Complete Keys to Progress vs. Supertraining

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pexxi

Mode
Ajattelin kysyä, jos joku on tutustunut näihin oppaisiin?
Mitä olette mieltä kirjoista?

Kuulemma Supertraining on aika tekninen ja kuivahko...

Olen ehkä saamassa jommankumman,
kumpi kannattais ostaa tiedän mielestä?

Mulla on Keys To Progress, en ole ehtinyt lukemaan mutta päällisin puolin vaikuttaa mielenkiintoiselta ja, yllättävää kyllä, viihdyttävältä tekstiltä.

En ole lukenut kuin tuon supertraining kirjan joten en voi sanoa kumpi olisi parempi mutta supertrainingista sen verran, että se on hiukan vaikeaselkoinen olen lukenut helpompaakin englantia. Jos sitä luettavuutta ei huomioida niin kyllä se hintansa väärti on suomenkielellä ei ole tullut yhtä hyvää kirjaa vastaan.

Olen lukenut KTP:n, ja voin sanoa että on kovin mukava kirja. Suosittelen.

Supertrainingista ei tietoa, mutta ilmeisesti pakattu tieteellisesllä informaatiolla.

Tosta Complete Keys... ei tietoo.

Supertraining on tod. tieteellistä tietoo. Kandee olla melko vahva englannin kielen taito ja todella kiinnostunut nimenomaan VOIMAreenistä (ei kehonrakennuksesta niinkään), jotta se kannattaisi hankkia, lähinnä jos valmentajaksi aikoo. Mullekin oli ehkä pikkusen turha hankinta. Siinä on kovasti käytetty lähteinä venäläisten tutkimuksia voiman kehittymisestä mm. pikajuoksijoilla, hyppääjillä ym. yleisurheilijoilla sekä painonnostajilla.

Ei oo nyt työaikaan sitä Supertrainingia käsillä. Voin raportoida tarkemmin kotoa illemmalla, jos kiinnostaa?

Olikos tuossa KTP:ssä enemmän kyse kehoreenistä vai voimailusta? Sen mukaan kandee pexxinkin harkita kirjahankintojaan, että kumpi reeni enemmän kiinnostaa.

Olihan täällä sivistyneitäkin kavereita;)

Joo ei varmaan kiinnosta sitten lähemmin toi Supertraining.
Mutta kommentit edelleen tervetulleita?

Iviili: ois kiva jos tosiaan viittisit raportoida siitä Supertrainingista. Oon kanssa vähän aatellu ko. kirjan ostamista. Voimasta oon nimenomaan kiinnostunut ja englanti on hanskassa omien sanojen mukaan aika hyvin. Onkos opuksessa tieteellisen tiedon käytännön soveltamisesta minkä verran tietoo. Jos on pelkästään kylmät faktat esitetty, ilman mitään yhteyttä käytäntöön, voi olla vähän kuivahko teos. Vaikka en mää sitä mikskään viihdepokkariks oo kyllä aatellukkaan...

Jos joku muukin S-trainingin lukenu haluaa kommentoida niin siitä vaan!

Supertraining on kyllä hemmetin hyvä teos. Siitä löytyy laidasta laitaan tietoa ja on erinomainen hakuteos voimaharjoitteluun liittyvistä asioista. Valmiiksi pureskeltuja vastauksia siitä ei pahemmin löydy, mutta kylmää faktaa ja tutkimustuloksia sitäkin enemmän, jota sitten voi soveltaa käytäntöön. Hyvä englannin kielen taito on tarpeen ja silti voi joutua käyttämään sanakirjaa. :)

raporttini Supertrainingista

Kun kerta lupasin, niin pienen raportinpoikasen kirjoitan.

Kirja on iso, tekstiä 470 sivua, sisällysluettelo (ei sisälly em. 470 sivuun) on 8,5 sivua, viittauksia 11,5 sivua (pääasiassa tieteellisiin tutkimuksiin).

Sisällön osalta viittaan kirjan takakanteen (suluissa mun mielipide siitä, kuinka paljon kirjassa on ko asiasta juttua):
- explosive strength, power and speed training (paljon!)
- plyometrics and powermetrics (jonkun verran)
- periodisation and program design for all sports (paljon!)
- bodybuilding, powerlifting and weightlifting methods (ei kovin paljoa noista, varsinkaan kehonrakennuksesta, viitataan kyllä eri metodeihin, mutta ei kerrota niistä kovin paljoa, enemmänkin siitä miksi jotain metodia kannattaisi käyttää milloinkin)
- maximal strength, acceleration-strength and strength endurance (melko paljon)
- flexibility, stretching and PNF methods (jonkun verran)
- complex training combining different training regimes (paljon!)
- restoration and supercompensation (jonkun verran)
- electrostimulation training (jonkun verran)
- circuit training and hybrid exercises (jonkun verran).

Tuo lista siis mun subjektiivinen arvio asian määrän suhteen.

Laatu on tosiaan tod. tieteellistä, eli tod.näk. niin luotettavaa tietoa kuin pystyy käsiinsä saamaan englanniksi. Mittakaava (ajallisesti) ei ole niinkään yhteen reeniin tai reeniliikkeisiin keskittyvä vaan suurempiin linjoihin, eli esim. kuinka suunnitella voimaharjoittelu kilpailukaudella, kuinka taas harjoituskaudella ja miksi? Ajallisesti (siis harjoituksien suunnittelun suhteen) kirjassa puhutaan kuukausista ja vuosista, siitä miten reenit tulisi jaksottaa ja miksi näin.

Kirjassa mainitaan harjoitusliikkeet vasta ihan lopussa. Siellä on mittava lista eri harjoituksista, mitä voi käyttää esim. voimanosto- tai painonnostoharjoittelussa sekä muussakin voimaharjoittelussa. Se on kumminkin vain lista, ei anneta mitään neuvoja siitä millainen liike on kyseessä. Tarvii olla kohtalaisen verran reenitaustaa (tai pätevä valmentaja), että osaa soveltaa niitä liikkeitä kunnolla, vähintään voimanostolajien nostotekniikat kohtuullisesti hallussa. Kokeneempi reenaja voi saada hyvää vaihtelua ja ideoita siitä listasta, tai oikeestaan niistä listoista. Esim. penasta mainitaan 40 eri variaatiota, kyykystä 38 (esim. Zercher kyykky, minkä Selkäinahokin on maininnut) ja maastanostosta 25.

Siff itse määrittelee kirjaansa näin:
Supertraining is a textbook which bore the preliminary title The Biomechanics and Physiology of Sport Specific Strength training when the earliest draft of this book appeared, a title which still describes its content and aims accurately.

Eli lyhyesti: teoriaa siitä kuinka eri tyyppinen voimaharjoittelu kannattaisi jaksotella, hieman laajemmasta perspektiivistä. Jos aikoo esim. valmentajaksi tai urheilulääkäriksi niin kirja voi olla todella arvokas. Myös kokeneemmalle reenaajalle (erityisesti voimailijoille), joita kiinnostaa erityisesti kysymykset "Milloin miten?" (ajoitus) ja "Miksi?" (perustelut ajoitukselle). Englannin kielen taitotaso kannattaisi olla lukion A-englannin arvosanat 8-10 vähintään, muuten voi tulla epätoivo tuon kirjan kanssa. Kunnon sanakirja ja internet ovat varmasti hyviä apuja S-trainingia läpi kahlatessa joka tapauksessa.

Pakko vielä mainita, että ostin kirjan kesäkuun lopulla. Kerkesin kesällä muutamaan otteeseen kirjaa lukea, mutta nyt syksymmällä en oo työn ja opiskelujen takia oikein kerinny (enkä jaksanu) enää. Siksi en oo koko kirjaa huolella lukenu, ittee kiinnostaneet kohdat paremmin (ehkä puolet) ja loput vähän puoli huolimattomasti. Lisäksi pitää muistaa, että en pidä itteeni minään kokeneena kurkona (ainakaan vielä) voimailun suhteen, mutta englannin kielen taito riittää helposti (oon engl. opeksi koulutettu YO:ssa) S-trainingin lukemiseen ja voimailu kiinnostaa. Siksi tuon kirjan hankin, tulevaisuuden opiskelumateriaaliksi.

Kumminkin, siinäpä minun arvio kirjasta. Kauramoottorin arvio osuu kans oikeaan, paljon lyhyemmin tosin ;)

Loppuun linkkivinkkejä:
http://www.geocities.com/aedziepak/strength/siff.htm (erään jampan arvostelu Supertrainingista ja kirjan sis.luettelo)
http://groups.yahoo.com/group/Supertraining/ (näkys olevan keskustelupalsta tuon kirjan aihepiireistä, liekö kukaan pakkotoistolainen jäsenenä?)
http://www.dolfzine.com/ (tod. hyvä nettilehti, kannattaa tsekata! myös Siffin artikkeleja)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitokset...

...Iviilille ja muille vastaajille. Saatan ehkä tilata Supertrainingin, nyt kun sen sais Sakelta pienellä alennuksella. Englannista tuli yo-kisoissa ällä, mutta sanakirjaa varmaan tarvii silti reilusti. Oon tolle supertraining-keskustelupalstallekin liittyny, mutta viestejä ei oo jaksanu lukee kyllä oikeestaan juuri ollenkaan...

Designing Resistance Training Programs: Aika turha. Ei ole oikein sitä punaista lankaa koko kirjassa vaan lähinnä koottu muutamia yleisimpiä treenimetodeja ja niistä tehtyjä tutkimuksia. jos supertraining oli kuivaa luettavaa niin tämä on turhaa, kuivaa luettavaa.

Supertraining: Kattava, muttei hirveän käytännön läheinen. Kannattaa ostaa siffin "facts and fallacies" jos sitä haluaa.

Hei Jackofalltrades. Kerrotko hiukan lisää tuosta facts and fallacies kirjasta. Onko se yhtä rankkaa luettavaa kuin Supertraining, entä onko se miten käytännön läheinen, entä mistä ostit tuon kirjan.

Mulla itellä on toi supertraining kirja ja täytyy sanoa, että täytyy olla todella kiinnostunut tieteellisistä asioista ja hyvä enkku, että saa irti siitä kirjasta jotain. Mullakin se oli hiukan turha ostos, mutta onpahan varastossa tulevaisuutta varten, jos rupeaa tarvitsemaan sitä kirjaa.

Sen sijaan Science and Practise of streng training on paljon käytännön läheisempi ja ei tarvii olla tohtori, että siitä saa vinkkejä.

Tilasin just äsken voimaharjoittelu netistä, tuon Jm Blakleyn painonpudotus kirjan, meinasin samalla tilata tuon facts and fallacies kirjan, mutta en sittenkään, kun ajattelin että se on samanlainen raamattu kuin Supertraining. Nyt kyllä hiukan kaduttaa kun tuo JackOfAlltrades hehkuttaa sitä kirjaa niin.

Mutta kertokaa muutkin mitä hyviä voimailu/ravinto kirjoja ootte lukenu.

Originally posted by janipp

Mä mainostan vielä kerran tätä ihan suomalaista (ja siis tietty suomeksi) "Voimaharjoittelu - perusteet ja käytännön toteutus" (1985: Viitasalo, Raninen, Liitsola).

Siinä ei oo pahemmin ravinnosta asiaa, mutta voimaharjoittelusta yleisemmin ja sen suunnittelusta ja ajoittamisesta kyllä. Siinä on myös esimerkkiohjelmia esim. palloilijoille (lento, koris, jalis, jäkis) ja painonnostajille. Hyvä peruskirja, jossa myös lukiobiologiasta tuttua asiaa ATP:sta, kreatiinifosfaatista (KP), fysiikan laeista, vipuvarsista, lihaksen rakenteesta ja toiminnasta yms. juttua, mistä pitäisi kaikilla punttirenaajilla olla ainakin harmaa aavistus. Kirjan voi käydä lainaamassa ainakin isommista kirjastoista (Oulun YO:n kirjastossa useempikin kappale) ja jos ei oo, niin eiku kaukolainaa vaan ja sitten kopiokone ronksuttamaan, ei tuu kalliiksi ja saa itelleen hyvän kirjan. Tuota ei varmaan saa enää ostettua mistään, sen verran vanha opus on, mutta vieläkin täyttä asiaa. Suosittelen!

Originally posted by janipp

Minulla löytyy seuraavat:

-Science and practise of strength training
-Supertraining
-Facts and fallacies of fitness
-How to write strength training programs(hyvä käytännön läheinen kirja jossa ei asioita käsitellä kovin tieteelllisesti, kirjoitettu selkeällä englannilla eli on helppo lukuinen, tämä on minun suosikkini)
-Power a scientific approach
-Voimaharjoittelu kirj. Jukka Viitasalo

No minkäslainen kirja tuo Science 'n Practice of Strenght Training on? Muutamat näyttää sen omistavan. Onko kannattava ostos?

How to Write Strenght Training Programs ?? minkälainen opus on kyseessä? en muista koskaan kuulleeni ton nimisestä kirjasta. Mistä voi ostaa/tilata?

Originally posted by CCCP
No minkäslainen kirja tuo Science 'n Practice of Strenght Training on? Muutamat näyttää sen omistavan. Onko kannattava ostos?

How to Write Strenght Training Programs ?? minkälainen opus on kyseessä? en muista koskaan kuulleeni ton nimisestä kirjasta. Mistä voi ostaa/tilata?

Science and practise of strength training kirjan on kirjoittanut Vladimir Zatsiorsky joka oli pitkän aikaa keskeisessä asemassa Neuvostoliiton urheilijoiden valmennuksesta. Kirjassa on esitetty paitsi voimaharjoittelun teorian lisäksi runsaasti käytännön havaintoja mitkä hän on havainut käytännön valmennustyössä. Jos vertaa tätä teosta esimerkiksi Supertraining kirjaan niin tässä on teoriatiedon lisäksi menty lähemmäs käytännön voimaharjoittelua.

How to write strength training programs kirjassa kerrotaan nimen omaan miten suunnitellaan voimaharjoittelu ohjelmia. Kirjassa käsitellään jokainen asia mikä on huomioitava harjoitusohjelman teossa. Kirjassa ei suosita mitään tiettyä harjoitus filosofiaa vaan annetaan perusteluja mitkä ovat minkäkilaisen vaihtoehdon hyvät ja huonot puolet. Tässä kirjassa tarjotaan valmiiksi mietittyjä vaihtoehtoja ja on nimenomaan käytännön läheinen kirja. En suosittele tätä kirjaa sellaiselle henkilölle joka tietää jo paljon harjoittelusta, koska heille tässä kirjassa on vähän uutta. Sen sijaan kirja sopii hyvin vasta vähänaikaa treenanneille. Minä hankin molemmat kirjat Sakari Selkäinaholta, joten kannattaa kysellä sieltä suunnalta jos mielenkiinto heräsi.

Alla on linkki jälkimmäisen kirjan julkaisijan sivuille mistä löytyy kirjan kirjoittajan Ian Kingin artikkeleita.

http://www.kingsports.net/articles.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom