Dieetin keskellä +-0 päivä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä vaikutuksia on sillä, että pitää kesken dieetin yhden tai useamman päivän, joiden aikana kalorit ovat plus-miinus-nolla tasolla?

Onko ainoa vaikutus se, että dieetti sitten vain kestää yhtä monta päivää pidempään kuin tuli +-0 päiviä pidettyä, jos dieetti loppuu esim. tietyn painotavoitteen kohdalla?

Vai haittaavatko nuo +-0 päivät dieettiä jotenkin muutoin?

Muutoin dieetti menee lähes täysin tasaisella miinuskalorimäärällä päivästä ja viikosta toiseen.

(Varsinaiseen hiilaritankkaukseen en ole tuntenut tarvetta. Tälläkin kertaa on kyse lähinnä siitä, että hieman on sellainen olo, että jokin sairaus pyrkii päälle ja intuitio kehottaa juomaan ja syömään hieman enemmän. Mutta tällä nyt ei kuitenkaan ole merkitystä tuon varsinaisen yllä esitetyn kysymyksen suhteen.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minun mielestäni +- päivät eivät muuten dieettiä haittaa paitsi dieetti tietysti kestää sit pidempään :(

Jos oot ollu pitkään miinuskaloridieetillä ja sit yhtäkkiä syöt enemmän (vaikkakin päivän kulutuksen), keho luullee, että dietti ois ohi ja alkaa polttaa kaloreita kiivaammalla tahdilla, kiihdyttäen aineenvaihduntaa. Kun syöt vähemmän, keho tekee kaikkensa, että se myös kuluttais vähemmän

Jos oot ollu pitkään miinuskaloridieetillä ja sit yhtäkkiä syöt enemmän (vaikkakin päivän kulutuksen), keho luullee, että dietti ois ohi ja alkaa polttaa kaloreita kiivaammalla tahdilla, kiihdyttäen aineenvaihduntaa.

Mutta toisaalta oot syöny myös enemmän joten kiihtynyt aineenvaihdunta polttaa vaan pois sen. Seuraavana päivänä dieetti jatkuu ja keho huomaa sen heti. Aika vähän kehoa voi loppupeleissä huijata.

Ymmärsin, että vastaus siis on oletukseni:

"Onko ainoa vaikutus se, että dieetti sitten vain kestää yhtä monta päivää pidempään kuin tuli +-0 päiviä pidettyä, jos dieetti loppuu esim. tietyn painotavoitteen kohdalla?"

Ei, mun mielest normaali-dieetillä ei kannata laskea kirjevaa'an kanssa kaloreita. Ite käytän mieluummin energiasykliä, pari ekaa päivää tosi matalilla hiilareilla, pari seuraavaa vähän korkeammilla, ja yksi päivä korkeilla hiilareilla. jos rajoitat esim hiilareiden/kokonaisenergian saantia pidemmäksi ajaksi niin tapahtuu luultavati "eat less, burn less"ilmiö. jolloin kehosi adaptoituu jatkuvan pieneen energian saantiin. Ja luultavasti myös hormonitasot (mm.kilpirauhashormoni) laskevat, jolloin rasvanpoltto heikkenee. En oikeestaan ite laske kaloreita ollenkaan, syön erittäin siististi ja lasken ainoastaan n.määrät hiilareista, ja että tulee tarpeeks valkuaista. Olikohan nyt sinnepäinkään mitä kysyit..

Mutta toisaalta oot syöny myös enemmän joten kiihtynyt aineenvaihdunta polttaa vaan pois sen. Seuraavana päivänä dieetti jatkuu ja keho huomaa sen heti. Aika vähän kehoa voi loppupeleissä huijata.

Mihin tutkimukseen tämä perustuu? Itse en usko tohon nimittäin yhtään.

En mäkään, jos et kehoas vois huijata hirveesti niin tusin kasvaisit tai laihtuisit kunnolla ikinä. Väitän et siin menee hetki ennen ku sun kehos sen huomaa, ja viel vähän pidempään ennenkuin se alkaa hidastaa aineenvaihduntaa. Toisaalta meneehän uudessa saliohjelmaski n.pari viikkoa ennenkuin se menettää parhaan teränsä..

Mihin tutkimukseen uskos perustuu?

V*tuttaa kun :anssi: kyltti on esillä heti, mutta itellä ei oo mitään perusteltua annettavaa.

:offtopic:

Kehon rasvat olivat jo ennen dieettiä suhteellisen vähissä. Pidin nyt 4 viikon dieetin jälkeen 3 plus-miinus-nolla kaloripäivää. Ruoassa painottuivat hiilarit rasvojen kustannuksella. Tuloksena painon nousu 2-3%. Jatkan nyt dieettiä.

V*tuttaa kun :anssi: kyltti on esillä heti, mutta itellä ei oo mitään perusteltua annettavaa.

Kyllä se kokemukseen perustuu - väitän että asia on näin ja samaa mieltä on varmasti maailman kaikki kilpakehonrakentajat.

Aineenvaihdunta hidastuu kun on pitkään miinuskaloreilla, se on elimistön puolustusmekanismi. Pluskalorit lisäävät aineenvaihduntaa merkittävästi.

Tämä "usko" perustuu siihen, että perustoiminnot vaativat aikalailla vakio määrän energiaa. Otetaan se sitten kehon energialähteistä tai ravinnosta.

Toiseksi en ymmärrä miksi kiihtynyt aineenvaihdunta kuluttaisi energiaa enemmän sinäänsä.

Kyllä se kokemukseen perustuu - väitän että asia on näin ja samaa mieltä on varmasti maailman kaikki kilpakehonrakentajat.

Aineenvaihdunta hidastuu kun on pitkään miinuskaloreilla, se on elimistön puolustusmekanismi. Pluskalorit lisäävät aineenvaihduntaa merkittävästi.

Eikä tarvi edes olla kilpakehonrakentaja, kun tuon huomaa. Itse tässä totuttelin ruokavalioon helmikuusta alkaen, paino putosi aika nopeasti 6,5kg. Sitten se jymähtikin siihen... 3 viikkoa tasan +-0,5kg sisällä ennen treeniä, eli ei siis aamupaino. Sitten mulle tehtiin ruokavalio hivenen tietävämmän henkilön toimesta ja siinä nostettiin kaloreita about 500kcal ylemmäs, mitä olin tuon alkuosion syönyt ja taas rupes rasva palamaan. Olin vaan mennyt liian nopeasti liian alas ja hivenen liian pienellä rasvamäärällä meni päivittäinen ruoka.

Nykyisessä ruokavaliossa mennään 3000kcal +-300kcal 5:n päivän syklityksellä ja sen syklityksen oheistoimintoineen ja mittauksineen voipi lukea tuolta mun treenipäiväkirjasta. Osalta tuohon vaikuttaa vuorotyöt, miksi ja miten minäkin päivänä homma hoidetaan. Alaspäin tullaan painon kanssa kokoajan ja oikeastaan ei ole vielä edes ollut kunnon nälkäkuuria.... mitä nyt aina välillä tuntuu, että pitää syödä aivan jatkuvasti :rolleyes: :D

Tuli tuossa mieleen, että mitä haittaa siitä on jos aineenvaihdunta hidastuu ja kroppa menee säästöliekille, siis terveyttä ajatellen. Eikö se ole vain helpompaa kun ei tarvi syödä niin paljoa peruskulutuksen tyydyttämiseksi? Dieettiä ajatellen säästöliekki ei tietenkään ole suotuisa, mutta mitä se merkitsee normi-ihmiselle muuta kuin pienempää kauppalaskua?

Mistä se elimistö sitten teidän mielestä tinkii?

No aineenvaihdunnasta. Voisi varmaan suomeksi sanoa niin, että syöty sapuska tulee paskana ulos hitaammin. Pulssi ei nouse, jos on ollut liian pitkään miinuksella saa yrittää repiä kaikin voimin esim. cross traineria saamatta pulssia edes 140:een. Siihen kunnon shitload sapuskaa ja seuraavana päivänä on pulssi samalla vaivannäöllä 180. Suorituskyky, kestävyys, voimatasot, kaikki nuo kulkee samassa suhteessa. Jos on säästöliekki kunnolla päällä niin ei meinaa saada persettä ylös penkistä!

Tuli tuossa mieleen, että mitä haittaa siitä on jos aineenvaihdunta hidastuu ja kroppa menee säästöliekille, siis terveyttä ajatellen. Eikö se ole vain helpompaa kun ei tarvi syödä niin paljoa peruskulutuksen tyydyttämiseksi? Dieettiä ajatellen säästöliekki ei tietenkään ole suotuisa, mutta mitä se merkitsee normi-ihmiselle muuta kuin pienempää kauppalaskua?

No mitä haittaa siitä on jos antaa elimistön riutua. Jos elimistö saa vähemmän energiaa, kun mitä perusaineenvaihdunta vaatii, ensin laihtuu, sitten sairastuu ja kuihtuu pois. :D

Tuo olikin itsenäisenä postauksena huono. Viittasin lainaamaani pätkään ja pointtini oli, että VAIKKA _energiankulutus_ kiihtyisi, on myös syöty enemmän jolloin tilanne on loppupeleissä +-0.
Itse perusaineenvaihdunnasta (BMR) olemme varmasti samaa mieltä. Se ei muutu juuri miksikään edes paastossa. Energiankulutuksessa on kuitenkin adaptiivisia komponentteja, jotta homeostaasia voidaan ylläpitää. Monet ovat käytännössäkin huomanneet että paino pysyy mielellään samoissa lukemissa ja että vaaditaan reilusti vähemmän tai enemmän kaloreita jotta paino muuttuisi. Ymmärtääkseni näitä on vaikea tutkia, mutta tossa jotain juttua NEAT:stä, joka liittyy myös Heikki722:n kokemuksiin energisyydestä:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/286/5/E675

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom