Dieetti pelkällä ruokavaliolla (Vinkkejä?)

On nyt sellainen tilanne, etten oikein pääse (enkä ole päässyt pitkään aikaan) salille taikka lenkille, joten tarkoitus olisi dieetata pelkällä ruokavaliolla. Sitten kun taas pystyy menemään salille, niin aloitan toteuttamaan tämän ketjun mukaista treeniohjelmaa.

Tavoitteena olisi päästä 6-8% rasvoihin (ei aivan välttämättä tämän dieetin aikana). Niinhän se on, että mitä alemmas mennään, sitä vaikeammaksi dieettaaminen menee. Nyt lähtötaso on jotain välillä 13-14. Painoa löytyy 74kg ja ajattelin, että jos tiputtais reilusti (muutaman kilon) alle seittemänkympin, niin rupeis se prosenttikin tähyilemään yksinumeroisia lukuja. Lihasta lähtee entisestään, mutta sille ei nyt mahda mitään. :( Ajattelin edetä tasasella tahdilla, mutta silti suht nopeesti, koska dieetti ei sais kestää hirveän kauaa, riippuen nyt tietty siitä, koska pystyn lähtemään taas salille. Dieetin keskeytän kyllä jos pystyn ennen tavoitteen saavuttamista menemään ja alan keräämään näitä jo nyt kadotettuja lihoja takaisin.

Syön tasasesti päivän mittaan, nälkä ei pitäis tulla missään vaiheessa. Aamupala kun herää ja iltapala ennen kun menee nukkumaan.
Päivän esimerkkisyömiset vois näyttää tältä:

Aamupala
Elovena Plus 50g
Maito rasv. lakt. 3dl
Prowhey 17g
Kcal 304 P 31 H 32 R 6

Päivällinen
Tonnikala pal ved Rainbow 185g
Maito rasv. lakt. 3dl
Riisi tumma Rainbow 25g
Ketsuppi Heinz 30g
Kcal 401 P 58 H 37 R 3

Lounas
Jauheliha naudanpaisti 200g
Ketsuppi Heinz 30g
Ym kasvikset tms (ei laskettu).
Kcal 372 P 40 H 7 R 20

Iltapala
Juusto rae 2% 200g
Kcal 180 P 32 H 5 R 4

Välipala johonkin väliin, kuitenkin ennen lounasta.
Maito rasv. lakt. 4dl (Loppupurkki)
Kcal 104 P 13 H 12 R 0

Tohon tulee vielä päälle maksimissaan 50g erinäisiä rasvoja. Vaihtoehtoina pellava-, rypsi-, oliivi- kalaöljyä. Suurimmaksi osaksi varmaan pellava- ja kalaoljyä. Jotain pientä tuosta esimerkistä saattaa puuttua ja ruokailut vaihtelee tietysti päivittäin. Vettä pyrin juomaan 3 litraa tai enemmän, siihen sisältyy vihreää teetä.

Yhteenveto
Kcal 1780 P 174 H 87 R 82
Suhteet 40/20/40
Per painokilo 2,4/1,2/1,1

Perusenergiankulutus tällä hetkellä about 2100kcal. Miinuksella siis minimissään reilu 300kcal. Joinain päivinä tulee kiristeltyä enemmän ja cheattipäiviä riittävästi, että pysyy aineenvaihdunta vilkkaana. Perusrungon pysyessä samana tuossa on aika helppo säädellä kaloreita rasvoilla, ilman lisärasvojahan kokonaiskalorimääräksi jää vain 1330 ja suhteiksi 52/26/22. Todellisuudessa on tarkoitus pyöriä pääasiassa 1500-1600kcal paikkeilla. Tämä oli tämmöinen äkkiä väännetty esimerkkipäivä.

Kaipaisin kommentteja, mielipiteitä, ajatuksia ja erityisesti vinkkejä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Offtopiccia, tätä et tietenkään kysynyt, vaan minä kysyn sinulta että miksi alkaa diettaamaan, kun ei pääse salille tai mitään?

Offtopiccia, tätä et tietenkään kysynyt, vaan minä kysyn sinulta että miksi alkaa diettaamaan, kun ei pääse salille tai mitään?
Ajattelin käyttää tämän ajan jotenkin hyödykseni, joten... Tässä ollaan. En näe dieetistä mitään haittaakaan.

Itse ottaisin _jos on rahaa_ joka päivä BCAA:ta joku 35-40g, ja kalaöljyä 25-30g. Se kyllä vähän vaikeuttaa ja hidastaa dieettiä kun ei pääse bodaamaan. Et siis pääse tekee ees esim. intervalleja? Niillä sais kutenkin buustattua aineenvaihduntaa.

Omasta kokemuksesta en uskalla ruveta neuvomaan, kun alla on vain yksi totaalisesti epäonnistunut dieetti :(

Mutta apua luulen sinun löytävän täältä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=19159
ja täältä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927

En tiedä oletko jo kyseisiin teksteihin tutustunut, mutta jos et ole, niin suosittelen lämpimästi.

Itse tuon ketsupin jättäisin pois kokonaan, sisältää nimittäin sokeria melkoisesti.
Nuo tekstit on kaluttu jo ajat sitten ja sisältävät jonkin verran jopa virheellistä tietoa. Onhan noi hyviä tekstejä jos perusruokavalion alkeet ei ole vielä hallussa.

Ja 30g (joskus kaksi annosta) ketsuppia sisältää 7,4g hiilaria, josta sakkaroosia puolet. Tolla on pääasiassa psykologinen merkitys. Heinzin Mexican on vaan niin hyvää. :kuola:

Kiitos kuitenkin. :)
Itse ottaisin _jos on rahaa_ joka päivä BCAA:ta joku 35-40g, ja kalaöljyä 25-30g. Se kyllä vähän vaikeuttaa ja hidastaa dieettiä kun ei pääse bodaamaan. Et siis pääse tekee ees esim. intervalleja? Niillä sais kutenkin buustattua aineenvaihduntaa.
Mitä tarkoitat BCAA? Siis puhtaasti BCAA 35-40g päivässä? :eek: Nyt on muuten aukko sivistyksessä... En oo ikinä sellasenaan BCAA:a syönyt, vaikka niitä nyt tulee muutenkin. Toi vois olla hyvä lisä treeniruokavalioon. Miten ihmeessä saan tommosen määrän BCAA:a päivässä? Moon käsittäny, et niitä otetaan joku 2-3g treenin yhteydessä.

Ajattelin ylipäätään öljyä ottaa sen 2-3rkl (30-45g) per päivä. Nyt ei löydy kotoo kun kalaöljykapseleita ja rypsari/oliiviöljy, et niillä pitää viä päivä kaks pärjätä. Ostan sitten pellavansiemenöjyä ja kalaöljyä. Syön noita sitten jossain hyvässä suhteessa kun pitäs niitäkin alkaa tarkkailemaan. :rolleyes: Syön rasvaisempaa kalaa ruokavaliossani myös suht paljon, niin en ihan joka päivä ota kaikkee kalaöljystä, joka on tietty joillain määreillä vielä parempaa kuin pellavansiemenöljy, jos näin saa yleistää. Jotenkin kai jäänyt päähän soimaan Charles Poliquinin sana siitä, että pellavansiemenöljy on paras yksittäinen lisäravinne, että siksi sitä alan syömään. :)

Kala- ja siinä ohessa pellavansiemenöljystä:
http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/280604_01.html

Tom S. kysyy:
Pellavansiemenöljy sisältää suuremman milligrammamäärän omega-3, omega-6- ja omega-9-rasvahappoja kuin kalaöljy. Miksi sitten kalaöljykapselit ovat parempia kuin pellavansiemenöljy?

Dr. Barry Sears
Pellavansiemenöljy sisältää lyhytketjuisia omega-3-rasvahappoja, joita ihmisen elimistö vain vaivoin kykenee muuntamaan pitkäketjuisiksi. Siksi pellavansiemenöljystä syntyy aineenvaihdunnassa vain vähäisiä määriä pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja. Vain pitkäketjuisilla on hyviä terveysvaikutuksia.

Tämä ei suinkaan merkitse sitä, että pellavansiemenöljy olisi pahitteeksi. Se ei vain ole kovin hääppöistä verrattuna [farmaseuttiseen] kalaöljyyn edellä kerrotun huonon muuntosuhteensa vuoksi.

Normidieetillä käyn salilla, vedän HIITtiä (joka potkii muuten sitten hyvin) ja matalemman sykkeen kardiota. Kaikkia kolmee tuli joskus viikossa kolme kertaa, yksjakosella kun tein... Normaalisti. Nyt ei vaan pysty. :(

Noista BCAA:sta pitää lukea lisää...

Joo, siis ihan bcaa:ta eli l-leusiini, l-isoleusiini ja l-valiini. Jauheena tulee suht helposti otettua se määrä. Just itseasiassa Poliquin suosittelee syötävän sitä niin paljon ku rahaa riittää. Ja se myös suosittelee kalaöljyö suuria määriä. BCAA:han suojelee ehkä parhaiten lihaksia dieetillä. Ota heti ku heräät ensimmäinen 10g satsi. Sit vaik ennen jotain aterioita ja _aina_ ennen treeniä/treenin aikana. Ja ennen nukkumaanmenoa. Itse otan ennen treeniä joku 5-10g, treenin aikana 15-40g ja palarissa viel jonkun verran. Ei niitä voi liikaakaan vetää.
Ja sit kalaöljyhän on tosi tehokas tulehduksien "taltuttaja" Ota esim. joka aterialla 3-6 kapselia, itse vetelen niit aina ku syön jos oon kotona/työpaikalla tai jossain missä on kapseleita. Toivottavasti selvensi yhtään :)

Niin ja sit mietin tota ruokapuolta, että kun sulla on kuitenkin kalorit aika matlalla etkä pääse treenaamaan ni miten oot mietiny pitää hiilaripäiviä yms. Voi olla että aineenvaihdunta hidastuu aika rajusti ku rajoitat kaloreita etkä pääse treenailee hirveesti?

Joo, siis ihan bcaa:ta eli l-leusiini, l-isoleusiini ja l-valiini. Jauheena tulee suht helposti otettua se määrä. Just itseasiassa Poliquin suosittelee syötävän sitä niin paljon ku rahaa riittää. Ja se myös suosittelee kalaöljyö suuria määriä. BCAA:han suojelee ehkä parhaiten lihaksia dieetillä. Ota heti ku heräät ensimmäinen 10g satsi. Sit vaik ennen jotain aterioita ja _aina_ ennen treeniä/treenin aikana. Ja ennen nukkumaanmenoa. Itse otan ennen treeniä joku 5-10g, treenin aikana 15-40g ja palarissa viel jonkun verran. Ei niitä voi liikaakaan vetää.
Ja sit kalaöljyhän on tosi tehokas tulehduksien "taltuttaja" Ota esim. joka aterialla 3-6 kapselia, itse vetelen niit aina ku syön jos oon kotona/työpaikalla tai jossain missä on kapseleita. Toivottavasti selvensi yhtään :)
Kiitos tästä. Onko suositella mitään tiettyä jauhetta? Minkälaiset suhteet siinä on? Sillähän on myös jonkin asteista merkitystä (ehkä enemmän treenin yhteydessä), mutta kaikki pitää ajatella kokonaisuutena, eli huomioida muusta ravinnosta saatavat osuudet.

Luin tämmösen tekstin. Hyvää infoa BCAA:sta. Kyllä se nyt pitää lisätä BCAA:ta ruokavalioon. Miten oon voinutkin tommosen tekijän sivuuttaa lähes täysin.

En kyllä usko, että ihan vastaavia määriä vedän, mutta pari kertaa päivässä 10g satsi tai jotain. Sit ku alan taas treenaan niin pitää lisätä dosagea ja tuntuvasti. :hyper:

Ja kalaöljykapseleita popsin kyllä. Poliquinin tekstiä: "Research has shown that if you take three grams of fish oil with a high sugar meal, your insulin response is much smaller." Vaikka tosin yleisesti ottaen rasvat ja hiilarit tulisi pitää erillään. Rupesin muuten miettimään, kun siinä on tuota E-vitamiinia aika törkeesti. Tämmönen teksti löyty. Eipä siitä mitään haittaakaan ole todettu olevan, myöskään muissa teksteissä.
Niin ja sit mietin tota ruokapuolta, että kun sulla on kuitenkin kalorit aika matlalla etkä pääse treenaamaan ni miten oot mietiny pitää hiilaripäiviä yms. Voi olla että aineenvaihdunta hidastuu aika rajusti ku rajoitat kaloreita etkä pääse treenailee hirveesti?
Quottaan omaa aloitusviestiäni:
Joinain päivinä tulee kiristeltyä enemmän ja cheattipäiviä riittävästi, että pysyy aineenvaihdunta vilkkaana.
Semmosta yleisohjetta olen käyttänyt, että mitä alhaammalla kalorit, sitä useammin cheatteja ja vastaavasti mitä maltillisemmilla miinuksilla mennään, sitä vähemmän. Tämä on ihan oman päättelyn ja kokeilun tulos.

Tosi kitudieetillä (kalorit ja hiilarit alhaalla) voi olla kaksikin cheattia viikkoon tai pidempi cheattiputki, kun taas normilla, hitaalla dieetillä voi olla kahden viikon sisällä yksi cheatti. Kaikki menee tilanteen mukaan, myös cheattipäivän taso. Cheatilla ei välttämättä mennä edes "ylläpitokaloreille". Kuitenkin pidetään pidemmällä välillä kalorit alle kulutuksen, vaikka en kaloreille dieettiä perustakaan. Ihmiset tuijottaa liikaa kaloreita, kun suurempi merkitys on sillä, mistä sen ottaa. Kalori ei ole aina kalori. Myöskään proteiini/hiilari/rasva ei ole aina sama asia.

En muuten treenaa kyllä yhtään, käytännössä en pysty tekemään mitään.

Vaikka olenkin kokenut parhaita tuloksia kituuttamalla kunnolla (>800 kcal miinuksella) ja pitämällä riittävästi cheatteja, ajattelin nyt ottaa rauhallisemmin ja muuttaa ruokavaliota parempaan suuntaan (lähiaikoina syöny huonosti). Tällä rakennan myös hyvän pohjan tulevaa treeniruokavaliota varten. Ei tarvi sitten kun syödä rutosti enemmän. :)

En muuten ATM syö muuta kuin multi-tabsia, mutta viimeistään sitten ku treenit alkaa, niin alan ottamaan jotain monivitamiinia, hivenaineita, kalsium, magnesium, sinkki, C-vitamiini (3g/pv) + mahdollisesti alfalipoiinihappoa.

Itse tilasin Dymatizen bcaa-jauhetta, ja myöhemmin tarjouksesta myös puristeita. Aika sopivan hintasia. Itse kattosin leusiinin määrän niissä ennen ostoa. Uskon itse myös samaan että kalori ei ole aina kalori, kroppa ei laske niitä. Paljon syöt kalaöljyä päivässä?

Itse tilasin Dymatizen bcaa-jauhetta, ja myöhemmin tarjouksesta myös puristeita. Aika sopivan hintasia. Itse kattosin leusiinin määrän niissä ennen ostoa. Uskon itse myös samaan että kalori ei ole aina kalori, kroppa ei laske niitä. Paljon syöt kalaöljyä päivässä?
Oon tässä miettiny jos ostais pelkkää leusiinia. Ei oo ainakaan hinnalla pilattu.

Oon nyt ottanu aamupalalla ja päivän hiilariaterialla about 5 kalaöljykapselia per kerta, eli jotain 5g. Lisäks sitten rypsäriä ehkä 15g. Pitäs ostaa sitä pellavansiemenöljyä tasapainottaan rasvoja.

Mitä oot muuten mieltä tosta kalaöljyn yli ohjeen nauttimisesta? Kun kaikissa mahdollisissa valmisteissa sanotaan, ettei ohjeen mukasta annostusta saa ylittää. Menin luontaistuotekaupasta kattoon ja katteltuani kysyin, et olisko semmosta kalaöljyä, mitä vois sit ottaa enemmän ku sen ohjeistuksen verran.

Keskustelu meni jotenkin näin:
Mä: Onko näitä kalaöljyjä semmosia, mihin ei ehkä olis lisätty mitään, tai semmosta, mitä vois ottaa ihan vapaasti kun näissä kaikissa on, ettei ohjeen mukasta annostusta saa ylittää?
Myyjä: Siis... Mitä sä nyt tarkotat?
Mä: No siis, että olisko semmosta kalaöljyä mitä vois ottaa enemmän?
Myyjä: Siis kyllähän sä saat tosta päivittäisestä annoksesta sen tarvitsemas määrän...
Mä: Niin no, se vähän riippuu...

Oli vähän ":jahas::david::rolleyes:" olo...

Eli mitä mieltä? Oon nyt käsittäny, et sitä ei saa ottaa sen takia yli annostuksen, että todella suuria määriä nautittaessa voi heikentää veren hyytymistä. Tätäkään ei tapahdu kun joissain tapauksissa ja se on sit tommonen varotoimi neuvoo kaikille vaan, et älä ota enempää kun tän kaks kapselia päivässä. Sehän tuntuu kans olevan suomalaisilla veressä, et otetaan ohjeannostuksesta tuplamäärä ihan suorilta. :D Voiko olla muita syitä, vai mitä ajattelet?

Esim. pellavansiemenöljyssä ohjeannostus on paljon enemmän: 15-20g. Ja koskakohan rypsärin kylkeen painetaan: Annostusohje: 15-20g päivässä. Ohjeen mukaista annostusta ei saa ylittää...

Ja mitäs sitten kun otetaan montaa öljyä, eikö sillon mennä kirkkaasti yli suositusten? :rolleyes:

Huoletta öljyjä, vaiko ei?

Vedä ihan surutta sitä kalaöljyä moninkertaisia annoksia, äläkä mieti mitään e-vitamiinimääriä. En usko et saat sitä kumuloitua kroppaas niin paljoa että haittaa. Ja leusiinihan on toinen vaihtoehto syödä pelkästään, sehän noista bcaa:sta on tärkein. Ja tost kalaöljyn määrästä vielä niin kivikaudellahan sitä syötiin useita satoja grammoja viikossa ja nykyään 2-3g on paljon. Ja sillon miehet oli isompia ja rasvattomampia kuin nykyajan metroseksuaalit pystytukineen. Ja samaa mieltä tost sun rypsäri-esimerkistä. Anna mennä vaan surutta, ei se kuitenkaan oo ku rasvaa :D

Joo, kiitos vastauksista. E-vitskuhan se peikko siellä on.

Löytyiskö mitään kalaöljyä (ehkä mieluummin kapseleita vielä), mihin ei olis lisätty E-vitamiinia? Vielä kun vaikka olis farmaseuttisesti valmistettua?

Mikä helv... siinä muuten on, että kaikkeen nykyään lisätään jotain ihme p*skaa. Jos kokee, että tarvii jotain enemmän, niin sitten ottaa sitä jostain muusta lähteestä! Tää vaikeuttaa huomattavasti ravintoaineiden ostoa, kun joka toisessa on lisättynä jotain mitä KTL kokee tarpeelliseks, että pysyis kansa terveempänä. Sit joutuu miettiin näin paljon samaa ravintoainetta syövänä, et tuleekohan tosta nyt liikaa tota vai mitä. Vielä kun se tietous eri vitamiineista ei oo ihan kohdallaan, että mikä on rasvaliukosta ja mikä vesiliukosta ja paljon tota voi ottaa päivässä. Se ihmisten tiedottomuushan toisaalta on yksi syy tähän, kun pelätään, ettei kaikki saa tarpeeks vitamiineja, joiden merkitys käytännössä on vähintäänkin kyseenalainen. Sitte vielä se soijaproteiini, miks sitä pitää laittaa jokaikiseen lihavalmisteeseen!?

Meni nyt vähän purkamiseks, mut... :)

Löytyiskö mitään kalaöljyä (ehkä mieluummin kapseleita vielä), mihin ei olis lisätty E-vitamiinia? Vielä kun vaikka olis farmaseuttisesti valmistettua?

Olen käyttänyt kapseleiden lisäksi apteekista saatavaa sitruunanmakuista kalaöljyä. Nimeä en nyt juuri muista, mutta ilmeisesti sitä ei ole kuin yhtä merkkiä. Parasta tuotteessa on tuo sitruunanmaku: ei harmita yhtään kumota öljyä suoraan pullosta kitusiin kun ei jää ikävää kalanmakua suuhun.

Mielestäni ei ole mitään järkeä käyttää niitä kapseleita ainoana lähteenä, ovat todella reilusti kalliimpia ja sovivan annoksen saamiseksi niitä pitää rouskutella kourallinen kerralla.

Eipä taida löytyä. Se E-vitamiini on siellä härskiintymisen estämiseksi, eikä niinkään lisäravinteena. Eikä sitä siellä nyt paljon ole. Itse ainakin otan huoletta useamman ruokalusikallisen Möllerin öljyä päivässä (jos en syö esim. lohta sinä päivänä).

Olen käyttänyt kapseleiden lisäksi apteekista saatavaa sitruunanmakuista kalaöljyä. Nimeä en nyt juuri muista, mutta ilmeisesti sitä ei ole kuin yhtä merkkiä. Parasta tuotteessa on tuo sitruunanmaku: ei harmita yhtään kumota öljyä suoraan pullosta kitusiin kun ei jää ikävää kalanmakua suuhun.

Mielestäni ei ole mitään järkeä käyttää niitä kapseleita ainoana lähteenä, ovat todella reilusti kalliimpia ja sovivan annoksen saamiseksi niitä pitää rouskutella kourallinen kerralla.
Kävin muuten apteekista kysymässä, eikä siellä ollut minkäänlaisia öljyjä. :eek: Pitää kai jostain luontaistuotekaupasta (tai toisesta apteekista) hakea sitten tuota sitruunanmakusta.
Eipä taida löytyä. Se E-vitamiini on siellä härskiintymisen estämiseksi, eikä niinkään lisäravinteena. Eikä sitä siellä nyt paljon ole. Itse ainakin otan huoletta useamman ruokalusikallisen Möllerin öljyä päivässä (jos en syö esim. lohta sinä päivänä).
Ahaa, kiitos tiedosta.

Jos nyt alan ottamaan (tai siis otan jo) päivän rasvatarpeen täyteen lisäravinteista about niin, että pienin osa tulee kalaöljylisästä. Sitä tulee noin 10g/pv, paitsi jos syön kalaa, mitä menee aika usein, joskus neljäkin kertaa viikossa. Sitten loput pellavansiemenöljystä ja jossain määrin rypsäristäkin, riippuen nyt muustakin rasvansaannista.

Kaiken kaikkiaan rasvoja tulee about 1g per painokilo tulee päivässä, riippuen tietty muista makroista, mutta siinä 30% tienoilla niiden osuus pääasiassa menee. Pitää viä yrittää kattoo, että miten tossa ruokavaliossa tulee noita tyydyttyneitä, monotyydyttymättömiä ja polytyydyttymättömiä. Kun eikö niitä pitäis saada aika tasasessa suhteessa. Tietääkö joku suosituksia?

Jotain muita ajatuksia?

Jotain muita ajatuksia?

Joo. Jos syöt prosentuaalisesti sopivasti rasvoja, joista suurin osa "hyviä" niin kannattanee jättää suurempi analysointi siihen. Katsot vaikka kuukauden eteenpäin ja kokeilet pystytkö noudattamaan millintarkkaa dieettiäsi 95% aterioista. Jos tuo onnistuu, niin sitten voi jatkaa pilkunviilaamista.

Jossain vaiheessa on hyvä lopettaa pohdiskelu ja aloittaa tekeminen.

Joo. Jos syöt prosentuaalisesti sopivasti rasvoja, joista suurin osa "hyviä" niin kannattanee jättää suurempi analysointi siihen. Katsot vaikka kuukauden eteenpäin ja kokeilet pystytkö noudattamaan millintarkkaa dieettiäsi 95% aterioista. Jos tuo onnistuu, niin sitten voi jatkaa pilkunviilaamista.

Jossain vaiheessa on hyvä lopettaa pohdiskelu ja aloittaa tekeminen.
Hyvä neuvo. :D Ei mulla ikinä siitä kiinni ole, että pystynkö noudattaan. Mä muutan vaan ruokavaliotani ja that's it. Eikä tää nyt mitenkään millintarkkaa ole, syön vaan niinku oon ennenkin tottunu, paitti että lisään jotain elementtejä.

Mulla menee kieltämättä välillä koko homma vähän ylianalysoinniks ku oon tämmönen perfektionisti. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom