Chrysler 300c kokemuksia kellään?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Trollille vielä yksi posti. Terveisiä samalla autokouluun. Tätä seuraavaa tietoa ei haluta liian yleiseen tietoon koska tuo "ylinopeus tappaa" -propaganda on oikea rahasampo (budjetoitua tuloa muuten).

Kuolonkolarit 1999 ja syyt siihen:

-Rattijuopumus 83
-Ajovirhe tai arviovirhe 54
-Sairaskohtaus tai väsymys 50
-Sääntörikkomus 38
-Keli 22
-Itsemurha 17
-Tilannenopeus 14
-Hirvi 8
-Huonot renkaat 7
-Selkeä ylinopeus 5
-Ei tietoa 4

Yhteensä 302, tilannenopeus ja selkeä ylinopeus muodostaa reilun 6%. Propagandassa totta kai kaikkiin noihin liittyy ylinopeus/tilannenopeus. Mutta se ei ole se pääasiallinen syy mihin pitäisi puuttua.
Miksi poliisi silti kohdistaa suurimmat resurssit juuri tähän nopeusvalonnan puoleen? Toki "ilman valvontaa" tämä 6% varmaan nousisi, mutta noiden muiden syiden, esim. rattijuoppojen oikea kunnon tehovalvonta helvetin tiukoilla rangaistuksilla päästäisiin voiton puolelle.
Samoin sääntörikkomuksien valvontaa tiukemalle ja kunnon rangaistukset! Punaisia päin ajaminen on kovin halpaa rahassa edelleen. Ajo-opetusta pitäisi myös parantaa, osa tätä on se että ihmisille ei annettaisi väärää turvallisuuden kuvaa esim. että ylinopeus tappaa josta tulee sitten päätelmä että nopeusrajoitusta ajamalla ollaan aina turvassa ("talvi yllätti").
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sumppari sanoi:
Missä kohtaa kirjoitin että kuvittelen bensanhinnan pysyvän paikallaan?

Listaatko nyt ne autot jotka on tilavia, isoja (eli vakaita ajaa) tehokkaita ja taloudellisia? Se että sinun näkemys eroaa muiden näkemyksestä siitä, millä teholla kerkeää ihan tarpeeksi, tai mikä tila riittää ihan hyvin, ei tarkoita että riittää kaikille.

Kaikki turbodieselit ovat sekä tehokkaita että taloudellisia. Jos esimerkkejä tehokkaasta että taloudellisesta etsit, niin katsoppa vaikka Mersun sivuilta S 320 cdi. 0-100 km/h 7,5 s, kulutus 8,3-8,5 l/100 km, huippunopeus 250 km/h. Onko tuossa riittävän iso, mukava ja tehokas malli? No tietysti jos on pakko päästä 0-100 alle 5 sekuntiin ja miljoonat eurot suorastaan polttavat tilillä, niin voi ostaa sen S 600 mallin.

Uskoisin kuitenkin että 99,9% ihmisistä ei omista miljoonia euroja. Edes niistä S Mersujen omistajista...

Verrataanpa Chrysler 300C 5,7 Hemi ja 3,0 CRD malleja:

5,7 hemi:

0-100 km/h 6,4 s
huippun. 250 km/h
12,3 l/100 km
525 Nm/4000 rpm

3,0 CRD:

0-100 km/h 7,6 l
hp. 230 km/h
8,1 l/100 km
510 Nm 1600-2800 rpm

Huomatkaa eritoten vääntö ja kierrokset. Käytännön suorituskyvyssä on loppujenlopuksi aika vähän eroa, mutta kulutuksessa todella on. Varsinkin kun liikutaan suht pienillä marginaaleilla rahoituksen suhteen, pitäisi valinnan olla tulevaisuutta ajatellen hyvin selvä.
 
Zone-sarja -42%
BS1 sanoi:
Trollille vielä yksi posti. Terveisiä samalla autokouluun. Tätä seuraavaa tietoa ei haluta liian yleiseen tietoon koska tuo "ylinopeus tappaa" -propaganda on oikea rahasampo (budjetoitua tuloa muuten).

Kuolonkolarit 1999 ja syyt siihen:

-Rattijuopumus 83
-Ajovirhe tai arviovirhe 54
-Sairaskohtaus tai väsymys 50
-Sääntörikkomus 38
-Keli 22
-Itsemurha 17
-Tilannenopeus 14
-Hirvi 8
-Huonot renkaat 7
-Selkeä ylinopeus 5
-Ei tietoa 4

Yhteensä 302, tilannenopeus ja selkeä ylinopeus muodostaa reilun 6%. Propagandassa totta kai kaikkiin noihin liittyy ylinopeus/tilannenopeus. Mutta se ei ole se pääasiallinen syy mihin pitäisi puuttua.
Miksi poliisi silti kohdistaa suurimmat resurssit juuri tähän nopeusvalonnan puoleen? Toki "ilman valvontaa" tämä 6% varmaan nousisi, mutta noiden muiden syiden, esim. rattijuoppojen oikea kunnon tehovalvonta helvetin tiukoilla rangaistuksilla päästäisiin voiton puolelle.
Samoin sääntörikkomuksien valvontaa tiukemalle ja kunnon rangaistukset! Punaisia päin ajaminen on kovin halpaa rahassa edelleen. Ajo-opetusta pitäisi myös parantaa, osa tätä on se että ihmisille ei annettaisi väärää turvallisuuden kuvaa esim. että ylinopeus tappaa josta tulee sitten päätelmä että nopeusrajoitusta ajamalla ollaan aina turvassa ("talvi yllätti").


Noista luvuista on hankala nähdä mikä on tilannenopeuden osuus missäkin, ja rankalla kädellä arvioitaessa jo auton liikkuminen on liian suuri tilannenopeus juopuneelle tai väsyneelle. Mielestäni tartuit tähän asiaan liikaa, postauksessani olisi ollut aiheen kannalta oleellisempaakin pohdittavaa? Tottakai on selvää että tilannenopeus ei ole niin yksioikoinen selitysmalli, eikä pidäkään olla.
Olen samaa mieltä tuon rangaistuksien tiukentamisen osalta. Nopeusvalvonta on kuitenkin mielestäni tärkeä asia valvottavaksi muiden ohella. Usein rattijuopumuskin johtaa tarpeettomaan riskinottoon maanteillä. Nämä syyt mitä tuossa lähteettömässä tilastossa ilmenevät ovat usein päällekkäisiä, ja siten hankalasti tilastoitavissa.
Ajo-opetuksessa kyllä korostetaan liian vähän tuota kännipäissä ajoa, mutta sitä taidetaan pitää itsestäänselvyytenä. Ja ei, en ole suoraan autokoulun penkiltä, vaan kävin sen viime keväänä.
 
kpsk:milläs kulkupelillä itse liikut?Sanot,että tossa ryslerissä on turhan paljon tehoa ja mielenvikainen moottori?!Loppuen lopuksi aika typerää tekstiä.Vaikka ajais miten vähäpäästöisellä autolla tahansa,tulee niitä päästöjä silti.Pitäis varmaan kaikki turhat ajelutkin jättää ajamatta,käydä kaupassa vaan kerran viikossa jne.
 
Ville1Suuri sanoi:
kpsk:milläs kulkupelillä itse liikut?Sanot,että tossa ryslerissä on turhan paljon tehoa ja mielenvikainen moottori?!Loppuen lopuksi aika typerää tekstiä.Vaikka ajais miten vähäpäästöisellä autolla tahansa,tulee niitä päästöjä silti.Pitäis varmaan kaikki turhat ajelutkin jättää ajamatta,käydä kaupassa vaan kerran viikossa jne.

Minä liikun busseilla. Siinä on turhan paljon tehoa henkilöautoksi. En ole kuullut vielä yhtäkään järkiperustetta tuollaiselle autolle. Päästöjä tulisi paljon vähemmän jos kaikki käyttäisivät vähempikulutuksisia autoja, tai edes dieseleitä. Miltä osin tuo oli typerää tekstiä? Viimeinen lauseesi on hyvä, niin pitäisi ja kannattaisi tehdä. Itse käyn kävellen kaupassa. Toisinaan, kun tarvitsen autoa, niin lainaan isän diesel-autoa. Näitä kertoja ei ole usein, sillä pääsen bussilla kouluun, treeneihin ja vapaa-ajan viettoon. Kaupunkikäytössä yksityisautoilu ei ole perusteltua. Jos joutuu taittamaan työmatkansa alueella, jossa ei kulje julkisia hyvin, on perusteltua käyttää pienikulutuksista autoa. Voisitko perustella hieman tuon auton suorituskyvyn tarpeellisuutta, mikä voittaisi kulutuksesta aiheutuvat haitat? Ja onko hintalaatusuhde aivan kohdallaan, ja jos on, niin miksi? Missä tilanteissa tuo teho on tarpeen? En nimittäin itse keksi kuin hedonistisia syitä.
 
BS1 sanoi:
Itse lähtisin hakemaan tuolla rahalla muutaman vuoden ikäistä käytettyä linjalta Mercedes-Benz (esim. E 500), BMW (E39 M5, miksei M3:kin, X5), Jaguar (klassista eleganssia: S Type), Lexus...

Jos jollakin sattuu silmään edellämainittuja, tms. hyviä yksilöitä niin ilmotelkaas tähän threadiin.
Vaatumuksia: Yläraja 60000e, max pari vuotta vanha, tietysti vähän ajettu, tehokas dieselkin käy mainiosti ja kaikilla varusteilla, nahat, navi, yms. koska ne ei käytetyn auton hintaa nosta. Siksipä ehkä lähdenkin taas hommaamaan Saksasta koska siellä autot on täydellisesti varusteltuja. Ei vaan jaksas alkaa kaupittelee autoa, vaihto olis niin helppo.
Uuden korimallin 2004 - 2006 Audi A6 3.0 tdi ABT:n korisarjalla ja moottorin virityspaketilla olis upea http://www.abt-sportsline.de/galerie/index.php?view=pic&rubrikid=6&newsid=11&spid=1&page=1 Hintaa tuolle korisarjalle ja tehonlisäykselle tulee Königillä 5000e.
 
kpsk sanoi:
Teknisesti raiskaa luontoa suurella kulutuksellaan. Hinta muodostuu muiden ns. edustusautojen mukaisesti vääristä asioista ja ilmasta. Itse en ostaisi kuin väkipakolla, tai kaupankäynnin vuoksi.

Tompalla asialinja! Kunpa ihmiset oikeasti ymmärtäisivät ostaa esim. Priuksia. Auton liiallinen romantisointi voi johtaa oikeasta elämästä vieraantumiseen.
Mitähän ovat nämä väärät asiat joista edustusautojen hinta muodotuu? Entäpä tuo ilma? Onko esim. laatuvaikutelma, mukavuus ja turvallisuus mielestäsi jotenkin "väärää"? Mitähän hienoa Priuksessa on. Ominaisuuksinsa nähden todella kallis auto. Kulutuksessa se ei pärjää dieseleille. Kaikki se normaaliin autoon verrattuna ylimääräinen tekniikka kuormittaa varmasti omalta osaltaan luontoa.
 
kpsk sanoi:
Kuluttavia bensa-autoja ei ole hyvä ostaa. Kuka voisi perustella minulle epäitsekkäin syin perusteet yli 10l/100km kuluttavalle bensiinikäyttöiselle henkilöautolle?

Transitin lectica-sarja. Tilaa, vakautta, taloudellisuutta ja tehokkuutta. Kukaan ei ole jäänyt määränpäästään sillä vehkeellä. Mm. Volkswagen tekee hyviä diesel-farmareita jos sinä et vaadi niin paljon tilaa ja vakautta. Ylipäätänsä diesel-farmarit riittävät vastaamaan vaatimiisi tarpeisiin. Samoin kuin pienet, keskikokoiset ja suuret pakettiautot.

Miten koko ja vakaus muuten liittyvät toisiinsa? Jos vauhti rupeaa hirvittämään, niin on kaksi suositeltavaa asiaa

A) Käyttää järkeä ja alentaa vauhtia
B) A:n jälkeen pitää huoli ettei aja sopimattomia nopeuksia jolloin auto on vakaudeltaan äärirajoillaan.

Meidän autokoulussa kerrottiin että valtaosa onnettomuuksista johtuu liian suuresta tilannenopeudesta. Mistähän se liian suuri nopeus johtuu?
Isoilla bensakoneilla on vaikka kuinka paljon hyviä puolia. Yksi on esimerkiksi se, että autossa kyydissä olevien matkustajien ei tarvitse talvisin palella, toisin kuin noissa volkkarin diesel-farkuissa. Ja tämähän on erinomaisen tärkeää, koska se tukee kimppakyytejä. Myös ikkunat sulavat nopeammin ja se parantaa turvallisuutta.

Et kai ala nyt väittämään, että tuollainen Transit olisi henkilöautokäytössä jotenkin järkevä? Tai sitten edes missään suhteessa ajettavuudeltaan kehumisen arvoinen.

Koko ja vakaus liittyvät kyllä toisiinsa. Suurempi massa ja pidempi akseliväli tekevät auton liikkeistä hitaampia. Lisäksi näissä sun haukkumissa "edustusautoissa" on vieläpä monesti alustan komponentit parempia kuin perusvolkkareissa, Renault Loganeissa ja muissa masokistin valinnoissa. Myös ajonhallintajärjestelmät ovat kehittyneitä ja löytyvät vakiona. Tämä tosiaan vakauttaa menoa.

Eihän kyse ole siitä, etteikö hieman huojakkaasti etenevällä autolla tiellä pysyis. Se vaan varsin vittumaista ajaa jos auto tekee epämiellyttäviä ylimääräisiä satunnaisia liikkeitä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kpsk,sun juttus on aika erikoisia.Vaikka itse et haluaisi tehokasta autoa,saastutat aivan varmasti luontoa jollain muulla tavalla.Jopa siten,että mitä tuotteita ostat,miten lämmität kämppäs jne.Sun näkemyksen mukaan kaikki on turhaa,miks ylipäätään tekisi mitään?Ja tohon turvallisuus kysymykseen viitaten,iso tehokas auto on turvallisempi kuin pieni kippo.Käytätkös muuten näitä sähkö/vetybusseja vai sellasta josta tulee mustaa savua pakoputkista?

Niin ja ei vissiin sais ajella vanhalla pienikulutuksellisella autollakaan,nekin saastuttaa aika paljon.Eli mites,jos joukkoliikenne ei ole mahdollinen ja ei ole rahaa ostaa vähäpäästöistä uutta autoa?
 
NHB sanoi:
Isoilla bensakoneilla on vaikka kuinka paljon hyviä puolia. Yksi on esimerkiksi se, että autossa kyydissä olevien matkustajien ei tarvitse talvisin palella, toisin kuin noissa volkkarin diesel-farkuissa. Ja tämähän on erinomaisen tärkeää, koska se tukee kimppakyytejä. Myös ikkunat sulavat nopeammin ja se parantaa turvallisuutta.

Et kai ala nyt väittämään, että tuollainen Transit olisi henkilöautokäytössä jotenkin järkevä? Tai sitten edes missään suhteessa ajettavuudeltaan kehumisen arvoinen.

Koko ja vakaus liittyvät kyllä toisiinsa. Suurempi massa ja pidempi akseliväli tekevät auton liikkeistä hitaampia. Lisäksi näissä sun haukkumissa "edustusautoissa" on vieläpä monesti alustan komponentit parempia kuin perusvolkkareissa, Renault Loganeissa ja muissa masokistin valinnoissa. Myös ajonhallintajärjestelmät ovat kehittyneitä ja löytyvät vakiona. Tämä tosiaan vakauttaa menoa.

Eihän kyse ole siitä, etteikö hieman huojakkaasti etenevällä autolla tiellä pysyis. Se vaan varsin vittumaista ajaa jos auto tekee epämiellyttäviä ylimääräisiä satunnaisia liikkeitä.


Talvisin kuuluu laittaa vaatetta päälle ettei palella, lisäksi valtaosa ihmisistä ei valitettavasti tue kimppakyytejä, joten bensakone ei niiltä osin ole perusteltavissa. Ikkunoiden jäästä vapauttamiseksi on olemassa laite nimeltä raappa. Myydään huoltoasemilla. Jos joutuu autoa säilyttämään ulkona, voi ikkunoihin laittaa maton.

Transit ei ole järkevä henkilöautokäyttöön. Ajettavuus niissä on hyvä.

Tiellä pysymiseen riittää vaikka minkä uuden volkkarin alusta. Jos ei, niin syy löytyy ratin takaa. Voitko näyttää jonkun testin jossa kerrotaan auton tekevän mainitsemiasi liikkeitä?


NHB sanoi:
Mitähän ovat nämä väärät asiat joista edustusautojen hinta muodotuu? Entäpä tuo ilma? Onko esim. laatuvaikutelma, mukavuus ja turvallisuus mielestäsi jotenkin "väärää"? Mitähän hienoa Priuksessa on. Ominaisuuksinsa nähden todella kallis auto. Kulutuksessa se ei pärjää dieseleille. Kaikki se normaaliin autoon verrattuna ylimääräinen tekniikka kuormittaa varmasti omalta osaltaan luontoa.

Väärät asiat ovat muistaakseni lueteltu jo. Prius pätkii muut bensa-autot ja sekin on jo paljon. Ominaisuuksiinsa nähden edustusautot ovat todella kalliita autoja, sillä niihin laitettu tekniikka kuormittaa enemmän luontoa välillisesti kuin ekoautojen vastaava.. Enkä usko että tuotantovaiheessa muodostuu merkittävää eroa saastuttavien isolohkojen hyväksi.
 
Menee aika paljon jo offtopic,mutta tuskin kpsk säkään kulkisit bussilla enää jos vaikka saisit lotossa 2miljoonaa.Kyllä toi rysleri 300c on vaan nätti silmälle.Etkä ole muuten vastannut mun kysymyksiini vielä.
 
Ville1Suuri sanoi:
Kpsk,sun juttus on aika erikoisia.Vaikka itse et haluaisi tehokasta autoa,saastutat aivan varmasti luontoa jollain muulla tavalla.Jopa siten,että mitä tuotteita ostat,miten lämmität kämppäs jne.Sun näkemyksen mukaan kaikki on turhaa,miks ylipäätään tekisi mitään?Ja tohon turvallisuus kysymykseen viitaten,iso tehokas auto on turvallisempi kuin pieni kippo.Käytätkös muuten näitä sähkö/vetybusseja vai sellasta josta tulee mustaa savua pakoputkista?

Niin ja ei vissiin sais ajella vanhalla pienikulutuksellisella autollakaan,nekin saastuttaa aika paljon.Eli mites,jos joukkoliikenne ei ole mahdollinen ja ei ole rahaa ostaa vähäpäästöistä uutta autoa?


:) En ole linkolalainen, siitä kertoo jo se että kirjoittelen nettiin. En sitä paitsi muista missään vaiheessa puhuneeni etten saastuta. En näe tekopyhänä valita kestävämpiä ratkaisuja tai puhua niiden puolesta. Pidän saastuttamiseni alhaisella tasolla esim. kierrättämällä monissa asioissa. Mikään mitä tekee ei ole turhaa. Pointti on se että tekee kestävämpiä valintoja, eikä ainakaan aja vastakkaiseen suuntaan. Olen kehitysuskovainen sosiaalinen darwinisti.

Turvallisuusasiasta; Prius on pienin kippo mistä puhuin. Linjalla, jolla kuljen käytetään dieselmoottoribusseja. Kaupungissa on jonkin verran uusia ja parempia busseja, mutta niiden käyttö on satunnaista.
 
Ville1Suuri sanoi:
Menee aika paljon jo offtopic,mutta tuskin kpsk säkään kulkisit bussilla enää jos vaikka saisit lotossa 2miljoonaa.Kyllä toi rysleri 300c on vaan nätti silmälle.Etkä ole muuten vastannut mun kysymyksiini vielä.


Tuskin kulkisin, mutta ei se arvomaailmaani niin radikaalisti muuttaisi että ostaisin kestävän kehityksen kannalta huonon auton. Näistä on hankala sanoa mitään, sillä näitä ei tule koskaan tapahtumaan. Ja minun silmääni tuo malli ei miellytä, joten kuppi ei kallistuisi tuohon ekomoottorillakaan varustettuna.
 
Richard75 sanoi:
Jos jollakin sattuu silmään edellämainittuja, tms. hyviä yksilöitä niin ilmotelkaas tähän threadiin.
Vaatumuksia: Yläraja 60000e, max pari vuotta vanha, tietysti vähän ajettu, tehokas dieselkin käy mainiosti ja kaikilla varusteilla, nahat, navi, yms. koska ne ei käytetyn auton hintaa nosta. Siksipä ehkä lähdenkin taas hommaamaan Saksasta koska siellä autot on täydellisesti varusteltuja.

03-04 vuotinen MB E500 noin 30k€. Verot päälle noin 24-25k€. Tehoa 306hv (460Nm) viiden litran kasista, satkuun 6 sek. Rinta-Juopolta ja Sipilältä löytyy koeajettavaksi...ei ostettavaksi :whip: Saksasta kun hakee niin vaikka AMG-optiikalla.

100492_147441_560_160_2004_08_18_E_Saloon_im8_02.jpg


Offtopic:kpsk, Suomen - puhumattakaan maailman autokannassa - nämä "mielenvikaiset" moottorit edustavat aika pientä osaa. Jos autojen saasteita halutaan ratkaisevasti tiputtaa niin sillä millä "tavallinen" kansa ajaa on isompi merkitys. Lisäksi kannattaa muistaa että monilla erikoisautoilla, esim. urheiluautot, edustusautot jne. ajetaan paljon vähemmän kilometrejä kuin jollain 10 vuotta vanhalla perheautolla vuodessa. Jo yksitään talvikäyttö nostaa perheauton päästöt korkealle. Esimerkkejä voisi luetella enemmänkin ja yksityiskohtaisemmin, mutta ymmärrät varmaan jo tästä mitä tässä haen. Pitää muistaa kokonaistilanne eikä katsoa vain että joku auto kuluttaa 25l satasella :D Monen jenkkiharrastajan isolohko saastuttaa luontoa vähemmän kesässä mitä vm. 92 Omega jolla ajetaan 20tkm/v, tai jotain...

Jos autojen päästöjä halutaan oikeasti laskea niin pitäisi saadan massojen autot uudemmiksi ja enemmän dieselillä. Valtio ei tätä kuitenkaan halua. Autoveroa pidetään järkyttävällä tasolla. Euroopassa dieselillä ajellaan jo vaikka kuinka. Varsinkin kaupunkikäytössä pikkuinen vääntävä ja vähäpäästöinen diesel olisi paikallaan. Tutkittua tietoa on myös että uudempi ja siten turvallisempi autokalusto vähentäisi liikennekuolemia, vammautumisia ja loukkaantumisia. Näistäkin tapauksista tulee yhteiskunnalle iso lasku.
Mitä tekee valtio? Missä on valtion intressit? Lisätään kameroita liikenteeseen :zzzz: Sigusi sisällöstä päätellee tykkäät ajatella asioita eritavalla, usein fiksummin mitä muut mutta tutkippa tätäkin asiaa vähän kokonaisvaltaisemmin niin huomaat että mielenvikaisuutta on muualla kuin bensatankin pyörteilyn aiheuttajassa :evil:

Voisit muutenkin lopettaa tässä ketjussa asiasi ajamisen. Tee oma ketju. Tässä ketjussa puhutaan tunteita nostattavista autoista :D :thumbs:
 
kpsk sanoi:
Talvisin kuuluu laittaa vaatetta päälle ettei palella, lisäksi valtaosa ihmisistä ei valitettavasti tue kimppakyytejä, joten bensakone ei niiltä osin ole perusteltavissa. Ikkunoiden jäästä vapauttamiseksi on olemassa laite nimeltä raappa. Myydään huoltoasemilla. Jos joutuu autoa säilyttämään ulkona, voi ikkunoihin laittaa maton.

Tiellä pysymiseen riittää vaikka minkä uuden volkkarin alusta. Jos ei, niin syy löytyy ratin takaa. Voitko näyttää jonkun testin jossa kerrotaan auton tekevän mainitsemiasi liikkeitä?

Väärät asiat ovat muistaakseni lueteltu jo. Prius pätkii muut bensa-autot ja sekin on jo paljon. Ominaisuuksiinsa nähden edustusautot ovat todella kalliita autoja, sillä niihin laitettu tekniikka kuormittaa enemmän luontoa välillisesti kuin ekoautojen vastaava.. Enkä usko että tuotantovaiheessa muodostuu merkittävää eroa saastuttavien isolohkojen hyväksi.
Suosittelen kokeilemaan talviautoilua ennen kuin alat laukomaan kovin suuria viisauksia kyseisestä aiheesta. Sehän se on turvallista kun kuski raappailee auki niitä ikkunoita niiden jäätyessä uudelleen ja uudelleen. Sitä saa myös vähän kurotella kun yrittää pitää takaikkunoita auki. Tuo pukeutuminen on törkeän huono peruste auton kylmyydellä. Todella kätevää ajaa jossain kelkkahaalareissa, varsinkin kun useimmiten se syy ajamiseen on johonkin lämpimään sisätilaan meno. Sulla ei varmaan ole kämpässäkään kuin korkeintaan sen verran lämmintä, että ei vesijohdot jäädy. Tai mitä niillä vesijohdoillakaan, kuluu vaan sähköä sen veden pumppaamiseen. Katsos, kaikki eivät halua autoilun olevan epämiellyttävä kokemus ja osta sitä kaikkein karuinta autoa.

Juuri sanoin, että tiellä pysymiseen riittää melkein mikä tahansa alusta. Volkkareita en missään vaiheessa morkannut. Kyse oli vain siitä, että isompi auto on vakaampi. Jos on vaikeata ymmärtää aatteenväristen lasien läpi tuota, niin vertaa pientä volkkaria (Fox/Lupo) isoon (Phaeton) tai mikroautoa bussiin.

Pistätkö tuon luettelon uudestaan, se kun jäi multa huomaamatta. Priuksen ylivoimaisuudesta voi olla montaa mieltä. Variaattorilla varustettu Honda Jazz ei kyllä häpeä Priuksen seurassa ollenkaan. Myökin hybridi-Civic on samaa sarjaa. Suomessa aika montaa autoa käytetään kaupunkien ulkopuolella. Siellä Priuksessa ei ole kyllä oikein mitään mieltä. Tässä sun kirjoittelussa toistuu sama kaava. Olet määrittelemässä kokoajan muiden tarpeet, sen mitä ominaisuuksia muut tarvitsevat autoissaan. Kaikkein typerintä on se, kun kerrot ettette te tarvitse noin paljon tehoa autoihinne. Sinun määrittelemä kompromissi tehojen ja taloudellisuuden välillä kun on se oikea. Ja nimenomaan se on aina kompromissi, siitä sun mainostamasta dieselfarkkuvolskutakin voisi ottaa sylinterin tai pari pois ja vieläkin autolla voisi liikkua. Kysynkin sulta, että mikä asteikko määrittää tuon edustusautojen ominaisuuksiin nähden liian suuren hinnan?
 
Eikö muuten BMW 740D olisi aika samassa luokassa kuin tuo Mese? En kyllä tiedä kumpi on mukavempi, kumpikin kelpais mulle millon vaan.

kpsk: Muuten kannattaa lopettaa sinun tuo treenaaminen. Kulutat sillon enemmän ravintoa, eli luonnon resursseja. Jos ryhdyt meditoimaan ja minimoit liikkumisesi, säästät luontoa. Jos tähän haluat vielä kuittailla, perusta sille oma thread vaikka tähän autopuolelle. "Luonnon pelastavat autot" tms.
 
Offtopic:kpsk, Suomen - puhumattakaan maailman autokannassa - nämä "mielenvikaiset" moottorit edustavat aika pientä osaa. Jos autojen saasteita halutaan ratkaisevasti tiputtaa niin sillä millä "tavallinen" kansa ajaa on isompi merkitys. Lisäksi kannattaa muistaa että monilla erikoisautoilla, esim. urheiluautot, edustusautot jne. ajetaan paljon vähemmän kilometrejä kuin jollain 10 vuotta vanhalla perheautolla vuodessa. Jo yksitään talvikäyttö nostaa perheauton päästöt korkealle. Esimerkkejä voisi luetella enemmänkin ja yksityiskohtaisemmin, mutta ymmärrät varmaan jo tästä mitä tässä haen. Pitää muistaa kokonaistilanne eikä katsoa vain että joku auto kuluttaa 25l satasella :D Monen jenkkiharrastajan isolohko saastuttaa luontoa vähemmän kesässä mitä vm. 92 Omega jolla ajetaan 20tkm/v, tai jotain...

Jos autojen päästöjä halutaan oikeasti laskea niin pitäisi saadan massojen autot uudemmiksi ja enemmän dieselillä. Valtio ei tätä kuitenkaan halua. Autoveroa pidetään järkyttävällä tasolla. Euroopassa dieselillä ajellaan jo vaikka kuinka. Varsinkin kaupunkikäytössä pikkuinen vääntävä ja vähäpäästöinen diesel olisi paikallaan. Tutkittua tietoa on myös että uudempi ja siten turvallisempi autokalusto vähentäisi liikennekuolemia, vammautumisia ja loukkaantumisia. Näistäkin tapauksista tulee yhteiskunnalle iso lasku.
Mitä tekee valtio? Missä on valtion intressit? Lisätään kameroita liikenteeseen :zzzz: Sigusi sisällöstä päätellee tykkäät ajatella asioita eritavalla, usein fiksummin mitä muut mutta tutkippa tätäkin asiaa vähän kokonaisvaltaisemmin niin huomaat että mielenvikaisuutta on muualla kuin bensatankin pyörteilyn aiheuttajassa :evil:

Voisit muutenkin lopettaa tässä ketjussa asiasi ajamisen. Tee oma ketju. Tässä ketjussa puhutaan tunteita nostattavista autoista :D :thumbs:[/QUOTE]


Totta joka sana. En ole pohtinut tätä asiaa laajemmin kuin tämän nimenomaisen auton tiimoilta. Kokonaiskuva ratkaisee aina :) Olen ollut jo pitkään tietoinen ihmiskunnan monista vioista.

Siksi olenkin yleensä postannut yleiselle. Minun kannattaisi lopettaa tähän treadiin kirjoittelu, sillä maaperä ei ole ollenkaan suotuisaa tälläisille ajatuksille. Ketjua tämän tason mielipideasioista ei kannata perustaa, sillä alunperinkään tehokkaiden autojen osto ei ole järkiperäistä. Fiilis ratkaisee.
Toisaalta haluaisin nostaa esille sitä, miksi näitä autoja arvostetaan niin paljon. Tuolle Suomen teiden paskalle kalustolle voimme etsiä syitä paitsi hallituksesta niin kulttuuristakin. Tarve saada oma auto on monella nuorella liian kova, ja he (me) aiheuttavat tarpeettomia riskejä.
Autoveron saisi laittaa riippuvaiseksi auton kulutuksesta ja iästä. Siihenkin on hankala löytää parasta keinoa poistaa liikenteestä vanhat paskat, varsinkin kun jotkut oikeasti tarvitsevat niitä. Jokatapauksessa nykyinen malli osoittaa väärään suuntaan, ja minä toivon paljon autoverouudistukselta.

Vastaan vielä noihin pariin :)





NHB sanoi:
Suosittelen kokeilemaan talviautoilua ennen kuin alat laukomaan kovin suuria viisauksia kyseisestä aiheesta. Sehän se on turvallista kun kuski raappailee auki niitä ikkunoita niiden jäätyessä uudelleen ja uudelleen. Sitä saa myös vähän kurotella kun yrittää pitää takaikkunoita auki. Tuo pukeutuminen on törkeän huono peruste auton kylmyydellä. Todella kätevää ajaa jossain kelkkahaalareissa, varsinkin kun useimmiten se syy ajamiseen on johonkin lämpimään sisätilaan meno. Sulla ei varmaan ole kämpässäkään kuin korkeintaan sen verran lämmintä, että ei vesijohdot jäädy. Tai mitä niillä vesijohdoillakaan, kuluu vaan sähköä sen veden pumppaamiseen. Katsos, kaikki eivät halua autoilun olevan epämiellyttävä kokemus ja osta sitä kaikkein karuinta autoa.

Juuri sanoin, että tiellä pysymiseen riittää melkein mikä tahansa alusta. Volkkareita en missään vaiheessa morkannut. Kyse oli vain siitä, että isompi auto on vakaampi. Jos on vaikeata ymmärtää aatteenväristen lasien läpi tuota, niin vertaa pientä volkkaria (Fox/Lupo) isoon (Phaeton) tai mikroautoa bussiin.

Pistätkö tuon luettelon uudestaan, se kun jäi multa huomaamatta. Priuksen ylivoimaisuudesta voi olla montaa mieltä. Variaattorilla varustettu Honda Jazz ei kyllä häpeä Priuksen seurassa ollenkaan. Myökin hybridi-Civic on samaa sarjaa. Suomessa aika montaa autoa käytetään kaupunkien ulkopuolella. Siellä Priuksessa ei ole kyllä oikein mitään mieltä. Tässä sun kirjoittelussa toistuu sama kaava. Olet määrittelemässä kokoajan muiden tarpeet, sen mitä ominaisuuksia muut tarvitsevat autoissaan. Kaikkein typerintä on se, kun kerrot ettette te tarvitse noin paljon tehoa autoihinne. Sinun määrittelemä kompromissi tehojen ja taloudellisuuden välillä kun on se oikea. Ja nimenomaan se on aina kompromissi, siitä sun mainostamasta dieselfarkkuvolskutakin voisi ottaa sylinterin tai pari pois ja vieläkin autolla voisi liikkua. Kysynkin sulta, että mikä asteikko määrittää tuon edustusautojen ominaisuuksiin nähden liian suuren hinnan?

:( Ikkunoita kuuluu raapata auton ollessa paikallaan? Se ei kai vaaranna turvallisuutta, ellei hiiltynyt kuski saa sydänkohtausta :rolleyes: . Kaupoista löytyy ihan hyvännäköisiä talvivaatteita, pilkkihaalari ei välttämättä ole tarpeellinen. Viittaukset kämpän lämpötilaan olivat mielestäni melko tarpeettomia.. Olennainen osa autoilua on matkan tarkoitus. Huviajelu kuuluisi jättää vähemmälle, ja sille löytyy paikkansa radoilta. Karu ei ole synonyymi kestävälle kehitykselle.
Edustusautojen hinta koostuu mielikuvilla rahastamisesta, tarpeettoman tehokkaasta moottorista, ja väärään suuntaan johtaneesta auton ihannoinnista.

Olen puhunut passiivissa ja siitä miten asiat olisivat paremmin. Se ei tietenkään kaikkien maailmankuvaan istu, mutta hiiltyminen ei ole erityisen hyvä ratkaisu.
Mielestäni on typerää puolustaa noinkin isoon ääneen kuten sinä postissasi isoa tehoa, varsinkaan kun et perustele sen tarvetta. On phakta, että Suomessa ei tarvitse moista tehoa henkilöautoon. Vai painaako joku niin paljon, ettei kosla muuten liiku? Ei. Sanon että moinen tehomäärä on tarpeeton, ja vielä suuremmalla syyllä koska kukaan ei sano siitä mitään, kenties tietäen sen olevan itsetunnon nostatusta varten. Voisin luetella näitä syitä tähän enemmänkin, mutta Teidän itsesäätelynne ei sitä luultavasti kestäisi. :piis:

Priuksen ylivoimaisuudesta voi olla montaa mieltä. Sanoin hieman kärjistetysti sen olevan paras bensa-auto, koska sehän on subjektiivinen asia. Kerrohan miksi Priusta ei voi käyttää kaupunkien ulkopuolella? Dieselfarkku nyt on jo sellainen auto, jonka suorituskyky on vähintäänkin riittävä Suomen oloihin.
 
kpsk sanoi:
Sanon että moinen tehomäärä on tarpeeton, ja vielä suuremmalla syyllä koska kukaan ei sano siitä mitään, kenties tietäen sen olevan itsetunnon nostatusta varten. Voisin luetella näitä syitä tähän enemmänkin, mutta Teidän itsesäätelynne ei sitä luultavasti kestäisi. :piis:

Tuskin tässä kukaan on sitä ollut sanomassakaan, että moisen auton osto on välttämättä järkevää, mutta mitä järkeä monessa muussakaan asiassa on jos sitä noin ajattelee? Tahtoo nämä autoasiat olla yleensä tunnepohjaisia juttuja, ja jotkut oikeasti haluavat nauttia siitä ajamisesta. Onko se väärin? Minulle ainakin se lisäteho vaikuttaa huomattavan paljon ajonautintoon, kuten myös se vaikuttaa ohitusturvallisuuteen tms. :evil: ja joo, tiedän että myös uudet turbo diesel vehkeet ajavat saman asian, mutta kuten sanottua kaikille se auto ei ole väline liikkua paikasta A ---> B.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom