Olin taannoin pari vuotta töissä CMS:n salilla ja kun tuolla joku toivoi, että joku asioista tietävä kertoisi näistä jutuista, niin minäpäs nyt kerron sen mitä osaan:
Pitkät sopparit: Syy, miksi niitä pitkiä soppareita tehdään on se, että ne mahdollistavat palvelun kehittämisen ja investoinnit. Kun tiedetään paljonko firmalla on tuloja seuraavien kuukausien aikana, voidaan hankkia lisää laitteita, remontoida, lisätä tuntitarjontaa jne. Muussa tapauksessa "suuri yleisö" kävisi treenaamassa ainoastaan uuden vuoden jälkeen korkeintaan kaksi kuukautta (uudenvuodenlupaukset) ja huhti-toukokuussa (kova kiire rantakuntoon). Niin vaihtelevilla tuloilla saattaa elää korkeintaan sali, jolla ei ole ryhmäliikuntatunteja: henkilökunnalle on aina maksettava palkka, vaikka asiakkaita sattuisi olemaan poikkeuksellisen vähän joinakin kuukausina. Täytyisi olla sali aika pirun hyvällä paikalla, jos meinaisi saada tehtyä koko vuoden tilin muutaman kuukauden aikana.
Hinnat: CMS-ketjun salien pääasiallinen kohderyhmä on keski-ikäiset naiset. Tällaiset asiakkaat olivatkin meillä yleensä todella tyytyväisiä asiakkaita, kun samaan hintaan sai kuntosalin, ohjatut tunnit, saliohjauksen, mailapelivuorot, edullisia lisäpalveluita jne. Eli he myös käyttävät hyväkseen niitä palveluita, joista maksavat ja ovat siksi tyytyväisiä. Sen sijaan ymmärrän hyvin, että hinnat ovat korkeita käyttäjille, jotka haluavat ainoastaan käydä salilla. Ja sitä en totta puhuen koskaan itsekään ymmärtänyt, miksi ketjussa ei myydä halvempaa jäsenyyttä tälle käyttäjäryhmälle. Ilmiselvä puute mielestäni.
Irtisanominen: Todellakin asia on niin, kuin joku täällä jo arvelikin, eli paljon on kiinni paikan omistajan maalaisjärjestä ja asenteesta. Meillä ainakin irtisanominen onnistui kesken kauden, jos oli muuttamassa pois alueelta. Eikä meillä ollut mitään 50 km:n sääntöjä, vaan riitti, että oli muuttamassa pois salin läheisyydestä. Lisäksi meillä myyjät kertoivat aina sopparia tehdessä kaikki ehdot ja pyysivät asiakasta vielä lukemaan ehdot läpi ennen allekirjoittamista. Samassa yhteydessä kerrottiin, että sopimus jatkuu 12 kk:n jälkeen automaattisesti, kunnes asiakas sen irtisanoo. Eikä ehtoja todellakaan muutettu kesken kaiken!
Olen samaa mieltä siitä, että vuoden sitoutumisaika on todella pitkä, varsinkin nuoren ihmisen elämässä. Mutta toisaalta juuri se sitouttaminen mahdollistaa tasokkaampien salien olemassaolon: Monia ei tietysti voisi vähempää kiinnostaa, minkä näköinen paikka se sali on, kunhan siellä on paljon rautaa, mutta paljon on myös ihmisiä, jotka tykkää siitä, että salilla on kiva sisustus, miellyttävä värimaailma ja valaistus, viihtyisät ja tasokkaat pukuhuoneet jne. Ja näitä ihmisiä on hyvinkin paljon juuri siinä käyttäjäryhmässä, jolle CMS-klubien palvelut on suunnattu.
En tosiaan enää ole kyseisessä lafkassa töissä, enkä erinäisistä syistä tykännyt siellä työskennellä, joten vastaukseni on varsin puolueeton. En itsekään halua sitoutua mihinkään saliin vuodeksi tässä elämäntilanteessani, joten ymmärrän kritiikin varsin hyvin. Ehkäpä vastaukseni kuitenkin selvitti sen, miksi jäsensalit leviävät ruton lailla. Ja loppukommenttina voisin vielä todeta: jos ne sopimusehdot eivät miellytä, tai sitoutuminen epäilyttää, niin älkää hyvät ihmiset laittako nimeänne siihen sopimukseen!