Offtopic:kpsk, Suomen - puhumattakaan maailman autokannassa - nämä "mielenvikaiset" moottorit edustavat aika pientä osaa. Jos autojen saasteita halutaan ratkaisevasti tiputtaa niin sillä millä "tavallinen" kansa ajaa on isompi merkitys. Lisäksi kannattaa muistaa että monilla erikoisautoilla, esim. urheiluautot, edustusautot jne. ajetaan paljon vähemmän kilometrejä kuin jollain 10 vuotta vanhalla perheautolla vuodessa. Jo yksitään talvikäyttö nostaa perheauton päästöt korkealle. Esimerkkejä voisi luetella enemmänkin ja yksityiskohtaisemmin, mutta ymmärrät varmaan jo tästä mitä tässä haen. Pitää muistaa kokonaistilanne eikä katsoa vain että joku auto kuluttaa 25l satasella :D Monen jenkkiharrastajan isolohko saastuttaa luontoa vähemmän kesässä mitä vm. 92 Omega jolla ajetaan 20tkm/v, tai jotain...
Jos autojen päästöjä halutaan oikeasti laskea niin pitäisi saadan massojen autot uudemmiksi ja enemmän dieselillä. Valtio ei tätä kuitenkaan halua. Autoveroa pidetään järkyttävällä tasolla. Euroopassa dieselillä ajellaan jo vaikka kuinka. Varsinkin kaupunkikäytössä pikkuinen vääntävä ja vähäpäästöinen diesel olisi paikallaan. Tutkittua tietoa on myös että uudempi ja siten turvallisempi autokalusto vähentäisi liikennekuolemia, vammautumisia ja loukkaantumisia. Näistäkin tapauksista tulee yhteiskunnalle iso lasku.
Mitä tekee valtio? Missä on valtion intressit? Lisätään kameroita liikenteeseen
Sigusi sisällöstä päätellee tykkäät ajatella asioita eritavalla, usein fiksummin mitä muut mutta tutkippa tätäkin asiaa vähän kokonaisvaltaisemmin niin huomaat että mielenvikaisuutta on muualla kuin bensatankin pyörteilyn aiheuttajassa :evil:
Voisit muutenkin lopettaa tässä ketjussa asiasi ajamisen. Tee oma ketju. Tässä ketjussa puhutaan tunteita nostattavista autoista :D :thumbs:[/QUOTE]
Totta joka sana. En ole pohtinut tätä asiaa laajemmin kuin tämän nimenomaisen auton tiimoilta. Kokonaiskuva ratkaisee aina
Olen ollut jo pitkään tietoinen ihmiskunnan monista vioista.
Siksi olenkin yleensä postannut yleiselle. Minun kannattaisi lopettaa tähän treadiin kirjoittelu, sillä maaperä ei ole ollenkaan suotuisaa tälläisille ajatuksille. Ketjua tämän tason mielipideasioista ei kannata perustaa, sillä alunperinkään tehokkaiden autojen osto ei ole järkiperäistä. Fiilis ratkaisee.
Toisaalta haluaisin nostaa esille sitä, miksi näitä autoja arvostetaan niin paljon. Tuolle Suomen teiden paskalle kalustolle voimme etsiä syitä paitsi hallituksesta niin kulttuuristakin. Tarve saada oma auto on monella nuorella liian kova, ja he (me) aiheuttavat tarpeettomia riskejä.
Autoveron saisi laittaa riippuvaiseksi auton kulutuksesta ja iästä. Siihenkin on hankala löytää parasta keinoa poistaa liikenteestä vanhat paskat, varsinkin kun jotkut oikeasti tarvitsevat niitä. Jokatapauksessa nykyinen malli osoittaa väärään suuntaan, ja minä toivon paljon autoverouudistukselta.
Vastaan vielä noihin pariin
NHB sanoi:
Suosittelen kokeilemaan talviautoilua ennen kuin alat laukomaan kovin suuria viisauksia kyseisestä aiheesta. Sehän se on turvallista kun kuski raappailee auki niitä ikkunoita niiden jäätyessä uudelleen ja uudelleen. Sitä saa myös vähän kurotella kun yrittää pitää takaikkunoita auki. Tuo pukeutuminen on törkeän huono peruste auton kylmyydellä. Todella kätevää ajaa jossain kelkkahaalareissa, varsinkin kun useimmiten se syy ajamiseen on johonkin lämpimään sisätilaan meno. Sulla ei varmaan ole kämpässäkään kuin korkeintaan sen verran lämmintä, että ei vesijohdot jäädy. Tai mitä niillä vesijohdoillakaan, kuluu vaan sähköä sen veden pumppaamiseen. Katsos, kaikki eivät halua autoilun olevan epämiellyttävä kokemus ja osta sitä kaikkein karuinta autoa.
Juuri sanoin, että tiellä pysymiseen riittää melkein mikä tahansa alusta. Volkkareita en missään vaiheessa morkannut. Kyse oli vain siitä, että isompi auto on vakaampi. Jos on vaikeata ymmärtää aatteenväristen lasien läpi tuota, niin vertaa pientä volkkaria (Fox/Lupo) isoon (Phaeton) tai mikroautoa bussiin.
Pistätkö tuon luettelon uudestaan, se kun jäi multa huomaamatta. Priuksen ylivoimaisuudesta voi olla montaa mieltä. Variaattorilla varustettu Honda Jazz ei kyllä häpeä Priuksen seurassa ollenkaan. Myökin hybridi-Civic on samaa sarjaa. Suomessa aika montaa autoa käytetään kaupunkien ulkopuolella. Siellä Priuksessa ei ole kyllä oikein mitään mieltä. Tässä sun kirjoittelussa toistuu sama kaava. Olet määrittelemässä kokoajan muiden tarpeet, sen mitä ominaisuuksia muut tarvitsevat autoissaan. Kaikkein typerintä on se, kun kerrot ettette te tarvitse noin paljon tehoa autoihinne. Sinun määrittelemä kompromissi tehojen ja taloudellisuuden välillä kun on se oikea. Ja nimenomaan se on aina kompromissi, siitä sun mainostamasta dieselfarkkuvolskutakin voisi ottaa sylinterin tai pari pois ja vieläkin autolla voisi liikkua. Kysynkin sulta, että mikä asteikko määrittää tuon edustusautojen ominaisuuksiin nähden liian suuren hinnan?
:( Ikkunoita kuuluu raapata auton ollessa paikallaan? Se ei kai vaaranna turvallisuutta, ellei hiiltynyt kuski saa sydänkohtausta
. Kaupoista löytyy ihan hyvännäköisiä talvivaatteita, pilkkihaalari ei välttämättä ole tarpeellinen. Viittaukset kämpän lämpötilaan olivat mielestäni melko tarpeettomia.. Olennainen osa autoilua on matkan tarkoitus. Huviajelu kuuluisi jättää vähemmälle, ja sille löytyy paikkansa radoilta. Karu ei ole synonyymi kestävälle kehitykselle.
Edustusautojen hinta koostuu mielikuvilla rahastamisesta, tarpeettoman tehokkaasta moottorista, ja väärään suuntaan johtaneesta auton ihannoinnista.
Olen puhunut passiivissa ja siitä miten asiat olisivat paremmin. Se ei tietenkään kaikkien maailmankuvaan istu, mutta hiiltyminen ei ole erityisen hyvä ratkaisu.
Mielestäni on typerää puolustaa noinkin isoon ääneen kuten sinä postissasi isoa tehoa, varsinkaan kun et perustele sen tarvetta. On phakta, että Suomessa ei tarvitse moista tehoa henkilöautoon. Vai painaako joku niin paljon, ettei kosla muuten liiku? Ei. Sanon että moinen tehomäärä on tarpeeton, ja vielä suuremmalla syyllä koska kukaan ei sano siitä mitään, kenties tietäen sen olevan itsetunnon nostatusta varten. Voisin luetella näitä syitä tähän enemmänkin, mutta Teidän itsesäätelynne ei sitä luultavasti kestäisi. :piis:
Priuksen ylivoimaisuudesta voi olla montaa mieltä. Sanoin hieman kärjistetysti sen olevan paras bensa-auto, koska sehän on subjektiivinen asia. Kerrohan miksi Priusta ei voi käyttää kaupunkien ulkopuolella? Dieselfarkku nyt on jo sellainen auto, jonka suorituskyky on vähintäänkin riittävä Suomen oloihin.