Dieetti ja unettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Steve_A
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
On taas aika kuukauden bulkkauksen jälkeen vetää muutaman viikon dieetti. Dieettiä takana 10 päivää ja rasvaa palanut ihan kohtuullisesti. Kysymys kuuluukin että mistä johtuu että heti muutaman päivän dieettauksen jälkeen alkaa unettomuus? :hyper: Ei meinaa illalla tulla unta millään, vaikka normaalissa vuorokausi rytmissä nukahdan jokailta viimestään klo24. En mene nälkäisenä nukkumaan aina viimenen syönti parikyt minsaa ennen nukkumaan menoa. En käytä kofeiinia enää klo 16 jälkeen, enkä tee aeroobistakaan kovin iltamyöhään. Puntilla käyn 3 kertaa viikkoon ja alkaa haitata palautumista aika paljon jos jää unet vähiin. Jos joku osais sanoa että mistä tällainen ilmiö johtuu tai miten voisi saada unirytmin normaaliksi :zzzz: olisin todella kiitollinen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Searchilla löytyy varmaan unettomuudesta paljonkin mutta lyhyt kertaus:

ZMA auttaa joillain uniongelmissa, GABA myös. Melatoniinista on myös ollut juttua mutta siihen tarvitset lääkärin reseptin, tosin briteissä se on luontaistuote ja jos olet luottokortin haltija niin (vink, vink..). Viimeisenä keinona kannattaa mennä lääkärille pyytämään rauhoittavia tai nukahtamislääkkeitä.

Tärkeää on saada unettomuusputki katkeamaan (tavalla tai toisella) koska muuten nukahtamiseen tulee henkinen kynnys joka tavallaan kasvaa jokaisen valvotun yön jälkeen.

minulla on menossa 16.viikko dieettiä ja pikkuhiljaa alkaa unen tarve vähentyä ja nukun sellaiset 6 tuntia. Aamulla herään prikulleen samaan aikaan todella virkeänä. Olen huomannut saman homman jokaisella dieetillä. Nyt kun alkaa kalorit ja paino olemaan suhteellisen alhaalla, ei oikeen uni tule. Ei mikään kauhean hyvä juttu ajatellen jaksamista, sillä jossain vaiheessa kroppa haluaa sen unen takaisin ja yleensä sitten dieetin jälkeen iskeekin kauhea väsymys.

Sama juttu täällä. Nukuttua tulee sellaiset 6 h yössä. Kaikista kivointahan tämä on viikonloppuisin, kun heräilee siinä 6-7 välillä.

Minulle on muotoutunut "vähän niinkuin" ongelmaksi tuo nälkä yöllä. Joka helvetin yö pitää mennä tempaisemaan leikkelettä jääkaapista vaikka illalla olenkin proden öljyn kera nauttinutkin. Yösyömisen ajaksi on muotoutunut noin 3.00. Testasin, että jos tempaisen illalla oikein kunnolla ruisleipää ja rahkaa niin kyllä jaksaa nukkua tasaisesti, mutta tuolla prot.drinkillä ei tahdo oikein selvitä yön yli.

Oho nyt muuten meni vähäsen :offtopic:

Mullakin oli univaikeuksia vähän aikaa sitten. Ongelmat alkoi dieetin aikana, mutta en osaa sanoa johtuiko sitten dieetista. En kyllä keksi edellenkään mitään muuta syytä unettomuuteen kuin dieetin.
Olen kyllä edelleen dieetillä mutta unettomuus ei onneksi enää häiritse.

Melatoniiniin hain reseptin ja se auttoi. Tosin unirytmi meni samalla uusiksi ja nykyään herään joskus klo. 06.00 mutta nukun taas hyvin joten so not.
Jos unettomuus menee niin pahaksi että lähdet lääkäriin hakemaan apua, niin suosittelen melatoniinia ennen varsinaisia rauhoittavia tai nukahtamislääkkeitä.

Oletteko lowcarbilla? Saattaa aiheuttaa joillekin unettomuutta. Syynä (mahdollisesti) aivojen huonompi serotoniinituotanto. Saattaa auttaa jos jättää päivän hiilarikiintiötä illalle jonkin verran.

Voi olla muutakin, pro- ja puolipro-bodarien olen kuullut menettävän unensa viimeistään siinä vaiheessa kun ollaan epänormaalin kireässä kunnossa. Kortisolit tapissa ja jonkinasteinen stressireaktio siis päällä koko ajan.

JSmith sanoi:
Oletteko lowcarbilla? Saattaa aiheuttaa joillekin unettomuutta. Syynä (mahdollisesti) aivojen huonompi serotoniinituotanto. Saattaa auttaa jos jättää päivän hiilarikiintiötä illalle jonkin verran.

Voi olla muutakin, pro- ja puolipro-bodarien olen kuullut menettävän unensa viimeistään siinä vaiheessa kun ollaan epänormaalin kireässä kunnossa. Kortisolit tapissa ja jonkinasteinen stressireaktio siis päällä koko ajan.
Aika lowcarbilla mennään <150g hh. Epänormaalin kireästä kunnosta tässä tapauksessa ei ole kyse rasvat % n.10-11. Pitää kokeilla jos jättää hiilareita vielä vähän sile viimeisellekkin aterialle, kun yleensä jätän hiilarit kokonaan pois klo 18 jälkeen, ellei salilla käynti jää myöhemmäksi. Toivottavasti toimii, koska en mielellään rupeaisi hyvinalkanutta dieettiä lopettaa, enkä myöskään mielellään kemikaaleihin koske. Mitä pidempään ilman sen parempi ;) Kiitoksia jo tähänasti vastanneille :thumbs:

Mulla on muuten yöpöydällä purkki ABB:n pure pro shakea ja jos herään yöllä näläntunteeseen juon sen purkin pois. Nälän poistuminen edes hetkeksi tuntuisi helpottavan uudelleen nukahtamista, eikä tarvitse nousta sängystä jääkaapille.

JSmith sanoi:

Joo luulen, että vastaus on juuri tuossa, että nyt kun kisakunto alkaa olla jo lähellä (rasvat n.10% tienoilla), niin kropassa on stressireaktio päällä. Tavallaan "ylikuntotila". Tunne on sellanen, et koko ajan käy ylikierroksilla.
Hiilarit on aika alhaalla (tänään alle 100g)...

Menee hieman offtopiciksi, mutta omien kokemuksieni perusteella säännöllinen unirytmi todella kannattaa.

Suurin osa ystävistäni (ja minäkin ennen) menee nukkumaan klo 24-3 ja herää mahdollisimman myöhään. Kun aloitin saliharrastuksen päätin pakkotoistoa luettuani laittaa kerralla myös ravinnon ja nukkumisen kuntoon. Menen joka ilta nukkumaan klo 23-24 (viikonloppuna, jos tulee hyvä elokuva saattaa mennä vähän yli 24, nämä ovat kuitenkin poikkeuksia) ja laitan kellon soimaan seitsemältä tai kahdeksalta, riippuen siitä, koska menin nukkumaan. Näin saan joka yö tasaisesti kahdeksan tuntia unta ja olen ilmeisesti tottunut tuohon säännölliseen nukkumaanmenoaikaan, joten sammun aina kuin saunalyhty, vaikka ei väsyttäisikään. Aamulla olen sitten pirteä kuin peipponen. Tämä on osoittautunut varsinkin näin yo-kirjoitusten kuluessa kullan arvoiseksi asiaksi. :worship: Nyt muuten herään seitsemältä-kahdeksalta aamulla ilman herätyskelloakin.

Luulen, että syy löytynee tuosta Low-Carbista. Nukkumaan menen lähes poikkeuksetta 22.00 tai aikaisemmin. Aamulla heräilen siinä 6-7 välillä (töihin, kun kerkiää). Kelloa en tarvitse heräämiseen enää ollenkaan.

Dieetatessa olen nyt sitten valvonut yöllä joitain tunteja pyöriskellen. Täytyy nyt yrittää JSM:n neuvoa ja ottaa illalla vaikkapa muutama leipänen iltaproden kanssa.

Mulla ei ainakaan vielä ole uneensaantiin vaikuttanut dieetti, vaikka jo reilut pari kuukautta ollaan dieetillä menty. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että esim. seksihaluihin se vaikuttaa, en vaan tajua miten. Jotenkin ei ajatuksen pysy yhtään kasassa vaan on vähän "muissa maailmoissa". Mitään ylikunnon oiretta ei kyllä muuten ole, sykkeet normaalit yms.

Joo nyt eka ilta dieetillä että tulee syötyä hiilareita vielä kuuden jälkeen. Pitää 24:sta katellessa vetästä 50g tummaa makaronia, purkki tunaa, puol litraa kevytmaitoa ja katella miten nukuttaa :zzzz:

Timba79 sanoi:
Mutta nyt jotenkin tuntuu, että esim. seksihaluihin se vaikuttaa, en vaan tajua miten.

Kun mennään tarpeeksi alas rasvaprosentissa, niin testosteronitasot ovat aika pohjalukemissa ja muutenkin hormonitasot menevät päin helvettiä. Itselläni 4 kuukauden dieetin jälkeen ei ollut minkäänlaisia seksihaluja, mikä nyt ei minun elämäntilanteessani ollut välttämättä mitenkään negatiivinen asia......... :)

Timba79 sanoi:
Mulla ei ainakaan vielä ole uneensaantiin vaikuttanut dieetti, vaikka jo reilut pari kuukautta ollaan dieetillä menty. Mutta nyt jotenkin tuntuu, että esim. seksihaluihin se vaikuttaa, en vaan tajua miten. Jotenkin ei ajatuksen pysy yhtään kasassa vaan on vähän "muissa maailmoissa". Mitään ylikunnon oiretta ei kyllä muuten ole, sykkeet normaalit yms.

Joo, olen huomannut ihan saman!Vaikkakin tässä yksin asustellaan, niin silti ei ole kauheasti tullut edes mieleenkään...Ihan selkeästi dieetti vaikuttaa.

Mulla oli tuossa pari viikkoa sitten ensin sellainen kausi, että ei meinannut pysyä hereillä millään (mihinkään aikaan päivästä siis). Tuolloin olin jo aika matalilla hiilareilla, jotain 80-100g/pv. Sitten yhtäkkiä vaihtui täysin, ei taas saanut nukuttua vaan pyörin sängyssä tunnista toiseen. Kävin ostamassa tryptofaania ja otin sitä muutamana iltana iltarahkan kanssa. Noina öinä uni oli pitkästä aikaa tosi syvää ja levollista ja oli älyttömän hyvin levännyt olo seuraavina päivinä. Nyt taas kun dieetti muuttui ketoksi, on uni maittanut loistavasti. Eilen nukahdin klo 20.30 ja nyt kun odottelen yöjunaan lähtöä, ei meinaa millään pysyä hereillä. Torkahdin äsken jopa olohuoneen lattialle ihan totaalisessa koomassa treenin jälkeen :D Aamulla olen kyllä herännyt tosi virkeänä, ja ihme kyllä pitkästä aikaa oikein odotan aamuja, jolloin saa lähteä aikaisin aamulenkille.

Ennen lääkärille marssimista melatoniinireseptin saamiseksi kannattaa kyllä koittaa tuota tryptofaania. Joskus muinoin mulla oli tapana juoda illalla lämmintä maitoa hunajalla, jonka jälkeen uni tuli hyvin. Dieetille se ei tosin oikein taida sopia :)

Ite oon kans huomannu että unentarve vähenee huomattavasti. Tuntuu että kiinnostus vähän kaikkeen laskee ja välillä tulee juuri semmosia pätkiä että on täysin omissa maailmoissa. Ensimmäistä kertaa low carbilla oon ja tulokset on kyllä painon pudotuksen osalta hyvät mutta esim. opiskelumotivaatio tuntuu laskevaan rasvaprosentin mukana potenssiin kymmenen.

:offtopic:

On muuten tullu pari kertaa dietin aikana syötyä ihan huomaamattakin yöllä :D. Toisella kertaa sisko oli heränny kun kolistelin neljän aikaan yöllä jääkaapilla ja söin. Ite en muista tapahtuneesta mitään. Toisella kertaa keittiön pöydällä oli suklaakonvehteja kulhossa joita olin himoinnut koko päivän. Olin yksin kotona yötä ja aamulla ne oli mysteerisesti hävinny. Jotenki mulla oli sitten hämärä muistikuva että oisin yöllä syöny jossain vaiheessa suklaata :wall: . On hankalaa tää dietti ku ei ees samassa talossa saa olla mitään hyvää kun muuten tulee yöllä käytyä syömässä. Hirvittää vaan että kuinka monta tapausta on jääny huomaatta. No mutta dietti edistyy joten ei ressiä.

Steve_A sanoi:
Joo nyt eka ilta dieetillä että tulee syötyä hiilareita vielä kuuden jälkeen. Pitää 24:sta katellessa vetästä 50g tummaa makaronia, purkki tunaa, puol litraa kevytmaitoa ja katella miten nukuttaa :zzzz:
:wall: ihan samanlaista pyörimistä ja keskellä yötä heräilyä kuin tähänkin asti. Pitää vielä pari iltaa kokeilla tuota hiilihydraattipitoisempaa iltapalaa ja jos ei ala uni maistumaan niin kokeilla jotain uutta. Onko esim. tuo tryptofaani millaista ainetta? tarviiko reseptiä? ja onko miten kallista?

Tahvo Tohveli sanoi:
Kun mennään tarpeeksi alas rasvaprosentissa, niin testosteronitasot ovat aika pohjalukemissa ja muutenkin hormonitasot menevät päin helvettiä. Itselläni 4 kuukauden dieetin jälkeen ei ollut minkäänlaisia seksihaluja, mikä nyt ei minun elämäntilanteessani ollut välttämättä mitenkään negatiivinen asia......... :)

No mikä on tarpeeksi alas? Mulla rasvat nyt arviolta 15-16 kun lähtö oli 21%, eli missään alhaalla ei todellakaan vielä olla. Alkaa hirvittämään, että onko sitä enää mitään haluja jäljellä jos tohon itselle maagiseen kymppiin pääsen tässä parin kuukauden aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom