Meta title: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥
Meta description: ChatGPT said: 💥 COOPER – KYLMÄTOTUUS KUNTOUDEN TASOSTA 💥 Legendaarinen 12 minuutin testi, joka paljastaa hapenoton, peruskunnon ja mentaalisen...
Paikallisessa lehdessä näkyy aika usein viikonloppuisin intersportin mainoksia, joissa kerrotaan jonkun kenkäasiantuntijan olevan paikalla ja tekevän jonkun "analyysin" ilmaiseksi. Eli siis millaset kengät sitä räpylään käy, kait. En ole käynyt itse, joten en tarkemmin sitten tiedä. Mutta jalkoja ajatellen luulis tommosen avulla ainakin oikeet kengät löytyvän.
Olen 184/72 ja ikää 18 vuotta. Kymmenen vuoden kamppailulajitausta takana, joten peruskunto on kohdillaan.
Elikäs ajatuksena olisi kesällä treenata tuota aerobista puolta hieman paremmalle tasolle, mutta yhdistää siihen jonkunlaista kuntosaliharjoitteluakin. Aikaa olisi siis noin kaksi ja puoli kuukautta (Cooper-tuloksen nostamiseen). Viikossa mahdollisuuksia olisi harjoitella 4-5 kertaa. Onko tavoite realistinen?
Kysyisinkin siis suositeltavia treeniohjelmia, kun itse en ole varsinkaan juoksukunnon kehittämiseen kovinkaan paljon perehtynyt. Minkä pituisia lenkkejä olisi syytä tehdä, millä teholla ja kuinka kauan? Miten kuntosalitreeni kannattaisi yhdistää juoksuharjoitteluun, kun pääpainona on kuitenkin aerobisen kunnon kehittäminen?
Toivottavasti joku vaivautuu vastaamaan, eikä vain ohjaamaan toiseen threadiin...
Tuossa ajassa jos _pitää_ saada tuo cooper vähintään 3200 niin suosittelen juoksemaan kaikki treenit lenkkiä. Aluksi peruskuntoa pariviikkoa että totut juoksemiseen, sitten intervallia ja mäkitreenejä + pari pidempää pk/palauttelua. Jos lähtökohta on ilman juoksutreeniä tuo 3000 niin kait ne 200tulee aika nopsasti kun opettelet juoksemaan. Mäki ja intervallit suosittelen koska cooperissa kuitenkin juostaan melko kovaa se 12min.
Kyllä tossa voi punttia ihan normaalisti tehdä, kunhan vaan muistaa syödä hyvin(paljon) :D Ja on turha pelätä lihomista. Sanoisin jos treenata olis mahdollisuus rajatta niin 6krt/vko ja 10 treeniä/vko. Eli 4krt/vko punttia ja 6krt/vko juoksua joista 4 vois olla esim. pitkää lenkkiä n. 45min-75min ja sit 2 just intervalli ja mäkitreeniä.
Tuossa kannattaa ottaa rennosti tuon puntin kanssa. Nimittäin, kun päätavoitteet ei ilmeisesti ole puntin puolella, niin sitä voit vääntää vaikkapa kerran tai maksimissaan kaksi viikossa. Koska kyllähän puntti juoksenteluasi jonkun verran haittaa, kun keho tarvitsee juoksupäivinä verta lihasten palauttamiseenkin, niin ei hirmu kovia juoksulenkkejä voi ottaa.
Jos aiot jalkoja vielä treenata (totta helvetissä treenaat ), niin vaihda mahdollinen monijakoinen ohjelma yksijakoiseen. Kaksi kertaa viikossa voit hyvin käydä jalkoja kurittamassa, kunhan jätät failuresarjat ohjelmasta pois. Kerta viikkoon tehty jalkojenraiskaustreenin jälkeen on turha kuvitella juoksevansa muutamaan päivään. Jos taas jaat rasituksen kahteen osaan, niin yleensä ainakin PK-harjoittelu onnistuu jalkatreeniä seuraavana päivänä.
Juoksutreenin toteuttaisin aivan kuten veijarikin sanoi.
Tosiaan 1-jakoista suosittelen itsekin. Intissä juoksin p-kaudella 3100 metriä ja treenasin sen jälkeen 1-jakoisella aina kun ehdin (2-3 krt/vko) niin pelkästään sillä aukin alun coopperi nousi 3215 metriin. Käytiin tosin joka aamu vetämässä lyhyt aamulenkki, mutta ei sen kummempaa.
Noissa juoksukenkämerkkien askelklinikoissa joita pidetään isoimmissa kaupoissa aina silloin tällöin kattovat tosiaan ilmaiseksi vähän askellusta ja suosittelevat sitten sopivia kenkiä.
Jos tarkoitus on totuttaa paikat juoksemaan kovaa 12min ajan niin juoksuradallahan intervallit on helppo tehdä, haponkestävyyttä voi lisätä hyvin esim. 2min juoksua, 2min lönkyttelyä -harjoittelulla tai kierros juoksua, puoli kierrosta läpyttelyä -jaolla. Joku salibandy voisi myös sopia nopeuskestävyyteen jos esim. firman kautta on mahdollisuus käydä vuoroilla. Pitkien lenkkien järkevyyteen en kyllä itsekään usko tässä, joku 30-45min kevyt tasavauhtinen lenkki välillä tietty voi virkistää.
Just tuli vähän aikaa sitten liikankurssilla juostua, 2300 metriä . Olishan se tietty voinut olla vähän parempikin se tulos... Osaan kyllä juosta, mutta mulle juoksemisen pitää olla vaan kivaa eikä hirveällä vauhdilla kieli vyön alla kaahaamista. Ja selityksiä lisää :D...
Harrastuksena ollut salibandy ja punttia nyt. Viime kesänä meni 3300m. Nyt olen varmaan alle kolmen tonnin kunnossa, mutta pitää jaksaa reenata, jos tuohon pääsisi takaisin.
Ikää 16, juoksin tossa pari viikkoa sitten coopperissa 2920m, kyllä vitutti kun jäi vaivaiset 80m 3000:sta:wall: Olen nyt siis 9. luokalla. Salitreeniä 3 krt viikossa ja palauttava lenkki kerta viikkoon.
16 täytän kesän jälkeen eli vastaanpa: 2700 alle kuukausi sitten koulussa tuli repäistyä. Jäi vähän semmonen tunne ettei tullu tehtyä niin hyvin ku kestäis. :whip:
Just eilen koulun testeissä meni 3000m. Harrastan jousiammuntaa ja pitkiä aerobisia juoksulenkkejä (1-1.5h) tulee vedettyä 2-3x viikossa, ne ei kuitenkaan nosta kovin paljoa coooperin tulosta (ainakin oon tahkonu tota 3000 rajaa koko lukuvuoden). Hapokkaammat lenkit eivät puolestaan palvelisi niinkään omaa lajiani. Ikää mulla on 17v. Treeneihin heruu helposti lähemmäs 20h viikossa (ammunta, juoksu ja punttisali).
16 vuotiaana vedin cooperin 3000 pintaan ilman treenaamisia.
Treeninä ainoastaan sählyn peluuta n.3-4 krt/viikko talvella.
Armeijaa varten halusin hieman paremman kunnon. Vedin hieman lenkkejä sählyn peluun yhteydessä ilman mitään tietoa kuinka pitäisi treenaja jne. kunhan vain juoksin. Armeijan mortti cooperissa vedinkin sitten ennätykseni 3450 metriä. Armeijan päätös testissä vedinkin sitten 3000 metriä +30 asteessa auringon porottaessa täydeltä laidalta, armeijan aikana en juossut pätkän vertaan enkä treenannut mitään, kunhan lomailin firman piikkiin :D
Varhais nuoruuden jälkeen:
Armeijan jälkeen ei mitään harrastuksia n. 7 vuoteen. Kunnes viime keväänä (26 vee) halusin ihan piruuttani kokeilla mitä tulee tulokseksi. Kävin lenkillä sellaiset 5-8 krt ennen testiä. Tulokseksi tuli 2850 metriä hampaat irvessä Pitäisi kait jossain vaiheessa vetää uusi testi huvin vuoksi.