CreaStack

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
(liha)pyörykkä sanoi:
Siis kreatiini ei "toimi" jos samanaikaisesti nautitaan kofeiinia. Tarkemmasta aikavälistä ei ole tietoa, mutta kofeiinin teho on voimakkaimmillaan n. 2tuntia sen nauttimisesta (ainakin rasvanpolton kannalta)

Siis en suostu ymmärtämään miten kreatiini ei auttaisi energiavarantojen palautumisessa jos kuitenkin ennen reeniä nautitaan aina X määrä kofeiinia..

Eli herjoitus numberi1
1h ennen reeniä nautitaan X määrä kofeiinia ilman kreatiinia

vs.

harjoitus numberi2
1h ennen reeniä nautitaan X määrä kofeiinia sekä kreatiinia

Toki ymmärrän, että jos tilanne on pelkkä pelkkä kreatiini vs kreatiini+kofu niin ensimmäinen palauttaa paremmin... Harjoitusteho vain voi olla muuten hiukkasen latteampi jolloin itsestään ei saa välttämättä edes tarpeeksi irti jotta kreatiinilla olisi merkitystä sen suuremmin..

Toivottavasti hoksaatta mitä haen takaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gdane sanoi:
Toivottavasti hoksaatta mitä haen takaa...
Sorry! Jos joku muu älysi niin kääntäköön astetta tyhmemmälle.
Kreatiinin palautusvaikutustahan ehdollinen sille, että se on päässyt lihassoluun asti. Lainaus jälleen aikaisemmin mainitsemastani linkistä "Olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta vaikuttaisi kuitenkin siltä, että säännöllinen kahvin tai muiden kofeiinipitoisten juomien käyttö poistaa kreatiinin palautumista edistävän ominaisuuden"
Toisaalta "Kreatiinin ja kofeiinin yhteisvaikutusten mekanismit ovat vielä epäselviä"

Muuta en osaa sanoa, kuin että kreatiinin ja kofeiinin nauttimisajankohdat on pidettävä riittävän kaukana toisistaan. Tuossa mainittiin että "Jotta kreatiinista saataisiin kaikki hyöty irti, olisi parasta pitää päivittäinen kofeiininsaanti pienenä", mutta uskon että tuossa tutkimuksessa havaitusta negatiivisesta vaikutuksesta suurin osa johtuu juuri "päällekkäisestä" vaikutuksesta. Eli kofeiinin vaikutus vielä voimassa kun kreatiinia on otettu. Eli ei ole mitään perusteita olettaa, että kofeiinin poistuttua kehosta, se voisi jotenkin ehkäistä kreatiinin imeytymistä ja vaikutusta, otettiinpa sitä kuinka paljon tahansa/vrk.

(liha)pyörykkä sanoi:
Kreatiinin palautusvaikutustahan ehdollinen sille, että se on päässyt lihassoluun asti.

Sinun laittamasta lähteestäsi poimin seuraavan:
"Lihasten kreatiinipitoisuus oli kuitenkin yhtä suuri sekä kofeiinia että kreatiinia säännöllisesti käyttäneillä, että kofeiinin käytöstä kreatiinin tankkausvaiheessa kieltäytyneillä. Kofeiinin haittavaikutus ei siis johdu siitä, että se estäisi kreatiinin varastoitumista lihaksiin."

Jokos nyt hoksaat?

Edit:

"Kofeiinin on havaittu vaikuttavan päinvastoin kuin kreatiinin: lihassolujen rentoutumiseen vaadittava aika pitenee. Eräässä tutkimuksessa säännöllinen kofeiininkäyttö (5mg/kg/vrk eli n. 3-4 kuppia kahvia päivässä) samanaikaisesti kreatiinin käytön kanssa poisti kokonaan kreatiinin hyötyvaikutuksen"

Tarkoitin siis että jos sama määrä kofeiinia nautitaan jokatapauksessa ennen reeniä ja ton ensimmäisen päätelmän mukaan kreatiini kuitenkin lihakseen menee (se ei vain toimi yhtä hyvin kun kofeiini estää lihasta rentoutumasta) niin eikö silloin, jos kofeiinin määrä on sama, ole hyötyä kreatiinista? Tähän en saanut vastausta...

Gdane sanoi:
Sinun laittamasta lähteestäsi poimin seuraavan:

Jokos nyt hoksaat?

Edit:

Tarkoitin siis että jos sama määrä kofeiinia nautitaan jokatapauksessa ennen reeniä ja ton ensimmäisen päätelmän mukaan kreatiini kuitenkin lihakseen menee (se ei vain toimi yhtä hyvin kun kofeiini estää lihasta rentoutumasta) niin eikö silloin, jos kofeiinin määrä on sama, ole hyötyä kreatiinista? Tähän en saanut vastausta...
Enpä pysty sua selventämään enempää kuin mitä tuossa jo sanottiin. Oletin että kofeiinin negatiivinen vaikutus johtuu juuri siitä ettei kreatiini pääse imeytymään. Näinhän asia on hivenaineiden kohdalla. Samaa voi myös päätellä tuosta tutkimuksesta, jossa haittavaikutus muodostuu ainoastaan silloin kun kreatiinia tankataan samanaikaisesti kofeiinin kanssa. Lainaamasi teksti ei välttämättä ole alkuperäisestä tutkimuksesta vaan sivuston kirjailijan omia tulkintoja(?) Sivustolla sanotaan myös ettei kofeiinin ja kreatiinin keskenäistä korrelaatiota vielä täysin tunneta. Toisinsanoen pitää mennä sen mukaan mitä tiedetään.
Joku asiantuntija vois tietysti selventää, johtuuko kofeiinin haittavaikutus nimeomaan imetymisen heikentymisestä vai jostain muusta tekijästä (ATP:n muodostus kreatiinista). Itselle on toistaiseksi riittänyt tieto siitä, että tuo haitta ylipäätään ilmenee.

(liha)pyörykkä sanoi:
Joku asiantuntija vois tietysti selventää, johtuuko kofeiinin haittavaikutus nimeomaan imetymisen heikentymisestä vai jostain muusta tekijästä (ATP:n muodostus kreatiinista).

Niin siinäpä se on se juttu mitä tässä kierrellään. Missään ei kuitenkaan sanota, että kofeiini vaikuttaisi juuri ATP:n muodostukseen kreatiinista ,koska jos vaikuttaisi, niin silloin se vaikuttaisi myö sen muodostukseen ilman lisäkreatiinia.

(liha)pyörykkä sanoi:
Itselle on toistaiseksi riittänyt tieto siitä, että tuo haitta ylipäätään ilmenee.

Juu ja se MUTU fakta mikä mulle riittää on se, että:

1. Ilman kofeiinia ennen reeniä ei reenistä saa niin paljon tehoja irti kuin kofun kanssa (ehkä olen kofeiinin orja mutta mitä sitten).
2. Kreatiini (plaseboa tai ei) tehostaa palautumista sarjojen välillä ja saattaapa joskus jonkun ylimääräisen toistonkin tuoda (ainakin rest-pausella)

Ja vastineeksi

3. Jos kofua on tullut nautittua ennen reeniä LIIKAA (=useampi kuppi kahvia), on reeni huomattavasti voimattomampi kuin ilman kofeiinia. Voimat loppuvat todella pian eikä montaa tehokasta sarjaa tarvitse toivoa.

Ja OMAKOHTAINEN yhteenveto.
Vähän kofeiinia mutta ei missään nimessä liikaa + kreatiini = tehokkaimmat reenit (hiki lentää, rauta nousee eikä salilla mene koko päivää).

Niin ja edittiä sen verran, että SILTIKIN vaikka asia ei mulle onkelma olekkaan, niin jään mielenkiinnolla odottamaan sitä suurta mestaria, joka jostakin pimeydestä onnistuu kaivamaan jotakin faktaa siihen, miten se kofeiini loppujen lopuksi sitä kreatiinin imeytymistä vaikeuttaa.

Hummerivirta sanoi:
Ehkä vähän aiheesta poiketen mutta miksei sovellu? Heikkeneekö sen vaikutus jos käyttää myös välipäivinä koska elimistö tottuu aineeseen tai jotain?

Ajattelen asian siten, että onko järkeä käytttää treeniboosteria joka päivä. Itse en ainakaan tarvitse guaranaa ja tauriinia joka aamu. Järkevämpää käyttää välipäivinä kelkkää kreaa, minusta.

Gdane sanoi:
Niin siinäpä se on se juttu mitä tässä kierrellään. Missään ei kuitenkaan sanota, että kofeiini vaikuttaisi juuri ATP:n muodostukseen kreatiinista ,koska jos vaikuttaisi, niin silloin se vaikuttaisi myö sen muodostukseen ilman lisäkreatiinia.

1. Ilman kofeiinia ennen reeniä ei reenistä saa niin paljon tehoja irti kuin kofun kanssa (ehkä olen kofeiinin orja mutta mitä sitten).
2. Kreatiini (plaseboa tai ei) tehostaa palautumista sarjojen välillä ja saattaapa joskus jonkun ylimääräisen toistonkin tuoda (ainakin rest-pausella)

Ja vastineeksi

3. Jos kofua on tullut nautittua ennen reeniä LIIKAA (=useampi kuppi kahvia), on reeni huomattavasti voimattomampi kuin ilman kofeiinia. Voimat loppuvat todella pian eikä montaa tehokasta sarjaa tarvitse toivoa.

Vähän kofeiinia mutta ei missään nimessä liikaa + kreatiini = tehokkaimmat reenit (hiki lentää, rauta nousee eikä salilla mene koko päivää).

Niin ja edittiä sen verran, että SILTIKIN vaikka asia ei mulle onkelma olekkaan, niin jään mielenkiinnolla odottamaan sitä suurta mestaria, joka jostakin pimeydestä onnistuu kaivamaan jotakin faktaa siihen, miten se kofeiini loppujen lopuksi sitä kreatiinin imeytymistä vaikeuttaa.
Niin, mun mielestä tuossa ei ole mitään epäselvää käytännön kannalta. Silloin kun käytät kreatiinia niin pidät kofeiinin saannin alhaisena. Kreatiinin käyttöä on jokatapauksessa suositeltavaa syklittää (kuljetusproteiinien adaptoituminen). IMO loppujen lopuksi aika epäolennaista tietoa minkätakia tuo kofeiini estää kreatiinin toiminnan.
Tosin mielenkiinnon kannalta olis kiva tietää :)

(liha)pyörykkä sanoi:
Niin, mun mielestä tuossa ei ole mitään epäselvää käytännön kannalta. Silloin kun käytät kreatiinia niin pidät kofeiinin saannin alhaisena. Kreatiinin käyttöä on jokatapauksessa suositeltavaa syklittää (kuljetusproteiinien adaptoituminen). IMO loppujen lopuksi aika epäolennaista tietoa minkätakia tuo kofeiini estää kreatiinin toiminnan.
Tosin mielenkiinnon kannalta olis kiva tietää :)

Eli mitäs tästä sitten tulee.. Sivullisen verran teoriasta lärpättelyä ja johtopäätöksiä tutkimuksista ilman kummempaa lopputulosta :)

Hyvä homma. :lol2:

Gdane sanoi:
Eli mitäs tästä sitten tulee.. Sivullisen verran teoriasta lärpättelyä ja johtopäätöksiä tutkimuksista ilman kummempaa lopputulosta :)

Hyvä homma. :lol2:
Jotain sinnepäin :) Itseäni vaan ihmetyttää, että kuinka noinkin tärkeää asiaa ei ole otettu huomioon kyseessä oleva tuotteen suunnittelussa. Tietääkseni tuo tutkimus kofeiinin kumoavasta vaikutuksesta kreatiinin osalta on tehty ties kuin kauan sitten.

Kofeiininkin teho taitaa heikentyä jatkuvassa käytössä (ainakin piristävän vaikutuksen osalta), eli tuokin puoltaisi aineiden syklitystä.

(liha)pyörykkä sanoi:
Jotain sinnepäin :) Itseäni vaan ihmetyttää, että kuinka noinkin tärkeää asiaa ei ole otettu huomioon kyseessä oleva tuotteen suunnittelussa. Tietääkseni tuo tutkimus kofeiinin kumoavasta vaikutuksesta kreatiinin osalta on tehty ties kuin kauan sitten.

Kofeiininkin teho taitaa heikentyä jatkuvassa käytössä (ainakin piristävän vaikutuksen osalta), eli tuokin puoltaisi aineiden syklitystä.

Juujuu kylläkyllä :)

Muttakun ei tiedä millä määrillä ja millä tavalla se kofeiini sitä kreatiinin toimintaa heikentää. Sitähän mä tässä koitan selvittää, koska jos kofeiini vaikuttaisi molekyylitasolla jotenkin niin pitäisihän sen silloin vaikuttaa myös ilman extra kreatiinia!! Tokihan kropan (ja ravinnosta saatava) oma KP täydentää ADP:stä ATP:tä ilmankin lisäkreatiinia ja silloinhan kofeiini ennen reeniä pitäisi heikentää jokatapauksessa!

Va ei tuu mittään! Kyllä se jonnilainen faktatieto on jostakin kaivettava!

(liha)pyörykkä sanoi:

Tuota vielä sotkee kofun pitkä puoliintumisaika, vähän lähteestä riippuen viiden tunnin luokkaa. Ts. kohtalaisellakin kahvinjuojalla kofua on about aina koneessa jos ei ihan aamuvarhaisesta ennen eka kupillista puhuta. Siinä mielessä toi yksi tutkimus joka totesi että säännöllinenkin käyttö kumoaa vaikutuksen on ihan looginen. Ja toisaalta taas tekee vähän akateemiseksi sen miettimisen paljonko on ajassa väliä kofun ja krean välillä, jos juo kahvia tjsp päivittäin eikä käytä kofua vain pari kertaa viikossa piristeeksi.

Gdane sanoi:

Ja vastineeksi

Mulla on täsmälleen samat havainnot, enkä mä jaksa uskoa tuohon plaseboon enää tässä kohtaa. Itse en käytä kahvia ollenkaan, eli mun kofeiinit otetaan vain ja ainoastaan ennen treeniä ja sama 2 nappia on toiminut yhdessä tauriinin kanssa jo pitkään. Eli ensviikon aikana pääsen testaileen miten tämä creastack toimii käytännössä, pitää sitten laittaa raporttia tänne tulemaan.

JSmith sanoi:
Tuota vielä sotkee kofun pitkä puoliintumisaika, vähän lähteestä riippuen viiden tunnin luokkaa. Ts. kohtalaisellakin kahvinjuojalla kofua on about aina koneessa jos ei ihan aamuvarhaisesta ennen eka kupillista puhuta. Siinä mielessä toi yksi tutkimus joka totesi että säännöllinenkin käyttö kumoaa vaikutuksen on ihan looginen. Ja toisaalta taas tekee vähän akateemiseksi sen miettimisen paljonko on ajassa väliä kofun ja krean välillä, jos juo kahvia tjsp päivittäin eikä käytä kofua vain pari kertaa viikossa piristeeksi.
Oukkei, osaatko sanoa kauanko kestää kofeiinin poistuminen kehosta? Menee pitkälti hyödyttömäksi hifistelyksi, mutta noin periaatteessa!?

Jaa-a. Aina puhutaan tuosta puoliintumisajasta, en nyt muista onko missään sanottu kauanko kestää lopullisesti poistaa vaikkapa tollainen 100 mg:n kofusatsi.

Aivan täyttä pskaa tuo kofeiini-kreatiinijuttu!:david: Mä oon juonu kahvia säänöllisesti hamaasta teini-iästä saakka. Joten ilman koffua elimistössä ei juurikaan ole treenejä tehty. Silti kreatiin potkii mulla hyvin, eli lisää voimakestävyyttä aloitettaessa (jos taukoa ollut), ja tietysti turvottaa. Kai kretsku aiheuttaisi roinan kaltaista voima-massakasvua, jos lopettaisin kahvin juonnin:D .Kreatiinin hyötyhän perustuu lähinnä sen kreatiinifosfaatiivarantoja paluttavaan vaikutukseen, josta siis on hyötyä nopeus, - ja voimapainotteisissa lajeissa. Kestävyysurheilussa monohydraatilla on haittavaikutuksena ainakin kehon massan lisääntyminen..

ironteme sanoi:
Aivan täyttä pskaa tuo kofeiini-kreatiinijuttu!:david: Mä oon juonu kahvia säänöllisesti hamaasta teini-iästä saakka. Joten ilman koffua elimistössä ei juurikaan ole treenejä tehty. Silti kreatiin potkii mulla hyvin, eli lisää voimakestävyyttä aloitettaessa (jos taukoa ollut), ja tietysti turvottaa. Kai kretsku aiheuttaisi roinan kaltaista voima-massakasvua, jos lopettaisin kahvin juonnin:D .Kreatiinin hyötyhän perustuu lähinnä sen kreatiinifosfaatiivarantoja paluttavaan vaikutukseen, josta siis on hyötyä nopeus, - ja voimapainotteisissa lajeissa. Kestävyysurheilussa monohydraatilla on haittavaikutuksena ainakin kehon massan lisääntyminen..
Tuossa kirjoituksessa taidettiin mainita että on epätodennäköistä että kofeiini poistaisi kaikkia kreatiinin positiivisia vaikutuksia. Toisaalta jos tutkimuksessa havaittiin kreatiinin hyödyn kumoutuvan, niin on myös todennäköistä ettei tuo vaikutus ihan marginaalinenkaan ole (niinkuin monet tuntuvat väittävän).

Myös tuota kofeiinin hyötyvaikutusta noin yleisellä tasolla kyseenalaistaisin. Toki se antaa hyvän piristykset tunteen, mutta suoranaista vaikutusta lihaksen energiantuottoon tms. ei taida olla, kuten esim. kreatiinilla(?) Itse en ainakaan ole sarjapainoissa tms. huomannut mitään eroa. Toki adrenaliinin tuotantoon tuolla taisi olla jotain vaikutusta(?)

Tätä tuotetta kun menin nyt ostamaan niin kysyttäköön että olisiko tässä pitänyt tulla jokin scooppi mukana? Tyhjensin pussin sisällön rasiaan, mutta mitään mittaa en kuitenkaan löytänyt. Eli jos joku tätä ostanut osaisi sanoa että voisiko annos tätä (5g) olla suurin piirtein saman kokoinen kuin kuin annos evolutionin kreatiinia tai glutamiinia joissa oli mukana 5 gramman mitta, niin voisin käyttää sitä tämän mittaamiseen.

Niin ja grammamittaa en omista.

Ja vielä se pitää kysyä että voiko tätä surutta ottaa 2 tai 3 kertaisella annostuksella kun ei ole kovin montaa treeniä aikaa vetää tätä pussia?

Mike sanoi:
Scoopit on jäänyt jonnekin matkalle. Niitä ei ole ollut moneen aikaan messissä.

Jees. No mutta kun uskon vahvasti että kun vielä evoa myitte niin tutustuit näihin pieniin 5g skuuppeihin, niin osaisitko sanoa että vastaako se tosiaan suunnilleen näitä HC:n skuuppeja?

Ja sit tosiaan voisitko vielä sanoa että onko haittaa/hyötyä ottaa isommat annokset?

Itselläkin nyt muutaman treenin kokemus kyseisestä tuotteesta ja tuntuu se jollain tapaa piristävän. Ainakin hikoilu lisääntyi huomattavasti, eli jotain elimistössä tapahtuu. Ei tosin kiva ominaisuus ennestäänkin kohtuullisesti hikoavalle... Virtaa on tuntunut riittävän treenin loppuun saakka js vatsatkin olen jaksanut tehdä tunnollisesti :)

Plaseboa tai ei niin positiivinen mielikuva syntyi. Aion ottaa vastedeskin varsinkin silloin kun on hieman väsynyt olo.

EDIT
Pumpin lisääntymisestä en osaa sanoa mitään sillä juuri viimeisimmät treenit olen vetänyt hieman pumppihakuisemmin mitä pitkään aikaan, joten pumppi on ollut tavallista kovempi jo sitäkin kautta.

Suositut

Back
Ylös Bottom