Diabeteksen / insuliinin vaikutus kuntosaliharjoittelussa

Tervehdys arvon pakkotoistelijat!

Pitipä oikein luoda tunnukset päästäkseni kyselemään (mahdollisesti tyhmiä) ihmisiltä jotka asiasta enemmän tietävät kuin minä. Olen kolmekymppinen ykköstyypin diabeetikko ja olen muun liikunnan yhteydessä vetänyt kuntosalitreeniä enemmän tai vähemmän satunnaisesti jo reilun kymmenen vuoden ajan. Olen lähes aina harjoitellut kaverini kanssa, joka on suunnilleen minun kokoiseni. Välillä harjoittelussa on ollut reilun vuodenkin taukoja, mutta aina taukojen jälkeen salille on jossain vaiheessa palattu.

Kaverini kanssa yhteisessä treenissä on oikeastaan aina ollut havaittavissa sama kaava : alkuvaiheessa minä olin selvästi heikompi, mutta alle vuodessa oikeastaan kaikissa liikkeissä pyyhkäisin reippaasti isompiin rautoihin. Myöhemminkin, kun yhteisharjoittelua on tauon jälkeen jatkettu, olen saattanut aloittaa suunnilleen samanlaisista tai hieman isoimmista raudoista, mutta joka kerralla tuntuu että minä kehityn vaan jonkin verran nopeammin.

Kaverini tunnen sangen hyvin ruokavaliota myöten, joten en usko ruokavalion olevan ratkaiseva tekijä. Treenaamme suunnilleen samanlaisella ohjelmalla (mikä ei välttämättä ole fiksua) 2 tai 3 kertaa viikossa, joten harjoittelun tahtia voisi kuvailla rauhalliseksi.

Muistan joskus jostain kuulleeni, että voimailijat ovat käyttäneet insuliiniä harjoittelunsa yhteydessä, mutta itselleni on hieman epäselväksi jäänyt mikä syy moiseen on ollut. Oman kehon insuliiniin eritys kun pitäisi korreloitua syödyn ravinnon määrään, en itse oikein kykene ymmärtämään mitä hyötyä insuliinistä voisi olla. Eli kertokaa, oi kaikki tietävät, mikä on mahtanut olla syy insuliinin käyttöön voimailussa? Kuinka paljon yksilöllistä kehitys voimaharjoittelussa samanlaisella ohjelmalla ja samankaltaisella ruokavaliolla voi olla? (eli jos kahdella melkein identtisen kokoisella kaverilla samalla treeniohjelmalla parin vuoden aikana toisella nousee penkkimaksimi 30kg ja toisella 60kg, voiko "yksilölliset tekijät" selittää tuon?)

Mitä muita syitä selvästi erilaiseen kehittymiseemme voisi olla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ja huom! Itse en usko insuliinin vaikuttavan (ainakaan noin merkittävästi) harjoittelun lopputuloksiin. Älkää vaan siis h#/"!/&ssä alkako tämän postauksen jälkeen itseenne insuliiniä pumppaamaan, siitä ei aiheudu kun harmia :)

Mutu tuntumalla uskallan väittää että tuolla roinapuolella ihmiset tietää enemmän insuliinista kun muut. Vaikka suoranaisesti ei roina olekkaan diabeetikoilla vaan elintärkeä lääke niin jotkut käyttävät sitä väärin.

Toivottavasti yksikään 15 wee alottelija bodari ota sellasta vaikutelmaa että insuliini on tie onneen ja "lainaa" sitä diabeetikko ystävältään/äitiltä/isiltä joka on vähintäänkin hengenvaarallista.

Sen takia tuo doping puoli on K-18

Antti Heikkilän kirjassa "Näin me keitämme" on puhetta insuliinista, 2 tyypin diabeetikon näkökulmasta: "Kaiken myönteisen kokemuksen perusteella en kerta kaikkiaan voi ymmärtää nykyisiä hoitokeinoja. Varsinkin insuliinit käyttäminen 2-diabeetikolle on suuri virhe, joka johtaa vain entistä suurempiin ongelmiin. Ensinnäkin insuliini on myrkky jolla on huomattavaia haittavaikutuksia elimistössä. Toiseksi 2-diabetes ei johdu insuliinin puutteesta vaan liika insuliinista, jota oma elimistö ei kykene käyttämään tehokkaasti.Liika insuliini sairastuttaa, eikä niinkään liika sokeri. Insuliini vauriottaa muun muassa verisuonien sisäpintaa ja nopeuttaa verisuonten kalkkeutumista. Insuliini myös nopeuttaa vanhenemisprosesseja. Yhdysvalloissa ikääntymiseen liittyvien muutosten ehkäisyyn perehtyneet lääkärit pitävät ensiarvoisen tärkeänä laskea ensin insuliinitasoja potilaillaan ennen mitään muita hoitoja.Lisäinsuliini myös lihottaa. Minkäänlainen laihdutus ei onnistu 2-diabeetikolle jos käyttää lisäinsuliinia."
Eli tuskinpa insuliinilla on mitään positiivista vaikutusta treenaukseen yhtään kellekkään.

ja huom! Itse en usko insuliinin vaikuttavan (ainakaan noin merkittävästi) harjoittelun lopputuloksiin.
Insuliini lisää glykogeenin eli kehoon varastoitavan sokerin muodostumista, edistää glukoosin ja aminohappojen ottoa soluun, lisää rasvan palamista sekä kiihdyttää proteiinisynteesiä. Insuliini on siten anabolinen eli kudoksia kasvattava hormoni.

http://www.dopinglinkki.fi/dopingaineet/insuliini

Eiköhän tää keskustelu ollu tässä, ettei mee täysin offtopiciks (dopingin suhteen) :D
E: olitkin nopea. En tiennytkään että Antti HEikkilällä on sellainen maine? Mikäs hänessä? Valaisisitko noobia? :D

Eiköhän tää keskustelu ollu tässä, ettei mee täysin offtopiciks (dopingin suhteen) :D
E: olitkin nopea. En tiennytkään että Antti HEikkilällä on sellainen maine? Mikäs hänessä? Valaisisitko noobia? :D

Ei mulla mitään Heikkilää vastaan, vaikken mikään fanikaan ole. Paletaani on saattanut joskus kommentoida muutamaan Heikkilän argumenttiin hieman ivallisesti.

ja huom! Itse en usko insuliinin vaikuttavan (ainakaan noin merkittävästi) harjoittelun lopputuloksiin. Älkää vaan siis h#/"!/&ssä alkako tämän postauksen jälkeen itseenne insuliiniä pumppaamaan, siitä ei aiheudu kun harmia :)

Onneksi toi insunkäyttö on tyhmemmälläkään lihaksenhimoisella nuorella miehellä helvetin harvinaista. Siinä on kyllä kieltämättä niin paljon riskejä että missään nimessä ei kannatakaan, ei kiinnostaisi sairastua diabetekseen.ym
Ja alkuperäiselle postaajalle, kyllä yksilölliset erot tuon selittävät. Minulla on tuttuja jotka ovat reenanneet 5 vuotta ja näyttävät edelleen säälittävän pieniltä eivätkä voimatasotkaan ole kunnolla nousseet, sitten on taas vuoden pari treenanneita jolla kertyy lihaa niin hyvin että ihmetyttää. Muutaman kympin ero sarjapainoissa voi selittyä ihan millä vaan normaaliasialla pikemmin kun tuolla.

Insuliini lisää glykogeenin eli kehoon varastoitavan sokerin muodostumista, edistää glukoosin ja aminohappojen ottoa soluun, lisää rasvan palamista sekä kiihdyttää proteiinisynteesiä. Insuliini on siten anabolinen eli kudoksia kasvattava hormoni.
http://www.dopinglinkki.fi/dopingaineet/insuliini

Rasvan palaminen on katabolista :).

Ja insuliini ei hirveästi auta rasvanpoltossa.

Googlaus "insulin muscle growth" löytää paljon sivuja. Ainakin insuliini tarkoittaa sitä, että vereen on jostain tullut sokeria eli on tullut syötyä. Lihakselle se lienee merkki siitä, että nyt on energiaa saatavilla, sopii kasvaa.

Comodo, ei kai insuliinin piikitys diabetestä aiheuta. Se taitaa tappaa paljon suoraviivaisemmin tiputtamalla verensokerin alas.

Maurizio, geenien lisäksi tulee mieleen se, miten tosissaan treenaa. On kai mahdoton kahden ihmisen vertailla miten väsynyt on, kuvailu poltteen määrästä ym. on epätäsmällistä. Mahdollisesti myös diabeetikkona syöt säännöllisemmin, ja se sitten samalla vaikuttaa lihaskasvuun. Ja ihan villinä teoriana tulee mieleen raskausdiabetes. Siinähän verensokerin heittely saa sikiön kasvamaan liian isoksi -- voisiko joku samanlainen mekanismi toimia aikuisilla?

Rasvan palaminen on katabolista :).

Ja insuliini ei hirveästi auta rasvanpoltossa.

Joo, teksti oli kopioitu sieltä linkin kautta.

Teksti: Timo Seppälä, lääketieteellinen johtaja
Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry

Lähteet:
[1] Holt & Sönksen (2008): Growth hormone, IGF-I and insulin and their abuse in sport. British Journal of Pharmacology 154(3): 542–56.

[2] Auer & Siesjö (1993): Hypoglycaemia: brain neurochemistry and neuropathology. Baillieres Clinical Endocrinology and Metabolism 7(3): 611–25.

Googlaus "insulin muscle growth" löytää paljon sivuja. Ainakin insuliini tarkoittaa sitä, että vereen on jostain tullut sokeria eli on tullut syötyä. Lihakselle se lienee merkki siitä, että nyt on energiaa saatavilla, sopii kasvaa.

Comodo, ei kai insuliinin piikitys diabetestä aiheuta. Se taitaa tappaa paljon suoraviivaisemmin tiputtamalla verensokerin alas.

Maurizio, geenien lisäksi tulee mieleen se, miten tosissaan treenaa. On kai mahdoton kahden ihmisen vertailla miten väsynyt on, kuvailu poltteen määrästä ym. on epätäsmällistä. Mahdollisesti myös diabeetikkona syöt säännöllisemmin, ja se sitten samalla vaikuttaa lihaskasvuun. Ja ihan villinä teoriana tulee mieleen raskausdiabetes. Siinähän verensokerin heittely saa sikiön kasvamaan liian isoksi -- voisiko joku samanlainen mekanismi toimia aikuisilla?

Kyllä mä olen käsittänyt että insun pidempiaikaisella väärinkäytöllä on äkkikuoleman lisäksi myös riski sairastua diabetekseen, saatan olla väärässäkin..

Kyllä mä olen käsittänyt että insun pidempiaikaisella väärinkäytöllä on äkkikuoleman lisäksi myös riski sairastua diabetekseen, saatan olla väärässäkin..

Kakkostyypin diabetekseen (joka on siis tyystin eri sairaus kun 1-tyyppi) lisäinsuliinin piikittämistä ei ihan helposti kai juuri siitä syystä suositella, että lisäinsuliini saattaa vaikuttaa oman haiman kykyyn tuottaa insuliiniä. En asiasta tiedä, mutta voisin tosiaan kuvitella, että terveelläkin ihmisellä haiman insuliinituotanto saattaa häiriintyä.

Kakkostyypin diabetekseen (joka on siis tyystin eri sairaus kun 1-tyyppi) lisäinsuliinin piikittämistä ei ihan helposti kai juuri siitä syystä suositella, että lisäinsuliini saattaa vaikuttaa oman haiman kykyyn tuottaa insuliiniä. En asiasta tiedä, mutta voisin tosiaan kuvitella, että terveelläkin ihmisellä haiman insuliinituotanto saattaa häiriintyä.

Jotain tämänsuuntaista olen itsekin käsittänyt, ja se on vähintäänkin loogista :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom