ruokavaliosi kuntoon kaloreista tinkimättä, saisit jo tuloksia aikaan ilman mitään dieettamisia. Niinkuin itsekin sanoit, syytä dieettaamiseen sinulla ei painon puolesta todellakaan ole.

Kuten arvelinkin. Pitää kokeilla nyt helmikuu ainakin sillä 1700-2000kcal. Mutta yhtä asiaa on kyllä pakko kysyä, miten ihmeessä en saa tarpeeksi kaloreita, vaikka syön normaalin aamupalan(puuroa/rahkaa), kaksi lämmintä ateriaa (lihaa, kanaa, kalaa, pastaa, riisiä, perunaa), välipalan(tummaa leipää/rahkaa) ja iltapalan(rahkaa/jugurttia), eli yhteensä viisi kertaa päivässä, yleensä jopa kuusi kertaa, kun lisään toisen välipalan...:confused: Nopeat hiilarit jäivät jo aikaa sitten pois(vähenivät) arkiruokavaliosta. Kuinka ihminen voikaan luulla syövänsä paaaljon enemmän, nälkä ei ole ollut, eli vapaaehtoista säästöliekillä lepäilyä ei ole tapahtunut. Vai olenkohan voinut laskea kalorit ihan pieleen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom