Dieetti ei etene

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Ketään taas kiinnosta, mutta nyt on 6 viikkoa takana painonpudotusta ja jumittaa pahasti.
Alussa paino tippui heti pari kiloa, ja nyt on menty samoissa lukemissa jo 4 viikkoa.

Ruokapuolella olen syönyt 6 päivän jaksossa aina sunnuntaista perjantaihin noin 2100-2300 kcal päivässä (p ~200g, hh < 100 g, r ~100 g).

Treenit ma, ke ja pe. En ole vetänyt aerobista liikuntaa ohessa.

Lauantaina on syöty vähän vapaammin mutta en ole silloinkaan ahtanut pizzoja ja hampurilaisia.

Ensimmäisenä tuli mieleen että jättäisin tuon lauantain 'vapaan ruokailun' pois.

Oudulta tuntuu etten koe mitään nälän tunnetta ja treenitkin on kulkenut hyvin. Pihdit kuitenkin näyttäisivät että rasvaprosentti olisi laskenut.
Jotenkin luotan silti enemmän vaakaan ja ihmettelen miten paino voi olla noin tarkasti sama pitkän aikaa.

Alkaa olla turhauttavaa kun syö suht tarkasti ja ei sorru herkkuihin mutta paino ei silti tipu.
Ehdotuksia mitä pitäisi tehdä?

Paino mitattu maanantai ja perjantai aamuisin:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi et tee aerobista? Siihen on varmasti joku hyvä syy, jos ei niin lenkille mars. Pelkästään ruokavaliolla ja anaerobisella ei kovin hyviin tuloksiin rasvapolton kannalta IMO pääse.

Itte taas en pidä aerobista mitenkään mahtavana keinona, energiankulutuksen kannalta hyvin huonona laihdutuskeinona itseasiassa. Itellä tuli 2 kk:n läskinpolttelun jälkeen kuukauden jumitus, joka lähti pois kun vedin kunnon perseet ja rietastelin roskaruoan kanssa. Siitä sitten kurinpalautus ja nyt taas tippuu kilon viikkovauhdilla :)

Aerobista en ole tosiaan pahemmin tehnyt. Lautailemassa olen kyllä käynyt parin viime viikon ajan.
Lenkkeily on huono vaihtoehto koska siinä mulla kipeytyy nilkka&jalkapöytä jos niitä rasittaa liikaa.
Ehkä kerran viikkossa sitä voisi kuitenkin tehdä..heti kun tiet sulaa.
Kuntopyörää voisi ehkä käydä polkemassa treenien jälkeen matalalla sykkeellä.
Kyykkäilen nyt 3 kertaa viikossa ja epäilyttää miten tuo pyöräily sotkisi palautumista.
En osaa polkea maltillisesti sitä pyörää, vedän yleensä vastuksen kovalle ja vedän täysillä. Seuraavana päivänä tuntuu sitten jaloissa.

Itselläni about 7vko takana ja paino putoaa tasaisesti koko ajan (kokonaisputoaminen 5kg) ja pidän lauantaina aina syömpäpäivän ja syön mitä nyt mieli tekee mutta en ammu yli. Treenaan 3x vko salilla (kroppa läpi) ja sitten pe-la aerobinen ja body pump.

Sanoisin, että aerobinen pitää tuon syömispäivän kurissa ja painon putoaminen ei pysähdy. Sali itsessään ei riitä ainakaan minulla kiristelyyn.

Niin ja on tässä tullut 1x ryypiskeltyäkin urakalla! sekin ainakin nollasi pään ja vaikka 3pv oli kroppa turvoksissa niin nopeasti palautu ja paino jatkoi putoamista :) ja pää entistä ehommassa kunnossa

Oletko istumaduunari? Jos olet ja jos ainoa liikunta on 3xviikossa salia, niin kulutus saattaa olla melko lähellä nykyistä saantiasi. Herkästi noi vapaammat päivät mennessään esim. 3000 kcaliin vetää keskiarvon yli 2300 kcalin joka ei niin kauhean kaukana ton painoisen laskennallisestakaan kulutuksesta ole. Tietty jos pihdit kertoo että laardi ohenee niin ei siinä mitään.

edit: noi laskurit ja estimaatit antaa mulle ihan tolkuttoman paljon yläkanttiin olevia arvauksia. Jos niiden mukaan suunnittelisi niin ei laihtuisi ikinä.

JSmith sanoi:
Oletko istumaduunari? Jos olet ja jos ainoa liikunta on 3xviikossa salia, niin kulutus saattaa olla melko lähellä nykyistä saantiasi. Herkästi noi vapaammat päivät mennessään esim. 3000 kcaliin vetää keskiarvon yli 2300 kcalin joka ei niin kauhean kaukana ton painoisen laskennallisestakaan kulutuksesta ole. Tietty jos pihdit kertoo että laardi ohenee niin ei siinä mitään.

edit: noi laskurit ja estimaatit antaa mulle ihan tolkuttoman paljon yläkanttiin olevia arvauksia. Jos niiden mukaan suunnittelisi niin ei laihtuisi ikinä.

Istumaduunia tosiaan teen ja liikun työmatkatkin autolla.
Laskurit antaa jotain 2600-2700 kcal luokkaa jotka tuntuu mun mielestä olevan yläkanttiin. Paino nousi nimitään viime vuoden aikana reilusti vaikka en hirveästi ahtanut ruokaa.

Pihdit näyttäisi että rasvat on pudonnut jo 2-3 % mutta ne muoviset pihdit tuntuu olevan aika virhealttiit mittauksissa.

Pituus tosiaan oli karvan verran alle 187 ja paino 6 viikkoa sitten ~95 kg.

Mun piti myös ottaa mittanauhalla ympärysmittoja sopivin väliajoin, mutta se homma jäi suunnitteluasteelle..

Pitäydy vaan samoilla raiteilla, sillä minun mielestäni tuo käppyrä näyttää ihan hyvältä - jos siis kyse on lähinnä kiristelystä, eikä mistään isommasta läskinpoisto-operaatiosta. Aerobisen harjoittelun lisäyksellä voisi kyllä hommaa helpottaa ja saada sen näläntunteenkin heräämään.

Mäkin olisin ensimmäisenä ehdottanut aerobisten lisäämistä, pari-kolme kertaa treenien jälkeen fillarointia/kävelyä/tms. 20-30 min tai sitten aamuaerobisia. Niidenkään ei muuten tarvi olla mitään hiki hatussa pinkomista, niin että siitä jalat kipeytyy.

Mikäli jumppaaminen ei nappaa (turha sitä väkisin on tehdä), niin mielessä kävi myös treenien intensiteetin lisääminen - eli lyhyemmät palautukset (~1 min) ja enemmän ja pidempiä sarjoja. Silloin saisi sykkeen nousemaan ja treenin kuluttavuus kasvaisi.

En tiedä mitenkä tiukkaa diettiä olet vetämässä, mutta en siltikään ymmärrä miksi jo heti alkuvaiheessa pidät esim. hiilaripäiviä?

Nämä sinun pitämät mässypäivät voivat hyvinkin vaikuttaa kiristymiseesi. Hiilaripäivät olisi hyvä ottaa käyttöön vasta useamman diettiviikon jälkeen, kun hiilarivarastosi ovat jo melko tyhjillään. Tällöin tankkaus vain kiihdyttää aineenvaihduntaasi, eikä nosta painoa. Hiilaripäiviä ei ole mitään järkeä pitää dietillä ellei kroppasi ole vielä tarpeeksi kuiva. Voithan seurata nouseeko sinulla esim. paino lauantain jälkeen. Jos se nousee, eikä dietti edisty seuraavalla viikolla on täysin selvää ettei ole vielä järkevää tankata.

Jos et vedä todellisista diettiä, vaan haluat vain päästä muutamasta liikakilosta eroon, niin silloin suosittelen aerobisen liikunnan lisäämistä. Muista, että laihtuaksesi sinun tulee kuluttaa enemmän kuin syöt!!! :thumbs:

Minä laskisin kaloreita kokeeksi. Voi olla, että joudut menemään melkoisen alas, että alkaa tapahtua. Jos haluat syödä vähän enemmän, niin sitten ehkä aerobista, mutta minusta se on aika turhaa hommaa. Salitreenillä pidetään lihakset ja ruokavaliolla poltetaan rasvat.

Voisihan tuota aluksi kokeilla vähentää 'lauantai ruokailut' yhteen kertaan kahdessa viikossa.
Lauantain mässypäivät on tähän asti olleet kevyitä ja silloinkin kokonaiskalorit on olleet maltillisia.
Paino on kyllä noussut aina viikonlopun jälkeen kilon tai pari mutta tippunut nopeasti lähtötasolle alkuviikosta.

Tuntuu vaan ihmeelliseltä että yhden päivän ruokailut estäisi painon putoamisen vaikka ollaan 6 päivää kevyellä ruokailulla.

Toi yksi päivä on vain osa sitä kokonaisuutta. Ei se painon putoamista estä, liian korkea keskiarvoinen kalorinsaanti sen tekee. Hiilaripäivistä ynnä muista on ihan hirveästi folklorea liikkeellä, mutta jotenkin aina vain enemmän alkaa tuntua siltä että KISS-periaate toimii tässäkin. Ihan hyvin toimii vaikkapa sellaisetkin versiot joissa yhtenä päivänä ahdetaan kunnolla ja kuutena muuna pidetään rajumpia miinuksia, kunhan keskiarvo vaan on riittävän alhainen. Aina voi spekuloida jollain lihaskadon määrällä noilla eri lähestymistavoilla, mutta sen jälkeen kun perusjutut on kunnossa (ruokavalio on proteiinipitoinen ja käy salilla raskaasti treenaamassa) eikä tavoitella äärikireyttä, niin ikävästi tuollaiset jutut määräytyy aika suureksi osaksi perintönä vanhemmilta.

Tahvohan tuon kiteytti, joskus vaan pitää mennä alemmaksi kuin mitä jotkut geneeriset laskurit sanoo. Aerobisella voi polttaa kaloreita jos ei halua laskea saantiaan.

Tälläisiä ratkaisuja mietin treenipäiväkirjaan:

1. Pudotan kaloreita su->pe jaksolla ja syön lauantaina edelleen vapaammin
2. Pidän mässypäivän vain kerran kahdessa viikossa.
3. Etenen kuten tähäkin asti, mutta alan polkemaan kuntopyörää 30 min. ma, ke ja pe treenien jälkeen. Lisäksi vähennän hieman välipäivien kaloreita eli su, ti ja to.

Tuossa järjestyksessä kokeilen nuo vaihtoehdot läpi jos muutosta ei tapahdu viikon jakson jälkeen.

blackie sanoi:
Tälläisiä ratkaisuja mietin treenipäiväkirjaan:

1. Pudotan kaloreita su->pe jaksolla ja syön lauantaina edelleen vapaammin

Tuo on hyvä ratkaisu. Silloin kun dietti ei mene eteenpäin on aika laskea kaloreita alaspäin! Kokonaiskalorit ratkaisevat!

Itse olen löytänyt oman dieettilinjan peruspainonhallintaan, joka tuntuu todella helpolta (kantapään kautta tämäkin opittu). Syön dieetillä joka viikko saman kalorimäärän ma-su pätkällä. Joka viikko syön la-su päivänä enemmän kuin ma-pe päivänä. La-su syön terveellistä täyttävää ruokaa. Vaikka kalorimäärä jää alas niin aika paljon saa syödä kun jättää makeiset, sipsit yms. pois. Plussaa tässä mallissa on se, että pää kestää todella helposti kun viikossa 2/7 päivää syö kunnolla. Joka viikolla alin paino on aika tasan 500g edellisen viikon vastaavaa matalampi.

Kalorilaskurit on jonkin sortin pelleilyä. Eri laskureilla on helposti 500kcal heittoja. Noihin jos lähtee uskomaan niin heikoilla on. Koittaa jotain kalorimäärää ja jos tulos +-0 painossa niin päivässä 500kcal alaspäin päiväkalorit. Siitä se lähtee.

blackie sanoi:
Pituus tosiaan oli karvan verran alle 187 ja paino 6 viikkoa sitten ~95 kg.

Oon tällä hetkellä täsmälleen samoissa mitoissa missä olit tuolloin. Syön keskimäärin 3800-3900kcal päivässä ja tuolla paino nousee vajaat puoli kiloa viikossa. Uskoisin, että jollain 3000kcal alkais paino putoomaan. Kumma juttu ettei sulla selvästi alemmilla kaloreilla paino tipu. Välipäivinä salista kyllä tulee liikuttua, mutta melko pieniä määriä ja matalalla intensiteetillä.

Mittasin viikonloppuna taas muovipihdeillä rasvaprosenttia ja niiden mukaan rasvaa olisi taas lähtenyt pois.
On tämä nyt vähintäänkin kyseenalaista kun tarkastelee tuota painokäyrää.

Mutta kokeilen kaloreiden tiputusta tällä viikolla ja jos lauantaina ei isompaa muutosta niin jatkan suoraan ensi viikon lauantaihin ilman tankkauspäivää.

Tuli vaan mieleen Mannisen artikkelit aiheesta lihaskasvu low-carb - high-protein -dieeteillä...

pakko kysyä niiltä jotka ovat laihtuneet paljon, tai muuten vaan tietävät aiheesta: Olen laihtunut 23 kiloa toissa syksystä (2003). Nyt on pituus 188 ja painoa 87-88kg. Painoindexin (joojoo paskaa on tiedän) mukaan olen normaalipainonen. sen lisäksi on jonkinverran tuota lihasmassaa kertynyt.
Minkä HELLLLLLVETIN takia mulla on vielä tota löysää pakkia tossa? paino ei tunnu enää tippuvan mihinkään. Alan olemaan epätoivonen. Jengi väittää että mulla on vaan "löysää nahkaa" laihtumisen jäljiltä. Mahdollista? Läskiltä tämä kyllä tuntuu ja näyttää. Siis kunnon läskiä on vain vatsan seudulla, ei perseessä, reidissä tai missään. Voiko se olla vaan "roikkuvaa vatsaa" tai "löysää nahkaa"? taitaa olla paskapuhetta. Mutta jos se pitää paikkaansa, voiko asialle tehdä käytännössä mitään?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom