CERN:in toiminnan huipennus: Large Hadron Collider valmistuu kesällä 2007

Aluksi asuttiin CERNin hostellissa, jonka jälkeen reilut pari kuukautta Ranskan puolella St. Genis kylässä.

Itse majailin tuolla hostellissa kesällä -92 kun kävin CERNin piikkiin siellä haastattelussa parin päivän reissulla. Haastattelu oli sinällään kiva, että ajattelin että saapas nähdä kuinka tiukka tästä tulee että mahdanko ollenkaan päästä tänne, mutta asenne olikin se, että "meillä olis tämmösiä hommia ohjelmoijalle tarjolle, kiinnostaisko näistä mikään?" ja sinne pääseminen oli kaiketi aika selvä homma jos vaan kommunikointi sujui englannilla / ranskalla / saksalla. Itse menin TIS/RP-osastolle, elikohan tuo nyt Technical Inspection & Safety / Radiation Protection. Tuon osaston vastuulla oli mm. rakennella tommossia säteilyn havainnointi-pönttöjä ja niihin softaa. CERNillä kun on ymmärrettävästi aika tiukat vastuut ton säteilyn valvonnan suhteen.

St.Genis-Poully on tuttu kylä, siellä tuli käytyä usein kaupassa, kun ei jaksanut lähteä isompaan hypermarkettiin kauemmas. Niin joo, ja patonkia tuli haettua leipurilta sieltä... ;) Itse asustelin Thoiryssä, en ihan keskustassa vaan vähän korkeammalla (kun pukkas tammikuussa lunta, vaati jo kitkarenkailla vähän urheilumieltä että pääsin kämpille... ;) Juran rinteellä. Näkymät meikän huoneen ikkunasta oli kyllä aika hulppeet, kun aurinko nousi alppien takaa... ;) Harmi kun on vaan paperilla valokuvia sieltä eikä oo skanneria niin ei voi oikein pistää kuviakaan.

Ulkomaalaisena oli kiva kikkailla rahan käytön kanssa rajan molemmin puolin, nimittäin silloin ainakin esim. bensa ja filmit olivat halvempia Sveitsin puolella kun taas diesel ja filmien kehitys oli halvempaa Ranskan puolella. Natiiveiltahan toi kikkailu oli periaatteessa kielletty, mutta eihän se tullikaan kaikkea pystyny valvomaan, vaikka pysäyttelikin rajalla viikonloppuisin Sveitsiläisiä jotka kävi ostelemassa Ranskan puolelta halvemmalta viikon ostokset. Kyllä siellä tuli nähtyä kerran jos toisenkin kun tullimiehet nosti autosta muovikassit pois. Kuulemma joskus muinoin oli myös bensamittarien lukemia otettu talteen kun mentiin rajan yli aamulla ja katottiin palatessa ettei oltu tankattu "väärällä puolella rajaa", joskaan tämmöstä en ite havainnut.

(Haikea huokaus), muistoja tää kyllä herättää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voin väärinkin muistaa, mutta antimateriaa on CERNissä, Fermilabissa ja muissa vastaavissa laitoksissa muistaakseni tuotettu aikojen saatossa yhteensä n. 4 grammaa. Sillä ei vielä muailmoja posautella =) Eli vaikka hyvä kirja enkelidemoni onkin, niin tietyt jutut siinä pisti vähän turhan herkästi silmään.

Itse olisin mennyt aikoinaan CERNiin harjoitteluun, mutta läksinkin sitten Jenkkeihin Fermilabiin. Suosittelenpa siis sitäkin mestaa jos tämmöiset fysiikkahommelit kiinnostaa =) Itse olin koodailemassa kunnen mikään fyysikko kuitenkaan ole.

Muistaakseni diplomistatus on juuri sen takia, kun hiukkaset kulkevat lähes valonnopeudella Sveitsistä Ranskaan (aika monta kertaa sekunnissa) olisi niitä "lähes" mahdoton tullata. Tämän perusteella myös vanhanliiton CERN tutkijat saivat myös itselleen diplomaattistatuksen ja täten CERNissä näkeekin vanhoja Fiateja CD-kilvillä.

Tiede on saatanasta.. Tiede tuhoaa tämän planeetan egosysteemin, tosin se on ehkä luonnon evoluution tarkoitus. Ehkä jossain muualla maailmankaikkeudessa käynnistyy sillä hetkellä sama kehitys kuin täällä joskus miljoonia vuosia sitten..

Tiede on saatanasta.. Tiede tuhoaa tämän planeetan egosysteemin, tosin se on ehkä luonnon evoluution tarkoitus. Ehkä jossain muualla maailmankaikkeudessa käynnistyy sillä hetkellä sama kehitys kuin täällä joskus miljoonia vuosia sitten..

Tuskin sillä evoluutiolla mitään ohjelmoitua tarkoitusta on, ei ainakaan eGosysteemiin liittyvää:)

Tuskin sillä evoluutiolla mitään ohjelmoitua tarkoitusta on, ei ainakaan eGosysteemiin liittyvää:)
Yritätätkö nusaista pilkkua vierasperäisen sanan kirjoitus "virheestä"?

kyllä mun mielestä tiede lytistää mun egosysteemin kun se kumoaa kaikki mahdollisuudet siihen että oon jumala!!! :D no ei

eiköhän ihmiset oo selvinny evoluutiossa just tutkimuksen kautta....käytetään aivoja niin ei tartte olla mikään dinosaurus.

Yritätätkö nusaista pilkkua vierasperäisen sanan kirjoitus "virheestä"?

Yritätän, ehkä jopa onnistuneesti:) Tosin pääasia meni sulta ohi. Ei sillä evoluutiolla edelleenkään mitään ohjelmoitua tarkoitusta ole.

Yritätän, ehkä jopa onnistuneesti:) Tosin pääasia meni sulta ohi. Ei sillä evoluutiolla edelleenkään mitään ohjelmoitua tarkoitusta ole.
Ei se kai ohi mennyt? Tosin emme voi tietää onko vai ei. Sen "ohjelmoitu" tarkoitus voisi olla vaikka ilmentyminen itsessään.

Ei se kai ohi mennyt? Tosin emme voi tietää onko vai ei. Sen "ohjelmoitu" tarkoitus voisi olla vaikka ilmentyminen itsessään.

Ihmisen ns. tarkoitusta ei tiedetä kovinkaan tarkasti. Onko evoluutio loppujen lopuksi sitten geenien kehittymistä eteenpäin vai taakse päin. Jonkun teorian mukaan ihmisen geenit eivät kehity vaan huonontuvat, mitä pidemmälle mennään. Evoluutio/kehittyminen vaatisi ulkopäin tulevan tarpeen, ärsykkeen i, että ihminen erikoistuisi/"kehittyisi". Dragon ainakin tietää enemmän teorian puolesta, kun on ennenkin selittänyt, evoluutiota/mutaatiota yms. jossain päin :)

:offtopic:

Edit: Voisi väittää, että tämä on offtopic:ia, tietenkin universumin kehittyminen on ihmisen historiaa kiinteästi myös. Cern tavoittelee ihmisyyden alkulähteitä.

the Organization’s Director General Robert Aymar announced that the Large Hadron Collider (LHC) will start up in May 2008, taking the first steps towards studying physics at a new high-energy frontier. A low-energy run originally scheduled for this year has been dropped as the result of a number of minor delays accumulated over the final months of LHC installation and commissioning, coupled with the failure in March of a pressure test in one of the machine’s components.
Tuohan on myöhästynyt koko ajan uudestaan ja uudestaan. Turhauttavaa tällainen odottaminen, vaikka ymmärtäähän sen, että noin isossa projektissa tulee viivytyksiä.

Uusin myöhästyminen johtuu siitä, että amerikkalaisten suunnittelema ja valmistama iso magneetti räjähti koekäytössä viime maaliskuussa. Jenkkien piti muuten rakentaa 1990-luvulla hiukkaskiihdytin (SSC) joka olisi ollut 3 kertaa tehokkaampi kuin LHC. Budjetti kuitenkin karkasi käsistä ja projekti haudattiin 1993, kun neljäsosa 87 kilometrin tunnelista oli kaivettu. Nykyään Irakin ja Afganistanin sotiin menee kuukaudessa se rahamäärä millä SSC olisi rakennettu.

:offtopic:

Voiko magneetti räjähtää? :eek:

Tarpeeksi massiivinen sähkömagneetti niin mikä nottei, varsinkin kun vielä vaativat jäähdytyksen -271 celciusasteeseen suprajohtavuuden takia. Kun jäähdytys menee vituksi niin suprajohtavuus häviää ja sähköenergia alkaa kuumentaa magneettia -> kosh. Sama periaate kuin kaarihitsauksessa. Ilmeisesti tuo CERNin ongelma oli tosin johtunut siitä, että magneetti oli riuhtaissut itsensä irti ripustuksistaan ryminällä, eli joku suunnittelumoka kiinnityksen suhteen.

Ne magneettikentät millä valonnopeudella kiitäviä hiukkasia ohjaillaan ovat vähän järeämpää tavaraa ku jääkaapin oveen kiinnitettävien pellinpalasten vetovoima - yksittäisellä nimenomaisella suprajohtavalla magneetilla on mittaa 15m ja painoa vaatimattomat 35 tonnia :D En tiedä paljonko yksi magneetti kuluttaa sähköä, mutta olen aika varma että hieman enemmän kuin mitä tavallisesta pistorasiasta irtoaa.

http://www.sciencedaily.com/releases/2005/03/050310174159.htm

Kun jäähdytys menee vituksi niin suprajohtavuus häviää ja sähköenergia alkaa kuumentaa magneettia -> kosh.
Ongelmahan ei ole pelkkä kuumentuminen, vaan suprajohtavuuden hävitessä virran muutosnopeus on suuri. Tollasen kymmeniä tonneja painavan kelan induktanssi on jotain ihan käsittämätöntä, joten sopii miettiä mitä luokkaa on indusoitunut jännitepiikki ja purkautuva (magneettikentän) energia. Useampi johdin rinnakkain tosin korjaa yleensä tilanteen. Ainakin Nb-Ti keloilla käytetään monesti rinnakkaisia johtimia tuosta syystä.

Olen muuten itse aiheut.. ollut todistamassa lähes samanlaista tapahtumaa.

Olen muuten itse aiheut.. ollut todistamassa lähes samanlaista tapahtumaa.
:offtopic: Ettei vaan olisi ollut kyseessä Jyväskylän yliopistossa tuossa taannoin sattunut tapaus? Säkö siellä olit kiihdytintä operoimassa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom