dermografismus ja kutiava iho

Onko kellään kokemusta dermografismuksesta, eli eräänlaisesta nokkosihottumasta? Itseäni se on ilmeisesti vaivannut jo yli puoli vuotta. Tosi ärsyttävää kun pysty keskittymään mihinkään kutinan takia ja myös yöunet jäävät usein tosi lyhyiksi.
Ja mikä parasta, lääkäreistäkään ei ole ollut vielä apua. Koitan jatkuvasti etsiä apua eri paikoista, mutta tuloksia ei ole tullut pahemmin vielä.

Kokemuksia tästä äärimmäisen epämukavasta taudista?:curs: :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lääkärin tietokantojen mukaan tuon aiheuttajaa ei ihan suoraan sanottuna kukaan tiedä :( . Se on kuitenkin jonkinlainen allerginen reaktio, johon antihistamiinien pitäisi tepsiä. Jännän näköisiä ovat kyllä ne jäljet tavallisesti, ihan niinkuin olisi raapinut. Lääkäri varmaan määräilee tollasiin antihistamiinia, esim. Histec, Zyrtec, Heinix jne. Varmaan oletkin jo kokeillut?

ootko kokeillu minkäänlaisia rasvoja, ihan perusvoiteita/hydrokortisooneja tai vastaavia?
itelläni on atooppinen ihottuma mikä kutisee käytännössä 24/7 ja se on yhtä helvettiä. se myös kuivuu ja tulehtuu äärettömän helposti joten on pakko käyttää erinäisiä voiteita noin 1kg/kk . lievittää oireita välillä loistavasti välillä taas ei. mutta ilman niitä ei pärjää. joten uskosin et joku voide varmaan auttais suakin.

Itse kanssa lievästä atooppisesta ihosta kärsivänä voin suositella Essex nimistä kosteusvoidetta ihon hoitoon. Omasta mielestä levittyy ja imeytyy helpoiten. Suihkun jälkeen rasvat yleensäkin imeytyvät parhaiten.

WeTTi sanoi:
Lääkäri varmaan määräilee tollasiin antihistamiinia, esim. Histec, Zyrtec, Heinix jne. Varmaan oletkin jo kokeillut?

Ja varmaankin Atarax olis kova sana, jos kutina häiritsee jo untakin..

Tuonpa oman kokemukseni tänne jos vaikka siitä olisi apua, ei sitä koskaan tiedä..

Mulla on myös ongelmia eräänlaisesta atooppisesta ihottumasta. OIkeastaan muutamista erilaisista ihottumista. Todella harmittavaa. Lähes kymmenen vuotta jo kärsinyt tätä piinaa ja sosiaalista ahdinkoa. Luovuin lääkäreistä ja lääkkeistä kun niistä ei ole ollut apua paskan vertaa. Kaikista saatanan voiteista ja ihmepesuaineista iho tuli vain huonommaksi. Joten olen aloittanut viimeisen oljenkorren kokeilun - gluteenittoman ruokavalion. Muutamassa päivässä iho on selvästi tullut paremmaksi. Inhottavat nokkosenpistoksia muistuttavat pienen pienet paukamat kasvoissa ja kaulassa ovat antaneet laskemisen merkkejä. Ja iho näyttää sileämmältä. Lähes normaalilta. Toivon nyt todella, että tämä ihottuma johtuisi tuosta juuri tuosta gluteenista. Toivon että minulla olisi keliakia! Hullua, tiedän mutta silloin piinaava mysteeri vihdoin ratkeaisi. Vielä on liian aikaista asettaa toivoa liian korkealle, voi olla, että taas huomenaamulla herään paiseruttoa kärsivän perunan näköisenä. Kävi miten kävi jatkan etsimistä, sillä uskon, että varsinkin ihottumissa ja esimerkiksi aknessa ruokavaliolla voi olla valtava merkitys.

AGR sanoi:
Kävi miten kävi jatkan etsimistä, sillä uskon, että varsinkin ihottumissa ja esimerkiksi aknessa ruokavaliolla voi olla valtava merkitys.

Itseasiassa tiede aknen takaa sanoo, että ruokavaliolla ei ole merkitystä akneen. Ainakaan siis tilastollisesti.

MUTTA tunnetaan kyllä "ihokeliakia", eli hienosti sanoen dermatitis herpetiformis (joka on kohtuu tyypillisesti kyynärpäissä, polvissa, ristiselässä ja hiuspohjassa). Diagnoosi pitäs irrota ainakin ihon koepalalla. Samanaikaisesti tietysti pitäisi myös huomioida normaalin keliakian mahdollisuus (jota ei välttämättä ole).. Periaatteessahan ei suositella gluteenittoman ruokavalion aloittamista ennenkuin diagnoosi on varmistettu, että se diagnoosi joskus saataisiin.

Inertia on potenut tuota nokkosihottumaa eli dermografismusta nyt jo useampia kuukausia. Ilman antihistamiineja ihoon nousee noita punaisia juovia kaikista raapaisuista, kireä paidankaulus tms. paine aiheuttaa myös juovia. Ja sitten ne kutisee ikävästi. Antihistamiineilla oireet pysyvät kurissa - punaisia juovia voi tulla (ei niin "koholla"), mutta kutinaa ei havaittavasti ole jos lääkitys on päällä. Akuuteissa kutinakohtauksissa kortisonivoidekin jeesaa, mutta sitä ei tietenkään kannata jatkuvasti levitellä.

Ihon kosteutus tavallisella kosteusvoiteella on aina hyvästä.

WeTTi sanoi:
Lääkärin tietokantojen mukaan tuon aiheuttajaa ei ihan suoraan sanottuna kukaan tiedä :( . Se on kuitenkin jonkinlainen allerginen reaktio, johon antihistamiinien pitäisi tepsiä. Jännän näköisiä ovat kyllä ne jäljet tavallisesti, ihan niinkuin olisi raapinut. Lääkäri varmaan määräilee tollasiin antihistamiinia, esim. Histec, Zyrtec, Heinix jne. Varmaan oletkin jo kokeillut?
Niin aiheuttajaa ei tiedä. Itselläni antihistamiinit eivät ole juurikaan auttaneet. Välillä tuntui että niistä oli apua, mutta nyt on ihan sama syönkö niitä vai en, sillä kutina ei vähene. Olen syönyt zyteciä, xyzalia ja jotain muuta jonka nimeä en muista. Näistä on juuri nyt menossa kokeilu xyzalin kanssa. Noin jäljet joista puhut ovat siis ilmeisesti erään raapaisukokeen tuloksia, eivät siis jokapäiväistä elämää. Näin siis ainakin minulla.

Pikivirta sanoi:
ootko kokeillu minkäänlaisia rasvoja, ihan perusvoiteita/hydrokortisooneja tai vastaavia?
itelläni on atooppinen ihottuma mikä kutisee käytännössä 24/7 ja se on yhtä helvettiä. se myös kuivuu ja tulehtuu äärettömän helposti joten on pakko käyttää erinäisiä voiteita noin 1kg/kk . lievittää oireita välillä loistavasti välillä taas ei. mutta ilman niitä ei pärjää. joten uskosin et joku voide varmaan auttais suakin.
Rasvoja olen käyttänyt jonkin verran, en kuitenkaan mitenkään kovin systemaattisesti johtuen siitä että olen nyt intissä.. Aluksi perusvoiteet tuntuivat auttavan, mutta jotenkin niidenkin teho vaimeni.. Hydrokortisooneista en ole edes kuullut..

kas-vain sanoi:
Itse kanssa lievästä atooppisesta ihosta kärsivänä voin suositella Essex nimistä kosteusvoidetta ihon hoitoon. Omasta mielestä levittyy ja imeytyy helpoiten. Suihkun jälkeen rasvat yleensäkin imeytyvät parhaiten.
Pitääpä ottaa nimi muistiin. En siis ole itse edes 100% varma että minulla on juuri dermografismus, vaikka sain sellaisen diagnoosin lääkäriltä. Nimittäin tämä diagnoosi tuli siitä kun vasta kolmas ihminen koitti raapaisutesti minulle. (Se on siis sellainen että kynän tylpällä päällä tai vastaavalla raapaisee niskasta/hartioilta ja odottaa kohoumaa) Siis kaksi ensimmäistä kokeilijaa eivät saaneet ihoa "kohoamaan".

TJJ sanoi:
Ja varmaankin Atarax olis kova sana, jos kutina häiritsee jo untakin..
Aluksi lääkäri määräsi mulle 3 atarax-tabua/päivä. Oli muuten nuppi vähän turhan sekaisin kun popsin niitä reilun viikon..:hyper:
Siitä tuli itselleni eräänlainen "kammo" niihin. En koskenutkaan vähään aikaan kyseisiin tabuihin. Jossain vaiheessa otin yhden tabun illassa helpottamaan unen saantia. Tuntuivat auttavan oikein hyvin, mutta nykyään eivät juurikaan. Unen saanti on välillä tosi vaikeaa ja joskus ehdin sitten nukkua vain 2-4h/yö, koska intissä on herätys 06.00. On muuten uskomattoman perseestä pyöriä monta tuntia sängyssä saamatta unta ja raapia itseään. Olen harkinnut pyytäväni kohta unilääkkeitä, vaikka ne hieman jotenkin arveluttavat itseäni.

AGR sanoi:
Tuonpa oman kokemukseni tänne jos vaikka siitä olisi apua, ei sitä koskaan tiedä..

Mulla on myös ongelmia eräänlaisesta atooppisesta ihottumasta. OIkeastaan muutamista erilaisista ihottumista. Todella harmittavaa. Lähes kymmenen vuotta jo kärsinyt tätä piinaa ja sosiaalista ahdinkoa. Luovuin lääkäreistä ja lääkkeistä kun niistä ei ole ollut apua paskan vertaa. Kaikista saatanan voiteista ja ihmepesuaineista iho tuli vain huonommaksi. Joten olen aloittanut viimeisen oljenkorren kokeilun - gluteenittoman ruokavalion. Muutamassa päivässä iho on selvästi tullut paremmaksi. Inhottavat nokkosenpistoksia muistuttavat pienen pienet paukamat kasvoissa ja kaulassa ovat antaneet laskemisen merkkejä. Ja iho näyttää sileämmältä. Lähes normaalilta. Toivon nyt todella, että tämä ihottuma johtuisi tuosta juuri tuosta gluteenista. Toivon että minulla olisi keliakia! Hullua, tiedän mutta silloin piinaava mysteeri vihdoin ratkeaisi. Vielä on liian aikaista asettaa toivoa liian korkealle, voi olla, että taas huomenaamulla herään paiseruttoa kärsivän perunan näköisenä. Kävi miten kävi jatkan etsimistä, sillä uskon, että varsinkin ihottumissa ja esimerkiksi aknessa ruokavaliolla voi olla valtava merkitys.

Itselläkin on käynyt mielessä joku ruoka-ainejuttu, mutta lääkäri on tyrmännyt minut tylysti jo pari kertaa. Taidan silti kysyä vielä uudestaan asiasta häneltä ja vaatia parempia perusteita, miksi kyse ei voisi olla jostain sellaisesta.

Minulla ei ollut ensimmäiseen pariin kuukauteen minkäänlaisia jälkiä ihossa, kutitti vaan pirusti. Nytkin suurin osa jäljistä on ihan vaan raapismisjälkiä, mutta jotain pieniä paukamia on myös. Itselläni kasvot ovat säästyneet ainakin vielä ilman oireita.

Mille alueelle oireesi keskittyvät? Itselläni nivuset, reisien yläosat, vatsa ja pärse kutisevat eniten, mutta kosmeettisesti suurimmat oireet ovat ollleet ojentajien paikkeilla.

Ironbutt sanoi:
Inertia on potenut tuota nokkosihottumaa eli dermografismusta nyt jo useampia kuukausia. Ilman antihistamiineja ihoon nousee noita punaisia juovia kaikista raapaisuista, kireä paidankaulus tms. paine aiheuttaa myös juovia. Ja sitten ne kutisee ikävästi. Antihistamiineilla oireet pysyvät kurissa - punaisia juovia voi tulla (ei niin "koholla"), mutta kutinaa ei havaittavasti ole jos lääkitys on päällä. Akuuteissa kutinakohtauksissa kortisonivoidekin jeesaa, mutta sitä ei tietenkään kannata jatkuvasti levitellä.

Ihon kosteutus tavallisella kosteusvoiteella on aina hyvästä.

Olisi mielenkiintoista kuulla Inertian omia tuntemuksia oireista ja elämästä dermografismuksen kanssa.

Mulla ei nouse nuita punaisia juovia.. Tosin suihkun jälkeen varsinkin vatsassa on punaisia laikkuja aika paljon. En tiedä kuinka paljon tämä voi vielä pahentua tästä, sillä kun vertaa tilannetta vaikka kuukauden taaksepäin, niin oireet ovat taas pahentuneet.

Toivottavasti pahenemistä ei tapahdu enää, sillä tämä käy jo nyt henkisesti ja tietysti myös fyysisesti raskaaksi. Huomaan että pinna on kireämmällä kuin ennen..:david:

Mikäli sinulle ei nouse punaisia juovia raapimisesta, niin tauti voi olla ihan joku toinen: esim. punatäplä aiheuttaa punaisia laikkuja iholle, ihankuin sormenjälkiä. Se on viruksen aiheuttama, syntymekanismia siinäkään ei tunneta. Paranee itsestään.

Mulla oli tuo pari vuotta sitten, vatsassa. Ei se sinänsä haitannut, masua kutitti ja punaisia "sormenjälkiä" oli navan molemmin puolin yhteensä reilu 10. Se meni itsestään ohi n. puolessa vuodessa.

dermografismus sanoi:
Mille alueelle oireesi keskittyvät? Itselläni nivuset, reisien yläosat, vatsa ja pärse kutisevat eniten, mutta kosmeettisesti suurimmat oireet ovat ollleet ojentajien paikkeilla.

Noi voiteet toimii usein vain oireisiin eivätkä hoida itse taudin syytä. Joka voi hyvinkin löytyä ruokavaliosta. Useissa ihottuma tapauksissa syy löytyy jostakin ruoka-aineesta.

Oma ihottumani on/oli ojentajissa, kasvoissa, kaulassa, rinnassa-vatsassa. Kutinaa ei ole oikeastaan kuin kaulan alueella ja joskus ojentajissa. Nyt tosiaan kun eliminoin gluteenin ruuastani niin iho näyttää parantumisen merkkejä. Vatsakin toimii paremmin.

Kannattaa ehkä alkaa selvittelemään josko se voisi johtua jostakin ruuasta jota syöt. Se voi olla jotakin jota olet syönyt koko ikäsi mutta vasta pikkuhiljaa olet herkistynyt sille. Yhden lääkärin puheisiin ei kannata luottaa näissä asioissa.

Ironbutt sanoi:
Mikäli sinulle ei nouse punaisia juovia raapimisesta, niin tauti voi olla ihan joku toinen: esim. punatäplä aiheuttaa punaisia laikkuja iholle, ihankuin sormenjälkiä. Se on viruksen aiheuttama, syntymekanismia siinäkään ei tunneta. Paranee itsestään.

Mulla oli tuo pari vuotta sitten, vatsassa. Ei se sinänsä haitannut, masua kutitti ja punaisia "sormenjälkiä" oli navan molemmin puolin yhteensä reilu 10. Se meni itsestään ohi n. puolessa vuodessa.
Olen epäillyt koko ajan enemmän että kyse ei tosiaan ole dermografismuksesta. Ärsyttää kun ei saa minkäänlaista vastausta, se inttilääkäri jauhaa vain samaa levyä aina uudestaan.

Suihkun jälkeen täpliä on siis usempia kymmeniä, lähemmäs sata varmaan. Ne on sellaisia aika pieniä, siis huomattavasti pienempiä kun sormenpää.

Tekkaa tuolta ihotautilääkäri Raimo Suhosen kuvagallerista, josko löytyisi vastaavaa tapausta. Sinne on kuvien kanssa listattu yleisimmät iho-ongelmat.

http://www.ihotauti.net/galleria.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom