Burnout ja muu hajoaminen töihin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkäs Pakkislaiset saa pidettyä itsensä järjissään kasvavien työpaineiden alla?

Itselläni alkaa pikku hiljaa koko ajan kasvavat tavoitteet jo rassaamaan ja olen ainakin huomannut sen unen laadussa. Muutenkin koko ajan saa stressata vähän turhan paljon tulevasta kuukaudesta ja suhdannevaihteluista sekä niiden vaikutuksesta omaan työhön.

Treenaaminen auttaa tottakai purkamaan paineet, mutta mitäs muita konsteja käytätte? Itse käyn treenaamisen lisäksi koiran kanssa ullkona, mutta tämän lisäksi tarvitaan kyllä vielä jotain muutakin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs Pakkislaiset saa pidettyä itsensä järjissään kasvavien työpaineiden alla?

Itselläni alkaa pikku hiljaa koko ajan kasvavat tavoitteet jo rassaamaan ja olen ainakin huomannut sen unen laadussa. Muutenkin koko ajan saa stressata vähän turhan paljon tulevasta kuukaudesta ja suhdannevaihteluista sekä niiden vaikutuksesta omaan työhön.

Treenaaminen auttaa tottakai purkamaan paineet, mutta mitäs muita konsteja käytätte? Itse käyn treenaamisen lisäksi koiran kanssa ullkona, mutta tämän lisäksi tarvitaan kyllä vielä jotain muutakin..

Yö unet kannattaa turvata vaikka lääkkeillä imo.

Työasiat kannattaa jättää työpaikalle ja töissä sitten ottaa asiat käsittelyyn yksi asia kerrallaan, omien resurssien mukaan. Miten tämän sitten pystyy käytännössä toteuttamaan, niin se on sitten jo oma juttunsa... Itselläni nyt ei ainakaan aiemmin kovin kummoisia nuo duunit ole olleet, mutta siltipä olen kunnon stressit onnistunut itselleni hankkimaan, vähän kun on taipumusta ottaa vastuuta myös kaikesta mikä ei varsinaisesti itselle kuulu ja sitten vielä ripaus perfektionismia päälle... Aktiivisella "järkeistämisellä" tuohon edellä mainittuun tapaan olen onnistunut kuitenkin itseni/pääni ehjänä pitämään.

Treenaaminen on oikeastaan ainoa millä pääsen eroon työperäisestä stressistä. Tämä taas aiheuttaa sitten sen, että vapaa-aikaa kotona on päivässä noin 1½h valveilla, aamua ei lasketa. Vähäinen vapaa-aika taasen aiheuttaa toisenlaista stressiä kun tuntuu ettei ehdi tekemään mitään muuta. Jos sitten tekee jotain muuta kuin menee salille, aiheuttaa se stressiä ettei mennyt salille.

Mutta joo siis, käytännössä olen laskeskellut niin, että jaksan tätä työtä ehkä joku vuoden-kaksi, jonka jälkeen on voimat loppu ja otan pidemmän loman rahalla jonka olen säästänyt työssäkäydessä. Näin siis ellen onnistu pääsemään leppoisempiin hommiin (joka sekin on mahdollista) ja tekemään töitäni etänä, jolloin stressi helpottaisi ainakin hiukan. Että tämmöstä.

Treenaaminen, hyvät päiväunet, hyvät yöunet ja kova treeni. Itsellä ainakin nuo toimineet jotenkin, mutta jos oikein käy ahdistaa, niin treeni vie ainakin ajatukset muualle siksi aikaa todella tehokkaasti. Päiväunien jälkee myös työpäivä itsellä jotenkin nollaantuu. Jos taas työt jatkuu kotosalla (freelancer) normiduunin lisäksi, niin arki ja työ menee ihan sekaisin. Toistaiseksi on toiminut. Mikään ei ole kyllä ärsyttävämpää kuin öisin herätä siihen, että luulee nukkuneensa pommiin töistä.

Stressiä on hyvää ja huonoa. Hyvä stressi estää pitkästymisen ja auttaa pysymään vireänä. Huono stressi on sitä, kun tuntuu siltä että asiat eivät ole enää hallinnassa, vaan ne hallitsevat sinua ja siitä palaa loppuun.

Itse treenaan ja pyöräilen kokonaisstressin helpottamiseksi ja ylläpidän hyvää stressiä asettamalla itselleni tavoitteita joista ei tingitä. Huonon stressin minimoimiseksi lokeroin asiat kylmästi kahteen lokeroon: ne asiat joista minulla on vastuu ja ne asiat joista joku muu saa ottaa vastuun. Ennen olin liian kiltti ja tein hommia jotka eivät minulle kuuluneet ja siitä vasta huonoa stressiä tulikin. Nyt haistatan :kakka:t sellaisille hommille ja teen vain omat hommani mahdollisimman hyvin vaikka päivät venyvätkin usein yli 10 tuntisiksi.

Itselläni on myös auttanut aina se, että miettii vähän asioiden mittasuhteita. Jos en selviä työtehtävistäni, niin kuoleeko joku? Ei. Menettääkö joku muu duuninsa? Ei. Menetänkö minä duunini? Ehkä, jos oikein kämmään, mutta töitä löytyy aina lisää ja työttömyyskassasta/säästöistä tulee välttämätön raha ja velkojien kanssa voi aina sopia asioista. Huutaako pomo? So fucking what? Jne.

Itselläni on myös auttanut aina se, että miettii vähän asioiden mittasuhteita. Jos en selviä työtehtävistäni, niin kuoleeko joku? Ei. Menettääkö joku muu duuninsa? Ei. Menetänkö minä duunini? Ehkä, jos oikein kämmään, mutta töitä löytyy aina lisää ja työttömyyskassasta/säästöistä tulee välttämätön raha ja velkojien kanssa voi aina sopia asioista. Huutaako pomo? So fucking what? Jne.
Olen yrittänyt myös tälläistä järkeistämistä, mutta en oikein vielä osaa. Kun tilanne tulee, elän liikaa hetkessä ja koen, että minun on reagoitava heti-nyt-heti ja hoidettava asia kuntoon. Se taas lisää stressiä minun niskaani kun teen muidenkin töitä (joita ei vaan kiinnosta, mikä sinäänsä on alallani täysin absurdia, koska vakkaripaikka vastaa lottovoittoa!).

Punttien kolistelu ja lenkkeily on minun keino purkaa paineita.

Tekee mitä kerkeää työpäivän aikana ja jos jotain jää tekemättä niin se on paskempi homma. Turha ottaa ylimääräistä stressiä siitä, jos on henkilöstövajetta ja sinulla teetetään liikaa hommia. Kaikki eivät tätä taitoa vain osaa tai ovat liian kilttejä.

Myöskin yleinen arvostus suorastaan vituttaa aina välillä. Luullaan, että sitä vapaata aikaa on hirveästi ja luvataan asiakkaille toimitus sopimuksen mukaan. Todellisuudessa sitä on harvemmin kauheasti. Ruokailut ovat yleensä pahasti myöhässä, joka näkyy paikotellen ärtymyksenä. Kahvitauosta on itse pidettävä huolta. Henk. koht. pidän pidemmän ruokatunnin, koska kahvituntia ei kerkeä aina pitämään.

Tulipahan avauduttua. :D

Taskuamatsoni ja Dippi jo pukivatkin omat fiilikset sanoiksi.
Itse olen vasta hiljattain oppinut käsittelemään työasioita paremmin. Työpäivät ovat välillä aikas hektisiä mutta stressiä ei pääse kertymään kun olen päättänyt hoitaa aina kaikki esille tulevat asiat samantien. Jos vaikka pitää selvittää joku asia niin soitan samantien. Päivä kuluu tällä periaatteella ja ne asiat mitä ei ehtiny hoitaa kerään listaan ja se odottaa seuraavana aamuna, josta on hyvä jatkaa. Joskus toki tulee asioita, jotka on pakko hoitaa samana päivänä, mutta sitten tehdään vähän pitempi päivä, mutta kotona niitä ei tarvitse enää murehtia.

Taskuamatsonin mainitsemasta perfektionismistakaan ei silloin tarvitse kärsiä, vaikka itselläkin se nostaa turhan usein ja väärissäkin asioissa päätään. Tosin nyt työn ohessa etenevä päättötyö saa "kärsiä" siitä enemmän..:)

Niin ja sit tietysti treenit, oikea ruoka ja riittävät unet ja muutenkin elämän hallinnassa pitäminen auttaa. Ja sosiaalista elämääkään ei pitäisi unohtaa, siellä yleensä viimestään unohtuu työasiat...:thumbs:

Itsellä on useimmiten mahdollisuus tehdä viikon työt neljän tai jopa kolmen päivän sisään. Kolmen tai neljän päivän viikonloppu auttaa jaksamaan todella hyvin vaikka työpäivät venyisivätkin 10-13 tuntisiksi.

Ajattelen myös niin että teen parhaani tai sen minkä jaksan. Jos se ei riitä, niin sitten vaihdan firmaa. Työasiat on kuitenkin vain työasioita ainakin minun ammatissani. Jos joku menee pieleen niin sitten menkööt. Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Itsellä on useimmiten mahdollisuus tehdä viikon työt neljän tai jopa kolmen päivän sisään. Kolmen tai neljän päivän viikonloppu auttaa jaksamaan todella hyvin vaikka työpäivät venyisivätkin 10-13 tuntisiksi.

Ajattelen myös niin että teen parhaani tai sen minkä jaksan. Jos se ei riitä, niin sitten vaihdan firmaa. Työasiat on kuitenkin vain työasioita ainakin minun ammatissani. Jos joku menee pieleen niin sitten menkööt. Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin.

Tuo on kyllä saakelin tosi, että työasiat on vain työasioita ja jos johtoa ei miellytä tulos niin vaihdetaan firmaa.:kippis1:

....

Lopetin treenauksen kiireen ja stressin vuoksi. Nykyään puran paineita syömällä epäterveellisesti, makoilemalla sohvalla ja nauttimalla oluen tai muutaman silloin tällöin :curs:

Treeni, hyvä ruoka ja viikonloppuisin hifistely/alkoholi rentouttaa kummasti. Myös viikonloppuisin kunnon yöunet auttaa kummasti, arkisin ei kerkeä nukkumaan riittävästi. Tosin itsellä on vasta sitä hyvää stressiä päällä, tykkään vaan kun on hieman kiireisempää. Tällä hetkellä on tosin hiljaista, on jopa aikaa postailla pakkikselle.

Työkokemus auttaa pirusti tohon stressin määrään. Viime vuonna oli itellä pakki kokoajan sekaisin kun uudessa työpaikassa oli kaikki uutta ja ihmeellistä. Nyt pikkuhiljaa osaa jo tehdä hommat oikein, jolloin stressi on muuttunut "hyvänlaatuiseksi stressiksi".

Kunnon yöunet on mun ase stressiä vastaan. Ei tule oikein mistään mitään jos ei saa arkisin nukuttua 7-8 h yössä. Jos on ollut raskas työpäivä niin tähän lisäksi 15 min päikkärit, jotka tekee uskomattoman höpöä. Sitten viikonloppuisin vielä hieman alkomaholeja + lisää unta niin siinäpä se.

Mitäs oireita muilla toi stressi aiheuttaa/on aiheuttanut? Omat oireilut on siis pakki sekaisin, ruoka ei maistu, keskellä yötä työmurheisiin heräily, unen tarpeen radikaali kasvu, sekä se että koko ajan vituttaa ja väsyttää...

Itse palaudun ajoittain hyvinkin kuormittavasta työstäni seuraavien toisiaan täydentävien aktiviteettien parissa:

Aggren purku: voimailu
Rauhoittuminen: ornitologia ja kalastus
Luovuus: kuvataide
Nollaus: viina

Oma resepti on se, että ainoa tapa millä saa oikeasti duunistressiä vähennettyä on tekemällä hommia niin, ettei jää rästiin. Enempää ei voi tehdä kuin hoitaa hommansa niin hyvin kuin voi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom