Cv?

Ikä
40
Moro.
Laitoin työhakemuksia ja yhdessä kohtaa pyydetään liittämään mukaan cv?Mitä se ny meinaa?Onko se kuva?
Ku on tyhmä niin on tyhmä.

:david: x :piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JohnnyB sanoi:
Ansioluettelo - Curriculum vitae
No mitäs kaikkea ansioluettelo kategoriaan kuuluu?
Lapset?Ex-vaimot?
Kun itse hakemuksessa on kuitenkin kysytty työkok.ex-työnantajat ja koulutus ja ajokorttiluokat yms....

Tuo linkki kattaa kaiken, mitä mun piti sanoa :)

Googlella löytyy monenmoisia CV -esimerkkejä, joista voit ottaa mallia omannäköiseen CV:hen.

Cv on "jäykempi" kuin hakemus. Siihen vain listataan aiemmat koulut, työpaikat, kokemukset sun muut. Hyviä malleja saa myös jos vaikka divarista löytää suht uuden painoksen työelämän viestintä tyylisen oppikirjan.

Aikaisemmat vastaajt ovatkin jo kertoneet mitä CV tarkoittaa.

Lisäisin vain sen, että jos CV:tä kysytään, niin toimita malllin mukainen (hyviä malleja on internet ja oppikirjat pullollaan) dokumentti, eikä mitään oma luomusta.

Mitenkään vittuilematta ja vähättelemättä toteaisin vain, että kun ikää on 18 niin kyseisestä paperista ei kovin pitkää varmaan tule.

Erikoista muuten, että hommaan, johon 18-v kannattaa hakea, vaaditaan CV. Ehkä sen perusteella onkuitenkin helpompi karsia, kun kaikki faktat ovat samalla lailla esitettyinä.

Mitenkään en sinua vähättele, mutta kuitenkin itse muistaa, kuinka lyhyt CV:stä olisi tullut kun oli 18, ja se olisi ollut täynnä epäolennaisuuksia kuten yläasteen nimeä. Eipä se kyllä nytkään pitkä ole.

Onnea työnhakuun!

ALi sanoi:
Mitenkään vittuilematta ja vähättelemättä toteaisin vain, että kun ikää on 18 niin kyseisestä paperista ei kovin pitkää varmaan tule.

Parasta olisi, mikäli "aikuisetkin" saisivat cv:nsä mahtumaan yhdellä sivulle. Kaksi sivuahan on ihan maksimi (kaikille).

Parasta olisi, mikäli "aikuisetkin" saisivat cv:nsä mahtumaan yhdellä sivulle. Kaksi sivuahan on ihan maksimi (kaikille).

Niimpä. Mitä se kertookaan sitten työntekijästä? Vaihtaa kokoajan työpaikkaa. Tai on 78 vee.

Cv on "jäykempi" kuin hakemus.

CV on pikemminkin työhakemuksen liite, kuin vaihtoehto. Työhakemus on vapaamuotoisempi kirje (tosin asiakirjamuotoa suositellaan), jossa voit kertoa itsestäsi omin sanoin. Tuo CV taas on sitten liitteeksi laitettu tiivistelmä historiastasi sisältäen koulu-, työ- ja muun tarpeellisen informaation ytimekkäästi.

Sakael sanoi:

Riippuu täysin alasta minkä mittaisia CV:t on - ei tuommoista kaikille yleispätevää maksimia ole olemassa. Mutta kuten sanottua, kannattaa laittaa vain olennaiset asiat. Kun aikanaan tein ensimmäistä CV:tä käytin jostain kirjasta tms. saatua mallipohjaa jossa oli kaikenlaisia typeryyksiä (kuten harrastuksia jne.). :david:

Kyllä kaksikin sivua alkaa olla jo kipurajalla, jos rekrytoijan näkökulmasta katsoo. Poikkeuksen ymmärtäisin jos on alansa huippu, esim. maailmanluokan tutkija jolla on vaikkapa professuuri ynnä muita sivubisneksiä. Tavallisen tallaajan pitäisi saada tarina mahtumaan reippaaseen sivuun, muuten on paperissa liikaa yksityiskohtia. Eihän CV:ssä tarvitse enää kehuskella itseään tai muutenkaan antaa kauheasti yksityiskohtia edellisistä duuneista, vaan listata niiden nimet tiiviissä muodossa.

Jotenkin tuntuisi että alkuperäisen kysyjän tapauksessa CV:tä kysytään vaan tavan vuoksi tai sitten että halutaan tarkastaa saako sellaista aikaan. Kun siinä tosiaan alle 20-vuotiaana ei paljon tekstiä vielä ole.

Ei siihen CV:hen kannata tosiaan kaikkia työpaikkojakaan laittaa jos niitä on sivutolkulla, voi hyvin karsia ensimmäisiä paikkoja pois jos on pitkä työhistoria. Työpaikoista riittää varmaan työpaikan nimi, tehtävä ja aika, tuo tehtävä on noista varmaankin tärkein.

Ja varmaankin 18 vuotiaan kannattaa mainita CV:ssä harrastuksia jne. joista voi olla hyötyä ko. työssä.

helmeri sanoi:
Ei siihen CV:hen kannata tosiaan kaikkia työpaikkojakaan laittaa jos niitä on sivutolkulla, voi hyvin karsia ensimmäisiä paikkoja pois jos on pitkä työhistoria. Työpaikoista riittää varmaan työpaikan nimi, tehtävä ja aika, tuo tehtävä on noista varmaankin tärkein.

Ja varmaankin 18 vuotiaan kannattaa mainita CV:ssä harrastuksia jne. joista voi olla hyötyä ko. työssä.

Totta. Pääsi unohtumaan, että kyseessä oli 18 vuotias. Aikaisempaan kommenttiin pituudesta. Tutkimuspuolella pituuttaa lisää julkaisuluettelo, jossa ei toki ole tarkoitus mainita kaikkia juttuja. Oma CV on juurikin sen kaksi sivua, eikä siinä ole mainittu kuin oleellisena pitämäni työkokemus, koulutus, palkinnot jne. Voisihan sitä tuosta jonkinverran lyhentää esim. rivinvälejä vähentämällä tai muilla tekstinkäsittelyn keinoilla. Minun mielestä selkeys on kuitenkin tärkeämpää kuin se absoluuttinen pituus. Pisimmät CV:t lienevät esim. arkkitehdeillä jne.

Mä olin yliopistossa yhdellä työnhakukurssilla ja siellä sanottiin että CV:stä pitäisi yrittää tehdä mahdollisimman persoonallinen ja "oman näköinen". Kun työpaikkaan on usein 200-300 hakijaa niin tylsät paperit lentää roskiin heti kättelyssä. Eli yksi hyvä tehokeino on esimerkiksi se jos CV:n kirjoittaa käsin ellei käsiala satu sitten olemaan aivan kamala. Ja asettelussa voi käyttää persoonallista otetta, laittaa ne tärkeimmät jutut sinne alkuun ja vähemmän tärkeät loppuun tai kokonaan pois.

protsku sanoi:
Eli yksi hyvä tehokeino on esimerkiksi se jos CV:n kirjoittaa käsin ellei käsiala satu sitten olemaan aivan kamala. Ja asettelussa voi käyttää persoonallista otetta, laittaa ne tärkeimmät jutut sinne alkuun ja vähemmän tärkeät loppuun tai kokonaan pois.

En nyt ehkä ihan heti näitä neuvoja noudattaisi kuitenkaan... :jahas:

Kai Nalo sanoi:
En nyt ehkä ihan heti näitä neuvoja noudattaisi kuitenkaan... :jahas:

Ei. Jos käsin cv:n kirjoittaa, on kyseessä jo sen tason persoonallisuuden osoitus, joka lähtee ö-mappiin nopeammin kuin kekexx penetroituu lampaaseen. Tulkitaan käytännössä samaksi, kuin koko hakemuksen/cv:n lähettäminen pullopostina tai savumerkkeinä.

Ei kannata myöskään käyttää, mitään siirapinsöpöjä "kukkaisfontteja". Omasta mielestä ei kannata myöskään rakennetta alkaa miksikään ihan oudoksi erottautumisen vuoksi muuttelemaan.

Yleensä silloin mennään metsään niin, että kolisee. Omasta mielestä voi näyttää hauskalta ja erottuvalta, mutta normaali ja selkeä hakemus/cv saa kyllä paremman vastaanoton. Erottatutuu jollain pienellä jutulla taikka sitten sisällöllä.

protsku sanoi:
Mä olin yliopistossa yhdellä työnhakukurssilla ja siellä sanottiin että CV:stä pitäisi yrittää tehdä mahdollisimman persoonallinen ja "oman näköinen".

Riippuu varmaan paljon siitä, millaista työpaikkaa hakee. Itse olen lakialalla ja kuvailemasi cv lentäisi roskiin laajassa kaaressa. Ainakin tällä alalla hakemuksen ja cn:n tulee olla äärettömän tylsiä, virallisia ja epäpersoonallisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom