Dieetti ja hiustenlähtö

Moron moron.

Vedin tuossa noin 5 kuukautta kestäneen dieetin ja painoa putosin 17 kg.

Dieetin lopetin tuossa viikko sitten.

Nyt pari viikkoa sitten alkoi ihan järjetön hiustenlähtö ja olisinkin kysellyt muiden dieettaajien kokokemuksia, että onko muilla ollut vastaavaa? Lähinnä tieto kiinnostaa siksi, että saisi vähän pois laskettua eri syitä mistä moinen sulkasato johtuu. Normaalistihan hiuksia lähtee päivisin päästä noin 50 - 100, mutta itsellä lähtee tällä hetkellä noin 300 - 350 hiusta päivässä. Määrä on jo sen verta suuri, että nyt jo kahden viikon jälkeen näkee selvästi kuinka hiusmäärä on ohentunut ja nahka alkaa paistamaan otsalta ja päältä. Vai voisiko kyseessä olla ihan normaali miesten kaljuuntuminen? Tosin tuntuu vähän oudolta, että se alkaisi yhtäkkiä noin agressiivisesti. Eli voisikohan tuo painonpudotus olla syynä tähän sulkasatoon?

Ikää on 34 v. ja tähän saakka ollut paksu pitkä tumma tukka päässä ilman mitään kaljuuntumisen merkkejä.

Dieetillä myös pidin huolen, että sain riittävästi vitamiineja, rautaa, sinkkiä jne. Dieetin loppua kohden oli kalorit lepopäivänä 1800 kcal ja treenipäivänä 2200 kcal. Hiilarit oli aika vähissä loppuvaiheessa ja kyllähän sen näläntunteen tunsi ja vatsasta kuuli aina iltaisin.

Gefinaakin olen popsinut tässä jo kesästä lähtien ja aion edelleen jatkaa sen syömistä, eli luulis että hiustenlähtö ei johdu tuosta DHT hormoonista.

Kiitoksia kaikille vastanneille.

T: S

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä alko sama muutama vuosi sitten kun tein täys stopin treenaamiseen ja lopetin ruokailut ja kaikki seinään ja aloin syödä vaan jäätelöä. Voi olla että joku hormonaalinen muutos on järkyttänyt kehoa. Nyt on mulla alkanut tulla hiukset taas takasin mutta sun ei kannata koskea hiuksiin paljoa turhaan, pese ne joka päivä ja kampaa jotta ei tule takkuja. Itellä irtos suuri osa hiuksista ku sitä repi ihan käsin niitä vahingossa, ne vaan oli heikentynyt niin ne irtos niin helposti. Kun ne on takussa niin ne jää kiinni jos vetää sormet hiuksien läpi ja niin edelleen.

Joo niinhän siinä helposti käy, että kun huomaa fledan irtoavan niin sitä ihan pakkomielteellä koko ajan nykii siinä toivossa, että se lähtö olisikin loppunut. No täytyy varovasti pestä tukka ja kuivata + kammata (tyttöystävä saa varovaisesti kammata mun tukan aamuisin) ja olla sen jälkeen siihen koskematta.

Finasteridin vaikutuskin kuulemma alkaa näkyä vasta joskus 6 - 12 kk jälkeen ja sekin on hyvin yksilöllistä, että kuinka hyvin toimii.

Joulun jälkeen pitäis aloittaa sitten kisadieetti, eli saas nähdä onko sitä tukkaa enää huhtikuussa lavoilla yhtään

Monesta lähteestä olen lukenut että dieetti saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä joten se saattaa hyvinkin olla syynä. Itsekkin olen kohtuu tiukalla dieetillä eli saa nähdä mikä on hiusten tila sen jälkeen. En sitten tiedä millä aikataululla kasvavat takaisin (toivottavasti).

No tokihan dieetti voi aiheuttaa hiustenlähtöä! Esim monilla pitkään syömishäiriöistä kärsineellä on juuri tästä syystä huonokuntoiset hiukset. Olen moneen kertaan kuullut (sorry ei lähdettä), että se, miltä hiuksesi näyttävät nyt, kertoo elämästäni (eli myös ravitsemuksestasi) noin 3 kk sitten.

Lisäksi hiukset uusiutuvat n 5 - 7 vuoden välein silleen aggressiivisemmin, ilman mitään erityistä syytä edes. Eli jonkun aikaa lähtee runsaasti hiuksia, ja vaikka se ihan hirveätä onkin, niin se, mikä kasvaa tilalle, onkin sitten entistä vahvempaa.

Apteekista saatavat Priorin-kapselit sekä Priorin-shampoo mielestäni auttavat jonkin verran. Sen sijaan tuosta pesemisestä päivittäin olen ihan eri mieltä. Myös pesu kuluttaa ja rasittaa sekä hiuksia että hiuspohjaa.

Kuulisin ihan mielenkiinnosta lisääkin kommentteja liittyen dieettiin ja hiustenlähtöön koska itsellä on pudotettavaa semmoinen 30-40kg enkä välttämättä haluaisi tehdä sitä hiusten kustannuksella. Luulisi tälläkin palstalla olevan monia dieetin läpikäyneitä eli pistäkää kommenttia tulemaan "puolesta ja vastaan" siitä aiheuttaako dieetti hiustenlähtöä ja jos aiheuttaa niin kasvavatko hiukset takaisin jossain vaiheessa?

Kiitos jo etukäteen!

aiheuttaako dieetti hiustenlähtöä ja jos aiheuttaa niin kasvavatko hiukset takaisin jossain vaiheessa?

Uskoisin, että maltillinen dieetti (hidas eli hyvin pienellä kalorivajeella) ei hiuksia päästä vie, etenkin jos kuitenkin syö monipuolisesti ja huolehtii vitamiinien saannista (erityisesti B-vitamiinit on iholle ja hiuksille tärkeitä vitamiineja). Ja kyllä ne kasvaa uudestaan kun alkaa syödä normaalisti - dieetillähän ei ole tarkoitus olla loppuelämää.

Voihan hiustenlähtö tulla ongelmaksi (väliaikaisesti) muutenkin kuin dieetin seurauksena, jos on ollut joku yleinen suuri stressitila elämässä, niin hiukset reagoi siihen muutaman kuukauden viiveellä. Mutta kasvavat myös takaisin aikanaan, jos hiustenlähtö on ollut stressiperäistä. Tämän takia ei siis mielestäni kannata painonpudotusta pelätä... Edelliseen vielä (dieetillä ei ole tarkoitus olla koko loppuelämää), että kyllähän ihan pysyviä muutoksia elämäntapoihin pitää painonpudotuksessa tehdä, eikä vaan odotella sitä, että jälleen pääsee syömään "normaalisti".

Joo niinhän siinä helposti käy, että kun huomaa fledan irtoavan niin sitä ihan pakkomielteellä koko ajan nykii siinä toivossa, että se lähtö olisikin loppunut. No täytyy varovasti pestä tukka ja kuivata + kammata (tyttöystävä saa varovaisesti kammata mun tukan aamuisin) ja olla sen jälkeen siihen koskematta.

Finasteridin vaikutuskin kuulemma alkaa näkyä vasta joskus 6 - 12 kk jälkeen ja sekin on hyvin yksilöllistä, että kuinka hyvin toimii.

Joulun jälkeen pitäis aloittaa sitten kisadieetti, eli saas nähdä onko sitä tukkaa enää huhtikuussa lavoilla yhtään

Suosittelen testaan tuota Finasteridia ainakin. Itse käytin sitä useamman kuukauden ja tuli tukkaa vähän takas jopa ohimonsuunnalle, mutta mikä tärkeintä: lääkkeen käytön aikana ja lopetettuani sen hiustenlähtö lakkasi, so far so good... kopkop :)

Tässä pari vinkkiä:
Älä käytä kampaa vaan harjaa. http://videos.howstuffworks.com/sharecare/31184-dr-oz-on-healthy-hair-video.htm (kannattaa tää video myös katsoa, pari hyvää vinkkiä siinäkin, huom mainokset alussa...)
Älä käytä teollisia hoitoaineita varsinkaan jotka sisältää natriumlauryylisulfaattia, se kuivattaa ihoa ja aiheuttaa iho-ongelmia.
Hirssistä kannattaa ottaa selvää hiusasiassa ja rikkiä, pii-happoa, C-vitamiinia nassuun! Sekä ruokavalio kuntoon.
Myös jotkut öljyt auttaa mutta en mene neuvomaan niissä koska tietoni ovat asian suhteen rajalliset. :(
Niin ja vältä stressiä!

Viimeksi muokattu:
Itselläni ainakin rasvan määrä ravinnossa tuntuu vaikuttavan hiuksiin (+ihoon ja kynsiin). Jokusen vuoden olin melkoisen tiukalla karppiruokavaliolla ja vajaa vuosi ruokavalioon siirtymisestä kampaaja hämmästeli mieletöntä uuden hiuksen määrää, joka varmasti johtui juurikin rasvan runsaasta määrästä ruokavaliossa. Eli voiteluöljyt kannattaa muistaa nauttia dietistä huolimatta.

Pistäkääs nyt kommenteja dieetin läpikäyneet että vieläkö siellä päässä on hiuksia (on itselle niin ajankohtainen aihe)! Kitooooooos jo etukäteen!

Edelliseen vielä (dieetillä ei ole tarkoitus olla koko loppuelämää), että kyllähän ihan pysyviä muutoksia elämäntapoihin pitää painonpudotuksessa tehdä, eikä vaan odotella sitä, että jälleen pääsee syömään "normaalisti".

Minulle dieetti ei ole = painonhallinta eikä normaali syöminen = huoletonta mättämistä. Painonhallinta on sitä, että jatkuvasti vähän katsotaan mitä ja kuinka paljon suuhun pistetään. Dieetillä sitten vain yksinkertaisesti syödään sen verran vähemmän, että tapahtuu kiristymistä. Olen vahvasti sitä mieltä, että dieetillä ei ole tarkoitus olla loppuelämää, päinvastoin, se on äärimmäisen vaarallista ja sitä kutsutaan syömishäiriöksi. Painonhallinta ja sopivan terveelliset elämäntavat sen sijaan on pop koko loppuelämän.

Oon vetäny diettiä tässä vasta 3 viikkoa ja hiuksia ruvennut lähtemään hiljattain aika reilusti. :wtf: mitä kannattais tehdä että sais vähän ehtymään tuota hiustenlähtöä? oon kuitenki vitamiineja yrittäny syödä reilusti ja muutenkin monipuolisesti. Mulla on vielä atooppinen ihottuma joten voiko sillä olla vaikutusta siihen? Oon 17 vuotias joten onko hiustenlähtö ihan normaalia tässä iässä?

Mulla lähti viime kesän kidutuksen jälkeen melkein puolet hiuksista. Sit vasta rupes lähtö stoppaamaan ku rupesin syömään kalsiumia purkista ja monivitamiinitabletteja. Nyt on taas ruvennut tosin lähtemään kun vedän kahden viikon sykleillä -/+ 500kcal. Otin jokinen aika sitten lisäravinteena mukaan vielä nuo omega-3:set ja nyt harkitsen vielä soijalesitiiniä. Kannattaa muutenkin huolehtia että saa ravinnosta riittävästi välttämättömiä rasvahappoja nii pitäs auttaa tuohon hiustenlähtöön. Tässäkin tullaan taas siihen et mikä jollakin toimii, ei toimi toisella ja toistepäin. Kokeilemalla se selviää

Mulla lähti viime kesän kidutuksen jälkeen melkein puolet hiuksista. Sit vasta rupes lähtö stoppaamaan ku rupesin syömään kalsiumia purkista ja monivitamiinitabletteja. Nyt on taas ruvennut tosin lähtemään kun vedän kahden viikon sykleillä -/+ 500kcal. Otin jokinen aika sitten lisäravinteena mukaan vielä nuo omega-3:set ja nyt harkitsen vielä soijalesitiiniä. Kannattaa muutenkin huolehtia että saa ravinnosta riittävästi välttämättömiä rasvahappoja nii pitäs auttaa tuohon hiustenlähtöön.
Kuulostaa juurikin samanlaiselta kuin oma tilanteeni! Kesällä "kidutin" itseäni muutaman kuukauden säälittävän alhaisilla kaloreilla (1000 - 1300 kcal/pv) ja rasvamäärillä, ja siitä noin kolmen kuukauden päästä alkoi armoton hiustenlähtö, joka tuntui ajatuksena todella ahdistavalta. Vähensin pesukertoja ja kampaamista. Otin käyttöön monivitamiinitabletit, kalkin, magnesiumin sekä omega-3:t. Aloin syödä hieman yli kulutukseni yli noin kolme kuukautta sitten. Hiuksia ei enää irtoa niin suuria määriä kuin marraskuun aikoihin enimmillään, mutta kuitenkin hieman tavallista enemmän. Joulukiloja pitäisi sulattaa pari-kolme. Seuraukset pelottavat... Musta tulee kalju. :( :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom