Demin lisäravinnekeskustelu

Originally posted by andor
Vähän offtopiccina kertoisko joku miksi niitä proteiineja pitää suosia dieetillä hiilareita enemmän?

No syy on siinä että liika proteiini ei muutu läskiksi (kuten hiilihydraatit tekee). Ja myös siksi että ihminen tarvitsee proteiinia solujen uusiutumiseen yms., mutta hiilahydraatteja ei välttämättä tarvita yhtään. Keho osaa kyllä valmistaa tarvittavat hiilarit proteiinista ja rasvasta, tai rasvaa proteiinista ja hiilareista. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Hano
No syy on siinä että liika proteiini ei muutu läskiksi (kuten hiilihydraatit tekee). Ja myös siksi että ihminen tarvitsee proteiinia solujen uusiutumiseen yms., mutta hiilahydraatteja ei välttämättä tarvita yhtään. Keho osaa kyllä valmistaa tarvittavat hiilarit proteiinista ja rasvasta, tai rasvaa proteiinista ja hiilareista. :david:

Tietenkin se ylimääräinen protsku muuttuu läskiksi. Tarkempaa tietoa vaikka täältä http://www.cc.jyu.fi/~maaheik/lfysiol/Typpi.htm

Ts. kun glykogeenivarastot ovat eri vaiheiden ja mekanismien myötä täynnä, ylimääräiset aminohapot aiheuttavat läskin kertymistä.

Originally posted by Sakkeus
Tietenkin se ylimääräinen protsku muuttuu läskiksi. Tarkempaa tietoa vaikka täältä http://www.cc.jyu.fi/~maaheik/lfysiol/Typpi.htm

Ts. kun glykogeenivarastot ovat eri vaiheiden ja mekanismien myötä täynnä, ylimääräiset aminohapot aiheuttavat läskin kertymistä.

Mikä on sitten se liika ylimäärä joka muuttuu rasvaksi?
On kuitenkin myös väläytelty täälläkin väitteitä, että liika proteiini muuttuu energiaksi tjtn.. Jos tietty tuhottomia määriä vetää yli, niin sitten muuttuu rasvaksi..
Eli, miten mahtaa olla. Kaikki sanoo vähän yhtä sun toista.

Originally posted by Nat_Ural
Etteivät ne tuntisi oloaan yksinäiseksi? :) Ei tuollaista kysymystä voi varmaan edes vakavalla naamalla esittää. Syyn saanee selville selailemalla treeni&ravinto-osiota.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole. On vain tyhmiä vastauksia.

Ei kaikki voi kaikkea tietää ja on ihan hyvä, että kysyvät. On aika huolestuttavaa muutenkin, että porukka sitten päättelee ite vastaukset ja kertoo niitä jossain demissä sitten asiantuntevana ja näin koko Suomen nuoriso tietää kaiken treenaamisen ja oikein syömisen faktoista.

Jepjep ;)

Otappa tuosta nyt selvää kun kaikki väittää vähän mitä sattuu. No jospa sitä joskus sais vastauksen tuohon kysymykseen... Ei välttämättä kuitenkaan täältä :rolleyes: Pitäsköhän kysyä jippiistä? :D

Originally posted by Hippa
On aika huolestuttavaa muutenkin, että porukka sitten päättelee ite vastaukset ja kertoo niitä jossain demissä sitten asiantuntevana ja näin koko Suomen nuoriso tietää kaiken treenaamisen ja oikein syömisen faktoista.

Juuri näin. Mulla ei onneksi ole tapana päätellä tuommosia asioita ja sitten esittää omia oletuksiaan faktoina... Ennemmin oon turpa kiinni jos en tiedä asiasta mitään. Tai sitten yritän kysymällä saada tietoa ;)

Originally posted by Raven
Mikä on sitten se liika ylimäärä joka muuttuu rasvaksi?
On kuitenkin myös väläytelty täälläkin väitteitä, että liika proteiini muuttuu energiaksi tjtn.. Jos tietty tuhottomia määriä vetää yli, niin sitten muuttuu rasvaksi..
Eli, miten mahtaa olla. Kaikki sanoo vähän yhtä sun toista.

-aminohappojen hiilirunko käytetään energian tuottoon (eli hapetus -> CO2 + H2O tuottaen samalla ATP:a), glukoosin synteesiin (glukoneogeneesi) tai ketoaineiden synteesiin

-glukogeeniset aminohapot: hiilirunko hajoaa joko pyruvaatiksi tai tcasyklin välituotteiksi (glukoosin uudelleen muodostukseen)

-ketogeeniset aminohapot: hiilirunko hajoaa asetyyli-CoA:ksi tai
asetoasetyyli-CoA:ksi (jota ei voida käyttää glukoosin uudistuodostukseen)

(vain yksi ketogeeninen aminohappo, muut glukogeenisia (suurin osa) tai sekä että)

-> KUN SOLUSSA EI OLE ENERGIAN TARVETTA (ei TCA-sykli;
glukoosi->pyruvaatti->asetyyliKoA->sitraatti; glykolyysitie),
-> sitraatti ulos mitokondriosta sytosoliin
-> asetyyliKoA sytosoliin
-> rasvahappo synteesi käynnistyy

Kaikki reaktiot siis tarvitsevat energiaa, joten proteiinin "muuttumisella" lopulta läskiksi ei ole todellakaan hyvä hyötysuhde, mutta näin kuitenkin käy, etenkin jos proteiinia esimerkiksi syö päivän E%:sta hyvin paljon.

Jos joku tietää paremmin niin voi kommentoida. En julista että kaikki tossa pitää 100%:sesti paikkansa mutta oon melko varma että näin on, kaikki kuitenkin tarkistettua ja kopioitua eikä itse säädettyä. Se mistä en ole varma, voi olla että tuosta puuttuu huonolla munkilla jotain.

Lähteenä lääketieteellisen biokemian opiskelumatskua ja oppikirja Lehninger: Principles of Biochemistry, Nelson&Cox 3rd edition 2000 1253s.

Todella hyvää löylytystä Sakkeukselta jälleen. Jos ajattelee, että alkaisi käyttää proteiinia elimistön pääasiallisena energialähteenä hiilarien sijaan, niin eihän se kovin järkevältä enää vaikutakaan. Elimistöstä vain tulee aika mieletön proteinwastingmachine, eikä hikikään varmaan haise hyvältä.

Hippa, minä olen urani varrella saanut kaikkein typerimmät vastaukset erittäin typeriin sekä erittäin hyviin kysymyksiin. Aina ei ennakkoon itsekään tiedä kumpi on kyseessä :)

No niin, Demin ihmeellinen maailma...

Quouttaan: "Olen ollut kasvisyöjä syntymästäni lähtien, eikä ole ollut mitään ongelmia, paitsi kun olin 2-5 vuotias, olin rutkasti alipainoinen. Mut pantiin lääkärissä lihotuskuurille."

Siis ei hyvää päivää. Minun lapsestani tulee kasvissyöjä. Kas, se ei haluakkaan sitä. No kuolkoon vaikka nälkään, mutta mäkkäri on murhaa ja sinne ei mennä.

lisää proteiinin "vaaroista"

No sattuipa pari viikkoa sitten kansanterveystieteen avoimen yo:n opintoryhmässä. Yks fysioterapeutti piti esitelmää nuorten liikuntatottumuksista ja mainitsi, et kilpaurheilu voi kyllä olla vaarallistakin, kun siihen saattaa liittyä 'doping, nuuskaaminen ja lisäravinteet'. Piti sit kysäistä, et mitäköhän pahaa siinä lisäravinteiden käytössä on. Vastausryöpyssä (mielipiteitään esitti tän fysioterapeutin lisäks pari hoitsua) sain valistusta siitä, miten ennen kaikkea proteiini on tosi vaarallista ja aiheuttaa mm. hiusten lähtöä, impotenssia ja vaurioita sisäelimille (maksa, munuaiset jne.)... Eli hyvin tuntuu olevan nämä terveysalan ihmisetkin perillä asioista:lol2:

"Liha on epäterveellistä, eikä ihmiselimistö pysty hyödyntämään sitä millään tavalla. Siitä erittyy ainoastaan myrkkyjä. Onko luontevaa kuvitella, että jotkut ihmisen esi-isät on hyökänny porsaan kimppuun ja kaivanu sormin sen suolet pihalle?"
:lol2:

Ei ihmekkään että kehitys on hidasta kun meikä on vetänyt possusta vain nollakaloreita

Olispa hauska nähdä seurantatutkimus jossa katsotaan miten vegeksi siirtymisen jälkeen paino kehittyy. Tuntuu että ne vähät veget jotka tunnen/tiedän, ovat joko vinkuheinän paksuisia, tai sitten reippaasti pyöreitä. Tuntuisi hankalalta säilyttää painoaan pääasiassa hiilari/rasva-ruoalla.

Miten yleensä, säilyttääköhän keskivertovege (ei salilla käyvä Tiina Tavallinen) lihasmassaansa jos ei erikseen syö tofua yms. proteiinipitoista? Kun kyllähän kaikki veget _tietävät_ että soija olisi hyvästä, mutta sitähän pitäisi syödä päivittäin jos haluaa päästä edes siihen 1g/kg -proteiinimäärään. Muutaman kanssa olen jutellut ja heidän ruokavalionsa on ollut vähän tyyliin soijapihviä kerran viikossa, "ei sitä proteiinia niin paljon tarvitse".

Kyllä asiat oli mun nuoruudessa hyvin :D Teinit söi sitä mitä äippä pöytään pisti, eikä mitään salaattia sitruunamehulla, ja jälkkäriksi 300 gramman irtsaripussia. Ei mulla kasvissyöntiä vastaan tosiaankaan mitään ole, mutta se on jotenkin piste i:n päälle näissä nuorison viimeisimmissä ruokatrendeissä, kun siihen vielä yhdistetään irtsarin ja limsan ym. paskaruoan vetäminen.

Re: lisää proteiinin "vaaroista"

Originally posted by MillaMagia
No sattuipa pari viikkoa sitten kansanterveystieteen avoimen yo:n opintoryhmässä. Yks fysioterapeutti piti esitelmää nuorten liikuntatottumuksista ja mainitsi, et kilpaurheilu voi kyllä olla vaarallistakin, kun siihen saattaa liittyä 'doping, nuuskaaminen ja lisäravinteet'. Piti sit kysäistä, et mitäköhän pahaa siinä lisäravinteiden käytössä on. Vastausryöpyssä (mielipiteitään esitti tän fysioterapeutin lisäks pari hoitsua) sain valistusta siitä, miten ennen kaikkea proteiini on tosi vaarallista ja aiheuttaa mm. hiusten lähtöä, impotenssia ja vaurioita sisäelimille (maksa, munuaiset jne.)... Eli hyvin tuntuu olevan nämä terveysalan ihmisetkin perillä asioista:lol2:

Joo-o ja tämä kertoo mistä, joku ne ajatukset näidenkin fysioterapeutien ja hoitajien päähän on alunperin kaatanut heidän istuessaan pulpetin ja penkin välissä. Suomen koulutus tason heittely ja ulkokultasuus on uskomaton kirjaimellisesti.
Paska valuu aina alaspäin.

Hajosin. Totaalisesti.

Lähinnä surullista :(

Joku kysy kuinka saa jenkkakahvat pois.

niin...Vaikka oon kuinka tehny vinoi vatsalihaksii,ni tuloksii ei näy MISSÄÄN!!!!

Onko teillä vinkkejä?=)

:david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom