SUPERCARB 1kg -40%

Dieettaamisen syitä ja tavoitteita?

Tällästä pohdin, että minkälaisia tavotteita mahtaa mimmeillä dieettiensä suhteen? Ja mistä homma on lähteny, onko kyse enemmän ulkonäöstä, terveyteen liittyvistä seikoista vai ehkä jonkun lajin takia pitää olla tietyn painonen/alhaisissa rasvoissa? Entä mistä löytyy motivaatiota dieettiin?

Itse oon koko elämäni pyöriny normaali- ja ylipainon rajalla, ja nyt vasta viime syksystä eteenpäin koittanu tehdä jonkinlaista ryhtiliikettä. Hommaa on vaikeuttanu vuosien masennustausta, joka vielä näin toipumisen jälkeenki välillä puskee pintaan aina parin kk välein aiheuttaen ahdistusta, pahaa oloa ja arkirytmeistä poikkeamista (unirytmin sekoaminen, ahmiminen tai muuten vääränlainen syöminen, treeneistä lintsaaminen tai liikatreenaaminen jne). Tavoitteeni on painaa alle 60, tällä hetkellä mitat 160/63 ja rasvaprosentti 28, syksyllä vielä 34%. Syön 1700kcal/päivä +palkkarit ja teen salilla kaksjakosta 4pv/vko, aerobista lähinnä fiilispohjalta sillon tällön. Motivaatio-ongelmia on sillon tällön kun ei ulkonäkösyyt tunnu motivoivan riittävästi.

Mites te muut?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mulla on nyt päällä eka "oikea" dieetti, ja päällimmäisenä tavoitteena oli mukava kesäkunto :) olen aina ollut normaalipainoinen, dieetin alkaessa paino oli n. 57,5 (pituus 155) ja tavoite ois päästä suunnilleen viidenkympin tietämille. Tietysti myös ajattelen terveyttä, ylimääräistä rasvaa oli kertynyt vatsan seudulle varsinkin, eikä siitä siellä mitään hyötyäkään ole...

Oon ulkonäkööni suht tyytyväinen, mutta tiedän että voisin olla tyytyväisempikin, ja ehkä haluan näyttää myös muille, että osaan pudottaa rasvamassaa kehostani, sekin tuo motivaatiota kuten myös miesystävä, haluan näyttää hänestäkin kivalta! Eli suurimmat syyt ovat siis ulkonäköön liittyviä, lisänä näyttämisen halu :D kuulostaapa aika kamalalta, mutta näillä mennään ainakin tällä hetkellä...

Oon ulkonäkööni suht tyytyväinen, mutta tiedän että voisin olla tyytyväisempikin, ja ehkä haluan näyttää myös muille, että osaan pudottaa rasvamassaa kehostani, sekin tuo motivaatiota kuten myös miesystävä, haluan näyttää hänestäkin kivalta! Eli suurimmat syyt ovat siis ulkonäköön liittyviä, lisänä näyttämisen halu :D kuulostaapa aika kamalalta, mutta näillä mennään ainakin tällä hetkellä...

Haha, näyttämisen halu kyllä täälläkin :D Sellanen "mäpäs pystyin siihen mihin suurin osa teistä ei!", heh

:D mietin aihetta lisää, ja totesin, että ehkä tärkeintä on se hyvä olo itselle. Salilla rehkiminen on kivaa ja saa syödä järkevästi, keho muuttuu haluttuun suuntaan, mikä on palkitsevaa, siitä vaan tulee hyvä mieli :) Kuitenkin syitä löytyy siis loppujen lopuksi paljon!

Mitä se diettaaminen sitten kullekin merkitsee... ettei syö mitä sattuu ja syömistä motivoi ensisijaisesti muu kuin välitön nälän karkotus tai herkuttelunhalu? Mulla suurin motivaattori on nyt sittenkin terveys, siksi pyrin noudattamaan nyt ja toivon mukaan jatkossakin verrattain tiukkaa paleo-ruokavaliota. Sen avulla kun saatan päästä eroon migreenistä, aknesta, vatsa- ja suolistovaivoista, turvotuksesta, hiivasta, nenän tukkoisuudesta, siitepölyallergiaoireista (ja lääkkeistä) ja väsymyksestä + pahimmasta apatiasta jne... Plus että tämä on nyt viimeinen keino päästä eroon ylimääräisestä fläsästä etenkin vyötäröllä. En nimittäin "kestä", jos maha pullottaa ja ympärys on yli 70 cm (miel. max 68) ja paino yli 55 kg (miel 52-53kg). Mutta nuo terveysvaikutukset motivoivat sittenkin paljon enemmän kuin ulkonäköasiat.

Se on kyllä totta että ulkonäkösyyt ei oikeestaan vie kauheen pitkälle, varsinkin kun tulevat usein ulkopuolelta ja siitä miltä "pitäisi näyttää". Mulla hyvä olo on ehdottomasti ykkössyy treenata, mutta jotenkin en oo saanu ruokavalioon sitä samaa tunnetta, syömisessä on niin helppo mennä sen hetkellisen hyvän olon (=jäätelöä, suklaata ja hampurilaisia) perässä ajattelematta pitkäaikaisia vaikutuksia. Treenatessa hyvä fiilis tulee kuitenkin heti, mutta ainakaan ite en mitenkään tunne itteäni onnellisemmaks saadessani syödä kanaa ja riisiä :D

Vanha jojoilija palaa taas kuvioihin! :D

Itse ajattelin (taas) aloittaa pieni muotoisen dietin, kun paino on noussut yli omien "raja-arvojen". Olo on väsynyt, turvonnut ja ketuttaa kattoa tuota omaa mahaa. Ekstrana vielä, ettei omat vaatteet mene enää päälle. Suurin syy dietille on siis ahdistus ja "tunkkanen" löllö-olo. Ulkonäkösyyt on toki myös mukana, mutta ne ei pelkästää saa miuta pysymään ruodussa, joten ne ei riitä myöskään syyksi dietin alottamiselle.

Syksyllä on taas aika alottaa kunnon treenaaminen ja se ei tällä ruokavaliolla ja valittesevalla olotilalla onnistu. Jotain on siis tehtävä!
Tavoitteena syödä niin, että jaksaa treenata mahdollisimman hyvin ja se, ettei oma olotila ahdista jatkuvasti.

Tajusin tänään olevani täysin tyytyväinen 54-56kg painooni, joten lupasin itselleni, etten enää ikinä edes harkitse dieettaamista ja ruokavalio poikkeaa nykyään paleosta siten, että syön gluteenittomia viljoja minkä mieli tekee ja jonkun verran maitotuotteita ja ehhehe, myös sokeriherkkuja, kun kohtuudessa pysyminen tapahtuu ilman minkäänlaista ponnistelua. Alkoholissa nollalinja, sillä vauva teon alla.

Suositut

Back
Ylös Bottom