miten jääkiekkoilijat sitten treenaa kesällä?vai treenaako ollenkaan?pelailee tennistä?
Kuulin juttua, että ns. punakoneen viimeinen huipulla pelannut Igor Larionov (muistaakseni pelasi New Jersey Devilsissä vielä 42v) teki kesäisin paljon pikajuoksureeniä, eli niin sanotusti vetoja. Varmaan reenasi muutakin, mutta mulla on käsitys, että erilaiset pikajuoksureenit ovat aika yleistä kesäreeniä fiksummilla, nopeammilla ja kovakuntoisemmilla jääkiekkoilijoilla. Muistaakseni Larionov oli lisänimeltään Proffa tai sinne päin, että oli jo nuorena yrittänyt opiskella myös sitä, miksi joitain juttuja kannattaa reenata, ei vain sitä, mitä erilaisia reenimenetelmiä on. Lisukkeeksi vaikka tennistä, ehkä erilaisia rullaluistelulenkkejä, sopivasti punttia (lajinomaisesti ja kunkin yksilön heikkoja kohtia vahvistaen toki), uintia ja liikkuvuudesta huolehtimista, sekä hieman jääreenejäkin, että pysyy tuntuma, niin kaipa moisilla keinoilla aika hyvässä kondiksessa pysyy jääkiekkoa varten.
Eli juu, em. voisi kutsua monipuoliseksi ja lajinomaiseksi reeniksi tai sille voisi jopa tuoda oman hinnakkaan ja kuulin brändinsä, kuten vaikkapa.....oottakaapas....Crossfit!!!

Edelleen, itse crossfitissä ei sinällään ole mitään vikaa. Siinähän on ytimessä kaikkea järkevää perinteistä vanhan liiton juttua, kuten painonnostoa, kahvakuulailua, kehonpainovoimailua, voimanostoa, erilaisia juoksuharjoituksia jne. Ongelma on edelleen mulle ainakin näissä asioissa:
- Ylimielisyys, joka varmaankin liittyy enimmäkseen jenkkityyliseen kouhotukseen ja markkinointiin. Ehkä suomalaiset crossfitvetäjät ja salit ovat järkevämpiä ja hillitympiä, toivottavasti ainakin.
- Suhteellisen intensiteetin loputon nostaminen ja ylläpitäminen joidenkin ohjaajien toimesta, johon laji sinänsä (se amrap) jo hieman suuntaa. Tämä on täysin yhtenevä typeryys kehonrakennuksen kanssa, mutta edelleen, jos kehonrakennusta tai crossfittiä tehdään järkevästi, tähän ei sorruta, vaan pistetään sopiviin paikkoihin kevennyksiä, kevyitä reenejä, totaalilepoa, pelkkiä liikkuvuusharjoituksia, joissa niukin naukin ehkä ihan pieni hiki voi tulla jne. Amrap pitäisi myös osata pitää riittävän tiukasti erillään sieltä, mihin sitä ei kannata pistää, eli esim. maastanostosta ja painonnostoliikkeistä. Näin ei käsittääkseni monesti crossfitissä tehdä. Lisäksi en pidä siitä, että amrapin nimissä tehdään paskalla (=helpommalla) tekniikalla liikkeitä, kuten vaikkapa muscle uppeja ja leuanvetoa kippaamalla. Eli kuuluttaisin selkeämpää eroa edelleen kuntoilun/hikoilun (amrap esim. kehonpainoliikkeillä tai teknisesti helpoilla hypyillä, ei esim. korkeilla boksihypyillä, joilla aika moni on ittensä särkenyt aika pahastikin) ja voimailun välille.
Jaha, olin taas hidas. Pates ja Timba79 jo kommentoivatkin kiakkoilijoiden kesäreenejä. Jos ne tehdään järkevästi, niin varmaankin katsotaan itse kunkin pelaajan heikkouksia ja pääasiassa pyritään niitä vahvistamaan kesällä sekä lisäksi ylläpitämään jonkunlaista luistelutuntumaa.