C-vitamiinista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Lueskelin tossa tietoutta c-vitamiinista ja sen lähteistä, ja pitää kyllä sanoa että olen todella yllättänyt mistä sitä saa parhaiten...Yleensä olen tottunut pitämään parhaina lähteinä lähinnä sitrus-hedelmiä, mutta asia näyttääkin olevan ihan toisin päin...
Tässäpä suora copy-paste:

C-vitamiinin saanti eräistä ruoka-aineista (mg/ 100 g):
Ruusunmarjasose, sokeroimaton 415 mg
Paprika, keltainen 205 mg
Mustaherukka 120 mg
Parsakaali 120 mg
Lakka 100 mg
Ruusukaali 90 mg
Mansikka 70 mg
Appelsiini 51 mg
Sitruuna 49 mg
Herne-maissi-paprika-sekoitus 41 mg
Keitetty peruna 14 mg
Tomaatti 14 mg
Banaani 10 mg
Omena 9 mg
Ananassäilyke 8 mg
Porkkana 7 mg
Lihavalmisteet 0 mg
Viljavalmisteet 0 mg
Maitovalmisteet 0 mg
Rasvat 0 mg

Suositeltava saanti:
Miehet 60 mg
Naiset 60 mg

Olin kyllä ihan :eek: kun luin ton jutun...
Tietysti kaikille muille tämä tietenkin on jo vanha juttu...:itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suositeltava saanti on urheilevalla henkilöllä paljon suurempi . Jotain 1-3g/pvä luokkaa .

Onhan esim. appelsiini kuitenkin suhteellisen painava mollukka ja yleensä semmoinen syödään kokonaan kertalaakista. Kevyttä paprikaa (missä muodossa se sitten onkaan) tulee kertasyönnillä grammoissa aika vähän vaikka siinä enemmän C:tä onkin. Ruusunmarjamössökin on aika eksoottista evästä, joten kyllä sitrushedelmä käytännön ruokailun kannalta vielä paikkaansa puolustaa.

60 mg "normaalille" ihmiselle, ja urheilijalla varmaan tuota 100 mg luokkaa, mutta käytännössä sitä pitää syödä 2-3 grammaa per päivä, koska tuosta 1000 mg annoksesta saadaan käyttöön vain 10-20 %. Vielä 200 mg annokset imeytyy n. 98 % ja saadaan hyötyä, mutta kun tämä määrä ylitetään niin "hyötysuhde" on jo huono, eli ei saada paljoa mitään käyttöön siitä määrästä jota on nautittu. Eli periaatteessa 1000 mg riittäisi urheilijallekkin päivässä, jos sen nauttiminen jaettaisiin 200 mg annoksiin pitkin päivää. Mutta itse ainakin söisin mielelläni :) 2-3 grammaa sitä 500 mg annoksina aamulle, 3. aterialle, ja treenin jälkeen ja nukkumaan mennessä ottaen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom