Cardio ja puntti, vaiko puntti ja cardio?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jos tämä on joku yleinen n00b-kysymys, pahoittelen. Mutta koska olen n00b, kysyn silti. :D

Eli, joskus netistä luin (Tom Venuton BFFM-ohjeista kai) että jos molempia tekee samana päivänä, kannattaa ehdottomasti tehdä ensin punttistreeni, sitten vasta cardio jotta metabolismi säilyy korkealla koko päivän tjsp. Tässä olen kovasti miettinyt, että onko sillä oikeasti väliä?

Viimeisen kolme viikkoa olen vääntänyt aamucardiota tyhjällä vatsalla, heti herättyä salille polkemaan kuntopyörää, tavoitteena siis laihtua -1000kcal päivässä kevääseen asti. Samalla pitäisi nostella painoja, jottei lihakset lähde ihan kokonaan. Juoksu natsaa kyllä hyvin, mutta jotenkin juuri herättyä tuntuu todella voimattomalta tyhjällä vatsalla nostella, ja kun iltatreeni nostaa aineenvaihdunnan pilviin, tuntuu ettei aamunostelulla saavuta yhtään mitään.

Olen huomannut, että jos ohjeiden vastaisesti punttistreenin vääntää cardion jälkeen, energiaa on jotain 10x enemmän kun on saanut ittensä ensin käyntiin kunnolla. Painot nousee helpommin ja salilta lähdettyä tuntuu paljon enemmän siltä että jotain on tehtykin. Näin ei ilmeisesti kannata kuitenkaan tehdä, kun keho on jossain rasvanpolttotilassa tjsp, en muista tarkkaa termiä.

Kysymys siis on: onko järjestyksellä väliä?

(Plus tietty myös se, että jos punttiksen vetää cardion jälkeen, niin protskut saa otettua heti treenin jälkeen.)

Ittestä ainakin tuntuu että aerobinen ensin tehtynä tekee enemmän hallaa salille ku toisinpäin tehtynä .. + salia vaikee / tyhmää tehä nälkäsenä, aerobinen rasvanpoltto mielessä voi ollakkin järkevää

Ittestä ainakin tuntuu että aerobinen ensin tehtynä tekee enemmän hallaa salille ku toisinpäin tehtynä .. + salia vaikee / tyhmää tehä nälkäsenä, aerobinen rasvanpoltto mielessä voi ollakkin järkevää

Totta, itse ainaki oon tehny eka salin ja sen jälkeen aerobiset jos oon samanapäivänä tehny

Toinen kysymys minkä tohon alkuun unohdin laittaa on, että kun tossa tulee sitten pakosti tehtyä salitreeniä tyhjällä vatsalla (=hiilarivarastot tyhjänä) eikä treeninkään aikana muuta kun vettä juoda, niin ei varmaan suurta edistystä sillä saralla kannata odottaa ennen kunnon bulkkauskautta?

Joo, maksimirasvanpolttoa tässä siis tällä erää haetaan.

Yleisesti jos miinuskaloreilla punttailee niin eipä siinä kehity muu kuin ryppyjä otsaan, eli kannattaa olla tyytyväinen jos lihas säilyy :) Aika suuri kalorivaje sulla.

Kalorit kannattas varmaan nostaa johonki -500 asti ja kattoa sitte, että tippuuko paino vielä. Turhaan vedät muuten noin suurilla kalorivajeilla eikä oo sitten lopussa varaa laskea niitä enää. Jossakin täällä tais olla juttua, että aamuaerobinen tyhjällä vatsalla ei sen kummemmin rasvaa polta, ku täydellä vatsalla.

Jossakin täällä tais olla juttua, että aamuaerobinen tyhjällä vatsalla ei sen kummemmin rasvaa polta, ku täydellä vatsalla.

Juu, tuo käsityshän perustuu vain perstuntumatieteeseen.

Lisättäköön vielä että laihtumisen kannalta ei ole niinkään väliä millaista liikuntaa harrastaa (tai harraastaako ollenkaan), joskin punttaus on jossain määrin tehokkaampi tapa. Mutta koska painojen nostelusta on päätavoitteeseen nähden eniten hyötyä niin kannattaa siihen sitä energiaa panostaa. Lisäksi se on monella tapaa hyödyllisempää kuin aerobinen, ja aerobinen on tehokkaimmillaan niin pienillä voimatasoilla, että hyvin jaksaa puntin jälkeen.

"ja aerobinen on tehokkaimmillaan niin pienillä voimatasoilla, että hyvin jaksaa puntin jälkeen."

Tarkoitatko nyt siis tätä ns. rasvanpolttotasoa, joka on jotain 96-115 bpm?
Itse treenaan aerobista 150-170 välillä, joten ei se järin pienillä voimatasoilla mene. Anaerobinen on kyllä hyödyllisempää metabolismin kannalta kuin aerobinen, siksi juuri tarkoituksena onkin yhdistää molempien hyödyt. Tarkoitus olisi vaan olla yhdistämättä molempien haittoja. :D

"ja aerobinen on tehokkaimmillaan niin pienillä voimatasoilla, että hyvin jaksaa puntin jälkeen."

Tarkoitatko nyt siis tätä ns. rasvanpolttotasoa

En, vaan ihan aerobista treeniä. Punttauksen yhteydessä ei raskaat aerobiset ole kovin kannattavia, vaan ennemmin kevyttä aerobista mahd. pitkään. Raskaat aerobiset voi olla suorastaan haitallisia rajussa laihdutuksessa

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yleisesti, kun rajusti laihdutetaan. Tässä tapauksesshan punttailun tarkoitus on ylläpitää lihasmassaa, kun taas raskaat aerobiset treenit taistelee tätä tavoitetta vastaan.

^Hyvä pointti, en tullut edes ajatelleeksi.

Mikäs sitten on hyvä paikka vetää raja? Onko tosta heart ratesta jonkunnäkösiä laskureita olemassa netissä missä ton vois laskea tai muuta vastaavaa, että missä vaiheessa kova aerobinen reeni alkaa sotia itseään vastaan?

Selkeää rajaa on hiukka vaikea vetää, mutta sellainen hiukka reilu 120 voisi olla ihan hyvä aerobisen raja punttauksen yhteydessä dietillä. Suurimmalle osalle tämä tarkoittaa ripeää kävelyä.

Kiitos KKHS:lle! Säästit multa juuri viitisenkymmentä euroa sykemittarin hankinnassa:thumbs:

Voi kai tuohon ottaa lisäks pikku pyrähdyksiä? Vaikka pari sataa metriä reipasta hölkkää ja taas höllätään reippaaks kävelyks?

1. Kiitos KKHS:lle! Säästit multa juuri viitisenkymmentä euroa sykemittarin hankinnassa:thumbs:

2. Voi kai tuohon ottaa lisäks pikku pyrähdyksiä? Vaikka pari sataa metriä reipasta hölkkää ja taas höllätään reippaaks kävelyks?

1. No ei se hirveän huono sijoitus kuitenkaan olisi.

2. Juu, saapahan pumpun töihin. Tokihan lyhyaikainenkin kestävyys on hyödyksi. Kävelyssä sitten kannatta muistaa sekin, ettei ihan liian laiskasti etene.

Joo kyllähän se sykemittari hankintana ihan hyvä on, mutta kun noista opintotuista ei jää hulluna käteen niin pitää vähän miettiä mitä hankkii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom