Cooper

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja radial
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥

Meta description: ChatGPT said: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥 Legendaarinen 12 minuutin testi, joka paljastaa hapenoton, peruskunnon ja mentaalisen...

Ehkäpä ensiksi kannattaa tehdä pidempiä lenkkejä 8km tuntiin, pari kolme kertaa viikossa venyttelyn kera. Pari viikkoa sillain ja kun alkaa kunto nousee voi alottaa vaikkapa 4km lenkkejä kovalla sykkeellä 5 kertaa viikossa esimerkiksi. Ja kaikenlainen juoksu/lenkki polttaa rasvaa ja nostattaa kuntoa.

FEIKKIEDIT: muista pilkut ja pisteet, piti lukee moneen kertaan että sai selvää.

Ikää löytyy 14,5 vuotta, juoksin 3010m jonkun verran kurkkukipeenä ja yskäsenä, (lääkkeet oli niihin, tuskin olisi sadoista metreistä lisää puhuttu ilman yskiä ja kurkkukipuja)

Viime vuonna 7.27 minuuttiin 2000m, jos joku haluaa 2000 metriseen vertailla.

Treeninä pelkästään ollut/on salibandy-harkat, ennen 3 kertaa viikossa, nykyään 4 tai 5 :whip: .

3220. keväällä. Ilman minkaan maailman lenkkejä. Ainoastaa futsalreenit 2 kertaa viikossa. Ja ikäähän on 17. takana 9 vuoden futis/futsal-ura =)

Eli itseäni kiinnostaa myös tämä cooper tuloksen nostaminen 3000m->3200m. Olen nyt 6kk juossut 3krt/vk tunnin lenkkejä ja toissa päivänä kävin ottamassa 4x1000m vetoja 4min palautuksella. Vauhti vedoissa oli 3200m coopervauhtia. Vedot jaksoin vetää tavoiteaikoihin, mutta olen n.3000m+ kunnossa. Eli tuntu sen verran lujalta tuo vauhti että 12 min en sitä pysty pitämään yllä.

Käyn ohessa salilla 3krt/vk ja viikossa on 1 lepopäivä. Jotkut on ehdottaneet, että joka viikko pitäisi ottaa joko vetoreeni tai pidempikestoinen vauhtikestävyys lenkki. Ongelmana on kuitenkin se, että tuommoinen 4x1000m vetoreeni on jo sen verran rankka, että pelkään palavani loppuun jos niitä ottaa viikottain.

Aikaa tuloksen nostoon on 6kk joten tässä on hyvää aikaa kokeneempien antaa vinkkejä. Tietysti tommoset vetoreenit joka viikko on fyysisesti rasittavia, mutta tarkotus olisi pitää juokseminen mielekkäänä, koska noi vetoreenit kyllä mittaa nuppiakin jo sen verran, että ei joka viikko (ainakaan vielä tässä vaiheessa) viitsisi vetää.

Eli miten toimisit??:worship:

Melkein otsikon perusteella ketjun voisi siirtää airobisen harjoittelun osioon.IMO

9. luokalla n. 2700m
Lukion ekalla 2750m
Ja Lukion tokalla (toisin sanoen viime perjantaina) 3000m.
Ei muita harrastuksia kuin puntti ja silloin tällöin lenkki.

Taisin olla 13 tai 14v kun rankan treenipäivän jälkeen juoksin sisähallissa cooperissa 3000m. Nyt ei kyllä menis :D
Sillon siis harrastin kestävyysjuoksua, mut en mä sillon ihan älyttömästi ollut treenannut.
Pitäis kyl kokeilla paljon nyt menis :)

Viimeksi kun cooperin juoksin (vuosia sitten) tulos oli 3100m. Juoksin kympin viime vuonna 40 minuuttiin asvaltilla, eli eiköhän sitä 12 minuutissa menisi nykyään jonkin verran päälle 3000m (?) :thumbs:

Harjoittelen kestävyyslajeja 5- 10 kertaa viikossa.

7. luokka: 2950
8. luokka: 3100
9. luokka: 3200
Lukion 1.: 3270
Nyt (Lukion 3.): 3350

En mitään ihmeempiä lenkkejä ole ikinä vetänyt, paitsi nyt lähiaikoina kun treenasin LJK testeihin. Ihan fudistreeneissä on kunto kehittynyt. Tarkoitus olisi jatkaa kuitenkin lenkkeilyä ja sitten kesällä intin alussa vetää se 3400 ainakin.

Löytyhän vanha topikki, johon oma kyssäri sopis hyvin.

Elikkä pitäis saada vinkkejä coopperin juoksemiseen. Miten kannattaa valmistautua, kannattaako syödä ennen juoksua ja kuinka kauan aiemmin, entäs kannattaako tankkaa maltoa? Mites kahvi, en tiedä oliko kahvin ansiota, mutta vetelin 350 metriä paremmin, kun vedin juuri kahvia ja maltoa... Tuli kylläkin sairas jano kesken juoksun.

Sitten itse juoksuun. Miten coopperi kannataisi juosta? Alussa hieman kovempaa ja sitten lönkötellä loppuun vai tasaista vauhtia, tai kenties loppua kohden kiristämällä? Ja ihan perus juoksutekniikka vinkit on tervetulleita, jos semmoisia nyt yleensä netin välityksellä voi antaa.
Tavoitteena olis siis päästä yli 2800 metriä ja aikaa olis treenata pari viikkoa, eli käytännössä ei ole aikaa treenata, vaan kaikki kikat pitäis saada käyttöön :)

Nykyinen coopperi on siis edenny seuraavasti:1. kerta 10min kohdalla keskeytys 2000 metrissä(todella surkeat olosuhteet) 2. kerta 2400m 3. kerta 2750m. Jos nyt siis olen laskenut oikein :) Montako kertaa viikossa kannattaa treenata, muutama kerta viikossa pitäisi käydä uimassakin? Yks kysymys vielä, onko paras tapa treenata coopperia, juoksemalla coopperia, kun aikaa on näin vähän, eli tuo pari viikkoa?

Vaikeita kyssäreitä varmaan, mutta apu olisi todella tarpeen. Kiitoksia.

Enkat 3500m. Nykyisin varmaan siinä 3400m tienoilla. Salitreeni yleistynyt ja lenkkeily jäänyt vähemmälle. Vahvasti lenkkeilyäkin tosin vielä harrastelen..

MINÄ JUOKSIN COOPERIN 11 MINUUTTIIN!!!!!!!!11111111

Joskus 14-15 vuotiaana juoksin 3 kertaa cooperin, tulokset oli 2400, 2600 ja 2700, nykyään paras juoksu ollu 3000 paremmalle puolen :)

Nyt olisi mielenkiintoista tiedossa tälle vuodelle. Olen juossut viime kesästä asti aktiivisesti. Olen juossut viimeiset 3kk vain lyhyitä lenkkejä, n. 3-7km. Juoksu on tuntunut junnaavan paikoillaan. Harjoituksia on 3-4 viikottain. Ehkä yksi lenkeistä on kevyt, mutta pääosin kaikki lenkit ovat suht kovia. Nyt haluaisin neuvoja, miten saisin vuoden päästä Tammikuuhun mennessä parannettua coopperin tulosta. Tällä hetkellä menee n.3000, ehkä enemmänkin jos lähden oikein repimään. Kuinka paljon on mahdollista juoksua parantaa jos sitoudun siihen kunnolla ? Tämä on omien rajojen koettelu ja olisi vihdoinkin mukavaa juosta 3000 coopperissa kuin tyhjää vain.

Viime kesänä juoksin paljon 10-15km lenkkejä. Pitäisikö nyt ottaa pitkiäkin lenkkejä mukaan tähän coopperin hakuiseen juoksuun ? Ajattelin lisätä heti kärkeen juoksun määrää 4-6 kertaan viikossa.

Sitten. Miten saan kuntosaliharjoittelun sopimaan tähän? Voinko tehdä normaalisti kyykkyä ja maastavetoa ? Painan tällä hetkellä n. 74kg ja pituus 175.

Viimeksi testeissä juoksin 3500metriä: 2007 syksy, ihan tyytyväinen olen! nyt pieni tukkoisuus hävinnyt ja vähän paremmin tod. näk. kulkisi.

Back
Ylös Bottom