Dieetti päällä ja ohjelmassa massakausi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IDKF
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkä, ois sellanen ongelma/kysymys, että mitäs nyt teen, kun dieetti on ollut päällä 3 kuukautta, ja tavoitepaino rupeaa pikkuhiljaa lähestymään, mutta treeniohjelmassa alkaa massakausi? Meneekö hyvä treeni täysin hukkaan, jos dieetillä vetää massahakuista treeniä, kun nyt massan saanti on miinus kaloreilla varmasti aika epätoivoista?

Aloitteliahan olen näissä treenihommissa, reilu kuukausi tullut vasta punttia tehtyä sen 3 kertaa viikossa, ja 3x6 systeemillä on menty. Nyt ois siis tuon ohjelman mukaan kevyen viikon jälkeen sarjapituudessa muutos 6-->8 ja siitä taas 4 viikon jälkeen 8-->10.

Dieetti on myös jostain syystä vaakalla jämähtänyt aikalailla paikoilleen viimeisen 2-3 viikon aikana, vaikka kalorit pitäs olla miinuksella sen 500 päivässä.

Olen siis 175cm ja 76kg 16-vuotias jässikkä. Ohjelmana on ollut tuosta starting strenght systeemistä muokattu homma.
A-treeni: Etukyykky 3x6
Penkkipunnerrus 3x6
Maastaveto 3x6

B-treeni:Etukyykky 3x6
Pystypunnerrus 3x6
Leuat 3xmax

Tuota olen vetänyt 3 kertaa viikossa, maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Päälle on ollut kevyt 5km lenkki tiistaina, torstaina ja lauantaina.

Ruokapuoli pitäs olla kohtuullisesti kondiksessa, olen jakanut syömiset 5 osaan päivässä.
Aamupala (jogurtti+muromysli+soijjarouhe+ rahka 250g), koulu ruoka, päivällinen, välipala (250g rahkaa) sekä iltapala (leipää, maitoa). Laskeskelin, että setistä kertyy noin 2000 kaloria päivässä, ja kalorilaskurin mukaan kulutan päivässä sen 2300 kaloria ilman liikuntaa.

Yritin haeskella vastaavia juttuja, mutta ei ainakaan minun silmään sattunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jatka sillä systeemillä dieetti loppuun millä oot nytkin tehnyt. Ei mitään järkeä muuttaa kesken dieetin. Lisäät liikuntaa ja otat jotain vihreäteekapseleita ja kofeiinia mukaan. Ei tosta parane oikein kaloreitakaan paljon laskea.

Edit:Ei toi sun treeni näköjään muutu niin paljon että olisi merkitystä, vaihda vaan jos siltä tuntuu.

Ei tuolla ole mitään merkitystä mihinkään. Dieetillä voi treenata ihan samalla tavalla kuin "massakaudellakin". Varsinkin joku vaihdos 6 toistosta kasiin on niin pieni ettei mitään väliä.

Muuten vähän hassua että miten tai miksi se treeni on muuttumassa erilaiseksi? Käskeekö joku? Jos kerran dieetillä olet niin kaipa se treeni olis järkevintä sovittaa sen mukaan? Ei sillä että jotain merkitystä olisi, mutta jos kerran siitä tuntuu ongelma tulevan omassa päässä niin miksi pitää vaihtaa?

Jatka sillä systeemillä dieetti loppuun millä oot nytkin tehnyt. Ei mitään järkeä muuttaa kesken dieetin. Lisäät liikuntaa ja otat jotain vihreäteekapseleita ja kofeiinia mukaan. Ei tosta parane oikein kaloreitakaan paljon laskea.
Mihin tuossa liikuntaa lisäisin? Sunnuntai ainoa täysin liikkumaton päivä tällähetkellä. Ja ei varmaankaa oo järkevää nostaa tuota lenkkien määrää. Tuohon päällehhän tulee vielä koululiikunta, jota seuraavina 5 viikkona aika reilusti, eli maanantaina 2h 30min, keskiviikkona 75min ja perjantaina 75min. Treenien jälkeen juonut palautusjuomana heraa 30g kaakaojauhon kanssa. Monesti tuon iltapalan tai välipalan syöyt samaan aikaan.

Ei tuolla ole mitään merkitystä mihinkään. Dieetillä voi treenata ihan samalla tavalla kuin "massakaudellakin". Varsinkin joku vaihdos 6 toistosta kasiin on niin pieni ettei mitään väliä.

Muuten vähän hassua että miten tai miksi se treeni on muuttumassa erilaiseksi? Käskeekö joku? Jos kerran dieetillä olet niin kaipa se treeni olis järkevintä sovittaa sen mukaan? Ei sillä että jotain merkitystä olisi, mutta jos kerran siitä tuntuu ongelma tulevan omassa päässä niin miksi pitää vaihtaa?

Niin siis tajusin homman sillai, että tuossa ohjelmassa on vähä niiku voima- ja massakaudet. Elikkä tuossa alussa tehtävät 6 toiston sarjat menee voimapuolelle ja nuo pidemmät 10 toiston sarjat kasvattaa massaa? Korjatkaa jos olen väärässä, ko ei pahemmin oo vielä tullu harrastettua tätä hommaa.

Edit. Siis nuo toistot olen muuttamassa tuonne kasiin, koska ohjelma niin sanoo. Ja jostai lueskelin, että nuita sarjapituuksia ois hyvä muutella välillä, koska lihas tottuu rasitukseen. Eli siis pysähtyykö mulla kehitys nyt jos vedän tuota 3x6:ta nii kauan että ollaan saatu rasvat poltettua? Ainaki nyt alussa tulosta on tullut painojen suunnalla melekosta vauhtia. Voi olla hyvinki, että vie vielä parikuukautta, ko ei tuo paino nyt näytä tippuvan millään.

Niin siis tajusin homman sillai, että tuossa ohjelmassa on vähä niiku voima- ja massakaudet. Elikkä tuossa alussa tehtävät 6 toiston sarjat menee voimapuolelle ja nuo pidemmät 10 toiston sarjat kasvattaa massaa? Korjatkaa jos olen väärässä, ko ei pahemmin oo vielä tullu harrastettua tätä hommaa.

No hyyyyvin karkeasti jos aletaan jakamaan niin lyhkäsemmät sarjat on enempi voimatreeniä ja pitemmät massapainotteista, mutta varsinkin jos liikutaan jossain 6-10 toiston välillä niin molemmilla tulee kyllä sekä voimaa, että massaa jos vain sarjapainot kasvavat. Että sikäli sillä nyt ei oo niin väliä. Itse sanoisin että ihan bodailevan perustreenaajan kannattaa käyttää toistoväliä 3-20 ja eipä se voimatreeniä tekevällä paljon erilaista ole. Painotukset vähän erit vaan. Eli ei noista sarjapituuksista kannata mitään ressiä repiä oli sitten dieetti tai massakausi menossa. Vaihtelu on tärkeää pitkällä aikavälillä.

Jep, eli meen normaalisti vaan tuon ohjelman mukaan 6-->8, 8-->10 ja 10-->6... Pitää katella sitte dieetin jälkeen, jos ettis jotai edistyneempää systeemiä. Kiitoksia!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom