Da Vinci Code

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu

pexxi

Mode
Da Vinci koodi on erittäin keskusteltu ja uskomattoman suosion saavuttanut (fiktiivinen) jännityskertomus.
Onko kenelläkään palstalaisella kokemuksia ko. kirjasta? Kyseessä juuri suomennettu bestselleri, joka kyseenalaistaa mm. katolilaisuuden ja kristinuskon peruskäsitteitä. Kuuluisa taiteilija Leonardo da Vinci on upottanut maalauksiinsa salaisia koodeja, joita tulkitsemalla paljastuu suuria mm. Jeesuksen ja Maria Magdalenan suhteesta!!

Hankin teoksen avovaimolleni lahjaksi ja ajattelin itsekin lukaista. Olisi hauska lukea mielipiteitä kirjasta?

Kirjailijan kotisivut:

http://www.danbrown.com/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hola,

da Vinci Code on tämän hetken PARAS kirja!
Itse luin englannin kielisenä (Akateeminen Kirjakauppa 9.90e).

Itse opuksesta voisi todeta, että tulee Umberto Eco mieleen, mutta on huomattavasti lukijaystävällisemmin kirjoitettu. Eli ei Eco-tyylistä "sekoilua".

Noista kirjan "salaisuuksista" on netti täynnä läppää ja kannattaa ainakin printata Mona Lisa, Viimeinen Ehtoollinen jne. jos alkaa lukemaan ko. kirjaa :)
Kirjassa tosiaan dissataan kristinuskoa ja varsinkin katolilaisuutta.

Pitää käydä ostamassa Dan Brownin aikaisempi bestseller Angels & Demons, jossa seikkailee myöskin symbolien tutkija Robert Langdon..

Da Vinci Codesta on tulossa myös Ron Howardin ohjaama leffa.
Kirjalle :5:

Jees, arvelinkin että olet lukenut!! Mielenkiintoista!!

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tulee tosiaan mieleen Umberto Econ "Foucaultin heiluri", joka tosin jäi multa kesken... :nolo:

Isäukko sai kirjan lahjaksi ja kehui kovastin, joten kai sitä sitten pitää itsekin jaksaa se lukea kun näin paljon kehutaan.

Englanniksi luin viime viikolla, hyvä kirja. Olen lukenut myös kaikki muut Brownin kirjat, tämä on niistä paras ja Angels & Demons toiseksi paras. Digital Fortress on taas tosi heikko (en suosittele) ja Deception Point jotain siltä väliltä.

Oli ihan hyvä, englanninkielisenä luin. Tosin mielestäni Econ Foucaultin heiluri oli parempi (samaa aihetta kun molemmat sivuavat). Vähän kävi häiritsemään päähenkilöiden ylipitkä karkumatka, toista vuorokauttako siinä juostiin pahiksia karkuun kertaakaan syömättä tai juomatta tai nukkumatta. Pikkuseikkojahan nuo ovat, myönnän, mutta vähän kävi häiritsemään. Kokonaisuudessaan kuitenkin hyvä kirja!

ihan viihdyttävä kirja, tosin alussa mainostetut 'faktat' eivät taida kaikilta osin ihan totuutta olla (dossiers secrets ja priore de sion lähinnä)... toki brown sai tarinastaan uskottavan kuuloisen heittelemällä sekaan aina välillä historiallista faktaa joka tukee nimenomaan hänen linjaansa.

Kouluhommien jäädessä unholaan olen lukemassa viimeinkin Da Vinci koodia englanniksi! Täytyy sanoa, että todella hyvin kirjoitettu ja jännittävä teos! Onko kukaan lukenut kirjaa hiljattain? Ovatkohan Brownin muut kirjat taattua kamaa?

Onneksi hyllystä löytyy myös kirjassa mainittu "alan perusteos" Holy Blood Holy Grail, josta kirjoitin aiemmin palstalla!

Luettavaa siis riittää;)

Laittakaa tohon otsikkoon joku spoiler alert, sillä tää kirja pitää ehdottomasti lukea ettei tiedä siitä mitään.

Joo hyvä ja erittäin viihdyttävä kirja. Luin sen parilta istumalta, kun en malttanut laskea sitä käsistäni. Netistä löytyy paljon aiheita käsitteleviä sivuja ja ollaanpa kirjasta tekemässä leffaakin.

subotai sanoi:
Hola,

da Vinci Code on tämän hetken PARAS kirja!
Itse luin englannin kielisenä (Akateeminen Kirjakauppa 9.90e).

Itse opuksesta voisi todeta, että tulee Umberto Eco mieleen, mutta on huomattavasti lukijaystävällisemmin kirjoitettu. Eli ei Eco-tyylistä "sekoilua".

Noista kirjan "salaisuuksista" on netti täynnä läppää ja kannattaa ainakin printata Mona Lisa, Viimeinen Ehtoollinen jne. jos alkaa lukemaan ko. kirjaa :)
Kirjassa tosiaan dissataan kristinuskoa ja varsinkin katolilaisuutta.

Pitää käydä ostamassa Dan Brownin aikaisempi bestseller Angels & Demons, jossa seikkailee myöskin symbolien tutkija Robert Langdon..

Da Vinci Codesta on tulossa myös Ron Howardin ohjaama leffa.
Kirjalle :5:

Hyvä yhteenveto. Tuo Umberto Eco linkki tuli minullekin mieleen, Foucaultin Heiluri ja Ruusun Nimikin koskettelivat samanlaisia aiheita aikoinaan.

Hiukan kaveri kyllä käsittelee todellisuutta raflaavasti, mutta kun en ole uskovainen, tämä on minusta vain positiivista. Pistää kanssa vapaamuurarit taas tapetille, mikä on aina viihteellistä, nuo kaverit kun ovat oikeastikin olemassa, Suomessakin.

Suosittelen kirjaa, luin itse kahdessa päivässä suurella mielenkiinnolla.

Eldd:in pointti muista DB:n kirjoista taitaa olla oikeansuuntainen, koska aloittelin lukemaan juurikin tuota "Digital Fortress":ia, ja on tosiaan vanhentunutta kamaa vähemmän mielenkiintoisesti kirjoitettuna.

En ole vielä kirjaa ehtinyt lukea, mutta lehtien palstoilla tuntuu olevan jatkuvasti juttua... Satuitteko lukemaan Hesarista muutama päivä sitten jutun, jossa kerrottiinn että kirjan tapahtumapaikat ovat nousseet hurjaan suosioon. Siellä järjestetään retkiäkin, jossa viedään paikasta toiseen kirjassa olleisiin paikkoihin. :)

Hyvä kirja muuten, mutta kirjailijan tapa "koukuttaa lukijaa" cliffhangerillä jokaisen luvun perässä kävi pidemmänpäälle vähän naurettavaksi.

Mikäs on oikea kirja tuolla Akateemisen sivuilla? Tai mikä on kirjan ISBN koodi?
Onko se suomalaisen vai englantilaisen version?
Thanks!

Saatanan hyvä kirja, suosittelen. Ostin sen heinääkuun lopulla ja luin päivässä. Ei vaan pystyny pitämään taukoa. Nyt itse asiassa kyrsiikin, kun en ole löytänyt mitään vastaavaa "salaseuraopusta" iltojeni iloksi.

Juoni on hyvä ja kiinnostava, mutta sen juonen kuljetus ja eteneminen on melkoista kökköä. Joka luku loppuu johonkin "jännään" kohtaan josta selvitään täpärästi päätyen taas luvun lopussa johonkin jo Dippin mainitsemaan cliffhangeriin. Aivan kuin jossakin tv-sarjassa ennen mainoskatkoa tai jakson loppua.
Kirja on kuitenkin vielä minulla kesken ja mielenkiinnolla aion sen loppuun asti kuitenkin lukea. Mutta tuskin toista kertaa tulee ko. kirjaa luettua.

Onhan tässä teoksessa tosiaan melkoinen meno päällä ja käänteitä tulee. Mielestäni taustatutkimuksen määrä ja kirjailijan nerokkuus sinällään ajavat "liiallisten käänteiden" ohitse...?

pexxi sanoi:
Onhan tässä teoksessa tosiaan melkoinen meno päällä ja käänteitä tulee. Mielestäni taustatutkimuksen määrä ja kirjailijan nerokkuus sinällään ajavat "liiallisten käänteiden" ohitse...?

..ja kannattaa tosiaan muistaa, että tämä Da Vinci Code on VIIHDEkirja. Jos kirjailija pistää välillä mutkat suoraksi, niin mitä sitten. S**tanan viihdyttävä kirja ja sillä sipuli :)
Toi Angels & Demons ei kyllä päässyt Da Vinci Coden tasolle. Viihdyttävä opus sekin oli ja löytyy siitäkin tuota huisaa historiantietoa.

Kirjallisesti vaikkapa Umberto Eco on tietenkin korkeammalla, mutta esim joku Foucaultin heiluri on sen verran vaikea kirja, että sitä on vaikea "ahmia" samalla tavalla kuin Dan Brownia.

btw. On vasta Ron Howard kiinnitetty leffaan:
http://www.imdb.com/title/tt0382625/

subotai sanoi:
..ja kannattaa tosiaan muistaa, että tämä Da Vinci Code on VIIHDEkirja. Jos kirjailija pistää välillä mutkat suoraksi, niin mitä sitten. S**tanan viihdyttävä kirja ja sillä sipuli :)
Toi Angels & Demons ei kyllä päässyt Da Vinci Coden tasolle. Viihdyttävä opus sekin oli ja löytyy siitäkin tuota huisaa historiantietoa.

Kirjallisesti vaikkapa Umberto Eco on tietenkin korkeammalla, mutta esim joku Foucaultin heiluri on sen verran vaikea kirja, että sitä on vaikea "ahmia" samalla tavalla kuin Dan Brownia.

btw. On vasta Ron Howard kiinnitetty leffaan:
http://www.imdb.com/title/tt0382625/

Oikeassa olet. Mä olen muutenkin tuolla kannalla mm. leffojen kanssa useimmiten...eli viihde on viihdettä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom