Diabeetikon ruokavalio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Archer
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
31
Eli tälläisellä ohjelmalla mennään nyt salilla.
aamuisin syön yleensä 70 hiilihydraattia kaloreista ei tietoa klo 11 40-50 hiilaria klo 13:00 20-30hiilaria klo 15:00 20-30 hiilaria klo 16:30-17:00 50 hiilihydraattia ja iltapala on 50 hiilihydraattia. Kuten sanoin kaloreista yms ei tietoakaan. :/ Tarvitsisin apua ruokavalion tekoon. Itse en tajua siitä mitään,ikävä kyllä.

Maanantai
Rinta / olkapäät / vatsa + nyrkkeilysäkki

Ristitalja 2 x 20-30
Penkki 2 x 6 / Alaviistopenkki 2 x 15-20
Smith-vinopenkki 2 x 6 / Vinopenkki 2 x 6
Vipunostot sivuille 2 x 6
Vipunostot taakse 2 x 6
Pystypunnerrus laitteessa 2 x 6
Vatsalauta 2 x 20-30 / Vatsalauta lisäpainolla 2 x 20-30
Vatsakone 2 x 20-30
Jalkojen nosto telineessä 2 x 20-30 / Jalkojen nosto roikkuen 2 x 20-30
Sivutaivutus KP 2 x 20-30

Keskiviikko
Selkä / epäkkäät + nyrkkeilysäkki

Leuat vastaotteella lisäpainolla 3 x max.
Kahden käden kulmasoutu KP 2 x 6 / Kulmasoutu tangolla 2 x 6
Alasoutulaite 2 x 6
Alatalja 2 x 6
Mave 2 x 6
Selänojennus selkäpenkissä 3 x max.
Olankohautus laitteessa 2 x 10-20
Kiertäjäkalvosimet KP 2 x 20-35

Perjantai
Jalat / kädet + nyrkkeilysäkki

Hammer KP 3 x 5-10 / Keskitetty hauiskääntö KP 3 x 5-10
Scott-hauis kulmatangolla 2 x 12-15 / Hauis myötäotteella 2 x 12-15
Ojentajapunnerrus kulmatangolla istuen 2 x 15-20 / Taljapunnerrus narulla 2 x 15-20
Rannekääntö vastaotteella 2 x 10-15/ Rannekääntö myötäotteella 2 x 10-15
Hack-kyykky 2 x 15-25
Reisiojennus istuen 2 x 15-20
Reisikoukistus maaten 2 x 15-20
Pohjeprässi istuen 2 x 10-20

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaanpa että diabetes tapauksessa olisi hyvä keskustella lääkärin ja ravintoterapeutin kanssa sopivasta ruokavaliosta huomioiden kuntosalitreenaus.

Tossa iässä, seuraat vain mitä syöt ja pistät sen mukaan. Lääkärin kautta saat ajan ravintoterapeutille, joka neuvoo ruokavaliossa, eikä maksa mitään.

Mun mielipide asiaan on kuitenkin, että diabeetikon on ihan turha alkaa mättämään ruokaa silmittömästi, kun tuota ylimääräistä tulee sitten niin pirutsi liikaa.

Itse olen vähän skeptinen varsinkin hoitajien (ja jopa osan lääkäreistä) antamaan ohjeistukseen. Aika pitkälle tuntuvat olevan pihalla ja vanhasta tottumuksesta pelottelevat proteiineilla. Se toki on totta, että diabeetikkona olet alttiimpi liiallisesta proteiininsaannista mahdollisesti johtuvaan munuaisvaurioon, mutta se 1.5g/painokilo proteiinia ei luultavasti terveisiin elämäntapoihin ja kuntosaliharjoitteluun yhdistettynä pahaa tee. Tuo ravintoterapeutti optio kannattaa käyttää jollei tietoa ravinnosta muuten ole.

Periaatteessahan makeiden tyyppien ruokavalio pitäisikin olla aika lähellä perus kuntosalikävijän terveellistä ruokavaliota. Hiilihydraatit pitkiä, proteiinia kohtuudella. Olen kaakamon kanssa samoilla linjoilla kalorisaannista, kohtuudella yli kulutuksen (max 500kcal) jos massaa haluaa saada lisää.

Yleistä tietoa ravinnosta on netti pullollaan (varsinkin tältä palstalta löytyy paljon hyvää infoa). Oman tulevaisuutesi kannalta suosittelen tutustumaan.

Itelläni on ollut diabeetes jostain 9vuotiaasta asti. Punttiksen tullessa kuvaan en juuri ruokailujani muuttanut. Rahkaa ja raejuustoa vaan normaali ruoan lisäksi (ei sisällä nimeksikään hiilihydraatteja). Treenin jälkeinen palautusjuoma on ollut sopiva sokeritasapainon tasottaja.

Ruokailuvalion joudut itse omien kokemuksien kautta löytämään ja lääkärin kanssa läpikäymään. Tiedän kyllä että insuliinimäärien kanssa kikkailu yhdistettynä treenaamiseen ei ole aina helppoa....

Groteskin mainitsema alttius munuaisvaurioon on ihan totta. Mutta toisaalta itse elän siinä ajatuksessa etten eläkeikäiseksi asti tule elämään. Eli väliäkö sillä että syönkö päivän aikana 3g/kg proteeiniia vai 1g/kg. Erinäiset lisä"ongelmat" mitä diabetes tuo tulleessan ajanmyötä on julmaa totuutta.

Itsellä treeniä takana 3,5 vuotta ja diabetesta 16 vuotta. Paino nyt 86kg.

-Hiilihydraatit muodostavat suurimman osan päivän kaloreista . Suuria määriä rasvaa tai proteiinia ei suositella diabeetikolle, koska ne saattavat altistavaa diabeetikot monille saurauksille. Suositellut rasvat terveellisistä öljyistä ja kalasta.

-Suurista proteiinimääristä (200-300g päivä) ei ainakaan itselle ole ollut muuta kuin haittaa. Onnistuin kasvattamaan lihasta dietilläkin vaikka proteiinimäärät olivat erittäin alhaiset (120g proteiinia per päivä) verrattuna mitä useimmiten suositellaan kuntosalikävijälle.

-Ei punaista lihaa tai kovia rasvoja (eläinkunnan rasvat). Söin punaista lihaa ja painoni nousi 80kg->90kg melko nopeasti. Nyt syön suurinpiirtein saman verran kaloreita mutta en punaista lihaa. Paino on pudonnut jo 4kg 1½kk aikana, vaikka syön yli 3000kcal päivässä. Voimatasot myös nousseet. Suositellut rasvat terveellisistä öljyistä ja kalasta.

Oma ruokavalio koostuu pääosin ja suosittelen myös muille:
Täysjyväriisi yms., mûsli, hedelmät, marjat, tonnikala, rasvaton (nahaton ja luuton) kana tai kalkkuna, maitorahka, oliiviöljy, rasvaiset kalat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom