Moksu
VIP
Mitä muuten on objektiivisuus näissä asioissa? Se, että on yhtä mieltä jonkun yksittäisen "totuuden" kanssa? Kuka sen määrittelee?
Mitenhän tän osaisin selittää. Alan Aragon ja Lyle MacDonald ovat esimerkkejä objektiivisista valmentajista. Poliquin taas haalii kummallisia ja arveluttavia tutkimuksia, joilla sitten pyrkii pönkittämään omia metodejaan. Hän ei tunnu harrastavan ollenkaan kriittisyyttä menetelmiään kohtaan, vaan kun on päättänyt, että asia on näin, niin sitten se on.
Totuutta on hankala määritellä, mutta kyllä nuita valmennukseen liittyvää ihmisen fysiologiaa on niin paljon tutkittu ja kehitetty, että ei sieltä nyt mitään täysin uskomattoman uutta kehitetä. Kuten sitä, että anaerobisella voi korvata aerobisen harjoittelun.
Kyllähän se kirjoituksiaan kärjistää ja kirjottaa provosoivasti, kuten esim. Berkhankin mutta vaikea sitä on kummankaan tuloksia kiistää.
Berkhan on siitä hieman erilainen, että hän ei ole kokeillut keksiä pyörää uudestaan. Hänen ideansa nyt kuitenkin perustuu vain siihen syö vähemmän, kuin kulutat -metodiin. Berkhan muutenkin suhtautuu objektiivisemmin tutkimuksiin, eikä kelpuuta ihan mitä vain oman agendansa esittämiseen. Näin minä olen ainakin hänen bloginsa perusteella ymmärtänyt.
Hoitavat hyvin usein kaiken muun paitsi mitä tapahtuu itse kaukalossa, pelikentällä, tatamilla jne. Offseasonilla oikeastaan siis kaiken. Puntin, ravinnon ja oheisharjoitteet.
Elikkä kuitenkin suurin osa harjoittelusta tapahtuu jonkun muun valmennuksessa, koska lajiharjoittelu yleensä kattaa sen isoimman palan.
Juuri näin ja mikäs se vertaus mielipiteen ja persereiän välillä olikaan? Kaikilla oma ja yleensä täynnä paskaa vai miten se meni? Lähinnä vaan mietin juuri tätä kun tätäkin ketjua luki läpi. Tottakai täällä saa sanoa mitä huvittaa mutta kauhea vääntö kun osa tietää mitä tekee/sanoo ja osa ravistaa hihasta millon mitäkin vailla tietämystä/kokemusta.
Tuo mielipide-persereikä-vertaus on se perinteisen ylimielinen näkemys asiaan. Toinen näkemys voisi olla se, että kyse on oppimisesta. Ne, jotka eivät tiedä, kyseenalaistavat asioita, jotta ne, jotka tietävät voisivat niihin vastata. Mun mielestä oppijan perusedellytys on kyseenalaistaa kummastuttavilta kuulostavat asiat, eikä vain nyökytellä auktoriteetin edessä ja sitten jakaa jopa virheellistä tietoa eteenpäin.
En mää käsittääkseni ole käskenyt itse lajiharjoitusta muuttamaan. Jos multa kysytään niin hyvin usean urheilijan kohdalla päästään hyviin tuloksiin kun tehään itse lajia ja siihen punttia ja intervallia oikein kaveriksi. Miksi sitten lähteä vielä juoksulenkille? Ja nyt en puhu niistä joiden lajissa aerobinen on ykkösjuttu
Laji+puntti+intervalli=burnout. Laji+puntti+intervalli+juoksu=vielä pahempi burnout.
Juoksulenkin idea on peruskestävyyskaudella peruskunnon kasvattaminen, jotta kropan harjoituskapasiteetti, sekä palautumiskyky paranisivat kilpailuja valmistavalle ja kilpailukaudelle. Juoksulenkki on paljon helpompaa toteuttaa, kuin lajiharjoittelu, joka olisi parasta peruskuntoharjoittelua.
Juoksulenkki voi olla myös palauttavaa harjoittelua, jos urheilija on niin kovassa tikissä, että joutuu palauttavatkin harjoitteet menemään juosten.
Loppujen lopuksi, esimerkiksi kamppailu-urheilussa, tuo aerobisen harjoittelun osuus painottuu sinne peruskuntokauteen kesällä.
Peruskuntoharjoittelun tekeminen juosten kesällä voi olla myös henkiseltä puolelta mukavaa irtiottoa lajiharjoittelusta.
Intervalliharjoittelu parantaa elimistön kykyä toimia anaerobisesti, mutta jotta palautuisi harjoittelusta, ja sykkeet laskisivat nopeasti (esimerkiksi seuraavaa erää varten), tulisi olla hyvä peruskunto, eli aerobinen kunto. Kamppailu-urheilijat syyllistyvät tyypillisesti siihen virheeseen, että tehdään paljon harjoittelua anaerobisesti, jolloin aerobinen kunto on heikko ja se näkyy sitten palautumisessa.