Cooper

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥

Meta description: ChatGPT said: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥 Legendaarinen 12 minuutin testi, joka paljastaa hapenoton, peruskunnon ja mentaalisen...

KONE-MASIINA sanoi:
Pituus/Paino on 75/175, eli BMI on Polar:in mukaan 24.4 :eek: Toihan on kohta ylipainoa :) Ei varmaan syytä huoleen, kun lihasta löytyy suht.paljon ja näkyvästi?
Ei ole. Itsellä huitelee tuo BMI 25 hujakoilla tällä hetkellä. Enemmän painolla on merkitystä kuin painoindeksillä. Pitkä kaveri, jolla on normaali BMI voi rikkoa itsensä juoksemalla helpommin kuin lyhyt kaveri, jolla on normaali BMI. Paino ratkaisee eniten. Mielestäni yli 90 kg painossa kannattaa miettiä muuta harrastusta kuin juoksu ja 80 kg yli kannattaa jo korvata juoksua muulla treenillä.

Ihan hyvin mulla sujui juoksu 102 kiloisena, kuin nyt 89 kiloisenakin, tai aikonaan 73 kiloisena. Ihan henkilöstä kiinni.

lej sanoi:
Ihan hyvin mulla sujui juoksu 102 kiloisena, kuin nyt 89 kiloisenakin, tai aikonaan 73 kiloisena. Ihan henkilöstä kiinni.
Onnittelut jos sulla on pysynyt paikat kunnossa. Juoksetko koviakin määriä viikossa? Se on hienoa, jos pystyt 102 kilon elopainolla vetämään kunnon lenkkejä. :whip:

En sanonutkaan ettei voi juosta ja en puhunut juoksun sujuvuudesta. Kysymys kuuluukin onko aktiivinen juoksuharrastus järkevää yli 90 kg. Mielestäni ei ole, koska tällöin juoksu rastittaa niveliä ja jänteitä liikaa. Lisäksi moni varmasti tuntee ihmisiä, jotka ovat huomanneet että juoksu on painon noustua ruvennut rasittamaan kohtuuttomasti niveliä. Kyllähän se on geeneistä kiinni kuinka paikat kestää. Pyöräily, uinti, sauvakävely ja rullaluistelu eivät ole sen paskempia harrastuksia, mutta eivät ole yhtä vamma-alttiita. Jokainen vastaa tietenkin itse kehostaan. :evil:

Huomenna minulla on cooper testi ja haluisin juosta mahd hyvän tuloksen, viimeks juoksin 2400 :P, miten kannattaa valmistautua tähän?? ja miten kannattaa juosta, alussa rennosti tjsp? ja sit loppuu nähden nopeuttaa tahtia?

Oon juossu nyt 3½kk kolmekertaa viikossa, 45min lenkin 130-155sykkeellä ja joka sunnuntai spinningissä. Kuinkahan paljon mahtaa mun cooper tulos parantua jos nyt kävisin kokeilemassa? Voiko antaa mitään suuntaa edes? Juoksin viimeksi 1½v sitten ~2800m

Nyt on pääsykokeet ohi ja cooper meni ihan vituiksi, tulos hieman yli 2700 m, kun pari viikkoa sitten meni vielä 2900-3000 m. Olin siis ollut kipeänä n. 1,5 viikkoa ja pulssi nousi jo muutaman minuutin lämmittelyssä pahimmillaan yli 170:n. Itse cooperissa huiput oli 197, ja syke koko ajan vähintään 190, kun pari viikkoa sitten tuon paremman tuloksen juostessa syke nousi pahimmillaan vain hieman yli 180:n.

Missään vaiheessa ei tullut periaatteessa minkäänlaista normaalia "cooperkipua", vaan olo oli enemmännkin erittäin voimaton ja löysä.

Nyt, kun vielä toivon eilen saamastani vatsataudista niin osaan kyllä nostaa kunnon takaisin tuohon n. 3000:n metrin vauhtiin, mutta osaako joku sanoa minkälaista viikoittaista treenimäärää vaatisi sen ylläpito, koska 3000 m riittää minulle ihan hyvin.

lej sanoi:
Nyt on pääsykokeet ohi ja cooper meni ihan vituiksi, tulos hieman yli 2700 m, kun pari viikkoa sitten meni vielä 2900-3000 m. Olin siis ollut kipeänä n. 1,5 viikkoa ja pulssi nousi jo muutaman minuutin lämmittelyssä pahimmillaan yli 170:n. Itse cooperissa huiput oli 197, ja syke koko ajan vähintään 190, kun pari viikkoa sitten tuon paremman tuloksen juostessa syke nousi pahimmillaan vain hieman yli 180:n.

Missään vaiheessa ei tullut periaatteessa minkäänlaista normaalia "cooperkipua", vaan olo oli enemmännkin erittäin voimaton ja löysä.

Nyt, kun vielä toivon eilen saamastani vatsataudista niin osaan kyllä nostaa kunnon takaisin tuohon n. 3000:n metrin vauhtiin, mutta osaako joku sanoa minkälaista viikoittaista treenimäärää vaatisi sen ylläpito, koska 3000 m riittää minulle ihan hyvin.

Missäs pääsykokeissa kävit? Itselläni on huomenna pääsykokeissa cooper-testi enkä oikeastaan sen kummemmin mitään lisätreeniä ole tehnyt. Toivotaan, että päästään samoihin kuin tammikuun lopulla eli noin 2800 :)

Maanpuolustuskorkeakoun pääsykokeissa.

On pääsykokeet mitkä hyvänsä, niin eikös kannattaisi olla vähän paremmassa kunnossa, jos se cooper niissä juostaan?

Patrick Bateman sanoi:
On pääsykokeet mitkä hyvänsä, niin eikös kannattaisi olla vähän paremmassa kunnossa, jos se cooper niissä juostaan?

Mitä vittua? Jos on kipeenä niin ei sille kunnolleen paljon mahda.

Patrick Bateman sanoi:
:thumbs: Loisto kommentti!

Luitko nyt ihan tarkaan? Kerroin olleeni kipeänä 1,5 viikkoa, näkee noista ilmoittamistani sykeluvuistanikin. Myös Polarin kuntotestin kuntoindeksi laski 61:stä 51:een tuossa ajassa. Ja tuo 197 oli syke enimmän ajan koko testissä. Mulle se on epänormaalia.

Tammikuusta asti myöskin treenasin pahasta penikkataudista huolimatta ja laihdutin 102 kilosta 88 kiloon.

:D
Lähinnä tarkoitin kommenttini LohiLinjalle. Mielestäni 2800 tavoite on aika säälittävä.

Patrick Bateman sanoi:
Lähinnä tarkoitin kommenttini LohiLinjalle. Mielestäni 2800 tavoite on aika säälittävä.

Joskus olen juossut sen 3k, mutta siitä on noin n. vuotta ja elopainoa oli rutkasti vähemmän. Joten realistinen tavoite minulle on nyt se 2800, jos menee enemmän niin hieno homma.

Niin ja samat pääsykokeet kyseessä btw.

LohiLinja sanoi:
Joskus olen juossut sen 3k, mutta siitä on noin n. vuotta ja elopainoa oli rutkasti vähemmän. Joten realistinen tavoite minulle on nyt se 2800, jos menee enemmän niin hieno homma.

Niin ja samat pääsykokeet kyseessä btw.

Onnea kokeisiin. :kippis1:

Patrick Bateman sanoi:
Okei. Sitten ei mitään. :nolo:

Tuo tavoitehan riippuu aika paljon siitä lähtötasosta. Itselläkin oli polvileikkauksen jälkeen jäänyt juoksu kahdeksi vuodeksi aika vähäiseksi ja yllättävän paskaan kuntoon pääsee, vaikka ennen olisi ollut kuinka hyvä. Ja painon lisääntyminen merkkaa kanssa. Tietysti on aika typerää, jos aloittaa treenaamisen esim. vasta kuukautta ennen testiä.

Helppo sitä on ylläpitää. Kaikki on tietysti yksilöllistä, mutta jos tavoitteena tosiaan on Cooper-kunnon ylläpitäminen minimiponnistuksella esim. jotain seuraavaa:

Kuukaudessa 10 harjoitusta, 2 x lyhyitä vetoja 50 - 200 m Cooper-vauhtia nopeammalla vauhdilla ja 2 x pitkiä vetoja 500 m - 2000 m Cooper-vauhdilla. Muut eri mittaisia rauhallisia pk-lenkkejä (5 - 15 km). Kuukaudessa kilometrejä n. 50. Ei haittaa, vaikka silloin tällöin pitäisi taukoviikkoja ja talvella voi pitää pari kuukauttakin taukoa, jos harrastaa jotain muuta liikuntaa. Vuosikilometrit olisivat siis esim. 500 km. Aikaa kuluu keskimäärin naurettavat 1 t / vko.

mjoo, 2700 meni. Kovempaa olisi kyllä voinut mennä, mutta kelpaa se tuokin. :) Ja se jonka mielestä tulos on säälittävä (siis se 2800) niin katsopa ikäluokkien cooper-keskiarvoja...

Back
Ylös Bottom