Cardion tärkeys massan lisäämisessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Colonus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaas sonnit että onko cardiolla eli aerobisella treenillä mitään merkitystä lihasmassan kasvattamisessa? Energiaahan siinä kuluu eli bulkin aikana pitää syödä enemmän mutta auttaako säännöllinen cardio lihaskasvua.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Lihaskasvun kannalta aerobinen ei ole niinkään tärkeätä, mutta se parantaa hapenottokykyä ja vähentää mm. aikuisiän diabeteksen riskiä huomattavasti, eli muut hyödyt tekevät cardiosta tekemisen arvoista.

Kardio parantaa verisuonitusta lihaksissa ja energia-aineenvaihduntaa lisäämällä mitokondrioiden dna expressiota. Voimaharjoittelu lyhyillä toistomäärillä kuluttaa lähinnä glykogeenia eikä vaadi niin paljon verenkierrolta tai mitokondrioilta. Bodausharjoittelu isolla volyymilla voi kuitenkin aiheuttaa vastaavia muutoksia mutta siinä tapahtuu nopeiden lihassolujen muutosta. Jos haluaa voimaa niin kannattaa tehdä kardiot tosi kevyesti mutta kohtuu pitkään niin et ne menee enemmän hitaille lihassoluille. Lihaskasvun kannalta on taas ok tehdä kardiota kovempaa mutta ei kannata tehdä varmaan yli puolen tunnin settejä kerralla.

Kohtuu hyvä hapenottokyky jeesaa jalkatreenissä kummasti. Varsinkin jos jaloissa alkaa olemaan muskulaa vähän enempi niin kannattaa jotain aerobista tehdä, ettei kuole hapenpuutteeseen sinne kyykkytangon alle.

Zone-sarja -42%
Ite sain kuulla ja käytännössä myöhemmin älysin, että siitä on hyötyä, sillä vaikka se juokseminen nyt kuluttaakin, niin siitä nousee nälkä jolloin kuitenkin syöt enemmän kuin kulutat

Vain anaerobinen harjoittelu hyödyttää voimaharjoittelua, varsinkin kehonrakennustyylistä, koska pitkissä hapottavissa sarjoissa maitohappokestävyydestä on hyötyä.
Rauhallinen juoksu/hölkkä sinänsä on hyödyttömämpää, sillä siitä ei juuri ole hyötyä kun mennään kestävyysvoimanpuolelle.

Eli vauhtileikittelyitä, intervalleja, mäkispurtteja ja HIIT.

Yritin selittää et voimailijan kannattais tehdä kardiot rasvanpolttosykkeellä, vaikka joku tunnin (sauva)kävelylenkki päivässä. Tää siis ei perustu nyt mihinkään tutkimukseen vaan siihen että tarpeeksi kevyt kardio ei väsytä nopeita lihassoluja eikä sitten häiritse seuraavan päivän maksimivoimatreenejä kuten juoksu tekisi. Lisäksi se ei aiheuta nopeiden lihassolujen muuttumista 2b -> 2a tyyppiseksi, joka vähentää maksimivoimaa.

Kehonrakentajalle toi HIIT on varmaan ok.

Ite lähtisin hakemaan kardiopuolelta lähinnä apua palautumiseen ja pitäisin treenit aerobisen kynnyksen alapuolella. Kävelyä tai sauvakävelyä. Lyhyellä aikavälillä kohottamaan aineenvaihduntaa treeneistä palautumiseen. Pitkällä aikavälillä hiussuonituksen parantamiseen ja sitä kautta työkyvyn kasvattamiseen. IMO intervallitreenillä syödään vaan muutoinkin rajallisia palautumisresursseja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä toi poliquin puhuu paskaa, itse tykkään vetää 2-3 tunnin lenkkejä ja käydä puntilla siinä ohessa. Tietty se syö punttituloksia aika kovaa ja sen oon valmis hyväksymään koska pitkäkestoinen aeroobinen on mun mielestä helvetin siistiä ja siitä tulee tosi hyvä olo. En mä kärsi tollasista ongelmista mitä toi poliquini mainostaa, ehkä sen valmentamat tyypit kärsii kun ne syö sen laatimalla väärällä ruokavaliolla. En oo esim. sairastellut yhtään flunssaa sillon ku oon ollut aeroobisella kaudella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom