Dieetti (kesäksi kuntoon)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeePee
  • Aloitettu Aloitettu
Terve, yritin tuossa hakua käyttämällä etsiä tietoa dieeteistä mutta en löytänyt mitään sellaista uutta ja ihmeellistä, josta en jo ennestään olisi ottanut selvää.

Joka tapauksessa homma on se, että olen nyt aloittanut tämän vuoden alussa ensimmäisen kunnon dieettini ja tarkoituksena polttaa mahdollisimman paljon rasvaa säilyttäen kuitenkin mahdollisimman paljon lihasta. Eli päästä jonkinlaiseen kesäkuntoon.
Tällähetkellä olen 91kg/179cm ja rasvaprosentti siinä ~14%.
Olen nyt reilun parin viikon ajan pitänyt kirjaa kaikista syömisistäni ja punninnut kaiken mitä suuhuni laitan.

Keskimäärin olen syönyt 2550kcal / päivä, ja kuluttanut 3220kcal / päivä.
Nämä arvot pitävät paikkansa, mikäli sykemittariin ja ruokatuotteiden ravintoarvoihin on luottaminen. Eli miinuksilla mennään n. 670kcal verran. Päivän ravinto koostuu keskimäärin 250-280g proteiinista, 210-240g hiilareista ja 50-80g rasvasta. Yritän syödä päivittäin tasaisin väliajoin 4-6 kertaa päivässä riippuen miten ehtii. Pidän yhden kerran viikossa (lauantai) ns. huijauspäivän, jolloin en laske kaloreita enkä muutenkaan pahemmin katso mitä suuhuni laitan.
Viikon treenit koostuu viidestä salitreenistä, joista kaksi on hieman kevyempää ja kolme raskasta. Lisäksi kaksi kevyttä juoksulenkkiä ja kolme kävelylenkkiä per viikko. Paino vaan ei ole laskenut vielä grammaakaan.

Siitä tulikin mieleeni kysymys, että voiko kreatiinikuurin aloittaminen pitkästä aikaa kerätä niin paljon nestettä kehoon, että sen takia paino pysyttelee samoissa lukemissa? Aloitin kuurin samaan aikaan dieetin kanssa. Jos voi, niin koska olisi odotettavissa painon putoamista ja rasvan palamisen näkymistä ulospäin?

Kreatiinikuuri voi nostaa painoa vaikka 4 kiloa :=0. Ei sun syömisissä mtn vikaa oo eikä liikkumisissa jos noi paikkansa pitää. Mitä varten alotit tän threadin? Luulis kyl, et paino laskis. Toi on ihan hyvä, ei sitä tartte muuttaa suuntaa eikä toisee. Jos haluut jotain tarkempia neuvoja nii postaa sun syömiset. Tosin ne vois laittaa ravinto-osion yleisiin kysymyksiin.... :)

Tuli nyt vaan aloitettua kun en oikeen tiennyt minne kysymyksen laittaisin...:) Mutta hyvä homma jos tuo mun ruokavalio on kunnossa. Täytyy sitten vaan jatkaa ja odotella tuloksia. Kait sen sitten ainakin viimeistään huomaa kun pitää taukoa kreatiinista, että onko tulosta syntynyt.

Pakko kyllä kysäistä, että millä tuo sun rasvaprosentti on mitattu? Nimittäin 15% on mielestäni jo melko helvetin hyvä "biitsikunto".

Nimim. "Tänään rasvaprosentin pihtimittauksessa käynyt, ylimmät vatsapalikat näkyy ja rasvaprosentti 23"

Tollasella http://kauppa.voimaharjoittelu.fi/product_info.php?products_id=1836

En tiedä miten luotettava väline se on mutta ei mulla nyt mitään älytöntä rasvakerrosta ole. Kyllä 4 ylintä vatsapalikkaa näkyy kun niitä jännittää. Olen kyllä miettinyt jos kävis jossain oikein ammattilaisella mittauttamassa tuon rasvaprosentin vielä niin näkisi onko ollenkaan sama tulos. Mulla on ollut sellainen käsitys että siinä 10% paikkeilla alkais olemaan hyvä lihas erottuvuus.

Siis tolla rasvaprosentilla sun ei kyllä tarttis laihduttaa paskan vertaa.. Ei voi olla edes nestettä tollasessa kropassa!! Huh.

10% rasvoilla alkaa paistamaan olkapäiden lihassäikeet kun nostaa kättä kättä. Siinä vaiheessa kun rasvat on 15 pinnassa, sulla luultavasti paistaa koko sikspäkki ja käsissä verisuonet. Tämä tieto siis pitkään rasvaprosentteja mitanneelta ihmiseltä, joka minultakin pihdeillä mittasi. Suosittelisin ammattilaisella käymistä mutta varaudu siihen, että totuus on tarua vittumaisempaa ;)

Alkuperäiseen kysymykseesi voisin sanoa, että kokeile laskea hiilarit vaikkapa 100g pintaan ja korvaa se energia rasvoilla. Ja itsekuria sen verran, että cheattipäiviä harvemmin kuin kerran viikossa ;)

Ainiin, ja kyllä kreatiini kerää paljon nestettä ja nostaa sen vuoksi myös painoa.

Eikös se ole kuitenkin niin että jos paino on 91kg ja rasvaprosentti 14% niin silloin siitä painosta rasvaa on reilut 12kg? Ainakin tuollaisia tuloksia saan laskettua kaavalla joka toimitettiin mittarin mukana. Että kyllä tässä nyt on varaa ainakin 5kg sitä rasvaa polttaa... Ja eikä tässä nyt sen rasvaprosentin perässä juosta, kunhan ostin tuollaisen mittarin sitä varten että voisin itse seurata tapahtuuko mitään muutosta. Peili se taitaa olla paras vaaka kuitenkin.

Mun pointti oli se, että sun rasvat saattaa hyvinki olla 20% eikä tuo mittaamasi 14. Tällöin voit myös laskea, paljonko sillä prosentilla on kropan absoluuttinen rasvan määrä. Jos selkeästi näet että ylimääräistä on, tottakai sitä voi halutessaan dieetata pois.

Ja kyllä tuo sun vekoitin on varmasti ihan pätevä juuri tuon muutoksen mittaamiseen. Ei muuta kun tsemppiä dieetille! :thumbs:

No sen verran on ylimääräistä että huvittaa vähän dieetata. :D
Täytyypä käydä tosiaan mittauttamassa huvikseen tuo rasvaprosentti jossain ja käydä vaikka sitten ennen kesää uudelleen. Omaksi ilokseni voin tuota mittaria käyttää, mutta jos se noin epäluotettavia tuloksia antaa niin aika onneton mittari (lue: mittaaja).

Juu kyllähän noissakin on todella paljon heittoa ja kokemus yms vaikuttaa paljon.

Tämä rasvaprosentin mittaaja, kenen luona itse kävin, kertoi myös että häneltä oli joku toinen mitannut pihdeillä rasvaprosentiksi 11. Kaveri oli sitten todennut, että ei näillä makkaroilla VOI olla noin vähän ja mitannut itse tulokseksi 24 :)

10% rasvoilla alkaa paistamaan olkapäiden lihassäikeet kun nostaa kättä kättä. Siinä vaiheessa kun rasvat on 15 pinnassa, sulla luultavasti paistaa koko sikspäkki ja käsissä verisuonet.

Ja niin kovin useat valmentajat, tutkijat, kolumnistit ovat todenneet, että suurimmalla osalla meistä rasvaprosentin tulee olla lähempänä kahdeksaa (kyllä, 8), jotta päkki kunnolla paistaisi. En jaksa nyt linkkejä heittää, googlaamalla itsekin nuo löydätte.

Ja niin kovin useat valmentajat, tutkijat, kolumnistit ovat todenneet, että suurimmalla osalla meistä rasvaprosentin tulee olla lähempänä kahdeksaa (kyllä, 8), jotta päkki kunnolla paistaisi. En jaksa nyt linkkejä heittää, googlaamalla itsekin nuo löydätte.

En kyllä ihan tuota 8% allekirjoita, mutta on se kyllä mun mielestä lähempänä totuutta, kuin tässä threadissa väläytetty 15%. Voihan se tietenkin olla, että jos on aivan tajuttoman kokoiset vatsalihakset (eli siis bodaa ihan tosissaan) niin ne ylimmät palikat saattaa näkyä korkeimmissakin rasvoissa, mutta ns. six pack on siitä vielä kaukana.

e. Ehkä enemmänkin on toisaalta kyse siitä miten määrittää tuon "päkki kunnolla paistaisi".

Viimeksi muokattu:
Mulla ainakin näkyy palikat lähemmäs 15% rasvoissa, koska niissä on kokoa. Joku 8-12% on aika yleinen missä se päkki näkyy, mutta se on tietenkin yksilöllistä.

Itellä on rasvat hyvin todennäköisesti alle kympissä (alku syksystä mitattuna oli joku 11% ja siit lähteny joku 5kiloo) ja silti ei kyl sixspäkki näy, et on toi aika yksilöllistä vissii... vatsa näyttää tosin aika "lihaksikkaalta" ja esim kylkilihakset erottuu tosi hyvin. Osaaks joku sanoo mistä johtuuu? Esim. sit taas käsissä näkyy ihan älyttömästi verisuonia ja olkapäissä näkyy säikeet todella hyvin! Pitäiskö si vaan periaattees edelleen tiputtaa rasvoja, tuntuu vaan et alan oleen aika kuihtunu jo kohta!

Vähän :offtopic: mut tietääks kukaan mis Tampereella vois käydä mittaan rasvaprosenttia?

Onhan se päkin näkyminen yksilöllistä sillä rasva jakaantuu ihmisillä eri tavalla. Itselläni ei esimerkiksi kasva mitään älytöntä mahakumpua korkeillakaan rasvoilla, vaan se jakaantuu tasaisesti (esim kädet on helvetin läskit :D). Viime kesänä kaveri kävi mittauttamassa ja tulos oli 15%. Helvetin kovassa kunnossa ja todellakin ne vatsapalikat sieltä kurkisteli. Tiedän myös tyypin joka on 14% rasvoissa sen näköinen, ettei siinä juuri ole mistä ottaa pois.

Tuo "päkin kunnolla paistaminen" on todellakin määrittelykysymys. Jos lukemattomat kolumnistit, valmentajat ja tutkijat tarkotittavat veitsenterävää erottuvuutta, varmaan tuo 8% on aika lähellä.

Kyllä 14% rasvoilla kelpaa laihduttaa. Mä sanoisin, että päkki näkyy KUNNOLLA vasta siinä 10% hujakoilla. Lisäksi bulkille on aina kivempi lähteä pienellä rasvamäärällä.

prkl ku pääsis ite es tuonne 15 prosentin pintaan joskus. Tällä hetkellä jossain 18-20 ja tuntuu että motivaatio alkaa laihuttamiseen oleen jo melko vähässä. Ei auta ku yks cheatti päivä nykästä ja jatkaa vielä 1,5-2 kuukautta etiäpäin.

Minun mielestäni ei kannata paljoa laittaa painoa arvioidulle kokonaiskulutukselle. Fiksumpaa on kirjata ylös kaikki mitä syö ja laskee siitä saadut kalorit. Sitten vertaa saatua tulosta vaa'an lukemiin, mittanauhaan ja peilin näyttämään. Muutaman viikon kirjanpidolla saat tietää varsin tarkasti oman todellisen kulutuksen ja sen jälkeen on helppoa säätää syömiset sopivaksi.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom