Aluksi asuttiin CERNin hostellissa, jonka jälkeen reilut pari kuukautta Ranskan puolella St. Genis kylässä.
Itse majailin tuolla hostellissa kesällä -92 kun kävin CERNin piikkiin siellä haastattelussa parin päivän reissulla. Haastattelu oli sinällään kiva, että ajattelin että saapas nähdä kuinka tiukka tästä tulee että mahdanko ollenkaan päästä tänne, mutta asenne olikin se, että "meillä olis tämmösiä hommia ohjelmoijalle tarjolle, kiinnostaisko näistä mikään?" ja sinne pääseminen oli kaiketi aika selvä homma jos vaan kommunikointi sujui englannilla / ranskalla / saksalla. Itse menin TIS/RP-osastolle, elikohan tuo nyt Technical Inspection & Safety / Radiation Protection. Tuon osaston vastuulla oli mm. rakennella tommossia säteilyn havainnointi-pönttöjä ja niihin softaa. CERNillä kun on ymmärrettävästi aika tiukat vastuut ton säteilyn valvonnan suhteen.
St.Genis-Poully on tuttu kylä, siellä tuli käytyä usein kaupassa, kun ei jaksanut lähteä isompaan hypermarkettiin kauemmas. Niin joo, ja patonkia tuli haettua leipurilta sieltä... ;) Itse asustelin Thoiryssä, en ihan keskustassa vaan vähän korkeammalla (kun pukkas tammikuussa lunta, vaati jo kitkarenkailla vähän urheilumieltä että pääsin kämpille... ;) Juran rinteellä. Näkymät meikän huoneen ikkunasta oli kyllä aika hulppeet, kun aurinko nousi alppien takaa... ;) Harmi kun on vaan paperilla valokuvia sieltä eikä oo skanneria niin ei voi oikein pistää kuviakaan.
Ulkomaalaisena oli kiva kikkailla rahan käytön kanssa rajan molemmin puolin, nimittäin silloin ainakin esim. bensa ja filmit olivat halvempia Sveitsin puolella kun taas diesel ja filmien kehitys oli halvempaa Ranskan puolella. Natiiveiltahan toi kikkailu oli periaatteessa kielletty, mutta eihän se tullikaan kaikkea pystyny valvomaan, vaikka pysäyttelikin rajalla viikonloppuisin Sveitsiläisiä jotka kävi ostelemassa Ranskan puolelta halvemmalta viikon ostokset. Kyllä siellä tuli nähtyä kerran jos toisenkin kun tullimiehet nosti autosta muovikassit pois. Kuulemma joskus muinoin oli myös bensamittarien lukemia otettu talteen kun mentiin rajan yli aamulla ja katottiin palatessa ettei oltu tankattu "väärällä puolella rajaa", joskaan tämmöstä en ite havainnut.
(Haikea huokaus), muistoja tää kyllä herättää...